2017-07-09, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det där med att klappa pandor har faktiskt aldrig tilltalat mig, inte ens när jag var barn.
Tanken på paradiset är ju egentligen infantil. Undrar hur psykologer ser på en så ohyggligt primitiv föreställning om ett lyvkorike.
Citera
2017-07-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är inte ett personangrepp, jag talar bara om det faktumet att bara för att kristna avfaller så är det inte nödvändigtvis något ont, det visar att inte alla kan höra till dom kristna:

Det har du ju lite rätt i, byt ut ordet krista mot ett Jehovas vittne så blir det ännu mer rätt.

Citat:
Och eftersom du är en avfälling, så kommer jag inte att diskutera med dig. Du har visat flera gånger nu att du har onda avsikter, som har förvrängt det jag personligen har sagt, och därmed kan jag dra slutsatsen att du även förvränger det Jehovas vittnen säger.

Men oj, nu är du tillbaks i gamla gängor. Du dömer banne mig värre än en helyllekomitteäldste.
Och då är offret den mildaste av alla här tror jag.
För att inte tala om personliga påhopp
Citera
2017-07-09, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag är glad över att bidra med en rensning i församlingen, att jag diskuterat på FB har säkert fått vissa att avfalla, Jesus rensade ut Judas, som tog sitt eget liv. Men självklart hoppas jag inte att du själv ska ta självmord, utan bara stå inför Jehovas domarsäte, och ta emot din dom som alla andra människor på jorden.

Du bidrog iaf starkt till att min yngre bror lämnade JV.
Han blev så förbannad för att du inte var ärlig med vad JV står för att han började undersöka saken själv.
När det väl händer kan resultatet bara bli ett.
Så, Tack!
Senast redigerad av Kalten 2017-07-09 kl. 19:19.
Citera
2017-07-09, 20:19
Medlem
Citat:
Hehe, egentligen tycker jag att det är lite underhållande, ungefär som en fyraåring som kommit i trotsåldern och bråkar med sina föräldrar. Men tillåter man fyraåringen att fortsätta med sitt fåniga beteende så blir den ju aldrig vuxen. Så till slut får man säga ifrån att nu är det nog.
Skillnaden är att en fyraåring lär sig när man säger till den...
Citera
2017-07-09, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du bidrog iaf starkt till att min yngre bror lämnade JV.
Han blev så förbannad för att du inte var ärlig med vad JV står för att han började undersöka saken själv.
När det väl händer kan resultatet bara bli ett.
Så, Tack!
Isåfall finns ett synnerligen lämpligt skriftställe för den som tror att jv har sanningen, nämligen Luk.17:1,2: " Sedan sade han till sina lärjungar: ”Det är oundvikligt att det kommer sådant som orsakar fall. Men ändå: ve den genom vilken det kommer!2 Det vore bättre för honom att en kvarnsten hade hängts om hans hals och han hade kastats i havet, än att han skulle få en av dessa små att snava och falla." (Nvö)
Citera
2017-07-09, 20:47
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nog har jag fått plocka upp hakan från golvet några gånger den sista tiden, men det här kan väl inte vara sant? Vad skulle vara bortplockat från NWT?

B.l.a så har vi Johannes 8:1-11 där Jesus talar om att den utan synd ska kasta första stenen. Den finns fortfarande med i min NVÖ 1992 som en notering längst ned på sidan. Nu är den helt raderad. Det är för att det vanliga vittnet inte ska tro att ingen av deras ledare inte har rätten att döma dom eller att de är likställda med äldste och styrande kretsen. Tänk om de verkligen kände till dessa verser, då hade de kunnat säga "up yours" när de blir indragna i dömande kommittéer för struntsaker. Här skyddar ju Jesus en prosituerad! Och säger att hennes synd inte är värre än någon utav dessa "rättfärdiga" fariséers synder.

