2017-07-10, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, jag menar att man ska stanna kvar i sanningen, även om Guds representanter presenterar en lögn, jag trodde jag var tydlig med det. Återigen, vad sade Jesus att judarna skulle göra med tanke på deras ledares avfall?

Jag vet att du har svårt att tänka i flera steg, men svara så gott som du kan, vad skulle Jesu åhörare göra när dom hörde att Guds folk var infekterad med maktgalna ledare som Fariseerna?

1) Skulle dom göra uppror? 2) Skulle dom avsäga sig sin judendom? 3) Skulle dom göra något annat än vad Fariseerna gjorde och ändå identifiera sig som jude och vara en del av Guds folk?

Läs Matteus 23:1-12 och svara sedan. Det verkar som att trots att du påstår dig ha varit en äldste, behöver mjölk:

"Om detta finns mycket att säga, men det är svårt att få er att förstå det eftersom ni har blivit tröga att lyssna. Ni borde vid det här laget själva vara lärare, men i stället behöver ni nu på nytt någon som lär er de första grunderna i Guds ord.

Ni har återgått till att behöva mjölk i stället för fast föda. Och den som lever på mjölk är ett spädbarn och kan inte fatta en undervisning om rättfärdighet. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som träget har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont.
"(Hebr 5:11-14 Bibel2000)

Matteus 7:1-6 Döm inte. Gå in genom den trånga porten
71Döm inte, så blir ni inte dömda. 2Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. 3Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? 4Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? 5Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. 6Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.
Citera
2017-07-10, 20:57
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja du läser fel som vanligt, det verkar som att du vill missförstå mig.

Men då hade jag väl inte öppet skrivit så som jag gjorde?

Varför infogade du Saul i ditt inlägg? Vad hade det med saken att göra att uteslutna ibland återvänder till JV?

Du menar att Saul slutade upp med att "vara ond" och blev en Guds tjänare istället? Och? Igen, fattar inte sambandet.
Citera
2017-07-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Matteus 7:1-6 Döm inte. Gå in genom den trånga porten
71Döm inte, så blir ni inte dömda. 2Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. 3Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget? 4Och hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga – du som har en bjälke i ditt öga? 5Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders. 6Ge inte det som är heligt åt hundarna, och kasta inte era pärlor åt svinen; de trampar på dem och vänder sig om och sliter sönder er.

Vad vill du ha sagt?
Citera
2017-07-10, 21:07
Medlem
Citat:
Vad vill du ha sagt?

Något du borde tänka på, sällan jag sett någon så högdragen och självgod som dig.
Du fattar tydligen inte, fast Jesus varnade för att människor som är som är ett tydligt tecken på att slutet är nära.
Citera
2017-07-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Men då hade jag väl inte öppet skrivit så som jag gjorde?

Varför infogade du Saul i ditt inlägg? Vad hade det med saken att göra att uteslutna ibland återvänder till JV?

Du menar att Saul slutade upp med att "vara ond" och blev en Guds tjänare istället? Och? Igen, fattar inte sambandet.

Nej tydligen fattar du inte. Saul var en av dom som förföljde kristna, och det var han som gav godkännandet att Stefanos skulle dödas:

"Han föll på knä och ropade högt: ”Herre, ställ dem inte till svars för denna synd.” Med de orden dog han. Också Saul tyckte det var riktigt att han dödades."(Apg 7:60, 8:1 Bibel2000)

Ändå omvände han sig senare och blev kristen, det kan den ondaste människa göra, även människor som Hitler. Alla dessa onda har möjlighet att omvända sig till det goda, om dom vill.
Citera
2017-07-10, 21:10
Medlem
Citat:
Nej, jag menar att man ska stanna kvar i sanningen, även om Guds representanter presenterar en lögn, jag trodde jag var tydlig med det. )

Menar du att jv anser sig vara Guds representanter?
Citera
2017-07-10, 21:11
Medlem
Citat:
Något du borde tänka på, sällan jag sett någon så högdragen och självgod som dig.

Ok, och argument för det är?

Citat:
Du fattar tydligen inte, fast Jesus varnade för att människor som är som är ett tydligt tecken på att slutet är nära.

Fast det räcker inte med att man tycker så, man måste ha argument och bevis för sina påståenden, bara att du citerar ett skriftställe är inte argument för ditt påstående att jag är dömande.
Citera
2017-07-10, 21:15
Medlem
Nästa fråga. Jag tolkar dig ttsp som att det är bara kristna som är goda människor. Alltså skulle vi ateister vara onda då. Stämmer det?
Citera
2017-07-10, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Menar du att jv anser sig vara Guds representanter?

Ja, men dom är inte inspirerade så som dom första kristna var, eller så som profeterna i gamla förbundet var. Detta fastställde Russell redan för hundra år sedan, ändå anklagar ditt anhang att Jehovas vittnen är falska profeter, det är inte schysst, och jag tror att du vet det i ditt samvete, men du väljer att ignorera det för att du vill att din världsbild ska stämma.

Inget får rasera din bild av Jehovas vittnen som hemska människor, eller hur?
Citera
2017-07-10, 21:20
Medlem
Citat:
Ja, men dom är inte inspirerade så som dom första kristna var, eller så som profeterna i gamla förbundet var. Detta fastställde Russell redan för hundra år sedan, ändå anklagar ditt anhang att Jehovas vittnen är falska profeter, det är inte schysst, och jag tror att du vet det i ditt samvete, men du väljer att ignorera det för att du vill att din världsbild ska stämma.

Inget får rasera din bild av Jehovas vittnen som hemska människor, eller hur?

Hur kan man vara Guds representant om man inte är inspirerad av Gud? Förstår inte det så utveckla gärna ditt resonemang så jag förstår bättre.
Citera
2017-07-10, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Nästa fråga. Jag tolkar dig ttsp som att det är bara kristna som är goda människor. Alltså skulle vi ateister vara onda då. Stämmer det?

Nej! Bara Gud kan döma vilka som är goda och vilka som är onda. Bibeln själv belyser detta väl:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan."(Rom 2:13-16 Bibel2000)
Citera
2017-07-10, 21:22
Medlem
Vi har aldrig sagt att jorden ska gå under?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in