Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-31, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Såg videoklippet med Jackson och jag får inte ihop hur man tänker om tvåvittnesregeln. Är det så att om en man och en kvinna som inte är gifta övernattar ihop så räknas det som synd och orgen vidtar åtgärder även om inget sett nåt medan om en vuxen tafsar på ett barn som sedan larmar om övergrepp så görs inget om inga vittnen finns och den vuxne nekar?
Exakt så är det.
Man utgår från att en man och en kvinna som tillbringar tid tillsammans på tu man hand nästan automatiskt kommer att ha sex. Det gör det besvärligt för en man i församlingen att hjälpa en ensamstående kvinna med hennes bil, hus eller annat. Det betraktas som direkt olämpligt att åka bil ihop eftersom möjligheten då finns att man har sex.
Citera
2017-07-31, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Exakt så är det.
Man utgår från att en man och en kvinna som tillbringar tid tillsammans på tu man hand nästan automatiskt kommer att ha sex. Det gör det besvärligt för en man i församlingen att hjälpa en ensamstående kvinna med hennes bil, hus eller annat. Det betraktas som direkt olämpligt att åka bil ihop eftersom möjligheten då finns att man har sex.

Men om ett barn blir utsatt för ett sexuellt övergrepp av en vuxen så räcker det inte med att ha två vittnen på att barnet och den vuxne varit ensamma.
Citera
2017-07-31, 15:17
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Vad tror du på själv, vågar du deklarera det?

Jag har gjort det ett flertal gånger här redan, har du skippat över det? Jag är ingen bibelexpert på långa vägar men det jag tagit till mig är att en kristen sätter all sin tro och tillit till Jesus Kristus och dyrkar Honom. Eftersom Han är Gud. Det är själva kärnan med att vara kristen. Inte att sänka Hans natur eller att låta Han falla långt i bakgrunden där vi sätter jordemänniskor före Honom.

Om du läser Bibeln utan Vakttornet så kommer du också se det jag ser inom nåt år eller två, det har Vakttornet varnat för själv.

Om du vill vara ett vittne för det ger dig nåt så är det upp till dig. Men var snäll och uppmärksamma de grova problem ditt samfund faktiskt har, särskilt angående pedofili. Du vet att du annars är medskyldig om du väljer att bara blunda för detta för det är enklast eller för att dina ledare påstår att allt är avfällingslögner. Om alla rank & file JVn skulle uppmärksamma detta och visa sitt tydliga misstycke så skulle ledningen bli tvungen att ändra på reglerna så att era barn OCH barnen i samhället går mycket säkrare. Inget förstör ett liv så mycket som pedofili. Du kan faktiskt göra nåt här!
Citera
2017-07-31, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Eller bett alla dem om ursäkt som suttit i fängelse och utstått tortyr för att de vägrat vapenfri tjänst, inte fått stå upp framför flaggan eller inte köpt partikort...

Det är fortfarande en del av JW's tro att man inte ska ta del i militär tjänstgöring och att man inte ska rösta eller hälsa flaggan.
Citera
2017-07-31, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Det är fortfarande en del av JW's tro att man inte ska ta del i militär tjänstgöring och att man inte ska rösta eller hälsa flaggan.
Vapenfri tjänst är okej numera. Och i chile (tror jag det var) hittar du landets flagga på Rikets salar. Dessutom var organisationens medlemskap i FN ett betydligt större avsteg från doktrinen än en flagghälsning skulle vara.
Citera
2017-07-31, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Men om ett barn blir utsatt för ett sexuellt övergrepp av en vuxen så räcker det inte med att ha två vittnen på att barnet och den vuxne varit ensamma.
Nej, precis. Då krävs två vittnen till själva handlingen. Jv går långt utöver Bibelns krav och "har omintetgjort Guds bud med sina traditioner."
Citera
2017-07-31, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag har gjort det ett flertal gånger här redan, har du skippat över det? Jag är ingen bibelexpert på långa vägar men det jag tagit till mig är att en kristen sätter all sin tro och tillit till Jesus Kristus och dyrkar Honom. Eftersom Han är Gud. Det är själva kärnan med att vara kristen. Inte att sänka Hans natur eller att låta Han falla långt i bakgrunden där vi sätter jordemänniskor före Honom.

Om du läser Bibeln utan Vakttornet så kommer du också se det jag ser inom nåt år eller två, det har Vakttornet varnat för själv.

Om du vill vara ett vittne för det ger dig nåt så är det upp till dig. Men var snäll och uppmärksamma de grova problem ditt samfund faktiskt har, särskilt angående pedofili. Du vet att du annars är medskyldig om du väljer att bara blunda för detta för det är enklast eller för att dina ledare påstår att allt är avfällingslögner. Om alla rank & file JVn skulle uppmärksamma detta och visa sitt tydliga misstycke så skulle ledningen bli tvungen att ändra på reglerna så att era barn OCH barnen i samhället går mycket säkrare. Inget förstör ett liv så mycket som pedofili. Du kan faktiskt göra nåt här!

Tack för ditt svar.

Jag hinner bara läsa det som adresseras till mig, har fullt upp.

