2017-12-14, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
"Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig." (Matt 10:37 Bibel2000)

Tror du Jesus syftar på om man hellre följer Jesus trots motstånd av släkten. Eller tror du han syftade på att du skulle frysa ut släkten om den inte också delade din tro på Jesus?
Citera
2017-12-14, 21:02
Medlem
Citat:
Jag citerar dig just nu, om du kommer med sådana lögnaktiga påståenden som att bara döpta Jv överlever, och 99% av jordens befolkning dödas, så är det ett hat man visar genom att inte vara sanningsenlig, utan ljuger för att smutskasta sina forna bröder och systrar.

Jag kan inte se det som något annat än hat, om man dag ut och dag in sprider lögner om Jehovas vittnen på Flashback.

Så visa nu, ge citat på dom här 99%, eller så är du en lögnare igen.

Nåväl, låt oss göra beräkningen då.

Det finns idag cirka 7,6 miljarder människor på jorden. 1 procent av det är 76 miljoner människor.
Det finns idag cirka 8 miljoner Jehovas vittnen.

Som vi tidigare har sett i exempelvis Vakttornet för 15 juli 2008 så måste en individ blivit försedd med märket för att Gud ska kunna ge en gynnsam dom:
Citat:
Vi förstår att mannen ”som var klädd i linnekläder” representerar kvarlevan av de smorda kristna. Genom arbetet med att predika och göra lärjungar sätter den smorda klassen ett symboliskt märke på dem som blir en del av Kristi ”andra får”. (Joh. 10:16) Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan.
Citat:
Jehovas himmelska avrättningsstyrkor, förebildade av de sex männen med vapen, kommer snart att tillintetgöra dem som inte har det symboliska märket. Angående den kommande domen skrev aposteln Paulus att Herren Jesus, åtföljd av sina ”mäktiga änglar”, skall låta ”hämnd komma över dem som inte känner Gud och dem som inte lyder de goda nyheterna om vår Herre Jesus”. (2 Thess. 1:7, 8) Lägg märke till att människor kommer att dömas på grundval av hur de ställer sig till de goda nyheterna.

Du har dessutom själv konstaterat att man inte kan vara säker på att överleva ens om man är överlämnad och döpt:
Citat:
Den första fetmarkerade: Människan kan inte genom att ta "de nödvändiga stegen" bli räddad, man kan inte bli räddad enbart på grund av gärningar.

Alltså kan vi inte förvänta att alla de 8 miljonerna Jehovas vittnen heller kommer att få överleva.

Men om vi ändå är snälla i vår tolkning av vad Jehovas vittnen lär ut, så säger vi att det kommer vara en del ändå som inte har fått en rimlig chans, trots att predikoverket ska ha utförts över hela den bebodda jorden.

Du försöker alltså mena att av dem som överlever skulle det kunna vara bara 1 av 9 som faktiskt har överlämnat och döpt sig? Att det skulle vara åtminstone 68 miljoner människor till, förutom de 8 miljonerna Jehovas vittnen?

Du menar på fullt allvar att det förmodligen kommer att vara fler som inte är överlämnade och döpta Jehovas vittnen som får överleva, än dem som är det?

Där har du mitt belägg.
Nu väntar jag på att du ska ge belägg för dina lögner.

De är:
Jag tycker att allting med Jehovas vittnen bara är hemskt och elakt.
Jag fläker ut mitt privatliv när det är negativt mot Jehovas vittnen.
Jag hämnas och hatar Jehovas vittnen på internet.

Jag väntar på din ursäkt.
Senast redigerad av Innesluten 2017-12-14 kl. 21:11.
Citera
2017-12-14, 21:04
Medlem
Citat:
Hur menar du då? Att man ljuger lite för sina närmaste, så är det ok? Hur mycket lögn menar du?

Kan man ljuga om att man skriver hatfulla inlägg på Flashback, att man skriver allt emot vad ens föräldrar tycker och tänker, och sedan i mötet svara i mikrofon och falskt säga att man älskar Jehova?

Kan man skriva i vakttornet att FN är ett sataniskt vilddjur som är Jehovas motståndare medan man som organisation, bakom ryggen på sina medlemmar går med i samma organisation som medlem?
Citera
2017-12-14, 21:09
Medlem
Citat:
T.ex. denna artikel:

*** w02 15/8 sid. 18-19 § 13 ”Följ mig oavbrutet” ***

Jesus visade kärlek till dem som han undervisade. Hur kan vi efterlikna honom i detta avseende? Vi får aldrig utveckla en känslokall inställning gentemot dem vi har omkring oss. Det är sant att ”kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag” rycker allt närmare, och då kommer många av världens miljarder invånare att tillintetgöras. (Uppenbarelseboken 16:14; Jeremia 25:33) Men vi vet inte vilka som kommer att överleva och vilka som kommer att dö. Den domen skall äga rum i framtiden och skall avkunnas av den som Jehova har utsett: Jesus Kristus. Innan domen är avkunnad menar vi att varje individ har möjlighet att bli en Jehovas tjänare. (Matteus 19:24–26; 25:31–33; Apostlagärningarna 17:31)

Nu är det ju på inget vis svar på frågan. Goddag yxskaft!
Läs igen, speciellt det fetstilta.
Det är tillåtet att ändra sig, blir man ett JV före slutet så har man möjlighet att klara sig. Inte annars, vad innebär det tror du?
Citera
2017-12-14, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Nåväl, låt oss göra beräkningen då.

