2023-11-18, 13:33
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
"Snyfthistorian"? Varför är du så nedlåtande, otrevlig och arrogant? Har du verkligen all fakta på bordet? I och med att Bibeln är på det klara med att vi människor är ofullkomliga så kan det ordet som avses för människor i skriftstället i Matteus inte betyda att människan är fullkomlig då alla människor bär på arvssynden från Adam. Vilka "falska förutsägelser om Har-Magedon och dogmer" syftar du på då? "Ingen köper er BS"? Tydligen så gör många människor det då antalet vittnen för Jehova ökar varje år.

Dom är kvicka på att dra upp kortet om ofullkomlighet när dom själva gör fel. Men att utesluta andra, det går för sig! Och tja, hur var det med att harmageddon skulle komma 1975? Jag var med på den tiden och vissa var så övertygade om det att de underlät högre universitetsstudier och inte förnyade hemförsäkringen. Nu vill dom inte prata om det av naturliga skäl...
Citera
2023-11-18, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Dom är kvicka på att dra upp kortet om ofullkomlighet när dom själva gör fel.
Du är kvick med att dra upp kortet att människor gör fel.

Citat:
Men att utesluta andra, det går för sig!

Det är helt enligt bibeln, läs 1 Korinthierna kapitel 5. Men jag antar att du hatar bibeln och vägrar att läsa bibeln?

Citat:
Och tja, hur var det med att harmageddon skulle komma 1975? Jag var med på den tiden och vissa var så övertygade om det att de underlät högre universitetsstudier och inte förnyade hemförsäkringen. Nu vill dom inte prata om det av naturliga skäl...

Är du sårad? Du ska kanske ta kontakt med psykiatrin och spy ut din galla där, istället för på FB?
Citera
2023-11-18, 14:42
Medlem
Citat:
Men att utesluta andra, det går för sig!

Jag är varje gång otroligt förvånad över dom som väljer att bli döpta hos Jehovas vittnen, som senare inser att dom kan bli uteslutna enligt bibelns principer (läs 1Korinthierna kapitel 5).

Det har ju varit uppenbart för dom som blev döpta att dom kan bli uteslutna, så varför ignorerar dom uppenbara regler för att bli ett Jehovas vittne?

Senare så är är dom offer, dom är offerkoftor, det är så otroligt synd om dom, buhu, och dom beklagar sig, det är så synd om dom som skrev under ett kontrakt att följa bibelns principer. Och när dom inte följer kontraktet så finns det konsekvenser, buhu, det är så synd om mig, jag är ett offer, jag är en offerkofta!!!
Senast redigerad av ttsp 2023-11-18 kl. 14:47.
Citera
2023-11-18, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
De som skriver negativt om Jehovas vittnen på Flashback viger vanligtvis en stor del av sin vakna tid till det. De uppger sällan källa för sina påståenden och när de väl gör det så sker det ofta i form av lösryckta citat med avsikten att vilseleda. I andra fall kopierar de bara text rakt av från någon av de många motståndarsidor som finns på internet. Med andra ord kommer du sällan att stöta på en så kallad avfälling som har goda avsikter, det vill säga i form av att se helheten och föra en objektiv diskussion om organisationen.

I de flesta fall rör det sig om bittra personer som blivit brända av att ha råkat illa ut inom sin före detta församling. Det i kombination med att människor överlag tenderar till att framställa sina åsikter osakligt innebär att en diskussion med dessa ofta är meningslös. Kort och gott kan man säga att de figurerar på olika nätforum för att ventilera sin ilska och för att känna gemenskap med andra som gör likadant. De kan inte gå vidare och det är mycket tragiskt.

Håller inte med dig i det du skriver. Du kanske har egna upplevelser som ett ex vittne.
Citera
2023-11-18, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du är kvick med att dra upp kortet att människor gör fel.

Det är helt enligt bibeln, läs 1 Korinthierna kapitel 5. Men jag antar att du hatar bibeln och vägrar att läsa bibeln?

Är du sårad? Du ska kanske ta kontakt med psykiatrin och spy ut din galla där, istället för på FB?