Ta även Apostlagärningarna 8:37 (KJV) där Philip säger till Enucken som frågade vad som hindrar honom att döpa sig här och nu i vattendraget att "om du tror helhjärtat, så kan du". Då säger enucken "Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son" och så döpte han sig.
Varför borttaget? För det kan ju inget JV förneka, att Jesus är Guds son, det går ju inte emot JV teologi. Antagligen är det raderat för att de inte ska tro att det är så enkelt, "du måste lära känna Gud först" genom VT litteratur och möten och studier, du måste sen testas i din tro med 100 frågor innan du svär in dig i "den andevägledda organisationen". Inte i det bibliska Fadern, Sonen och den Heliga Andens namn.

Osv, finns många verser som är raderade men även som bekant ändrade. Är det inte så att de tex nu infogat ordet "governing body" i silversvärdet (silverdolken) i det stället där kristna ledare i församlingarna samlades för att diskutera om omskärning var nödvändigt eller ej? Måste kolla upp det innan jag uttalar mig definitivt.
Citera
2017-07-09, 21:48
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
B.l.a så har vi Johannes 8:1-11 där Jesus talar om att den utan synd ska kasta första stenen. Den finns fortfarande med i min NVÖ 1992 som en notering längst ned på sidan. Nu är den helt raderad. Det är för att det vanliga vittnet inte ska tro att ingen av deras ledare inte har rätten att döma dom eller att de är likställda med äldste och styrande kretsen. Tänk om de verkligen kände till dessa verser, då hade de kunnat säga "up yours" när de blir indragna i dömande kommittéer för struntsaker. Här skyddar ju Jesus en prosituerad! Och säger att hennes synd inte är värre än någon utav dessa "rättfärdiga" fariséers synder.

Ta även Apostlagärningarna 8:37 (KJV) där Philip säger till Enucken som frågade vad som hindrar honom att döpa sig här och nu i vattendraget att "om du tror helhjärtat, så kan du". Då säger enucken "Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son" och så döpte han sig.
Varför borttaget? För det kan ju inget JV förneka, att Jesus är Guds son, det går ju inte emot JV teologi. Antagligen är det raderat för att de inte ska tro att det är så enkelt, "du måste lära känna Gud först" genom VT litteratur och möten och studier, du måste sen testas i din tro med 100 frågor innan du svär in dig i "den andevägledda organisationen". Inte i det bibliska Fadern, Sonen och den Heliga Andens namn.

Osv, finns många verser som är raderade men även som bekant ändrade. Är det inte så att de tex nu infogat ordet "governing body" i silversvärdet (silverdolken) i det stället där kristna ledare i församlingarna samlades för att diskutera om omskärning var nödvändigt eller ej? Måste kolla upp det innan jag uttalar mig definitivt.

Tillägg; I NVÖ 2013 revision så har de alltså infogat "governing body" (styrande kretsen a.k.a JV org högsta ledare) i kapitelrubriken till Apostlagärningarna 15: "Letter from the governing body (22-29)"
Tsk, tsk, tsk... Det är till och svälla av grandios stolthet. Kan någon säga "farisé"? Vad sjutton hände med den ödmjuka eller ens diskretaslaven?

https://www.jw.org/en/publications/b...wt/books/acts/
Citera
2017-07-09, 22:52
Medlem
Citat:

Nja, jag måste nog vädja till försiktighet när det gäller det här området. Vad gäller Joh 7:53-8:11 så är det ju inte bara Vakttornet som ifrågasatt dess äkthet. De äldsta manuskript man har innehåller ju t.ex inte de här verserna. Men sen finns det andra som argumenterar för att de är äkta. Visst är det lite intressant att Vakttornet har valt att helt låta bli att ta med dem. Men jag tror inte att man hade kunnat argumentera för ansvarsfrihet från felaktiga handlingar även om de vore med.

Samma sak med Apg 8:37, här är nog de flesta bibelöversättare överrens om att det är ett senare tillägg och inget som fanns med i de första manuskripten.

