Flashback bygger pepparkakshus!
2023-11-03, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Sen tror jag många JVn tycker att det är orimligt om två tonåringar eller ogifta vuxna som hamnar i säng ska uteslutas och bli behandlade som värsta förbrytare,

Du förvränger/mörkar som vanligt, dom blir inte uteslutna om dom ångrar att dom hamnade i säng. Och om dom uppriktigt älskar varandra så kan dom gifta sig och ha sex, men dom flesta som blir uteslutna för sexuell omoraliskhet vill bara ha lite roligt i sängen, och sedan kasta bort personen för en annan. Det är helt tydligt emot bibelns läror.

Du målar ständigt upp en lögnaktig bild om att Jehovas vittnen är hjärtlösa och onda, jag kan inte förstå att man hatar en grupp så pass mycket att man är beredd att kasta bort allt som är sant och objektivt.
Senast redigerad av ttsp 2023-11-03 kl. 15:12.
Citera
2023-11-03, 16:02
Medlem
Att kapa banden/utesluta en familjemedlem är inte något som bara Jehovas vittnen gör, det sägs i en Expressenartikel:
Om din familjemedlem inte är villig att anstränga sig för att bli bättre, kan det vara bra att se till ditt eget mående och distansera sig.

https://www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/bryta-med-en-familjemedlem/
En anonym skriver:
När är det okej att kapa band till familjemedlemmar?
Jag har en pappa som är ökänd för att svika och bråka med sina flickvänner/fruar, barn och andra relationer och har ofta valt sina stora sex- och alkoholintressen framför familjen. Han har orsakat mig och många andra mycket ont genom åren och kan lätt bli skapligt förbannad på andra då han vägrar inse att man inte alltid kan spela efter hans egna regler.

Min egen relation till honom har varit sporadisk sedan många år tillbaka och jag är nöjd med att ha det avståndet. Ofta kan vi ha vanliga samtal oss emellan som vilka andra som helst, men jag har alldeles för många erfarenheter i bagaget där bråk har uppstått, sällan utan att alkohol har varit med i bilden. Ibland känner jag att det bästa vore att bryta som hans andra barn har gjort, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna "han är ju ändå min pappa" och ibland kan det ändå ta flera månader innan vi hörs av igen.

När tycker ni att det är okej att klippa banden? Var går "minimigränsen"?

https://www.familjeliv.se/forum/thread/76735511-nar-ar-det-okej-att-kapa-band-till-familjemedlemmar
Senast redigerad av ttsp 2023-11-03 kl. 16:11.
Citera
2023-11-03, 16:15
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att kapa banden/utesluta en familjemedlem är inte något som bara Jehovas vittnen gör, det sägs i en Expressenartikel:
Om din familjemedlem inte är villig att anstränga sig för att bli bättre, kan det vara bra att se till ditt eget mående och distansera sig.

En anonym skriver:
När är det okej att kapa band till familjemedlemmar?
Jag har en pappa som är ökänd för att svika och bråka med sina flickvänner/fruar, barn och andra relationer och har ofta valt sina stora sex- och alkoholintressen framför familjen. Han har orsakat mig och många andra mycket ont genom åren och kan lätt bli skapligt förbannad på andra då han vägrar inse att man inte alltid kan spela efter hans egna regler.

Min egen relation till honom har varit sporadisk sedan många år tillbaka och jag är nöjd med att ha det avståndet. Ofta kan vi ha vanliga samtal oss emellan som vilka andra som helst, men jag har alldeles för många erfarenheter i bagaget där bråk har uppstått, sällan utan att alkohol har varit med i bilden. Ibland känner jag att det bästa vore att bryta som hans andra barn har gjort, men samtidigt kan jag inte låta bli att känna "han är ju ändå min pappa" och ibland kan det ändå ta flera månader innan vi hörs av igen.

