Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Trams. Både den första och andra artikeln i länken syftar helt uppenbarligen till att påverka barn och ungdomar till att döpa sig. Sista stycket i andra artikeln säger:
"Att överlämna dig åt Jehova är helt klart det bästa du kan göra. Om du är redo att ta det steget, så tveka inte. Men om du inte känner dig riktigt redo kan den här artikeln hjälpa dig att fortsätta göra framsteg. Paulus skrev till filipperna: ”Låt oss ..., i den mån som vi har gjort framsteg, fortsätta att vandra ordningsfullt i samma rutin.” (Fil. 3:16) Om du följer det rådet kommer du säkert snart att vilja överlämna dig åt Jehova och bli döpt."
Förväntar du dig att de ska skriva något i stil med:
Vi tycker att barn ska döpa sig så fort de bara kan, utan att tänka på några följder. Det är till ära för Jehova.
Tycker du att diskussionen ska handla om semantik? Gör dig inte löjlig.
Tycker du nu bara att Jehovas vittnen försöker påverka barn och ungdomar till att döpa sig? Det håller jag med om och därför nöjer vi oss här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Det är inte tekniskt felaktigt att säga att en kvadrat är en rektangel. Men om någon beskriver en kvadrat som en rektangel så skapar det givetvis en felaktig bild i huvudet på den som hör beskrivningen.
Jag anser det vara medvetet vilseledande att välja att beskriva kvadraten som rektangel, du anser det vara tekniskt korrekt.
Vi kommer inte att komma längre i den frågan.
Advokaten förklarade Randy Walls situation som utesluten familjefar. Han belyste även att de ekonomiska konsekvenser uteslutningen medförde beror på Jehovas vittnens religiösa övertygelse om att ta avstånd från uteslutna medlemmar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Du vet inte vad du talar om, och citerar avsnitt som du inte begriper tillämpningen av.
När det talas om dömande åtgärd ("dealt with judicially"), så syftar det på tillsättandet av en dömande kommitté. Märkning av en person i församlingen kräver inte en dömande kommitté, utan är en bestraffning för synder som inte är så allvarliga att de förtjänar uteslutning.
Likaså krävs det inte en dömande kommitté för att avsätta någon som har en ansvarsställning, utan det är något som avgörs i äldstekretsen.
Du skrev att det var helt klart att man diskvalificerade sig för uppgifter inom församlingen om man umgås med en utesluten familjemedlem. Är familjemedlemmen inte hemmavarande är det sant. Citeringen visar att man kan umgås med uteslutna hemmavarande familjemedlemmar, till och med om man har uppgifter i församlingen. Det förblir oklart om umgänge med uteslutna familjemedlemmar är tillräckligt allvarligt för att kvalificeras för märkning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Äldsteboken är fullt konfidentiell, och inte tillåten för vanliga församlingsmedlemmar att läsa. Hustrun till en äldstebroder får inte ens röra vid äldsteboken. När en äldstebroder upphör i sin ställning så är det första han gör att lämna tillbaka äldsteboken.
Har du belägg för att den inte är tillåten att läsa för andra än de äldste?
Citat:
Ursprungligen postat av
Innesluten
Du saknar fullständigt insikt i hur Jehovas vittnens rättsliga process fungerar.
En dömande kommitté kan endast ha två möjliga resultat.
- Äldstebröderna har uppfattningen att personen inte visar tillräcklig ånger, och denne blir därför utesluten.
- Äldstebröderna har uppfattningen att personen visar tillräcklig ånger, och denne blir därför inte utesluten, men får under en period restriktioner. Personen får då exempelvis inte svara under mötena, eller ha uppgifter i teokratiska skolan. Detta är alltså "privilegier" som till och med odöpta annars får ha.
En dömande kommitté är inte till för att avgöra om den anklagade har begått en synd. Huruvida personen är skyldig eller inte har äldstebröderna avgjort redan innan.
Dess enda uppgift är att avgöra om den anklagade visar tillräckligt mycket ånger.
Nej:
"Extensive details of the case do not need to be conveyed to the entire body, but enough information should be presented for the elders to determine whether a disfellowshipping offense has actually been committed..." ("Shepherd the Flock of God", s. 81)
"The chairman should invite the accused to make a personal statement. If the accused contends that he is innocent, the witnesses to the wrongdoing should be presented and their testimony should be given in the presence of the accused. It is best that the witnesses give their testimony in person. However, it may be that the witnesses live a great distance away or for some reason are not able to be physically present. If so, their testimony may be presented in the hearing of the accused by a secure phone call or perhaps submitted in writing and read to the accused. The accused should be given opportunity to respond to the testimony. If he wishes to present witnesses to establish his innocence, the judicial committee should allow them to give their testimony." ("Shepherd the Flock of God", s. 89-90)
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Jo, jag är medveten om vad som skrivits, och bibeln är mycket riktigt enbart hörsägen.