Vad gäller att de skriver "Letter from the governing body" i översikten tycker jag inte heller är så farligt. Den sortens rubriker där olika översättare smyger in lite av sin egen tolkning tycker jag är ganska vanlig. Dessutom finns den väl bara på websidan? Jag hittar inga rubriker i min egen Bibel.

Något som jag däremot inte tycker om med "Silversvärdet" är att de plockat bort Sheol och Hades från texten och istället skriver "graven". Det irriterade mig redan när vi fick den, innan jag hade vaknat.
Senast redigerad av Innesluten 2017-07-09 kl. 22:55.
Citera
2017-07-09, 23:46
Medlem
CrazyPriests avatar
Har "Silversvärdet" kommit än på svenska eller när blir det på gång? Har inte varit på mötena sen april eller så jag har ej koll.
Citera
2017-07-10, 00:43
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nja, jag måste nog vädja till försiktighet när det gäller det här området. Vad gäller Joh 7:53-8:11 så är det ju inte bara Vakttornet som ifrågasatt dess äkthet. De äldsta manuskript man har innehåller ju t.ex inte de här verserna. Men sen finns det andra som argumenterar för att de är äkta. Visst är det lite intressant att Vakttornet har valt att helt låta bli att ta med dem. Men jag tror inte att man hade kunnat argumentera för ansvarsfrihet från felaktiga handlingar även om de vore med.

Samma sak med Apg 8:37, här är nog de flesta bibelöversättare överrens om att det är ett senare tillägg och inget som fanns med i de första manuskripten.

Vad gäller att de skriver "Letter from the governing body" i översikten tycker jag inte heller är så farligt. Den sortens rubriker där olika översättare smyger in lite av sin egen tolkning tycker jag är ganska vanlig. Dessutom finns den väl bara på websidan? Jag hittar inga rubriker i min egen Bibel.

Något som jag däremot inte tycker om med "Silversvärdet" är att de plockat bort Sheol och Hades från texten och istället skriver "graven". Det irriterade mig redan när vi fick den, innan jag hade vaknat.

Jag utgår från KJV här och att dom själva hade med detta i sin NVÖ men långsamt har fasat ut det, samt att dom lagt ut KJV på sin webbsida.
Att dom lagt till G.B i kapitelrubriken är ett tecken på att dom långsamt håller på att fasa -in- titeln i sin översättning. Om 10 år kan jag garantera att detta finns med i flera verser. Säkert arbetas "Guds organisation" in också med tidens lopp.

De tog även bort Markus 9:44 och 46: "Where their worm dieth not, and the fire is not quenched", (KJV) som beskriver Gehenna eller helvetet. Så nej, nåt Sheol/Hades vill dom inte höra talas om. Trots att 1 Petrus 3 är tydlig med att "olydiga andar" var fängslade (i ett Hades/limbo).
Citera
2017-07-10, 11:30
Medlem
Citat:
Att dom lagt till G.B i kapitelrubriken är ett tecken på att dom långsamt håller på att fasa -in- titeln i sin översättning. Om 10 år kan jag garantera att detta finns med i flera verser. Säkert arbetas "Guds organisation" in också med tidens lopp.

Vi får se vad som händer i framtiden. Men man måste vara försiktig med sina påståenden. Hade jag inte redan känt till mycket annat tvivelaktigt som Jehovas vittnen gjort eller lärt ut (förstås tack vare att du och andra har avslöjat det ) så hade ett sånt här påstående istället bekräftat min uppfattning att avfällingar är som styrande kretsen säger att de är. Ute efter att smutskasta och ljuga om Guds folk.

Exceptionella påståenden kräver exceptionella bevis även när de stöder ens egen uppfattning.
Citera
2017-07-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Har "Silversvärdet" kommit än på svenska eller när blir det på gång? Har inte varit på mötena sen april eller så jag har ej koll.

Nej, inte än. Det lär nog dröja ett tag. Om jag har förstått saken rätt så har de bara översatt några få böcker, så min gissning är att det kommer ta flera år in den ges ut på svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in