Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-30, 17:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
När du går på bröllop eller annan fest, duschar du och sätter du på dig fina kläder med hänsyn till andra?

Är det att:"förställa sig så att man passar in bland andra?", kanske det, men det är inget fel i det.

Jag tror inte att du skulle bli uppskattad om du med dina arbetskläder, stövlar som trampat hos grisarna går direkt till bröllopet, jag är säker på att även du anpassar dig till situationen, och detta utan att du har ett viktigt budskap att förmedla.

Idiotiskt exempel. Jag gör alltid så eftersom det är så man gör.
Men, skulle en sikh sluta att använda turban i ett sällskap som inte använder turban?
Skulle en muslimsk kvinna sluta använda slöja på gatan i Sverige?
Skulle en JV sätta på sig en kippa om han går på middag till en judisk familj?

Alltså, jag menar att Paulus säger att om han varit sikh så skulle han ha använt turban bland sikher men inte gjort det bland judar. Det är vad jag menar med att förställa sig.
"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude." (Alltså en sikh utan turban, om så krävs.)
Senast redigerad av Smeso 2017-11-30 kl. 17:27.
Citera
2017-11-30, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Idiotiskt exempel. Jag gör alltid så eftersom det är så man gör.
Men, skulle en sikh sluta att använda turban i ett sällskap som inte använder turban?
Skulle en muslimsk kvinna sluta använda slöja på gatan i Sverige?

Vilka idiotiska exempel, varken du eller jag är sikh eller muslim, jag frågade dig om hur du agerar i bröllop och fester, om du anpassar dig eller om du gör som du vill, utan att ta hänsyn till andra.

Citat:
Skulle en JV sätta på sig en kippa om han går på middag till en judisk familj?

Alltså, jag menar att Paulus säger att om han varit sikh så skulle han ha använt turban bland sikher men inte gjort det bland judar. Det är vad jag menar med att förställa sig.
"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude." (Alltså en sikh utan turban, om så krävs.)

Nej, du förvränger, självklart skulle inte kristna omskära sig och bli judar, han säger: "För att vinna judar har jag för dem varit som en jude", han säger inte: "För att vinna judar har jag blivit en jude" det är du som kommer med idiotiska påståenden.

Det Paulus säger är att man anpassar sig för att passa in, för att inte stöta sig med andra. Det betyder inte att man ska synda eller gå med på avgudadyrkan, eller avsäga sin tro bara för att passa in. Tror du verkligen på FULLASTE ALLVAR att det är det som Paulus säger? Helt otroligt hur du kan förvränga saker och ting.

Kippan ser jag som obiblisk för det första, det är inte sant judiskt enligt lagförbundet, det är ett mänskligt påhitt. För det andra skulle jag inte bära kippa eftersom det är religiöst förknippat. Men jag skulle anpassa mig på andra sätt om jag går på middag hos en judisk familj.
Citera
2017-11-30, 18:05
Bannlyst
Citat:
Menar du alltså att Paulus inte i den texten erkänner att han inför andra förställde sig så att han skulle passa in bland dem? Det är ju ordagrant vad det står där.

Då missade du den första meningen: Fri och oberoende av alla har jag alltså gjort mig till allas slav för att vinna så många som möjligt.
Citera
2017-11-30, 18:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vilka idiotiska exempel, varken du eller jag är sikh eller muslim, jag frågade dig om hur du agerar i bröllop och fester, om du anpassar dig eller om du gör som du vill, utan att ta hänsyn till andra.

Nej, du förvränger, självklart skulle inte kristna omskära sig och bli judar, han säger: "För att vinna judar har jag för dem varit som en jude", han säger inte: "För att vinna judar har jag blivit en jude" det är du som kommer med idiotiska påståenden.

Det Paulus säger är att man anpassar sig för att passa in, för att inte stöta sig med andra. Det betyder inte att man ska synda eller gå med på avgudadyrkan, eller avsäga sin tro bara för att passa in. Tror du verkligen på FULLASTE ALLVAR att det är det som Paulus säger? Helt otroligt hur du kan förvränga saker och ting.