Det måste GT anses vara i och med att texterna inte nedtecknades kronologiskt efterhand som de händelser som beskrivs påstås ha inträffat. Samma gäller även för NT, men där ligger i alla fall nedtecknandet närmare i tiden (även om det i sig inte säger något om tillförlitligheten).
En redogörelse måste betraktas som hörsägen om det inte är ett ögonvittne som själv nedtecknar berättelsen. Däremot är det inte heller sagt att vare sig ett ögonvittnes skildring automatiskt är sann eller att en hörsägen måste vara falsk. Hörsägen kan vara något som är helt sant. Men bara för att det innehåller namn och städer som stämmer så blir det inte sant, vilket är vad jag invände mot och illustrerade med exemplet om Martin Luther, som folk under lång tid trott var rena rama sanningen.
Bibeln innehåller många olika verk över flera tusen år. Verifierbarheten varierar. Berättelsen med Martin Luther är en enstaka berättelse och blir därför inte jämförbar. Du nämner dessutom att berättelsen med Martin Luther är bevisat påhitt. Som du ser i ett av mina tidigare inlägg definieras inte heller hörsägen på det vis du menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Jag har inte sett några exempel på varierande allvarlighetsgrad i detta sammanhang. Iaf inga som inte kan rendera straff. Du verkar bortse från att det finns fler straff än uteslutning, men det förändrar ju inte fakta.
Jag ville belysa just att det finns fler straff än uteslutning, alltså straff av varierande allvarlighetsgrad.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Påståendet var att ett JV får inte umgås i onödan med sina uteslutna barn.
Även du har klarlagt det med citat. Undantag är hemmaboende barn, de berör vi inte i denna diskussion.
Brott mot det bestraffas.
Straff kan naturligtvis föregås av försök med tillrättavisning, dvs det mynnar inte alltid i ett straff. Överträdaren kan undvika straffet genom att ändra sitt beteende och ångra sig. Det funkar inte genom att hävda sin rätt eller annat som inte har med ånger och bättring att göra.
Jag fann att man kan komma att förlora sina uppgifter i församlingen om man umgås med en utesluten icke hemmavarande familjemedlem. Däremot nämner varken kapitlet om märkning eller kapitlen om den rättsliga kommittén något om bestraffning för detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Nej det är inte i sin ordning när det inte finns utrymme för försvar.
Som jag skrev så överklagade jag, vilket inte fungerade. Det jag lärde mig av det var att organisationen håller varandra om ryggen.
Jag pratade med två olika kretstillsyningsmän och en fd sådan, alla var lika förvånade, men det spelar ingen roll. Organisationen måste försvaras, enstaka fel finns inte. Eller har du någonsin sett eller hört organisationen erkänna ett fel? (Som hänt nyligen? Inte för typ 100 år sedan)
Det var förresten möjligt att överklaga till Betel, men jag insåg ju att det var lönlöst. Dessutom hade det i och med proceduren börjat gå upp för mig, att det jag satsat hela mitt liv på kanske inte var det jag trodde.
Det bär konstigt nog emot att bara kasta det på soptippen. Man inser att man förlorat hela familjen och alla vänner men vill inte acceptera att man satsat fel. Det tar ett tag av bearbetning.
Det här låter fullständigt förkastligt. Man ska ha rätt att försvara sig och de ska ha belägg för att kunna straffa dig, helt enligt deras egna anvisningar. Kan du ha råkat ut för totalt nonchalanta idioter eller sådana som vill jävlas med dig?
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalten
Det märks att du är totalt okunnig i ämnet.
Ingen i den styrande kretsen skulle komma på tanken att åka på världsturné med sina egna åsikter.
Lägg märke till att de alltid uttrycker sig i vi-form, dvs att resten av grupper står bakom det de säger.
Det är dessutom exakt samma personer som ansvarar för det som skrivs i litteraturen.
Inget i Vakttornet 2016 motsäger vad Splane säger.
Det jag inte gillar med David Splanes tal är att han stör sig på att många 13-, 14- och 15-åringar inte har döpt sig. Vakttornets artikel framhävde ingen kritik. Istället belyste den att de äldste bör se till att unga som vill döpa sig verkligen är redo. Det är alltså sant att det inte finns någon motsägelse. Jag upplever däremot själva andan som annorlunda.