2015-01-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men var och en som åkallar Herrens[/b] (Jehovas) namn skall bli räddad." (Joel 2:32 Bibel2000)

"så har vi bara en Gud, fadern ... och bara en herre, Jesus Kristus" (1 Kor 8:6 Bibel2000)

Följer du Jehova och inte fd Jv? ?
Citera
2015-01-03, 18:45
Medlem
Citat:
Nej man kan inte säga att man vet att änglar finns, man kan inte ens säga att man vet att man åt ägg till frukost, det kan ju vara så att man minns fel…….Man ska i alla fall inte vara så säker, men det är svårt att vara ödmjuk i ett forum där alla vet saker och ting.

Igen, jag uppskattar dina svar. Det är väldigt många som säger sig veta saker. Själv uttrycker jag inte att jag vet, endast att jag upplever. Men om det som jag i varje stund upplever är sant eller inte, det kan jag inte veta.
Citera
2015-01-03, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Igen, jag uppskattar dina svar. Det är väldigt många som säger sig veta saker. Själv uttrycker jag inte att jag vet, endast att jag upplever. Men om det som jag i varje stund upplever är sant eller inte, det kan jag inte veta.

Just därför har vi fått Bibeln Guds ord, för att veta.
Citera
2015-01-03, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan
Just därför har vi fått Bibeln Guds ord, för att veta.

Du skriver tvärt emot vad ttsp skriver. Och ni är både Jehovas Vittnen….?!
Senast redigerad av astralflygaren 2015-01-03 kl. 19:54.
Citera
2015-01-03, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astralflygaren
Du skriver tvärt emot vad ttsp skriver. Och ni är både Jehovas Vittnen….?!

Nej, inget vittne använder Bibel 2000
Citera
2015-01-03, 21:19
Medlem
Citat:

Goddag yxskaft på varenda fråga.
Tydligen är TTSP inget vittne då.
Citera
2015-01-03, 21:24
Medlem
Som sagt, jag bryr mig bara om era själar. Försöker bara upplysa er här så att vi kan mötas när basunen ljuder.

Citat:
Ursprungligen postat av Pettae
Då, låt oss gå till Uppenbarelseboken 2:8 "Och skriv till ängeln för församlingen i Smyrna: Detta säger ’den Förste och den Siste’, som var död och fick liv igen:"

WHOOOPS. HAR DEN FÖRSTE OCH DEN SISTE VARIT DÖD OCH FÅTT LIV IGEN? Men jag trodde Jehova var den förste och den siste! Exakt!

Citat:
Fast tråkigt nog sägs där inte " förutom mig finns det ingen Gud.", det hade väl varit ypperligt för treenighetsläran?
-----------

Förstår ej din argumentation då du inte kommer ifrån att Jesus är den förste och den siste. Om han är först finns det ingen före honom. Vilket gör honom till Skaparen - inte någon skapelse.

En stötesten för många JW är att Jesus kallas den förstfödde över det skapade. Genom hela skriften ser vi att förstfödslorätten inte nödvändigtvis med den som föds först, utan det har med ägandeskap. Rätten till arvet. Jakob fick förstfödslorätten fast Esau föddes först. Ruben blev av med sinförstfödslorätt... Isak fick den över Ismael etc. Poängen är: Det har inte med vem som "blev till" först - utan det har med ägandeskap. Jesus är den förstfödde över hela skapelsen. Han är ägaren till det som Fadern gett honom. Han är innan Abraham var. Han har alltid funnits och kommer alltid vara och det är vid hans namn varje knä ska böja sig och tunga bekänna, Gud Fadern till ära, att Jesus Kristus är Herren.
Citera
2015-01-03, 21:25
Medlem
Citat:

Jag tror nog att de flesta förstår varför ttsp använder den här.
Citera
2015-01-03, 22:23
Medlem
Citat:

Matt 7:20, "Alltså skolen I känna dem av deras frukt."

Tja, här kan vi ju se hur det är med den omtalade 'inbördes kärleken'.

Tror faktiskt inte att världen skulle blir mycket bättre med bara JV.
Citera
2015-01-03, 23:17
Medlem
Citat:

Jo.

Citat:
*** w02 1/7 sid. 5 Tillbe Gud ”i ande” ***

Alla bibelcitat i den här artikeln är, om inget annat anges, hämtade från Bibel 2000.
Citera
2015-01-03, 23:28
Medlem
Citat:
Jo.

I vilket fall är det olämpligt att använda bibel 2000 som du gör.

Skäms du för http://www.jw.org/sv/publikationer/b...t/b%C3%B6cker/ som är mer korrekt.
Citera
2015-01-04, 00:06
Medlem
Citat:
I vilket fall är det olämpligt att använda bibel 2000 som du gör.

Om det är olämpligt, varför citeras Bibel 2000 regelbundet i Vakttornet i så fall?

Citat:
Skäms du för http://www.jw.org/sv/publikationer/b...t/b%C3%B6cker/ som är mer korrekt.

