2023-08-23, 11:47
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Ja, men ttsp anser tydligen att bortsprungna får med tiden kan bli getter, men har inte kunnat ge någon Biblisk källa som visar att ett bortsprunget får för det första skulle kunna "nedgraderas" till en get eller för det andra att det i så fall skulle betyda att Jesus skulle ha gett upp hoppet.

...

Men kanske menar ttsp förutom att får kan bli getter även att getter skulle kunna bli får och att han då inte alls egentligen menar att Jesus gett upp om getterna, trots att liknelsen om får och getter egentligen handlar om en tid då det redan är för sent för en get att ångra sig och be om förlåtelse.
Tycks som vi är överens här. Hittar iaf hittills inget tydligt skriftstöd för att får kan förvandlas till getter eller vice versa.

Citat:
Min åsikt är att Jesus inte skulle ge upp om någon, utan anser att det ända till det sista andetaget finns möjlighet till ånger och förlåtelse.
Det där med att Jesus inte ger upp på folk känns viktigt att beständigt återkomma till. Skulle Gud endast vara rättvis vad gäller att ta itu med synden så funnes det inget hopp för en enda människa. Som väl är har Gud gett tid för att förbarma sig och vara oss nådig för Kristi skull.

Å andra sidan läser vi väldigt allvarliga ord i t ex 2Thess.2:1-12 om människor som hade gått väldigt långt i ondska och förnekelse, kanhända t o m medvetet så, vilket föranledde Guds domsingripande. Men det är viktigt att understryka att det handlade om ett "därför" (vers 11), dvs det skedde på grund av vad dessa människor företog sig att göra.
Citera
2023-08-23, 12:01
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du läser inte mina inlägg ser jag:
Det är möjligt att jag missat något i läsandet och det ursäktar jag mig isf för.

Citat:
...Jesus (och kristna) ska försöka rädda alla dom kan, men ibland går det inte att rädda. Dom som inte går att rädda symboliseras med getter, medans dom som är som får, ödmjuka och ångerfulla, går att rädda. Vilka som går eller inte går att rädda är inte upp till oss att döma, det kan bara Gud döma.
Ja. Men detta är väl en statisk sak, vem som är får och vem som är get, eller hur?

Jag tänker att hur vilsegånget ett får än är, hur djupt det än har sjunkit på vad negativt plan det vara månde, så kommer det dock en gång att återföras till flocken. Om än i elfte timmen, om än vid sista andetaget. Från Guds sida är alltid handen utsträckt till det förlorade fåret.
Citera
2023-08-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av den-kristne
Det är möjligt att jag missat något i läsandet och det ursäktar jag mig isf för.

Ja. Men detta är väl en statisk sak, vem som är får och vem som är get, eller hur?

En get är dömd till "Gehenna"("Helvetet" enligt vissa översättningar). Getter är det "omöjligt att på nytt föra till omvändelse", och därför kan dom inte längre bli får, det är "statiskt" som du säger.

Men ett får kan bli en get genom att avfalla till ondska:

"Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse" (Hebr 6:4-6 Bibel2000)

Dom skriftlärda och fariséerna var redan dömda till "Gehenna" på liknande sätt som getterna. Men dom skriftlärda och fariséerna kan omöjligen vara getterna i liknelsen om harmageddon, eftersom dom inte lever idag och kan inte uppleva harmageddon i en snar framtid. Men principen är densamma att dom hade blivit dömda till evig död och aldrig får leva igen, dom hade tillhört kategorin getter om dom hade levt vid tidpunkten då Jesus skiljer alla människor på jorden som får och getter.

Citat:
Jag tänker att hur vilsegånget ett får än är, hur djupt det än har sjunkit på vad negativt plan det vara månde, så kommer det dock en gång att återföras till flocken. Om än i elfte timmen, om än vid sista andetaget. Från Guds sida är alltid handen utsträckt till det förlorade fåret.

Ja om personen är ett får, så är det inte en get. Om personen kan omvända sig, så är det ett får. Om personen inte kan omvända sig, så är det en get.
Och om får blir getter, så "är det omöjligt att på nytt föra dem till omvändelse".

Smeso påstår att även skriftlärda och fariséerna tillhörde fåren, men det är tydligt att dom redan var dömda till "Gehenna", och därför får samma öde som getterna, d.v.s. hamnar i Gehenna, den 2:a eviga döden.
Citera
2023-08-23, 13:07
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ja som grupp, allmänt betraktat.

Hur kan du anse att en religiös grupp som ansluter sig till treenigheten kan få guds godkännande likväl jehovas vittnen, men inte kristendomen?

Hur kan du anse att en amish person som tror på treenigheten kan få guds godkännande likväl dig själv, men inte en kristendomens anhängare?
Citera
2023-08-23, 13:10
Medlem
Citat:

De andra (judarna) blir däremot inympade, såvida de inte framhärdar i sin otro. Det står i Guds makt att ympa in dem igen. Ty om du skars ut ur den vildoliv som du av naturen hörde till och mot naturens ordning ympades in på ett odlat olivträd, hur mycket lättare kan då inte de äkta grenarna ympas in på sitt eget träd.

Bröder, för att ni inte skall förlita er på ert eget förstånd vill jag att ni skall känna till denna hemlighet. En del av israeliterna är förstockade och skall förbli det tills hedningarna i fullt antal har nått målet. Rom 11

Läs hela stycket i Rom 11 för kontext.

