Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ja, om man med får menar dem som tror på Gud så räknades även skriftlärda och fariséer som får,
Det räcker inte med att säga att man tror/är en Jude/är en kristen, det är det inre som spelar roll om man är ett får:
"
Ty jude är man inte till det yttre, och omskärelsen är inte det som syns utanpå kroppen. Jude är man i sitt inre, och omskuren är den som är det i sitt hjärta, i ande och inte efter bokstaven. Han får sitt beröm av Gud, inte av människor." (Rom 2:28-29 Bibel2000)
Dom skriftlärda och fariséer som Jesus dömde ut, var orena inuti:
"
Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet." (Matt 23:27-28 Bibel2000)
Jesus dömde ju ut dom till Gehenna(evig död), samma plats som getterna kommer att hamna i:
"
Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:33 Bibel2000)
Så skriftlärda och fariséerna
som grupp betraktat var absolut inga får, men så klart var inte alla skriftlärda och fariséer på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
men du menar tydligen att endast trogna kristna skulle vara får och att bortsprugna får endast skulle vara troende kristna som syndar
Nej, det menar jag inte. Ett får är någon med ett gott hjärta, ett "bortsprunget får" eller "får utan herde" var en symbol på vanliga judar som hade blivit vilseledda av skriftlärda, fariséer och hela samhället på den tiden, dom hade blivit vilseledda bort från Gud, och omvänder sig när dom får höra sanningen om Gud.
Fåren i berättelsen om fåren och getterna har en speciell betydelse, att dom överlever harmageddon i motsats till getterna. Men när bibeln annars talar om får, så har det betydelsen att får är ödmjuka människor som inte har något problem att ångra sig och omvända sig från deras synder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
och att avfällingar plötsligt blivit getter.
Var sade jag det?
Jag ser det inte som att avfällingar redan är dömda till Gehenna(evig död), dom är inte automatiskt getter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Du menar alltså att avfällingar inte kan räddas, vilket jag inte alls håller med om.
Var sade jag det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Ja, skriftlärda och fariséer som grupp var enligt Jesus förledda, men det utesluter inte att var och en av dem kunde ha räddat sig själv om de hade "sett ljuset" senare i livet.
Fast Jesus var mycket skeptisk till att dom skulle kunna undkomma Gehenna(evig död), alltså som grupp betraktat:
"
Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:33 Bibel2000)
Det var i princip en dom, dom var redan dömda till Gehenna(evig död).
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
Därför anser jag att liknelsen om får och getter endast gäller vid tidpunkten för domens dag
Den gäller innan tidpunkten då Gud ingriper. Människor samlas under en längre tid antingen hos fåren, eller getterna genom deras val i livet. Människor förvandlas inte till onda människor helt plötsligt, det sker under en längre tid.
Citat:
Ursprungligen postat av
Smeso
och att ingen är get medan denne fortfarande är i livet och har en möjlighet att försona sig med fåraherden.
Att man är en get betyder att man inte längre kan omvända sig, och därför hamnar i Gehenna(evig död):
"
Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse" (Hebr 6:4-6 Bibel2000)
Detta skriftställe handlar om kristna, men det är tillämpbart även på människor i världen som inte kommer att omvända sig, inte ens om dom inser att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, dom syndar mot heliga anden:
"
Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.« " (Mark 3:28-29 Bibel2000)
Att "häda mot heliga anden" är att medvetet göra motstånd mot Gud, och medvetet synda mot Gud och hans lagar trots att dom vet sanningen om Gud och vår verklighet. Dom väljer det onda och vill inte/kan inte omvända sig till det goda.