Kippan ser jag som obiblisk för det första, det är inte sant judiskt enligt lagförbundet, det är ett mänskligt påhitt. För det andra skulle jag inte bära kippa eftersom det är religiöst förknippat. Men jag skulle anpassa mig på andra sätt om jag går på middag hos en judisk familj.

Ditt bröllopsexempel blir bara fel därför att det inte innebär att jag gör något som jag inte vanligtvis skulle göra eller att jag skulle låta påskina något som jag inte är. Jag skulle inte gå på bröllop utan att vara bröllopsgäst, jag skulle inte låtsas vara bröllopsgäst för att få komma in. Det är skillnaden.

"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag."

Här säger Paulus att han inför judar agerat som jude (fast han var kristen), att han för dem som står under lagen har varit som en som står under lagen (fast han själv säger att han inte gör det), tillsammans med dem som är utan lag har han betett sig som en som är utan lag (fast han inte är utan Guds lag), inför de svaga har han betett sig som svag (fast han inte var det).

Hur menar du att det inte är att förställa sig?

När jag går på katolska bröllop eller går in i en katolsk kyrka så gör jag inte korstecken, dvs jag försöker inte låtsas vara katolik, som Paulus tydligen skulle ha gjort.
Citera
2017-11-30, 18:55
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Trams. Både den första och andra artikeln i länken syftar helt uppenbarligen till att påverka barn och ungdomar till att döpa sig. Sista stycket i andra artikeln säger:

"Att överlämna dig åt Jehova är helt klart det bästa du kan göra. Om du är redo att ta det steget, så tveka inte. Men om du inte känner dig riktigt redo kan den här artikeln hjälpa dig att fortsätta göra framsteg. Paulus skrev till filipperna: ”Låt oss ..., i den mån som vi har gjort framsteg, fortsätta att vandra ordningsfullt i samma rutin.” (Fil. 3:16) Om du följer det rådet kommer du säkert snart att vilja överlämna dig åt Jehova och bli döpt."

Förväntar du dig att de ska skriva något i stil med:
Vi tycker att barn ska döpa sig så fort de bara kan, utan att tänka på några följder. Det är till ära för Jehova.

Tycker du att diskussionen ska handla om semantik? Gör dig inte löjlig.
Tycker du nu bara att Jehovas vittnen försöker påverka barn och ungdomar till att döpa sig? Det håller jag med om och därför nöjer vi oss här.
Citat:
Det är inte tekniskt felaktigt att säga att en kvadrat är en rektangel. Men om någon beskriver en kvadrat som en rektangel så skapar det givetvis en felaktig bild i huvudet på den som hör beskrivningen.
Jag anser det vara medvetet vilseledande att välja att beskriva kvadraten som rektangel, du anser det vara tekniskt korrekt.
Vi kommer inte att komma längre i den frågan.
Advokaten förklarade Randy Walls situation som utesluten familjefar. Han belyste även att de ekonomiska konsekvenser uteslutningen medförde beror på Jehovas vittnens religiösa övertygelse om att ta avstånd från uteslutna medlemmar.
Citat:
Du vet inte vad du talar om, och citerar avsnitt som du inte begriper tillämpningen av.

När det talas om dömande åtgärd ("dealt with judicially"), så syftar det på tillsättandet av en dömande kommitté. Märkning av en person i församlingen kräver inte en dömande kommitté, utan är en bestraffning för synder som inte är så allvarliga att de förtjänar uteslutning.
Likaså krävs det inte en dömande kommitté för att avsätta någon som har en ansvarsställning, utan det är något som avgörs i äldstekretsen.
Du skrev att det var helt klart att man diskvalificerade sig för uppgifter inom församlingen om man umgås med en utesluten familjemedlem. Är familjemedlemmen inte hemmavarande är det sant. Citeringen visar att man kan umgås med uteslutna hemmavarande familjemedlemmar, till och med om man har uppgifter i församlingen. Det förblir oklart om umgänge med uteslutna familjemedlemmar är tillräckligt allvarligt för att kvalificeras för märkning.
Citat:
Äldsteboken är fullt konfidentiell, och inte tillåten för vanliga församlingsmedlemmar att läsa. Hustrun till en äldstebroder får inte ens röra vid äldsteboken. När en äldstebroder upphör i sin ställning så är det första han gör att lämna tillbaka äldsteboken.
Har du belägg för att den inte är tillåten att läsa för andra än de äldste?
Citat:
Du saknar fullständigt insikt i hur Jehovas vittnens rättsliga process fungerar.

