Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om man tror på treenigheten så innebär det ju att man tillber Jesus som Gud, vilket enligt bibeln är avgudadyrkan eftersom Jesus är den förstfödde i hela skapelsen. Sedan föddes resten av skapelsen, men Jesus föddes först.
De första apostoliska kristna tillbad Jesus så det kan inte vara avgudadyrkan. Det som kännetecknade de kristna enligt NT var att de åkallade Jesu Namn. (Apg. 9:14,21; 1 Kor. 1:2.) Även Paulus fick uppmaningen att åkalla Jesu Namn i samband med dopet. (Apg. 22:16) Ordet åkalla, grekiska apokaléo, som används här, var ett av de starkaste orden för bön i Bibeln och var en synonym till tillbedjan. I den grekiska översättningen av GT, den s k Septuaginta (LXX) användes det uteslutande om tillbedjan av JHWH, alltid med ordet "namn" bifogat, precis som det bifogas i NT. Jv har misslyckats med att komma tillrätta med dessa förhållanden och väljer i stället att att helt sonika ignorera dem .
Enligt Joh. 14:14 besvarar Jesus bön. Enligt de äldsta och bästa handskrifterna talar Jesus här om att be till honom själv: "om ni ber mig om något i mitt namn, skall jag göra det. (se t ex. Åkesons och Giertz översättningar)
Enligt Upp 5: 14 får Jesus exakt samma lovprisning som Gud Fadern: "Honom som sitter på tronen, honom och Lammet, tillhör tacksägelsen och priset, äran och makten i evigheternas evigheter." (Folkbibeln). Enligt den föregående versen, 5:13 var det "allt skapat i himlen och på jorden och under jorden" som förenades i denna tillbedjan. Det måste innebära att Jesus själv inte är en skapelse, för han prisar inte sig själv. I 2 Petr. 3:18 får Jesus ensam denna ära: "Väx i stället till i nåd och kunskap om vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Hans är äran nu och till evigheternas dag, amen." (Folkbibeln) Skulle detta vara avgudadyrkan? Nej, och det var det inte heller när aposteln Tomas utbrast "Min Herre och min Gud" till Jesus. (Joh. 20:28)