Varför vänder du på allt mot personen bara för att han talar fakta. Ni påstod ju att Harmagedon skulle komma 1975 eller varför kan du istället inte ge personen en förklaring till era ständiga så kallade sanningar som ständigt visar sig vara rena påhittade lögner 🍻
Citera
2023-11-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Håller inte med dig i det du skriver. Du kanske har egna upplevelser som ett ex vittne.

XGP är inte ett ex vittne, det svider för er ex vittnen att någon säger sanningens ord.
Citera
2023-11-18, 18:28
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Jag är varje gång otroligt förvånad över dom som väljer att bli döpta hos Jehovas vittnen, som senare inser att dom kan bli uteslutna enligt bibelns principer (läs 1Korinthierna kapitel 5).

Det har ju varit uppenbart för dom som blev döpta att dom kan bli uteslutna, så varför ignorerar dom uppenbara regler för att bli ett Jehovas vittne?

Senare så är är dom offer, dom är offerkoftor, det är så otroligt synd om dom, buhu, och dom beklagar sig, det är så synd om dom som skrev under ett kontrakt att följa bibelns principer. Och när dom inte följer kontraktet så finns det konsekvenser, buhu, det är så synd om mig, jag är ett offer, jag är en offerkofta!!!
jag vill ödmjukt påpeka att det är bibelns principer tolkade genom Jehovas vittnens styrande krets ögon.
Det är ju inte JV som sitter med facit.

Det finns fler samfund, svenska kyrkan katoliker osv.
De anser också att de har rätt, har du mera rätt?
Citera
2023-11-18, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
jag vill ödmjukt påpeka att det är bibelns principer tolkade genom Jehovas vittnens styrande krets ögon.
Det är ju inte JV som sitter med facit.

Det finns fler samfund, svenska kyrkan katoliker osv.
De anser också att de har rätt, har du mera rätt?

Logiken, sanningen och vetenskaplig erfarenhet borde vara rättesnöret för att tolka vad som står i bibeln. Håller du med?
Citera
2023-11-18, 18:48
Medlem
Citat:
Du har 5 st. inlägg på FB, i vilket alias skrev du under tidigare? Vad talar för att du talar för fakta?

Det gjorde vi inte, och om vi ändå gjorde det, vad vill du ha sagt?

Kan du specificera och argumentera för din sak? Nej, jag visste det, du är bara intresserad av att föra fram känsloyttringar.

vad har åldern på mitt medlemskap med mina frågor att göra jag läser ju i tråden vad bla du och andra skriver. det du skriver är ju rena skämtet. svara istället på hur er organisation kan agera profeter och faila som de gjorde om 75
Citera
2023-11-18, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
vad har åldern på mitt medlemskap med mina frågor att göra jag läser ju i tråden vad bla du och andra skriver. det du skriver är ju rena skämtet. svara istället på hur er organisation kan agera profeter och faila som de gjorde om 75

Ok, jag ger dig en möjlighet: Jehovas vittnen har aldrig påstått sig vara profeter så som profeterna i GT.
*** g93 Vakna 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.”
Förstår du? Varför måste Jehovas vittnen vara perfekta, utan misstag enligt dig? Har du ett skriftställe som säger att Guds utvalda ska vara perfekta, utan misstag?
Citera
2023-11-18, 19:11
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Logiken, sanningen och vetenskaplig erfarenhet borde vara rättesnöret för att tolka vad som står i bibeln. Håller du med?
Vem tolkar åt dig?

Vetenskap och bibel tror jag inte ska blandas ihop.
Är JVs tolkning den rätta?
Citera
2023-11-18, 19:47
Medlem
Citat:
Vem tolkar åt dig?

Vetenskap logik och förnuft tolkar åt mig, vem tolkar åt dig?

Citat:
Vetenskap och bibel tror jag inte ska blandas ihop.

Ok.

Citat:
Är JVs tolkning den rätta?

Jag tycker det, och jag kan bevisa det, men jag antar att du inte är intresserad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in