Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-22, 18:45
Medlem
Jag har en annan fråga:
Det har ju talats om en del årtal.
Har 1986 varit upp till diskussion?
Organisationen sa såvitt jag vet aldrig att Harmageddon skulle komma då, men drog höga växlar på att det skulle bli FN:s internationella fredsår.
Man skruvade upp förväntningarna gällande ett uttalande om "Fred och Säkerhet" enormt.
Kanske tillochmed ttsp minns det, även om han inte minns -75?
Det kom ju en bok ("mat i rätt tid" ;-) ) lagom till dess också, Fredsboken kallad.
Någon som minns?
Citera
2017-01-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag har en annan fråga:
Organisationen sa såvitt jag vet aldrig att Harmageddon skulle komma då, men drog höga växlar på att det skulle bli FN:s internationella fredsår.
Man skruvade upp förväntningarna gällande ett uttalande om "Fred och Säkerhet" enormt.
Det kom ju en bok ("mat i rätt tid" ;-) ) lagom till dess också, Fredsboken kallad.
Någon som minns?

Jag hörde aldrig något om det året. Det kanske är olika i andra länder.

Jag kommer ihåg hur rädd jag var att Fred och Säkerhet skull utropas, konstigt nog var jag rädd i många år.

Om jag kände den oron, jag som bara studerat i några omgångar, då måste uteslutna vittnen känt det ännu värre.

Det måste känts bra, när så mycket sanningar om den styrande kretsen kommit fram och hur de ändrat generationsfrågan till att gälla i många generationer fram.
Citera
2017-01-22, 19:10
Medlem
Citat:
Det är inte en studieartikel, men jag minns att det var en genomgång.

Det var en punkt på ett tjänstemöte, typ 10-15 minuter. Äldsten som råkade ut för den stod och hummade och stammade. Stackars sate....
Citera
2017-01-22, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Jag hörde aldrig något om det året. Det kanske är olika i andra länder.

Jag kommer ihåg hur rädd jag var att Fred och Säkerhet skull utropas, konstigt nog var jag rädd i många år.

Om jag kände den oron, jag som bara studerat i några omgångar, då måste uteslutna vittnen känt det ännu värre.

Det måste känts bra, när så mycket sanningar om den styrande kretsen kommit fram och hur de ändrat generationsfrågan till att gälla i många generationer fram.
Det tar ju onekligen udden av harmageddonångesten för dem som lider av den. Som jag ser det är generationen utbytt mot en muntlig tradition. Med nuvarande"förståelse" är det bara att skarva på med fler generationer allteftersom det behövs.
Citera
2017-01-22, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det var en punkt på ett tjänstemöte, typ 10-15 minuter. Äldsten som råkade ut för den stod och hummade och stammade. Stackars sate....

Vilket minne du har! Imponerande.
Citera
2017-01-22, 19:13
Medlem
Citat:
Jag har en annan fråga:
Någon som minns?

Det stämmer, även om den orange Fredsboken var en uppdatering av den fekaliebruna fredsboken från 1973-74, nån gång. Den råkade ju peka fram mot fel årtal.
Citera
2017-01-22, 19:17
Medlem
Citat:
Vilket minne du har! Imponerande.

Jag hade inte läst artikeln när tidningen kom ut. Men jag hörde ett inslag som Eko-nyheterna på radion hade om den om att JV uppmanade medlemmar att ange medtroende som gjort syndiga medicinska ingrepp. Det var dock bara ett kort inslag.Jag undrade vart tusan Ekot hade fått detta ifrån?

Först därefter läste jag artikeln...och ja....Ekot verkade ha förstått det inlindade VT-soråket.
Citera
2017-01-22, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Ja, detta borde bli mer känt i samhället, för det innebär ju att JV inte borde få anställningar där sekretesslagen gäller. Jag har faktiskt tagit upp detta på en utbildning (inom vården) för några år sedan. Läraren fick artikeln, och var rent förskräckt över innehållet.
Tyvärr verkar det som om många JV-systrar utbildar sig till just läkarsekreterare när barnen växt upp. Eller 'medicinsk sekreterare' ska det väl heta numera. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har hört om flera som jobbar med detta.
Verkligen olämpligt!