Det finns idag cirka 7,6 miljarder människor på jorden. 1 procent av det är 76 miljoner människor.
Det finns idag cirka 8 miljoner Jehovas vittnen.

Som vi tidigare har sett i exempelvis Vakttornet för 15 juli 2008 så måste en individ blivit försedd med märket för att Gud ska kunna ge en gynnsam dom:

Du har dessutom själv konstaterat att man inte kan vara säker på att överleva ens om man är överlämnad och döpt:

Alltså kan vi inte förvänta att alla de 8 miljonerna Jehovas vittnen heller kommer att få överleva.

Men om vi ändå är snälla i vår tolkning av vad Jehovas vittnen lär ut, så säger vi att det kommer vara en del ändå som inte har fått en rimlig chans, trots att predikoverket ska ha utförts över hela den bebodda jorden.

Du försöker alltså mena att av dem som överlever skulle det kunna vara bara 1 av 9 som faktiskt har överlämnat och döpt sig? Att det skulle vara åtminstone 68 miljoner människor till, förutom de 8 miljonerna Jehovas vittnen?

Du menar på fullt allvar att det förmodligen kommer att vara fler som inte är överlämnade och döpta Jehovas vittnen som får överleva, än dem som är det?

Där har du mitt belägg.
Nu väntar jag på att du ska ge belägg för dina lögner.

De är:
Jag tycker att allting med Jehovas vittnen bara är hemskt och elakt.
Jag fläker ut mitt privatliv när det är negativt mot Jehovas vittnen.
Jag hämnas och hatar Jehovas vittnen på internet.

Jag väntar på din ursäkt.

Jag frågade: "Så visa nu, ge citat på dom här 99%"

Var står detta i litteraturen? Skulle din egen beräkning och gissning visa att Jehovas vittnen tror att 99% av jordens befolkning dör? Tillåt mig småle.

Sanningen är att Jehovas vittnen inte vet vilken procent som gäller, bara det som Jesus sade att "många" går den breda vägen(Mt 7:13).

Så kom igen nu visa där man säger att 99% av mänskligheten dödas.
Citera
2017-12-14, 21:13
Medlem
Citat:
Visa mig citat från litteraturen där siffran 99% av jordens befolkning dödas.

Har får du ett exempel:

"As for humans upon earth, on the side of Jehovah will be all those fully dedicated to him and who are faithfully following Jesus Christ; compared with earth's billions these are indeed few. On Satan's side will be all the rest of mankind, more than 99.9 percent, even as we read: "The whole world is lying in the power of the wicked one." That includes all the governments of the world together with their supporters, the commercial, religious and social institutions. Armageddon will be the worst thing ever to hit this earth in the history of man." Watchtower 1958 Oct 15 pp.614-615
Citera
2017-12-14, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
välja att vara på hans sida! Fast de sa inte exakt den ordalydelsen men de menade iallafall att det var så.

Man väljer hans sida genom att bli ett Jehovas vittne. Att överlämna sig och döpa sig.
Citera
2017-12-14, 21:19
Medlem
Citat:
Jag frågade: "Så visa nu, ge citat på dom här 99%"

Var står detta i litteraturen? Skulle din egen beräkning och gissning visa att Jehovas vittnen tror att 99% av jordens befolkning dör? Tillåt mig småle.

Sanningen är att Jehovas vittnen inte vet vilken procent som gäller, bara det som Jesus sade att "många" går den breda vägen(Mt 7:13).

Så kom igen nu visa där man säger att 99% av mänskligheten dödas.

Jag gav dig tillräckligt med belägg. Att du är oärlig hjälper dig inte.
Vad som händer med dig bryr jag mig inte särskilt mycket om. Om du lever och dör som ett Jehovas vittne eller om du så småningom vaknar upp är mig fullständigt egalt.

Men det gör mig oerhört ont att veta att människor som dig kommer att fortsätta att sprida den här typen av vilseledande lögner, influera och bedra andra och hindra dem från att leva ett fullgott och tillfredsställande liv och dra in dem i ett system som bryter ner dem.

Det gör mig verkligen djupt bekymrad och sorgsen.
Citera
2017-12-14, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Har får du ett exempel:

"As for humans upon earth, on the side of Jehovah will be all those fully dedicated to him and who are faithfully following Jesus Christ; compared with earth's billions these are indeed few. On Satan's side will be all the rest of mankind, more than 99.9 percent, even as we read: "The whole world is lying in the power of the wicked one." That includes all the governments of the world together with their supporters, the commercial, religious and social institutions. Armageddon will be the worst thing ever to hit this earth in the history of man." Watchtower 1958 Oct 15 pp.614-615

Jag svär inte, men det var som f-n!
Citera
2017-12-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Har får du ett exempel:

Jag kan bara säga att det är fel att säga så, ingen vet hur många överlever, förutom att "många" väljer den breda vägen.

Kan du hitta någon artikel som är nyare än 60 år gammal som säger samma sak?
Citera
2017-12-14, 21:28
Medlem
Citat:
Jag kan bara säga att det är fel att säga så, ingen vet hur många överlever, förutom att "många" väljer den breda vägen.

Kan du hitta någon artikel som är nyare än 60 år gammal som säger samma sak?

Vad är det för problem med ett 60 år gammalt citat för ett JV?
"Resonera"-boken kryllar av citat som är mer än 100 år gamla, och du accepterar väl dem?
Citera
2017-12-14, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag svär inte, men det var som f-n!

Jag sa nåt liknande när jag såg det för första gången.
Tror jag tog med a:et dock.
Senast redigerad av Kalten 2017-12-14 kl. 21:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in