När tycker ni att det är okej att klippa banden? Var går "minimigränsen"?

https://www.familjeliv.se/forum/thread/76735511-nar-ar-det-okej-att-kapa-band-till-familjemedlemmar

Det du verkar vara oförmögen att förstå är att det är skillnad på att frivilligt "kapa banden" och att bli tvingad av andra att bryta all kontakt trots att man själv egentligen inte vill.
Citera
2023-11-03, 16:16
Medlem
Citat:
Du förvränger/mörkar som vanligt, dom blir inte uteslutna om dom ångrar att dom hamnade i säng. Och om dom uppriktigt älskar varandra så kan dom gifta sig och ha sex, men dom flesta som blir uteslutna för sexuell omoraliskhet vill bara ha lite roligt i sängen, och sedan kasta bort personen för en annan. Det är helt tydligt emot bibelns läror.

Du målar ständigt upp en lögnaktig bild om att Jehovas vittnen är hjärtlösa och onda, jag kan inte förstå att man hatar en grupp så pass mycket att man är beredd att kasta bort allt som är sant och objektivt.

Det finns otaliga exempel på att detta har hänt, det finns t o m exempel på hur äldre spionerat på medlemmar de misstänker och t o m kollat var medlemmars bilar är parkerade nattetid.
Makten ligger som du vet hos äldstekretsen som ska bedöma ångern, hur nu det ska gå till på ett objektivt sätt.
Du vet säkert också att personer från etablerade podiefamiljer brukar klara sig lindrigare undan än personer som inte har släkt inom organisationen. En syster som råkar blir gravid har det inte lätt i en sådan situation. Då måste det studeras exempel.

Sedan kan man ju fråga sig vad en religiös organisation har med medlemmarnas sexliv att göra. I synnerhet när det handlar om en organisation som har en historia av att mörka övergrepp på underåriga. Du känner säkert till de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien .
Citera
2023-11-03, 16:18
Medlem
Citat:
Du följer alltså hellre människors bud. Vad sa Jesus?

Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästaoä och hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig. Matt 5

Ni utesluter folk för saker som inte är dödssynder. Det är det största problemet. Rökning är ingen dödssynd. Otukt är ett giltigt skäl, liksom mord och lögner. Men om ni utesluter lögnare blir ingen kvar för att ni predikar ett falskt evangelium.
Citera
2023-11-03, 16:22
Medlem
Citat:

Du vet alltså inte vad bibeln säger. Sex är bindande, så de som har sex är ett enligt bibeln. En kristen man får inte skilja sig, men en sekulär kvinna behöver inte vara kvar i förhållandet. Läs, det står i NT.
Citera
2023-11-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det du verkar vara oförmögen att förstå är att det är skillnad på att frivilligt "kapa banden" och att bli tvingad av andra att bryta all kontakt trots att man själv egentligen inte vill.

Vad har du för bevis för att jag och andra Jehovas vittnen är tvingade?

Vad bra att jag har dig på tråden, du svarade inte tidigare. Vad anser du om GertBennys påstående om att Visheten inte är ett vittne:

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag är ett aktivt vittne. Ja, jag tror att organisationen gör förändringar och flera med mig tror även att uteslutningen kommer att tas bort.
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Okay jag har läst lite inlägg du gjort här och du är väldigt liberal för att vara ett vittne. Han andra TTSP känns mer som ett "äkta" vittne om jag får uttrycka mig så :P.

När du själv säger att Visheten definitivt beter sig som ett äkta vittne:

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Enligt min erfarenhet av de vittnen som jag känner så beter Visheten sig definitivt som ett äkta vittne.
Artighet, inga påhopp, lugna och sakliga svar och tydlig ödmjukhet. Klara kännetecken på ett praktiserande vittne.
Citera
2023-11-03, 16:29
Medlem
Citat:
Citat:
Du förvränger/mörkar som vanligt, dom blir inte uteslutna om dom ångrar att dom hamnade i säng.
Citat:
Det finns otaliga exempel på att detta har hänt, det finns t o m exempel på hur äldre spionerat på medlemmar de misstänker och t o m kollat var medlemmars bilar är parkerade nattetid.

Jag antar att du har bevis för dina påståenden om att personer har blivit uteslutna trots att dom har ångrat sig?
Citera
2023-11-03, 16:38
Medlem
Citat:
Vad har du för bevis för att jag och andra Jehovas vittnen är tvingade?