En dömande kommitté kan endast ha två möjliga resultat.
  1. Äldstebröderna har uppfattningen att personen inte visar tillräcklig ånger, och denne blir därför utesluten.
  2. Äldstebröderna har uppfattningen att personen visar tillräcklig ånger, och denne blir därför inte utesluten, men får under en period restriktioner. Personen får då exempelvis inte svara under mötena, eller ha uppgifter i teokratiska skolan. Detta är alltså "privilegier" som till och med odöpta annars får ha.

En dömande kommitté är inte till för att avgöra om den anklagade har begått en synd. Huruvida personen är skyldig eller inte har äldstebröderna avgjort redan innan.

Dess enda uppgift är att avgöra om den anklagade visar tillräckligt mycket ånger.
Nej:

"Extensive details of the case do not need to be conveyed to the entire body, but enough information should be presented for the elders to determine whether a disfellowshipping offense has actually been committed..." ("Shepherd the Flock of God", s. 81)

"The chairman should invite the accused to make a personal statement. If the accused contends that he is innocent, the witnesses to the wrongdoing should be presented and their testimony should be given in the presence of the accused. It is best that the witnesses give their testimony in person. However, it may be that the witnesses live a great distance away or for some reason are not able to be physically present. If so, their testimony may be presented in the hearing of the accused by a secure phone call or perhaps submitted in writing and read to the accused. The accused should be given opportunity to respond to the testimony. If he wishes to present witnesses to establish his innocence, the judicial committee should allow them to give their testimony." ("Shepherd the Flock of God", s. 89-90)
Citat:
Jo, jag är medveten om vad som skrivits, och bibeln är mycket riktigt enbart hörsägen.
Det måste GT anses vara i och med att texterna inte nedtecknades kronologiskt efterhand som de händelser som beskrivs påstås ha inträffat. Samma gäller även för NT, men där ligger i alla fall nedtecknandet närmare i tiden (även om det i sig inte säger något om tillförlitligheten).

En redogörelse måste betraktas som hörsägen om det inte är ett ögonvittne som själv nedtecknar berättelsen. Däremot är det inte heller sagt att vare sig ett ögonvittnes skildring automatiskt är sann eller att en hörsägen måste vara falsk. Hörsägen kan vara något som är helt sant. Men bara för att det innehåller namn och städer som stämmer så blir det inte sant, vilket är vad jag invände mot och illustrerade med exemplet om Martin Luther, som folk under lång tid trott var rena rama sanningen.
Bibeln innehåller många olika verk över flera tusen år. Verifierbarheten varierar. Berättelsen med Martin Luther är en enstaka berättelse och blir därför inte jämförbar. Du nämner dessutom att berättelsen med Martin Luther är bevisat påhitt. Som du ser i ett av mina tidigare inlägg definieras inte heller hörsägen på det vis du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag har inte sett några exempel på varierande allvarlighetsgrad i detta sammanhang. Iaf inga som inte kan rendera straff. Du verkar bortse från att det finns fler straff än uteslutning, men det förändrar ju inte fakta.
Jag ville belysa just att det finns fler straff än uteslutning, alltså straff av varierande allvarlighetsgrad.
Citat:
Påståendet var att ett JV får inte umgås i onödan med sina uteslutna barn.
Även du har klarlagt det med citat. Undantag är hemmaboende barn, de berör vi inte i denna diskussion.
Brott mot det bestraffas.
Straff kan naturligtvis föregås av försök med tillrättavisning, dvs det mynnar inte alltid i ett straff. Överträdaren kan undvika straffet genom att ändra sitt beteende och ångra sig. Det funkar inte genom att hävda sin rätt eller annat som inte har med ånger och bättring att göra.
Jag fann att man kan komma att förlora sina uppgifter i församlingen om man umgås med en utesluten icke hemmavarande familjemedlem. Däremot nämner varken kapitlet om märkning eller kapitlen om den rättsliga kommittén något om bestraffning för detta.
Citat:
Nej det är inte i sin ordning när det inte finns utrymme för försvar.

