Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
De är narcissister. Jag tror att de tror, de skapar lärorna själva och tycker själv att de listat ut hur Gud vill ha det. Anpassar skeppet när de behöver, till att röra sig vidare. Typ
Fast själva säger de att det är en vagn. Guds himmelska vagn som är hans organisation.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ha ha ha....ja, det är säkert sant.

Jag tycker dock om profetian att Leviatan ska vara.........ett ånglok! Det sätter saker i ett rimligt och komiskt perspektiv.

Woodworth, författaren till kommentaren till Uppenbarelseboken fick möta lite mothugg av Macmillan och Van Amburgh. En profetia hos profeten Nahum gällde inte lokomotivet utan automobilen. Det kommer fram i rättegångsprotollet från 1918. Vilka dönickar!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
De är narcissister. Jag tror att de tror, de skapar lärorna själva och tycker själv att de listat ut hur Gud vill ha det. Anpassar skeppet när de behöver, till att röra sig vidare. Typ

Helt klart gör en minoritet detta. Men.....de andra....tänker de bara på sin egen överlevnad??
Citera
2017-07-03, 21:52
Medlem
Citat:
Vad tror du om teorin att yrande kretsen är helt vilse. Sedan Fred Franz dog har de inte haft någon som helst kompass, utan syftet har varit att överleva som organisation.

I ärlighetens namn har de väl varit vilse ända sen Russel?

Men okej, jo jag tror att syftet är mer att överleva som organisation. Men inte som ett uttalat mål, utan som organisationens eget mål. Organisationen är nästan som en egen levande organism. Det är ett koncept och en idéföreställning som på sätt och vis är som ett levande väsen. Som en flod eller strömning i samhällskroppen, eller en mentalitet i en viss grupp.

Det här konceptet styr och kontrollerar alla som är en del av det, men samtidigt livnär det sig på och byggs upp av samma personer. Alla som är en del utav det bidrar genom sina kommentarer på mötena, sina samtal i tjänsten, sina tal och framställningar. Det formar vad det innebär att vara ett Jehovas vittne.

Och det skyddar sig om det känner sig hotat. Om någon börjar ifrågasätta konceptets rätt till existens, då blir den snabbt och effektivt förintad ur strömmen, tills möjligen den kan tänka sig att glida med utan att göra motstånd igen.

Även om individen kan ha en privat åsikt, så är strömmen så stark att den ensamme inte kan ändra riktning på floden. Den styrande kretsen har naturligtvis det största möjliga inflytandet över riktningen på strömmen. Men samtidigt är de också ojämförligen under dess största kontroll.

Det är min uppfattning om själva fenomenet. Någonstans började det, och förmodligen var Rutherford en starkt bidragande orsak till att organisationen tagit den riktning den gjort. Men nu för tiden följer vittnena bara med strömmen, de har allt för mycket investerat för att inse att den leder åt fel håll.

Egentligen är det nog inte helt olikt andra sociala grupperingar, som ett politiskt parti, katolska kyrkan, tyskland under nazisttiden, eller varför inte bara fanklubben till ett hockeylag. Men just i fallet med vittnena har det sociala grupptänket gått till en extrem gräns.
Citera
2017-07-03, 21:59
Medlem
Citat:
OK, litet svårt att förstå efter 18 bast var jag med för att det var lätt att ragga tjejer.....men OK.
Gillade du att vra med?

Ja jag tyckte om att vara med. Jag sörjer verkligen att det inte är sant. Även om jag har mått dåligt i perioder som vittne, så har jag svårt att leva bara för mig själv. Att använda sitt liv i tjänst för något som är större än mig själv, för den högste och viktigaste personen i universum, gjorde verkligen att jag kände att det jag gjorde var meningsfullt.

Så jag är egentligen inte så glad över att se igenom lögnen och vakna upp, även om det naturligtvis är bättre att leva i verkligheten.
Citera
2017-07-03, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nja, nu är ger du uttryck för okunnighet.

Vakna! 8 juli 1975 skrev under "BLICK PÅ VÄRLDEN":
"Under flera årtiondena före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. ...Under senare årtionden har Jehovas vittnen återigen framhållit vad bibelns kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."

Det var sannerligen inte "enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här!

På kretssammankomsten 16-18 april 1971 i Västerås höll E. Nordström det offentliga föredraget "Vem erövrar världen under 1970-talet ?", som ett sammankonstprogram klart visar. Samma föredrag hölls över hela jorden. Självklart var det inte enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här! Det var Sällskapets ledning som låg bakom detta!

