2017-07-03, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Nej, man lärde sig efter misstaget med 1925. Alltid tala med brasklappar och kluven tunga.

Men, det faktum att man gör en film om 1975 måste rilmigen innebära att man har problem med året 1975.
Säkert. Och lika säkert är filmen en del i att förbereda för något som kommer. Typ en proklamation om att vi kan komma att behöva vänta ett tag på slutet...
Citera
2017-07-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Säkert. Och lika säkert är filmen en del i att förbereda för något som kommer. Typ en proklamation om att vi kan komma att behöva vänta ett tag på slutet...

Man har ju öppnat för detta med läran om de "överlappande generationerna". Men, jag undrar hur många som egentligen köper den läran.....förutom TiTSuP
Citera
2017-07-03, 20:36
Medlem
Citat:
Man har ju öppnat för detta med läran om de "överlappande generationerna". Men, jag undrar hur många som egentligen köper den läran.....förutom TiTSuP

Jo, mönstret är tydligt. Men det måste ske stegvis, det gäller att hitta sätt att hålla folk fortsatt aktiva och villiga att skänka pengar.
Citera
2017-07-03, 20:42
Medlem
Citat:
Jo, mönstret är tydligt. Men det måste ske stegvis, det gäller att hitta sätt att hålla folk fortsatt aktiva och villiga att skänka pengar.

Ja. dessvärre har man väl gått till fasta överföringar via bankkonton i st f gåvor i bössor. Helsjukt.
Citera
2017-07-03, 20:46
Medlem
Citat:
Ja. dessvärre har man väl gått till fasta överföringar via bankkonton i st f gåvor i bössor. Helsjukt.
Först och främst är det viktigt att kontrollera folks tankar. Det kräver att man låser upp deras tid och ser till att de inte läser någonstans utanför jw.org - internets mest besökta hemsida och den enda sajten som man kan lita på. Den är tillochmed mer läsvärd än den tryckta litteraturen som ju inte går att revidera utan att det märks.
Citera
2017-07-03, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Tack för din fråga. Jag har hört talas om dig tidigare, ttsp. För ett antal år sedan studerade jag Bibeln med en ung person som brukade läsa på flashback, och han pratade då och då om dig. På den tiden brukade jag uppmuntra honom till att undvika den här sortens forum, eftersom jag då ansåg att det spreds för mycket lögner här om vittnena.

Jag håller med dig om att det är mycket svårt att avgöra vad en människa har för avsikter eller motivation. Inte heller tror jag på något vis att sällskapet skulle ledas av människor som gör det för egen vinnings skull, eller med ett ondskefullt motiv. Nej, jag tror att den styrande kretsen, precis som äldstebröderna, församlingsmedlemmarna, och även du själv, tjänar Gud av ett rent motiv. De är ärliga i sin avsikter. Det tror jag åtminstone, det är i alla fall hur jag försökt leva själv.

Men hjärtat är förrädiskt. Och eftersom vi är så beroende av Vakttornets världsbild, dess ideal och framtidshopp, så rationaliserar vi bort bevisen. Vi övertygar oss själva om att vår uppfattning är den rätta. Jag har själv hållit offentliga tal där jag har förklarat varför ändens tid började 1914, hur tecknen som Jesus talar om i Matteus 24:7 tydligt började uppfyllas då. Fastän jag egentligen långt bak i mitt medvetande visste att det inte var sant. Antalet extremt fattiga minskar i världen. Det finns inga bevis för att jordbävningarna har ökat. Och så vidare.

Dessutom måste vi skilja på Bibeln och Vakttornet. Jag hoppas att du själv förstår att även om Vakttornet hänvisar till Bibeln, betyder det inte att Vakttornet är Guds ord. Även Påven hänvisar till Bibeln, men varken du eller jag tror ju att han är Guds utvalde språkrör.