Som jag skrev så överklagade jag, vilket inte fungerade. Det jag lärde mig av det var att organisationen håller varandra om ryggen.
Jag pratade med två olika kretstillsyningsmän och en fd sådan, alla var lika förvånade, men det spelar ingen roll. Organisationen måste försvaras, enstaka fel finns inte. Eller har du någonsin sett eller hört organisationen erkänna ett fel? (Som hänt nyligen? Inte för typ 100 år sedan)

Det var förresten möjligt att överklaga till Betel, men jag insåg ju att det var lönlöst. Dessutom hade det i och med proceduren börjat gå upp för mig, att det jag satsat hela mitt liv på kanske inte var det jag trodde.
Det bär konstigt nog emot att bara kasta det på soptippen. Man inser att man förlorat hela familjen och alla vänner men vill inte acceptera att man satsat fel. Det tar ett tag av bearbetning.
Det här låter fullständigt förkastligt. Man ska ha rätt att försvara sig och de ska ha belägg för att kunna straffa dig, helt enligt deras egna anvisningar. Kan du ha råkat ut för totalt nonchalanta idioter eller sådana som vill jävlas med dig?
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det märks att du är totalt okunnig i ämnet.
Ingen i den styrande kretsen skulle komma på tanken att åka på världsturné med sina egna åsikter.
Lägg märke till att de alltid uttrycker sig i vi-form, dvs att resten av grupper står bakom det de säger.
Det är dessutom exakt samma personer som ansvarar för det som skrivs i litteraturen.

Inget i Vakttornet 2016 motsäger vad Splane säger.
Det jag inte gillar med David Splanes tal är att han stör sig på att många 13-, 14- och 15-åringar inte har döpt sig. Vakttornets artikel framhävde ingen kritik. Istället belyste den att de äldste bör se till att unga som vill döpa sig verkligen är redo. Det är alltså sant att det inte finns någon motsägelse. Jag upplever däremot själva andan som annorlunda.
Citera
2017-11-30, 18:56
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Ge mig ett exempel på nyare anvisningar då. Hittar du inga, gäller de gamla från 1974. Enligt jv var förbudet i Mosaiska lagen ett direkt förbud mot att slätraka sig, för att israels män skulle till utseendet särskilja sig från män ur hednafolken runtomkring där slätrakning skulle vara vanligt.
Börja med att framlägga belägg för att Jehovas vittnen förbjöd män från att att bära skägg 1974.
Citat:
Betyder det att allt som inte verifierats i Bibeln är hörsägen, rykten eller skvaller? Då kan vi slopa mycket. Hela berättelsen om syndafloden, tex. Allt Jesus gjorde och lärde. Skapelseberättelsen...
Ja, det skulle jag säga:
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Om man väljer att tro på det eller inte, är en annan diskussion.
Citat:
Jag vet visst vad du menar om Mose lag, men vittnena plockar godtyckligt delar ur den iallafall. Mitt exempel med skägg var medvetet valt, jag var övertygad om att du skulle hugga på det. Min följdfråga till dig blir då: Om nu förbudet mot att raka sig inte gäller längre, eftersom den mosaiska lagen inte gäller kristna, varför hävdar då jv att förbudet mot tatueringar som du finner två verser längre ner (3 Mos 19:28) fortfarande gäller?
Stöd påståendet först med belägg.
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du verkar förutsätta att JV-organisationen spelar med öppna kort och att regler publiceras i klartext.......och att det finns officiell statistik på saker och ting........men varför skulle det vara så? Skulle sådant ligga i organisationens intresse?
Finns det regler den styrande kretsen undanhåller för sina medlemmar? Vilken statistik menar du?
Citat:
Här är det senaste om skägg:

Vakttornet (Studieupplagan)
September 2016
Är din klädstil till ära för Gud?
17 Är det lämpligt för bröder att ha skägg? I Moses lag blev männen befallda att ha skägg. Men vi som kristna står inte under Moses lag och har inte heller någon skyldighet att följa den. (3 Mos. 19:27; 21:5; Gal. 3:24, 25) I en del länder och kulturer är det allmänt accepterat att män har välansade skägg, och där kanske det inte alls drar bort uppmärksamheten från de goda nyheterna. Till och med en del förordnade bröder har skägg. Men en del bröder kanske ändå väljer att inte ha skägg. (1 Kor. 8:9, 13; 10:32) I andra delar av världen är det inte lika vanligt med skägg, och där anses det inte vara lämpligt för Jehovas vittnen. Om en broder i en sådan kultur har skägg skulle det faktiskt kunna hindra honom från att ära Gud och att ”vara oförvitlig”. (Rom. 15:1–3; 1 Tim. 3:2, 7)

Det här är ingen nyhet eller förändrad syn.
Det har varit diskvalificerande för förordnade bröder i Sverige att bära skägg. Alltså alltsedan 1974 som det talats om tidigare i tråden.
Nu är det allmänt accepterat och vanligt att ha skägg i Sverige. Jag vet dock faktiskt inte om man fortfarande anser att det inte är godkänt i Sverige, jag tror det är okay.
Medan jag var JV så bar min svåger skägg, han hade en missbildning på käken som han dolde med skägget. Trots hans anledning så diskvalicerade skägget honom från att bli biträdande.
Då bör det med andra ord inte vara förbjudet hos Jehovas vittnen att bära skägg i Sverige. De verkar ta seden dit man kommer i den här frågan. Men det vore intressant att se det förmodade förbudet från 1974.
Citera
2017-11-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ditt bröllopsexempel blir bara fel därför att det inte innebär att jag gör något som jag inte vanligtvis skulle göra eller att jag skulle låta påskina något som jag inte är. Jag skulle inte gå på bröllop utan att vara bröllopsgäst, jag skulle inte låtsas vara bröllopsgäst för att få komma in. Det är skillnaden.

"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag."

Här säger Paulus att han inför judar agerat som jude (fast han var kristen), att han för dem som står under lagen har varit som en som står under lagen (fast han själv säger att han inte gör det), tillsammans med dem som är utan lag har han betett sig som en som är utan lag (fast han inte är utan Guds lag), inför de svaga har han betett sig som svag (fast han inte var det).

Hur menar du att det inte är att förställa sig?

När jag går på katolska bröllop eller går in i en katolsk kyrka så gör jag inte korstecken, dvs jag försöker inte låtsas vara katolik, som Paulus tydligen skulle ha gjort.

Jag kan inte förklara det på bättre sätt än jag har gjort. Jag tror nog att du ändå inser att Paulus inte pratade om att kristna skulle bli judar, eller ens låtsas vara judar. Du försöker bara förvränga det som står på alla möjliga sätt så att du kan peka på hur ond bibeln är som förespråkar att man ljuger och förställer sig:

"vad som står i de övriga skrifterna förvränger okunniga och obefästa människor, till sitt eget fördärv." (2 Petrus 3:16 Bibel2000)
Citera
2017-11-30, 19:04
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Försöker förstå vad du skriver och det jag läser in är att jv tror att vi oandliga störs av ett skägg och att vi oandliga kan få kraftiga känsloreaktioner av ett skägg, stämmer det?
Nej det är min syn på saken, men den enkla orsaken kan väl vara att det associeras med hipsters, trollkarlar, tomten, uteliggare eller nåt annat kul, beroende på hur god fantasi åhörarna har om det aktuella skägget.
Eller så kanske det rinns en risk att någon lustigpelle tror man parodierar jesus, och nog för att man ska vara jesulik, men vissa kanske tycker att vissa saker här i världen är lite sketchiga av sig själva.