Jag har funnit själv att Jesus är Kung i Guds Rike, det vi ber om i mönsterbönen fader vår.
Jesus är den viktigaste personen efter Skaparen själv-

Jesus gav sitt liv för att vi ska kunna få liv.

Detta har jag kommit fram till, efter att prästen när jag konfirmerade mig. ja prästen fick mig att läsa Bibeln Guds ord p g a att det stämde inte med Hans Guds ord om treenigheten.
Min tro har jag fått genom att studera i Bibeln och inget annat.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2017-07-31, 16:23
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Tack för ditt svar.

Jag hinner bara läsa det som adresseras till mig, har fullt upp.

Jag har funnit själv att Jesus är Kung i Guds Rike, det vi ber om i mönsterbönen fader vår.
Jesus är den viktigaste personen efter Skaparen själv-

Jesus gav sitt liv för att vi ska kunna få liv.

Detta har jag kommit fram till, efter att prästen när jag konfirmerade mig. ja prästen fick mig att läsa Bibeln Guds ord p g a att det stämde inte med Hans Guds ord om treenigheten.
Min tro har jag fått genom att studera i Bibeln och inget annat.

Rätta mig om jag har fel.

Så du kom till samma insikt som Vakttornet, utan att studera Vakttornet? Hur kom du till insikt att Jesus är egentligen Ärkeängeln Mikael? Vilken vers i Bibeln fick dig att dra den slutsatsen?

Så om du läste KJV, inte NVÖ, hur kunde du då bortförklara Joh 1:1?
Sa du till prästen att du inte tror att Jesus är din medlare, att du inte har rätt till att ta del av Jesu kött och blod (brödet och vinet) att du inte ska till himlen och du inte har en längtan dit? Du förstod alltså, helt utan Vakttornets inflytande, att antalet 144tusen var bokstavligt, men att dessa skulle vara judiska obefläckade män var figurligt?
Du insåg alltså helt av dig själv att Jesus inte är Gud, trots att han kallade sig själv Jag Är många gånger och trots att fariséerna förstod precis vad han menade med detta? "Jag Är vägen, Jag Är livet, Jag Är sanningen."

Som sagt, du får vara ett vittne, du får välja att tro det du tror på. Men var god och hjälp till att förändra era regler som riskerar era barns trygghet. Det är att göra gott och Jehova är inte emot att göra gott. Som ovan nyss skrev, det finns stöd i Bibeln som åsidosätter tvåvittnesregeln. Jag kan inte heller tänka mig att Jehova tycker han får mindre dåligt rykte genom att tysta ner och gömma undan pedofiler än att ställa dom inför rätta och varna alla i församlingarna och samhället utanför.
Citera
2017-07-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Så du kom till samma insikt som Vakttornet, utan att studera Vakttornet? .

Ja, det står så i Guds ord.

Eller menar du att Jesus inte gav sitt liv för oss, är inte Guds Son e t c?

Vem är ängeln Mikael för dig?
Citera
2017-07-31, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrindItUp
Nu handlade det om bapenfri tjänstgöring, vilket accepteras nu. Dessutom flaggar man på riketssalar i länder där offentliga byggnader ska flagga. Om jag inte minns fel så gör man det t ex i Chile.

Du börjar skifta fokus som Jv brukar göra........du kan ligga illa till om du inte blir mer uppriktig fr a mot dg själv.
Citera
2017-07-31, 19:52
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:

Eller menar du att Jesus inte gav sitt liv för oss, är inte Guds Son e t c?

Vem är ängeln Mikael för dig?

Kan du visa i Bibeln där det står?

Mikael är en av Guds skapelser, en ängel. Alla änglar ska falla ner på knä och dyrka Jesus och en ängel kan inte dyrkas.

Versen som talar om att Jesus ska komma ned från himlen med "en ärkeängels röst" bevisar ingenting. Jag kan komma ner från en trappa med Bart Simpsons röst, det betyder inte att jag -är- Bart Simpson utan att jag (kan) låta som Bart. (Vilket jag inte kan, men, men..)

Min JV familjemedlem kan inte ens förklara hur Jesus är Mikael utan att tillslut bli frustrerad och säga att den inte vill argumentera längre och lägger sen på locket. Det blir bara en massa långa, utdragna innantilläsningar utav utsvävande VT material som inte lämnar en direkt klokare. Ungefär som den överlappande, samtida generationen.

Det står ingenting, absolut noll, i Bibeln att Jesus är Mikael. Nada! Om det nu vore så, så hade det framkommit tydligt i Bibeln, hur ska folk kunna få frälsning utav någon de inte ens vet vem den är? Och hur kan en ängel, en skapelse, betala för våra synder och ge oss evigt liv? Varför skulle Jehova vilja hålla detta kryptisk, endast tydligt nog för en handfull "speciella" jordemänniskor att lista ut? Och att det skulle behövas extra tryckt litteratur för att förklara? Bara det i sig förklarar ju Bibeln otillräcklig.
Citera
2017-07-31, 20:48
Medlem
Citat:

Du har även sagt att den globala uppvärmningen är förutsagd i Matt 24 samt 2Tim 3:1-5. Jag har fortfarande inte lyckats hitta det. Är det din egen teori eller har du hittat den i Vakttornet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in