Men för att ta ett direkt exempel. Som du mycket väl vet, så anser Jehovas vittnen att vilddjuret som omtalas i Uppenbarelseboken 17:8 en symbol för Förenta Nationerna. En organisation som står i direkt konflikt med Guds rike, och som ska tillintetgöras i slaget vid Harmageddon. Något orent som Guds folk helt måste hålla sig borta ifrån.

Ändå var Sällskapet Vakttornet inregistrerade som en icke-regerings organisation i FN under 9 års tid, från 1992 - 2001. Jag är säker på att du känner till det här, men de flesta vittnen vet ingenting om saken. Här bekräftar FN självt att så är fallet:
http://ask.un.org/faq/14501

Problemet är kanske inte i första hand att ett misstag har begåtts, utan att organisationen försöker dölja sanningen. Den tar inte ansvar för sina handlingar. Skulle det vara en organisation som Gud har utvalt till att representera honom?

Du väcker en intressant fråga. Tror yrande kretsen på lärorna?
För några år sedan hade jag sagt nej; så jävla dumma kan de väl inte vara. Men, nu vet jag inte....de kanske är helt vilsna och bara väntar ut tiden.

Men så kommer djävulen i mig........kan verkligen alla i yrande kretsen vara så ohyggligt korkade???
Citera
2017-07-03, 20:49
Medlem
Citat:
Först och främst är det viktigt att kontrollera folks tankar. Det kräver att man låser upp deras tid och ser till att de inte läser någonstans utanför jw.org - internets mest besökta hemsida och den enda sajten som man kan lita på. Den är tillochmed mer läsvärd än den tryckta litteraturen som ju inte går att revidera utan att det märks.

Jo, jag vet.......mina släktingar som är inne har jw.org som startsida.....och det har sannolikt många. Men jag tror inte så många läser sidan ifråga.
Citera
2017-07-03, 20:53
Medlem
Citat:
Kom nu ihåg att Sällskapet har aaaldrig sagt att något skulle hända vare sig -75 eller -86. Det är bara enskilda medlemmars vilda spekulationer som fått dem att sluta vänta på Gud. :-)

Nja, nu är ger du uttryck för okunnighet.

Vakna! 8 juli 1975 skrev under "BLICK PÅ VÄRLDEN":
"Under flera årtiondena före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. ...Under senare årtionden har Jehovas vittnen återigen framhållit vad bibelns kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."

Det var sannerligen inte "enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här!

På kretssammankomsten 16-18 april 1971 i Västerås höll E. Nordström det offentliga föredraget "Vem erövrar världen under 1970-talet ?", som ett sammankonstprogram klart visar. Samma föredrag hölls över hela jorden. Självklart var det inte enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här! Det var Sällskapets ledning som låg bakom detta!

Vakttornet 15 juli 1980 erkände:
"I samband med att boken Evigt liv i Guds söners frihet kom ut och att det i den talades om hur lämpligt det skulle vara , om Kristi tusenårsregering skulle komma att sammanfalla med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, väcktes avsevärda förväntningar beträffande år 1975. Uttalanden gjordes då och därefter, i vilka det betonades att detta bara var en möjlighet. Men tyvärr var det så att jämte sådana - försiktigt hållna - upplysningar publicerades andra framställningar, som antydde att ett sådant förverkligande av förhoppningar senast det året låg mera inom sannolikheternas än bara inom möjligheterna gränser. Det är att beklaga att dessa senare framställningar tydligen ställde de mera försiktigt hållna i skuggan och bidrog till att öka de förväntningar som redan hade skapats." (sid. 9)

Så förväntningarna hade skapats av Jvs ledning och sedan förstärkts av ledningens egna uttalanden om sannolikheten att förhoppningarna hade grund för sig. Utan Jvs lednings spekulationer skulle inga förväntningar ha skapats. Och utan ledningens tydliga framhållande av hur sannolika förhoppningarna var skulle enskilda Jv inte ha haft osunda förhoppningar på 1975. Jvs ledning bär hela ansvaret, inte enskilda JV.
Citera
2017-07-03, 20:56
Medlem
Citat:

Alltså.......det finns ju en typ som på fullt allvar tror att det är dem mest lästa hemsidan på internet Varför rekryterar JV sådana stolpskott nuförtiden? TiTSuP borde ju sett till att bemöta sådan idioti.....om han har en uns av hederlighet kvar.
Citera
2017-07-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag vaknade upp efter att ha läst om Olin Moyle och insåg att Rutherford förmodligen var en narcissist. Sen när jag började läsa mer om Vakttornets historia, och inte bara i Vakttornet självt, så blev det väldigt tydligt hur organisationen kontrollerar vilken information som man tillåter medlemmarna att få. När jag sen för första gången i mitt liv läste något alls som var skrivet av en avfälling så blev det helt givet att vad Vakttornet säger om avfällingar är direkt lögn.

Ja... sen läste jag Raymond Franz böcker, och vid det laget är det helt omöjligt att låta sig luras längre.

Rättegångsprotokollet från Moyle-rättegången är OERHÖRT avslöjande. Och det har fotografiskt publicerats och finns också fotografiskt tillgängligt på nätet. Vakttornsherrarna uttalar sig under ed och det är inga småsaker som kommer fram.
Citera
2017-07-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nja, nu är ger du uttryck för okunnighet.

Vakna! 8 juli 1975 skrev under "BLICK PÅ VÄRLDEN":
"Under flera årtiondena före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. ...Under senare årtionden har Jehovas vittnen återigen framhållit vad bibelns kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."

Det var sannerligen inte "enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här!

På kretssammankomsten 16-18 april 1971 i Västerås höll E. Nordström det offentliga föredraget "Vem erövrar världen under 1970-talet ?", som ett sammankonstprogram klart visar. Samma föredrag hölls över hela jorden. Självklart var det inte enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här! Det var Sällskapets ledning som låg bakom detta!

Vakttornet 15 juli 1980 erkände:
"I samband med att boken Evigt liv i Guds söners frihet kom ut och att det i den talades om hur lämpligt det skulle vara , om Kristi tusenårsregering skulle komma att sammanfalla med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, väcktes avsevärda förväntningar beträffande år 1975. Uttalanden gjordes då och därefter, i vilka det betonades att detta bara var en möjlighet. Men tyvärr var det så att jämte sådana - försiktigt hållna - upplysningar publicerades andra framställningar, som antydde att ett sådant förverkligande av förhoppningar senast det året låg mera inom sannolikheternas än bara inom möjligheterna gränser. Det är att beklaga att dessa senare framställningar tydligen ställde de mera försiktigt hållna i skuggan och bidrog till att öka de förväntningar som redan hade skapats." (sid. 9)

Så förväntningarna hade skapats av Jvs ledning och sedan förstärkts av ledningens egna uttalanden om sannolikheten att förhoppningarna hade grund för sig. Utan Jvs lednings spekulationer skulle inga förväntningar ha skapats. Och utan ledningens tydliga framhållande av hur sannolika förhoppningarna var skulle enskilda Jv inte ha haft osunda förhoppningar på 1975. Jvs ledning bär hela ansvaret, inte enskilda JV.
:-)
Jag var bara ironisk. Ingen som var med eller växte upp inom jv då kan förneka att det kom från ledningen.
Tack för upplyningarna, förresten. Nordströms tal hann jag aldrig höra, mina föräldrar började läsa med vittnena -72.
Citera
2017-07-03, 21:14
Medlem
Citat:
Alltså.......det finns ju en typ som på fullt allvar tror att det är dem mest lästa hemsidan på internet Varför rekryterar JV sådana stolpskott nuförtiden? TiTSuP borde ju sett till att bemöta sådan idioti.....om han har en uns av hederlighet kvar.
Han kanske tycker det är skönt att nån annan sitter i skottgluggen för en gångs skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in