Vad bra att jag har dig på tråden, du svarade inte tidigare. Vad anser du om GertBennys påstående om att Visheten inte är ett vittne:

När du själv säger att Visheten definitivt beter sig som ett äkta vittne:

Det beror på vad du menar med tvingade. Ingen står med laddade vapen och hindrar någon att träffa sina nära och kära. Liksom ingen gör detsamma för att tvinga ut dig och knacka dörr. Det står inga JVn vid vallokaler och hindrar dig från att gå in och rösta.
Men du vet likaväl som jag att det blir konsekvenser av att inte följa sådana regler.

Visheten har själv sagt att hon är ett JV, även om hon är lite mer fritänkande ( fr a tänkande) än hardcore vittnen. På den punkten är hon kanske ovanligt uppriktig för att vara ett JV. Jag var också osäker på den punkten i början.
Men, var det inte du och Mankers som tyckte att hon lät som en avfälling?
Citera
2023-11-03, 16:50
Medlem
Citat:
Jag antar att du har bevis för dina påståenden om att personer har blivit uteslutna trots att dom har ångrat sig?

Hur mäter man ånger på objektiva grunder? Du verkar blint tro att äldste kretsar fattar rätt beslut i varje sådan fråga.
Men ja, jag känner till några sådana fall där en ung syster blivit gravid. Jag känner inte till någon syster som blivit gravid utanför äktenskapet som inte blev utesluten. Känner du till något sådant fall?
Citera
2023-11-03, 16:56
Medlem
Citat:
Det beror på vad du menar med tvingade. Ingen står med laddade vapen och hindrar någon att träffa sina nära och kära. Liksom ingen gör detsamma för att tvinga ut dig och knacka dörr. Det står inga JVn vid vallokaler och hindrar dig från att gå in och rösta.
Men du vet likaväl som jag att det blir konsekvenser av att inte följa sådana regler.

Fast du vet också att man frivilligt har valt att ingå i detta sammanhang genom en fysisk manifestation, dopet, eller hur?

Citat:
Visheten har själv sagt att hon är ett JV, även om hon är lite mer fritänkande ( fr a tänkande) än hardcore vittnen. På den punkten är hon kanske ovanligt uppriktig för att vara ett JV. Jag var också osäker på den punkten i början.

Även om hon fortfarande går på möten, och ingen har några synpunkter på henne, så är det uppenbart för mig att hon inte längre vill egentligen vara ett Jehovas vittne, och vill inte följa bibelns budskap. Jag ser inte henne som ett Jehovas vittne, utan snarare en avfälling som inte tar till sig t.ex. bibelns budskap om uteslutning, detta även om hon fortfarande befinner sig i församlingen. Du har väl hört om vargar i församlingen? Jag tror knappast hon är långlivad i församlingen om hon har dessa åsikter, sanningen kommer fram förr eller senare.

Var det inte du också som mörkade dina egentliga åsikter och avsikter?

Jag har ingen förståelse för människor som inte är uppriktiga.

Citat:
Men, var det inte du och Mankers som tyckte att hon lät som en avfälling?

Jag vet inte vem Mankers är, och bryr mig inte på internet. Jag har varit med om personer på internet som påstått sig vara Jehovas vittnen, men som senare har visat sig inte vara det (milt sagt). (Jag har inte bara befunnit mig på Flashback).
Citera
2023-11-03, 17:02
Medlem
Citat:
Hur mäter man ånger på objektiva grunder?

Det är svårt, enbart Gud kan bedöma detta exakt.

Citat:
Du verkar blint tro att äldste kretsar fattar rätt beslut i varje sådan fråga.

Sluta nu! Jag blir så trött. Jag tror inte blint på äldste. Det äldste beslutar är inte detsamma som Guds dom. Jag har förklarat detta för dig många gånger, det är skillnad på vad äldste dömer och vad Gud dömer.

Citat:
Men ja, jag känner till några sådana fall där en ung syster blivit gravid.

Ok? Du får förklara mer.

Citat:
Jag känner inte till någon syster som blivit gravid utanför äktenskapet som inte blev utesluten. Känner du till något sådant fall?

Nej, det är nog ganska ovanligt. Det är också extremt ovanligt att man blir gravid utanför äktenskapet. Så vad är din poäng?
Senast redigerad av ttsp 2023-11-03 kl. 17:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in