Så att säga.
Men skägg är fränt, tycker alla över 40 borde ha det. Du ser ju hur bara lilla jag tänker om och runt skägg och hur det kan ta bort fokus från "viktiga" saker i skallen, vad nu det må vara.
Vissa har bara lite damp, vissa är operfekta på annat sätt.
Senast redigerad av Bonnatorp 2017-11-30 kl. 19:07.
Citera
2017-11-30, 19:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Bibeln innehåller många olika verk över flera tusen år. Verifierbarheten varierar. Berättelsen med Martin Luther är en enstaka berättelse och blir därför inte jämförbar. Du nämner dessutom att berättelsen med Martin Luther är bevisat påhitt. Som du ser i ett av mina tidigare inlägg definieras inte heller hörsägen på det vis du menar.

Nej, det är du som missuppfattat vad hörsägen är och hur det relaterar till bibeln.
Hörsägen är när någon bara har hört talas om någon händelse som personen själv inte har bevittnat. Det kan vara sant eller det kan vara påhittat, det spelar ingen roll, det är ändå hörsägen, och det faktum att det är något som man bara har hört och inte själv upplevt gör det till något som man inte kan lita på att det är sant.

Bibelns berättelser är alltså definitionsmässigt hörsägen eftersom det t.ex. inte är Mose som själv skrivit Moseböckerna. Moseböckerna nedtecknades flera hundra år efter Moses död och är följaktligen absolut hörsägen och inte ögonvittnesberättelser. Det är antigen helt påhittade berättelser eller berättelser som de har hört andra berätta (= hörsägen och inte ögonvittnesskildringar). Och drar man sedan ut det i generationer så blir det allt mer hörsägen ju längre tiden går.

Berättelsen om Martin Luther är hörsägen, och har en skriftlig källa som nedtecknades mer än 30 år efter den påstådda händelsen, men sann kan den inte vara därför att Luther faktiskt inte bodde i Wittenberg vid just den påstådda tidpunkten. Att något bevisats vara falskt innebär inte att det då inte längre är hörsägen. Poängen är att det berättades av någon som inte var där när det hände och bara baserades på vad han hade hört ryktas om (eller så hittade han bara på hela historien för att göra sig märkvärdig).
Citera
2017-11-30, 19:34
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag kan inte förklara det på bättre sätt än jag har gjort.

Nej, naturligtvis inte. Då skulle du behöva tänka efter.
Citera
2017-11-30, 19:34
Medlem
Citat:
.
Du skrev att det var helt klart att man diskvalificerade sig för uppgifter inom församlingen om man umgås med en utesluten familjemedlem. Är familjemedlemmen inte hemmavarande är det sant. Citeringen visar att man kan umgås med uteslutna hemmavarande familjemedlemmar, till och med om man har uppgifter i församlingen. Det förblir oklart om umgänge med uteslutna familjemedlemmar är tillräckligt allvarligt för att kvalificeras för märkning.

Har du belägg för att den inte är tillåten att läsa för andra än de äldste?
Eftersom du redan klargjort att du endast godtar sådant som publicerats så du själv kan läsa det blir frågan löjlig. Du godtar inga muntliga instruktioner som getts, inte heller sådant som tidigare publicerats men som inte är tillgängligt för dig att läsa. Du gör dig bara till åtlöje med de där fasonerna.

