2017-08-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Vilka som frivilligt lämnat församlingen är inte avfällingar då? Rimligtvis finns ju skäl till att man lämnar och en person som berättar sina skäl, blir han avfälling automatiskt då?

Ja principen är att om någon avfaller så är dom också en avfälling, men när Jehovas vittnen pratar om avfällingar så handlar det om något mer än att någon som bara avfaller.

Jag förstår inte varför ni måste förvränga även detta, jag är säker på att ni förstår vad jag menar med en avfälling. Kom i så fall med ett nytt ord för en sådan person som inte bara syndar, utan också går till angrepp mot sina forna bröder och systrar.
Citera
2017-08-07, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Ja, det blir han. Avfälling är den som överger församlingen, dvs jehovas vittnen. Såhär sägs det i vittnenas eget uppslagsverk Insikt under rubriken "avfall, avfällighet":

I den grekiska Septuaginta används ordet i 1 Moseboken 14:4, där det talas om ett sådant uppror. I de kristna grekiska skrifterna används det dock huvudsakligen om religiöst avfall, dvs. att man drar sig tillbaka från eller tar avstånd från Guds sanning, tillbedjan och tjänst. Man tar alltså avstånd från det som man tidigare har bekänt sig till och överger fullständigt de principer och den tro man har haft. -it1 s.193

Såfort man efter avhoppet säger något negativt om jehovas vittnen, anses man motarbeta dem och klassas som avfälling. Svarar man på frågan om varför man lämnat, blir det ju som regel något som inte är smickrande för organisationen och då är man avfälling.

Enligt detta resonemang är det ju munkavle som gäller om man lämnat och vill slippa bli etiketterad avfälling. Stämmer det? Fast vad är egentligen skillnaden i bemötande från jv? Är det "värre" att ha pratat med en avfällig avhoppare än en avhoppare som inte är avfällig? Undrar också hur jv i församlingen kan veta vilka som är avfällingar resp vanliga avhoppare? Drar man det på mötena så alla ska ha samma uppfattning?
Citera
2017-08-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Skulle vara intressant att veta var du hittar alla dessa påståenden om JV.
Jag har aldrig stött på nåt av det.

Sök på "avfälling" i onlinebiblioteket så får du lådvis med liknande exempel.
Dvs han läser Vakttornet. Står det där, då måste det vara rätt.
Citera
2017-08-07, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menar att det finns en liten del av dom som motsäger Jehovas vittnen, en liten del av dom som "frivilligt lämnat Jv" eller har blivit uteslutna som blir så sjuka att dom måste ägna hela sitt liv till att motsäga Jehovas vittnen genom att publicera böcker och tjänar pengar, eller hänger på olika forum och ägnar hela sitt liv åt att berätta för andra hur hemska Jehovas vittnen är. Istället för att omfamna sin nya frihet att kunna göra som dom vill.

Det är bara att ta en titt på antal inlägg för att se vem som hänger på forumet.

I morgon ska jag omfamna min nya frihet med att åka till Mali för att hjälpa till med vattenprojekt medan du kan sitta här och gnälla och tycka synd om dig själv.
Citera
2017-08-07, 20:59
Medlem
Citat:
Enligt detta resonemang är det ju munkavle som gäller om man lämnat och vill slippa bli etiketterad avfälling. Stämmer det? Fast vad är egentligen skillnaden i bemötande från jv? Är det "värre" att ha pratat med en avfällig avhoppare än en avhoppare som inte är avfällig? Undrar också hur jv i församlingen kan veta vilka som är avfällingar resp vanliga avhoppare? Drar man det på mötena så alla ska ha samma uppfattning?
Det stämmer absolut.
När jag lämnade församlingen tog det ganska lång tid innan jag ens vågade andas om varför jag lämnat och vad jag inte höll med om, eftersom skammen för mina barn skulle bli större om jag stämplades som avfälling. I praktiken gjorde det dock ingen skillnad, de hade fått massor av ömkan från vittnen som tyckte såå "synd om dem som hade en pappa som var avfälling".
Bemötandet är exakt samma oavsett om man blivit utesluten, bara hoppat av eller är en sk aktiv avfälling.
Senast redigerad av avfallit 2017-08-07 kl. 21:04. Anledning: Syftningsfel
Citera
2017-08-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ja principen är att om någon avfaller så är dom också en avfälling, men när Jehovas vittnen pratar om avfällingar så handlar det om något mer än att någon som bara avfaller.

Jag förstår inte varför ni måste förvränga även detta, jag är säker på att ni förstår vad jag menar med en avfälling. Kom i så fall med ett nytt ord för en sådan person som inte bara syndar, utan också går till angrepp mot sina forna bröder och systrar.

Det är få som "går till angrepp mot sina forna bröder och systrar"
Om du läser JV-kritiska inlägg från fd medlemmar här, så är det inte de forna bröderna och systrarna som är måltavlan utan ledningen! Styrningen av organisationen eller lärorna.
Citera
2017-08-07, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Sök på "avfälling" i onlinebiblioteket så får du lådvis med liknande exempel.
Dvs han läser Vakttornet. Står det där, då måste det vara rätt.

Ja i Vakttornet ja.
Nu undrade jag om det verkliga livet.
Citera
2017-08-07, 21:03
Medlem
Citat:

"Inte bara syndar"- vad menar du med det? Man kan väl lämna församlingen utan att leva i synd?
Dessutom är det faktiskt din organisation som använder stämpeln "avfälling". Alltså är det din organisation som borde komma med ett nytt ord.
Citera
2017-08-07, 21:10
Medlem
Betraktas alla döpta jv automatiskt som syndare av kvarvarande anhängare när de lämnat orgen?
Citera
2017-08-07, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det är bara att ta en titt på antal inlägg för att se vem som hänger på forumet.

I morgon ska jag omfamna min nya frihet med att åka till Mali för att hjälpa till med vattenprojekt medan du kan sitta här och gnälla och tycka synd om dig själv.

Tycker du att du är en varm och omtänksam person som dömer mig som "gnällig" och "tycka synd om dig själv" person? Jag tycker du är en orm som ska "åka till Mali för att hjälpa till med vattenprojekt" samtidigt som du nedvärderar/förnedrar människor i Sverige.

Det är uppenbart för mig att du är en falsk person. Och du ska åka till Mali och hjälpa till med ett vattenprojekt, du är en så god och fin människa bara för det!!! I jämförelse med mig, usch, vilken falsk människa du är.
Citera
2017-08-07, 21:16
Medlem
Citat:
Tycker du att du är en varm och omtänksam person som dömer mig som "gnällig" och "tycka synd om dig själv" person? Jag tycker du är en orm som ska "åka till Mali för att hjälpa till med vattenprojekt" samtidigt som du nedvärderar/förnedrar människor i Sverige.

Det är uppenbart för mig att du är en falsk person. Och du ska åka till Mali och hjälpa till med ett vattenprojekt, du är en så god och fin människa bara för det!!! I jämförelse med mig, usch, vilken falsk människa du är.
Ja......det är säkert viktigare att tvinga på folk Vakttornet eller traktater
Citera
2017-08-07, 21:18
Medlem
Citat:
Betraktas alla döpta jv automatiskt som syndare av kvarvarande anhängare när de lämnat orgen?

JV vill gärna utmåla avhoppare som människor som lämnar pga av en obetvinglig lust att få ägna livet åt ohämmade sexorgier, knulla med grannen, supa skallen av sig och leva rövare till max.
I annat fall skulle de bli tvungna att börja fundera över den verkliga anledningen till att så många lämnar och då kan det bli riktigt farligt för organisationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in