Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Nog har jag fått plocka upp hakan från golvet några gånger den sista tiden, men det här kan väl inte vara sant? Vad skulle vara bortplockat från NWT?
B.l.a så har vi Johannes 8:1-11 där Jesus talar om att den utan synd ska kasta första stenen. Den finns fortfarande med i min NVÖ 1992 som en notering längst ned på sidan. Nu är den helt raderad. Det är för att det vanliga vittnet inte ska tro att ingen av deras ledare inte har rätten att döma dom eller att de är likställda med äldste och styrande kretsen. Tänk om de verkligen kände till dessa verser, då hade de kunnat säga "up yours" när de blir indragna i dömande kommittéer för struntsaker. Här skyddar ju Jesus en prosituerad! Och säger att hennes synd inte är värre än någon utav dessa "rättfärdiga" fariséers synder.
Ta även Apostlagärningarna 8:37 (KJV) där Philip säger till Enucken som frågade vad som hindrar honom att döpa sig här och nu i vattendraget att "om du tror helhjärtat, så kan du". Då säger enucken "Jag tror att Jesus Kristus är Guds Son" och så döpte han sig.
Varför borttaget? För det kan ju inget JV förneka, att Jesus är Guds son, det går ju inte emot JV teologi. Antagligen är det raderat för att de inte ska tro att det är så enkelt, "du måste lära känna Gud först" genom VT litteratur och möten och studier, du måste sen testas i din tro med 100 frågor innan du svär in dig i "den andevägledda organisationen". Inte i det bibliska Fadern, Sonen och den Heliga Andens namn.
Osv, finns många verser som är raderade men även som bekant ändrade. Är det inte så att de tex nu infogat ordet "governing body" i silversvärdet (silverdolken) i det stället där kristna ledare i församlingarna samlades för att diskutera om omskärning var nödvändigt eller ej? Måste kolla upp det innan jag uttalar mig definitivt.