Vakttornet 15 juli 1980 erkände:
"I samband med att boken Evigt liv i Guds söners frihet kom ut och att det i den talades om hur lämpligt det skulle vara , om Kristi tusenårsregering skulle komma att sammanfalla med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, väcktes avsevärda förväntningar beträffande år 1975. Uttalanden gjordes då och därefter, i vilka det betonades att detta bara var en möjlighet. Men tyvärr var det så att jämte sådana - försiktigt hållna - upplysningar publicerades andra framställningar, som antydde att ett sådant förverkligande av förhoppningar senast det året låg mera inom sannolikheternas än bara inom möjligheterna gränser. Det är att beklaga att dessa senare framställningar tydligen ställde de mera försiktigt hållna i skuggan och bidrog till att öka de förväntningar som redan hade skapats." (sid. 9)

Så förväntningarna hade skapats av Jvs ledning och sedan förstärkts av ledningens egna uttalanden om sannolikheten att förhoppningarna hade grund för sig. Utan Jvs lednings spekulationer skulle inga förväntningar ha skapats. Och utan ledningens tydliga framhållande av hur sannolika förhoppningarna var skulle enskilda Jv inte ha haft osunda förhoppningar på 1975. Jvs ledning bär hela ansvaret, inte enskilda JV.

Detta uttalande som gjordes i Vt 1980, är den enda kommentar eller "ursäkt" som gjordes efter 1975 missen. Det tog 5år innan något ens sades.
Citera
2017-07-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ja jag tyckte om att vara med. Jag sörjer verkligen att det inte är sant. Även om jag har mått dåligt i perioder som vittne, så har jag svårt att leva bara för mig själv. Att använda sitt liv i tjänst för något som är större än mig själv, för den högste och viktigaste personen i universum, gjorde verkligen att jag kände att det jag gjorde var meningsfullt.

Så jag är egentligen inte så glad över att se igenom lögnen och vakna upp, även om det naturligtvis är bättre att leva i verkligheten.

OK...trist....jag förstår. De sista åren jag var kvar var bara för att det var lättraggat. Men tyvärr levde jag inte helt ut, även om jag hade 4 flickvänner.
Citera
2017-07-03, 22:11
Medlem
Citat:
I ärlighetens namn har de väl varit vilse ända sen Russel?

Men okej, jo jag tror att syftet är mer att överleva som organisation. Men inte som ett uttalat mål, utan som organisationens eget mål. Organisationen är nästan som en egen levande organism. Det är ett koncept och en idéföreställning som på sätt och vis är som ett levande väsen. Som en flod eller strömning i samhällskroppen, eller en mentalitet i en viss grupp.

Det här konceptet styr och kontrollerar alla som är en del av det, men samtidigt livnär det sig på och byggs upp av samma personer. Alla som är en del utav det bidrar genom sina kommentarer på mötena, sina samtal i tjänsten, sina tal och framställningar. Det formar vad det innebär att vara ett Jehovas vittne.

Och det skyddar sig om det känner sig hotat. Om någon börjar ifrågasätta konceptets rätt till existens, då blir den snabbt och effektivt förintad ur strömmen, tills möjligen den kan tänka sig att glida med utan att göra motstånd igen.

Även om individen kan ha en privat åsikt, så är strömmen så stark att den ensamme inte kan ändra riktning på floden. Den styrande kretsen har naturligtvis det största möjliga inflytandet över riktningen på strömmen. Men samtidigt är de också ojämförligen under dess största kontroll.

Det är min uppfattning om själva fenomenet. Någonstans började det, och förmodligen var Rutherford en starkt bidragande orsak till att organisationen tagit den riktning den gjort. Men nu för tiden följer vittnena bara med strömmen, de har allt för mycket investerat för att inse att den leder åt fel håll.

Egentligen är det nog inte helt olikt andra sociala grupperingar, som ett politiskt parti, katolska kyrkan, tyskland under nazisttiden, eller varför inte bara fanklubben till ett hockeylag. Men just i fallet med vittnena har det sociala grupptänket gått till en extrem gräns.

Jo, visst är det så. Kan du köpa det när det gäller dem som tror på döda personesrs makt??
Citera
2017-07-03, 22:13
Medlem
Citat:
Jo, visst är det så. Kan du köpa det när det gäller dem som tror på döda personesrs makt??

Det beror på vad du menar?
Citera
2017-07-03, 22:16
Medlem
Citat:

Nej, naturligtvis är det bättre att veva i en psykos och tro på det.......men likväl ...när man vet.....hur hanterar vi det bäst???
Citera
2017-07-03, 22:16
Medlem
Citat:
Helt klart gör en minoritet detta. Men.....de andra....tänker de bara på sin egen överlevnad??

Resten, vet ju inte hur lärorna kommer till. Jag tror de flesta har uppfattningen att den styrande kretsen har någon form av gudomlig styrning. Så att det som sägs tas på allvar.
Citera
2017-07-03, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Tråkigt att du inte kan se hur det är i vår värld med den globala uppvärmningen e t c.
Jamenjustdetja, där har vi ju en fråga du inte svarat på än. Du påstod att den globala uppvärmningen var förutsagd i Matt 24:14 samt 2 Tim 3:1-5.
Var i de verserna hittar du stöd för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in