Nej jag skäms inte, och skulle vilja citera NWT, men jag anpassar mig för att människor ska kunna ta till sig budskapet och inte fastna i att jag använder vår egen översättning:

"Fastän jag är oberoende av alla, har jag nämligen gjort mig till allas slav för att kunna vinna så många fler. Och så har jag för judarna blivit som en jude för att kunna vinna judar; för dem som är under lag har jag blivit som en under lag, fastän jag själv inte är under lag, för att kunna vinna dem som är under lag.
*För dem som är utan lag har jag blivit som en utan lag, fastän jag inte är utan Guds lag, utan är under Kristi lag, för att kunna vinna dem som är utan lag. För de svaga har jag blivit svag för att kunna vinna de svaga. För alla slags människor har jag blivit allt för att i alla händelser kunna rädda några. Men allt gör jag för de goda nyheternas skull, för att kunna bli delaktig i dem med andra.
" (1 Korinthierna 9:19-23 NWT)

Jag antar att du vet vad man lär ut i skolan och tjänstemötet om människors egna biblar?

Citat:
*** sg kap. 24 sid. 122 § 1 Hur man riktar uppmärksamheten på Bibeln ***

I tjänsten på fältet är det alltså, när omständigheterna så tillåter, förståndigt att uppmuntra den besökte att ta fram sin egen bibel och slå upp skriftställena tillsammans med dig.

*** km 3/97 sid. 5 § 20 Vi uppbjuder all vår dristighet för att göra återbesök ***

Uppmana honom att läsa skriftställena i sin egen bibel.

*** km 7/76 sid. 4 § 4 Hur man bär fram de goda nyheterna — Som en som undervisar och gör lärjungar ***

Uppmana dem gärna att använda sin egen bibel för att ta reda på vad Skriften säger om ämnet, och börja så dryfta kapitlets innehåll.

Och jag antar att du är väl insatt i att Jehovas vittnen har läst, och läser alla slags översättningar:

Citat:
*** jv kap. 27 sid. 603-605 Tryckning och spridning av Guds eget heliga ord ***

Ett sällskap som ger ut biblar

Det var år 1896 som ordet ”bibel” officiellt införlivades med namnet på den lagligen inregistrerade sammanslutning som bibelforskarna då använde i sin förlagsverksamhet. Namnet Zion’s Watch Tower Tract Society ändrades då formellt till Watch Tower Bible and Tract Society.
Sällskapet Vakttornet började inte omedelbart trycka och binda biblar, men det var verksamt som utgivare av biblar. Sällskapet planerade särskilda bibelutgåvor, utarbetade värdefulla tillägg och kompletterande hjälpmedel till dem och träffade avtal med kommersiella företag som skulle stå för tryckning och bindning.

Redan före år 1896 gjorde Sällskapet Vakttornet mycket för att sprida biblar. Sällskapet riktade uppmärksamheten på olika bibelöversättningar som fanns tillgängliga, köpte in dem i stora partier för att få dem billigt och tillhandahöll dem sedan till ett pris som ibland var bara 35 procent av ordinarie pris; Sällskapet gjorde inte detta för ekonomisk vinnings skull, utan för att göra läsarna en tjänst.

Bland de bibelöversättningar som Sällskapet kunde tillhandahålla var ett stort antal utgåvor av King James Version vilka hade ett behändigt format och var lätta att använda, förutom större ”undervisningsutgåvor”, så kallade ”Teachers’ Bibles” (King James Version med sådana hjälpmedel som konkordans, kartor, randnoter och skriftställeshänvisningar); vidare The Emphatic Diaglott med dess mellanradiga (interlineära) översättning ord för ord från grekiska till engelska; Leesers översättning, i vilken den engelska texten stod bredvid den hebreiska; Murdocks översättning från fornsyriska; The Newberry Bible med randnoter som riktade uppmärksamheten på förekomster av Guds namn på originalspråket samt andra värdefulla detaljer som kommer till uttryck i den hebreiska och grekiska texten; Tischendorfs New Testament med fotnoter som hänvisade till avvikande läsarter i tre av de mest fullständiga forntida bibelhandskrifterna på grekiska (Codex Sinaiticus, Codex Vaticanus och Codex Alexandrinus); ”Variorum Bible” (variantutgåva) med fotnoter, som inte bara redovisade textvarianter i forntida handskrifter, utan också återgav olika framstående forskares översättningar av delar av texten; samt Youngs ordagranna översättning. Sällskapet kunde också tillhandahålla sådana hjälpmedel som Cruden’s Concordance och Youngs Analytical Concordance, konkordanser (bibelordböcker) med kommentarer till grundtextens hebreiska och grekiska ord. Under de år som följde hände det ofta att Jehovas vittnen jorden runt köpte tusentals biblar på olika språk från andra bibelsällskap och spred dem.

Du har helt enkelt inte en balanserad syn på olika översättningar, vilket Jehovas vittnen bör ha. Så detta är ytterligare en sak som gör att jag inte tror att du är ett döpt Jehovas vittne, och du har aldrig erkänt att du har blivit döpt.

Du har möjligheten nu att berätta om att du har blivit döpt, och berätta var och när i så fall. Och berätta att du inte heller är utesluten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in