"Extensive details of the case do not need to be conveyed to the entire body, but enough information should be presented for the elders to determine whether a disfellowshipping offense has actually been committed..." ("Shepherd the Flock of God", s. 81)

"The chairman should invite the accused to make a personal statement. If the accused contends that he is innocent, the witnesses to the wrongdoing should be presented and their testimony should be given in the presence of the accused. It is best that the witnesses give their testimony in person. However, it may be that the witnesses live a great distance away or for some reason are not able to be physically present. If so, their testimony may be presented in the hearing of the accused by a secure phone call or perhaps submitted in writing and read to the accused. The accused should be given opportunity to respond to the testimony. If he wishes to present witnesses to establish his innocence, the judicial committee should allow them to give their testimony." ("Shepherd the Flock of God", s. 89-90)

Jag fann att man kan komma att förlora sina uppgifter i församlingen om man umgås med en utesluten icke hemmavarande familjemedlem. Däremot nämner varken kapitlet om märkning eller kapitlen om den rättsliga kommittén något om bestraffning för detta.
Att du inte hittar det betyder inte att det inte finns. Du har t.ex tidigare avvisat alla påståenden om att ungdomar pressas att låta döpa sig. Låt mig ge dig ett exempel: En pojke på tolv eller tretton år blir plötsligt efter ett möte tilltalad av en av de äldste han hyser oerhörd respekt för eftersom den äldstebrodern är känd för att dra in folk titt som tätt i biblioteket och ge dem skarpa tillrättavisningar i hotfulla ordalag. Brodern lägger armen om pojken som redan då blir rädd. Sen säger han:" Vi i äldstekretsen är bekymrade när vi ser på dig, för ingenting visar att du tänker bli döpt snart. Du är stor nog, mina barn har alla blivit döpta innan tio års ålder. Vad har du för orsak att inte bli döpt?" Nej, det är ingen förbannad hörsägen, pojken var jag. Och det är inte ett extremt fall utan ett exempel på en kultur.

Det här låter fullständigt förkastligt. Man ska ha rätt att försvara sig och de ska ha belägg för att kunna straffa dig, helt enligt deras egna anvisningar. Kan du ha råkat ut för totalt nonchalanta idioter eller sådana som vill jävlas med dig? Du avslöjar din totala okunnighet.
Bara för att du läst en bok på engelska på nätet tror du att du vet mer om vittnena än dem som levt ett halvt liv i rörelsen och som varit äldste i många år. Det finns mycket tilläggsinformation till den boken. Information som kommer efterhand i brev från organisationen och äldste får då direktiv om att göra egna noteringar i marginalen som är mycket väl tilltagen just för det syftet.

Det jag inte gillar med David Splanes tal är att han stör sig på att många 13-, 14- och 15-åringar inte har döpt sig. Vakttornets artikel framhävde ingen kritik. Istället belyste den att de äldste bör se till att unga som vill döpa sig verkligen är redo. Det är alltså sant att det inte finns någon motsägelse. Jag upplever däremot själva andan som annorlunda.
(mina svar i fetstil inne i stycket)
Citera
2017-11-30, 19:42
Medlem
Citat:
Börja med att framlägga belägg för att Jehovas vittnen förbjöd män från att att bära skägg 1974.

Ja, det skulle jag säga:

Om man väljer att tro på det eller inte, är en annan diskussion.
Stöd påståendet först med belägg. läs själv.
Sök oå jw.org eller läs i äldsteboken.

Finns det regler den styrande kretsen undanhåller för sina medlemmar? Vilken statistik menar du?
Då bör det med andra ord inte vara förbjudet hos Jehovas vittnen att bära skägg i Sverige. återigen: du vet inte hur du ska läsa boken.
Eller pratar vi semantik? Det är inte förbjudet för alla jv att ha skägg, men en broder blir inte förordnad om han har skägg. Anlägger han skägg efter sitt förordnande kommer hans andlighet att ifrågasättas och han är direkt diskvalificerad från att stå på podiet på sammankomster
De verkar ta seden dit man kommer i den här frågan. Men det vore intressant att se det förmodade förbudet från 1974.om du letar reda på tidskrifterna från 74 hittardu det där.
mina svar i fetstil inne i stycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in