Ja, sedan är väl fortfarande de s k sjukhuskommitteerna kvar? Dessa borde granskas litet mer i sömmarna.
VAd jag har förstått så har JVn i USA och andra länder blivit uppmanade att ge bröderna i sjukhuskommitteerna fullmakt att läsa deras sjukjournaler.
Citera
2017-01-22, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Ja, sedan är väl fortfarande de s k sjukhuskommitteerna kvar? Dessa borde granskas litet mer i sömmarna.
VAd jag har förstått så har JVn i USA och andra länder blivit uppmanade att ge bröderna i sjukhuskommitteerna fullmakt att läsa deras sjukjournaler.

Om det stämmer är det en grav integritetskränkning. Den som inte undertecknar fullmakten får givetvis undrande blickar. "Vad står det i din journal som du vill hålla hemligt?"
Citera
2017-01-22, 19:47
Medlem
Citat:
Det tar ju onekligen udden av harmageddonångesten för dem som lider av den. Som jag ser det är generationen utbytt mot en muntlig tradition. Med nuvarande"förståelse" är det bara att skarva på med fler generationer allteftersom det behövs.

Nu kommer de inte kunna skrämma folk på samma vis.

Då alldeles i början på 1980-talet, så förklarade de hur det var uträknat att satan blev nedslängd på jorden år 1914 och generationen som inte skulle dö ut.

Alla bibelcitat som de sa bevisade detta. De visade och jag höll med.

Ok, att de kan hålla kvar folk i församlingarna, men hur de lyckas få in nya är obegripligt.
Jag har fattat att de pratar om generationer som lever samtidigt, men det blir nästan löjligt.
De bevisen de visade då, vart tog de vägen?
Hur kunde alla deras uträkningar vara så fel?

Som de dömde ut andra trosamfund som gjorde fel eller misstag.

Jag studerade med några olika vittnen. En av dem var en helt fantastisk människa.
Hon var verkligen som man ska vara som ett vittne. Hon var helt övertygad att det var sanning, hon var genomsnäll.
Vi tyckte många gånger andra vittnen utnyttjade henne. Hennes hem var ofta bebott att vittnen som var i Göteborg och de förväntade sig samma service som på hotell.
Jag undrar vad hon tänker nu om sanningen, nu när de har ändrat generationen och att slutet inte redan kommit.
Citera
2017-01-22, 19:49
Medlem
Citat:
Om det stämmer är det en grav integritetskränkning. Den som inte undertecknar fullmakten får givetvis undrande blickar. "Vad står det i din journal som du vill hålla hemligt?"

Jag vill också minnas att medlemmarna i USA uppmanats skriva extra blodkort som församlingen förvarar....dessa ska sjukhuskommitteerna också ha tillgång till.
Citera
2017-01-22, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Nu kommer de inte kunna skrämma folk på samma vis.

Då alldeles i början på 1980-talet, så förklarade de hur det var uträknat att satan blev nedslängd på jorden år 1914 och generationen som inte skulle dö ut.

Alla bibelcitat som de sa bevisade detta. De visade och jag höll med.

Ok, att de kan hålla kvar folk i församlingarna, men hur de lyckas få in nya är obegripligt.
Jag har fattat att de pratar om generationer som lever samtidigt, men det blir nästan löjligt.
De bevisen de visade då, vart tog de vägen?
Hur kunde alla deras uträkningar vara så fel?

Som de dömde ut andra trosamfund som gjorde fel eller misstag.

Jag studerade med några olika vittnen. En av dem var en helt fantastisk människa.
Hon var verkligen som man ska vara som ett vittne. Hon var helt övertygad att det var sanning, hon var genomsnäll.
Vi tyckte många gånger andra vittnen utnyttjade henne. Hennes hem var ofta bebott att vittnen som var i Göteborg och de förväntade sig samma service som på hotell.
Jag undrar vad hon tänker nu om sanningen, nu när de har ändrat generationen och att slutet inte redan kommit.

Jag tror många äldre är frustrerade och besvikna. De inser att de är dödliga......och de har inte levt i paradiset i 30-40 som de förväntat sig.
Men, även om några har lämnat så biter sig de flesta kvar........vart annars skulle de gå?

Dock har antalet döpta minskat markant i västvärlden sedan 1980-talet. Så nyrekryteringen går dåligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in