2017-08-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag menar att det finns en liten del av dom som motsäger Jehovas vittnen, en liten del av dom som "frivilligt lämnat Jv" eller har blivit uteslutna som blir så sjuka att dom måste ägna hela sitt liv till att motsäga Jehovas vittnen genom att publicera böcker och tjänar pengar, eller hänger på olika forum och ägnar hela sitt liv åt att berätta för andra hur hemska Jehovas vittnen är. Istället för att omfamna sin nya frihet att kunna göra som dom vill.
Jag tror du och jag har ungefär samma syfte med att vara här på flashback: Vi vill upplysa andra om det vi är övertygade om är sant.
Du anser att Jehovas Vittnen har sanningen, jag vill upplysa andra om det jag funnit vara sant om vittnena. Däremot tycker jag det är svårt att hitta någon som är här mer än du. Definitivt inte all sin tid, "natt och dag".
Att definiera dem som sjuka som motsäger dig är ditt val.
Citera
2017-08-07, 20:35
Medlem
Citat:
Istället för att omfamna sin nya frihet att kunna göra som dom vill.

Ingen är ju tvingad att vara ett Jehovas vittne, om man vill vara homosexuell, om man vill ha sex med många kvinnor, om man inte tycker att Jehovas vittnens läror är enligt sina egna normer, så är man fri att gå. Utan att Jehovas vittnen ägnar en tanke åt dom, det är inte så som i Scientologerna t.ex. att man förföljer f.d. medlemmar. Om nu någon vill gå, så har han all frihet till det, utan att Jehovas vittnen lägger sig i det. Dom får leva sina liv som dom helst vill.
Citera
2017-08-07, 20:39
Medlem
Citat:
Jag menar att det finns en liten del av dom som motsäger Jehovas vittnen, en liten del av dom som "frivilligt lämnat Jv" eller har blivit uteslutna som blir så sjuka att dom måste ägna hela sitt liv till att motsäga Jehovas vittnen genom att publicera böcker och tjänar pengar, eller hänger på olika forum och ägnar hela sitt liv åt att berätta för andra hur hemska Jehovas vittnen är. Istället för att omfamna sin nya frihet att kunna göra som dom vill.

Tack för svar. Jag har inte uppfattat att någon som lämnat kritiserat alla jv utan vad som kritiserats är de policys som ledningen fastställt och sedan får anhängare att bete sig väldigt grymt och omänskligt mot människor de tidigare sagt sig älska. Sen kanske det blir omvänd effekt för vissa. Jv vill rädda alla undan ett förväntat harmageddon och de som lämnat vill rädda så många som möjligt från ett liv som jv. Inte så konstigt kanske om de blivit illa behandlade och på riktigt tror att jv fördärvar folk och att deras läror är helt uppåt väggarna. Pratar man inom jv om tänkbara orsaker till att vissa avhoppare blir så anti-jv?
Citera
2017-08-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ett troll skulle aldrig medge att personen är ett troll. Jag tycker Flashback är full av troll, även i denna tråd
.

Alla som motsäger dig alltså?

Citat:
Mitt syfte här på Flashback är att vittna för sanningen (Joh 18:37).

Ändå så för du ofta fram lögner, förvrängningar och halvsanningar förmodligen i syfte att försköna det budskap som JV står för.
Tex att dopet som ett JV inte är något krav för att överleva Harmageddon.

Citat:
Nej, men det blir meningslöst om motparten enbart har intresse av att motsäga och har syfte att försöka uppröra andra för att tillfredsställa sina egna sjuka behov.

När argumenten inte finns och jasägarna lyser med sin frånvaro, så har debattmotståndarna sjuka behov.
Citera
2017-08-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ingen är ju tvingad att vara ett Jehovas vittne, om man vill vara homosexuell, om man vill ha sex med många kvinnor, om man inte tycker att Jehovas vittnens läror är enligt sina egna normer, så är man fri att gå. Utan att Jehovas vittnen ägnar en tanke åt dom, det är inte så som i Scientologerna t.ex. att man förföljer f.d. medlemmar. Om nu någon vill gå, så har han all frihet till det, utan att Jehovas vittnen lägger sig i det. Dom får leva sina liv som dom helst vill.

Vilken miserabel lögnhals du är.
Du vet att det där inte är sant och då ljuger du medvetet.
Citera
2017-08-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag tror du och jag har ungefär samma syfte med att vara här på flashback: Vi vill upplysa andra om det vi är övertygade om är sant.
Du anser att Jehovas Vittnen har sanningen, jag vill upplysa andra om det jag funnit vara sant om vittnena. Däremot tycker jag det är svårt att hitta någon som är här mer än du. Definitivt inte all sin tid, "natt och dag".
Att definiera dem som sjuka som motsäger dig är ditt val.

