Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Hur vet du isåfall att det är Jehovas vittnens senaste anvisning om att bära skägg om du bara har deras hemsida att tillgå, där det påstådda förbudet från 1974 mot att bära skägg inte ens nämns?Förbudet handlar om hur man inte fick bära sitt skägg, förmodligen för att de inte skulle ta efter avgudadyrkande folkslag. Det låter alltså inte som ett krav där man krävdes att låta sitt skägg växa helt vilt. Oavsett gällde förbudet israeliterna och inte kristna. Att den mosaiska lagen inte fortsatte att gälla för kristna visas bland annat genom att kraven för omskärelse och slaktoffer upphörde.
Här är det senaste om skägg:
Vakttornet (Studieupplagan)
September 2016
Är din klädstil till ära för Gud?
Citat:
17 Är det lämpligt för bröder att ha skägg? I Moses lag blev männen befallda att ha skägg. Men vi som kristna står inte under Moses lag och har inte heller någon skyldighet att följa den. (3 Mos. 19:27; 21:5; Gal. 3:24, 25) I en del länder och kulturer är det allmänt accepterat att män har välansade skägg, och där kanske det inte alls drar bort uppmärksamheten från de goda nyheterna. Till och med en del förordnade bröder har skägg. Men en del bröder kanske ändå väljer att inte ha skägg. (1 Kor. 8:9, 13; 10:32) I andra delar av världen är det inte lika vanligt med skägg, och där anses det inte vara lämpligt för Jehovas vittnen. Om en broder i en sådan kultur har skägg skulle det faktiskt kunna hindra honom från att ära Gud och att ”vara oförvitlig”. (Rom. 15:1–3; 1 Tim. 3:2, 7)
Det här är ingen nyhet eller förändrad syn.
Det har varit diskvalificerande för förordnade bröder i Sverige att bära skägg. Alltså alltsedan 1974 som det talats om tidigare i tråden.
Nu är det allmänt accepterat och vanligt att ha skägg i Sverige. Jag vet dock faktiskt inte om man fortfarande anser att det inte är godkänt i Sverige, jag tror det är okay.
Medan jag var JV så bar min svåger skägg, han hade en missbildning på käken som han dolde med skägget. Trots hans anledning så diskvalicerade skägget honom från att bli biträdande.