Skillnaden är att jag har ett hopp att ge människor, något positivt, medan eran enda avsikt är att förmedla en negativ bild av Jehovas vittnen. Eran avsikt är att riva ner, min avsikt är att bygga upp.

Jag är inte egentligen intresserad av ert rivande, men jag försöker försvara Jehovas vittnen. Mitt intresse ligger i att prata med uppriktigt intresserade, som har uppriktiga frågor om Jehovas vittnens tro, men desto viktigare är intresserade av vad bibeln har att säga. Det ni har att säga är ett nödvändigt ont att besvara.
Citera
2017-08-07, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Vilka som frivilligt lämnat församlingen är inte avfällingar då? Rimligtvis finns ju skäl till att man lämnar och en person som berättar sina skäl, blir han avfälling automatiskt då?
Ja, det blir han. Avfälling är den som överger församlingen, dvs jehovas vittnen. Såhär sägs det i vittnenas eget uppslagsverk Insikt under rubriken "avfall, avfällighet":

I den grekiska Septuaginta används ordet i 1 Moseboken 14:4, där det talas om ett sådant uppror. I de kristna grekiska skrifterna används det dock huvudsakligen om religiöst avfall, dvs. att man drar sig tillbaka från eller tar avstånd från Guds sanning, tillbedjan och tjänst. Man tar alltså avstånd från det som man tidigare har bekänt sig till och överger fullständigt de principer och den tro man har haft. -it1 s.193

Såfort man efter avhoppet säger något negativt om jehovas vittnen, anses man motarbeta dem och klassas som avfälling. Svarar man på frågan om varför man lämnat, blir det ju som regel något som inte är smickrande för organisationen och då är man avfälling.
Citera
2017-08-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Vilka som frivilligt lämnat församlingen är inte avfällingar då? Rimligtvis finns ju skäl till att man lämnar och en person som berättar sina skäl, blir han avfälling automatiskt då?

Så här definieras avfällighet enligt JV.

"Avfällighet
Definition: Avfällighet är att överge eller svika tillbedjan av och tjänsten för Gud, i själva verket att göra uppror mot Jehova Gud. Somliga avfällingar påstår att de känner och tjänar Gud, men de förkastar läror eller krav som framställs i Guds ord. Andra påstår att de tror på Bibeln, men de förkastar Jehovas organisation."
- Resonera med hjälp av skrifterna s.42
Citera
2017-08-07, 20:46
Medlem
Citat:
uteslutna som blir så sjuka att dom måste ägna hela sitt liv till att motsäga Jehovas vittnen genom att publicera böcker och tjänar pengar,

Har du något exempel på någon som:
1. Ägnar hela sitt liv...
2. Publicera böcker och tjäna pengar

Citat:
hänger på olika forum och ägnar hela sitt liv åt att berätta för andra hur hemska Jehovas vittnen är.

Källa på det?
Citera
2017-08-07, 20:47
Medlem
Citat:
Skillnaden är att jag har ett hopp att ge människor, något positivt, medan eran enda avsikt är att förmedla en negativ bild av Jehovas vittnen. Eran avsikt är att riva ner, min avsikt är att bygga upp.

Jag är inte egentligen intresserad av ert rivande, men jag försöker försvara Jehovas vittnen. Mitt intresse ligger i att prata med uppriktigt intresserade, som har uppriktiga frågor om Jehovas vittnens tro, men desto viktigare är intresserade av vad bibeln har att säga. Det ni har att säga är ett nödvändigt ont att besvara.
Nu tillskriver du mig onda motiv.
Jag vill upplysa dem som är intresserade av jv om även sådant jv talar tyst om, tillexempel skyddandet av pedofiler, en människosyn som inte alltid är så vacker, kraven på absolut lydnad även när saker verkar konstiga och den synnerligen omilda behandling som drabbar den som ställer fel frågor.
Om någon fortfarande vill bli ett vittne sen, stör det inte mig. Jag vill bara att den som väljer ska veta vad den ger sig in i, i motsats till många många vittnen som inte har en aning.
Citera
2017-08-07, 20:49
Medlem
Citat:
Dom andas hat och motsägelser, inget är bra med Jehovas vittnen, alla Jehovas vittnen är skyddare av pedofiler, alla Jehovas vittnen lovordar Hitler och nazismen, alla lovordar amerikanska imperialismen, alla Jehovas vittnen är kommunister m.m. o.s.v.

Skulle vara intressant att veta var du hittar alla dessa påståenden om JV.
Jag har aldrig stött på nåt av det.
Citera
2017-08-07, 20:51
Medlem
Citat:

Det vore helt okay om de inte först stöpte alla i den formen att forma sitt liv, familj och umgänge inom organisationen. Samtidigt som de tex får föräldrar att överge sina barn, livslånga vänskaper, ja människors hela nätverk, att upphöra när de lämnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in