Detta gäller förmodligen bara judar, och skälet är otro. När någon kristen avfallit från tron är värre eftersom de fått känna på kraften i andens gåvor m m. En jude som trott att bibeln bara är någon gammal bok utan att ha den rätta kunskapen kan ju börja tro. Stor skillnad!
Citera
2023-08-23, 16:34
Medlem
XGPs avatar
Citat:
det här:
är samma händelse som i Matteus 24:
I Matteusevangeliet handlar det om Människosonens ankomst. I Johannes uppenbarelse anländer Guds Ord. Även om det är troligt att det rör sig om samma person, Jesus, så betyder det inte nödvändigtvis att det rör sig om samma händelse. I Matteusevangeliet 24 handlade Jesus förutsägelser om vad som skulle inträffa i anslutning till förstörelsen av Jerusalems tempel. Templet förstördes år 70 och Johannes uppenbarelse skrevs ned vid århundradets slut.
Senast redigerad av XGP 2023-08-23 kl. 16:41.
Citera
2023-08-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
I Matteusevangeliet handlar det om Människosonens ankomst. I Johannes uppenbarelse anländer Guds Ord. Även om det är troligt att det rör sig om samma person, Jesus,

Det är inte bara troligt, det är fakta:

"Judas gick fram till Jesus för att kyssa honom. Jesus sade till honom: »Judas, förråder du Människosonen med en kyss?« " (Lukas 22:47,48 Bibel2000)

"I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud... Och Ordet blev människa och bodde bland oss" (Joh 1:1,14 Bibel2000)

Citat:
så betyder det inte nödvändigtvis att det rör sig om samma händelse.

Men det är möjligt?

Citat:
I Matteusevangeliet 24 handlade Jesus förutsägelser om vad som skulle inträffa i anslutning till förstörelsen av Jerusalems tempel. Templet förstördes år 70 och Johannes uppenbarelse skrevs ned vid århundradets slut.

Fast lärjungarna frågade två olika frågor, bara första frågan handlade om templets förstörelse:
"Säg oss när det skall hända."

Sedan frågade dom:
"vad blir tecknet för din återkomst och för tidens slut?"

Människosonens återkomst och tidens slut jämförs med det som hände på jorden i Noas dagar:

"Ty som det var i Noas dagar, så blir det vid Människosonens ankomst. Under tiden före floden åt man och drack, gifte sig och blev bortgift, ända till den dag då Noa gick in i arken, och ingen visste något förrän floden kom och förde bort alla. Så blir det också vid Människosonens ankomst. Då är två män ute på åkern; den ene tas med och den andre lämnas kvar. Två kvinnor är vid kvarnen och mal; den ena tas med och den andra lämnas kvar." (Matt 24:37-41 Bibel2000)

Händelsen med Noa handlade om en världsomfattande händelse, menar du att Jesus återkom i första århundradet och "förde bort" alla onda människor på hela jorden? Varför har vi då fortfarande onda människor kvar på jorden?

Och inser du att kapitel 25 är en fortsättningen på profetian?
Inte förrän i kapitel 26 avslutar han talet:

"När Jesus hade avslutat hela detta tal sade han till sina lärjungar..." (Matt 26:1 Bibel2000)

Så vi måste ta hänsyn också till vad som står i kapitel 25. Där står t.ex. "När Människosonen kommer i sin härlighet tillsammans med alla sina änglar, då skall han sätta sig på härlighetens tron. Och alla folk skall samlas inför honom, och han skall skilja människorna som herden skiljer fåren från getterna."

då borde man inse att det handlar om harmageddon, då Gud genom Jesus ingriper på hela jorden "alla folk", och tar bort alla onda människor, detta har ännu inte hänt.

Jesus tar alltså tydligt upp två olika profetior och händelser i kapitel 24.
Citera
2023-08-23, 18:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Å andra sidan läser vi väldigt allvarliga ord i t ex 2Thess.2:1-12 om människor som hade gått väldigt långt i ondska och förnekelse, kanhända t o m medvetet så, vilket föranledde Guds domsingripande. Men det är viktigt att understryka att det handlade om ett "därför" (vers 11), dvs det skedde på grund av vad dessa människor företog sig att göra.

Ja, men glöm inte att exemplet med Paulus visar att det går att hitta Gud och göra gott även om man till och med attackerat, förföljt och mördat kristna.
Citera
2023-08-23, 18:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Det första förstår jag, men i det senare menar jag att det är en skillnad på en syndare i form av ett får, mot en get. Det är skillnad på den som har känt vägen och sedan avvikit från den mot den som (ännu) aldrig har känt vägen. Fåren är på ett särskilt sett i Guds sökarljus.

Ja, jag ser det som att ett får måste vara någon som tror på Gud och ett bortsprunget får någon som antingen tror men syndar ändå eller någon som tappat tron.
Fåren är ju en del av fåraherdens flock, medan getter aldrig varit det.
Citera
2023-08-23, 22:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Smeso påstår att även skriftlärda och fariséerna tillhörde fåren, men det är tydligt att dom redan var dömda till "Gehenna", och därför får samma öde som getterna, d.v.s. hamnar i Gehenna, den 2:a eviga döden.

Ja, om man med får menar dem som tror på Gud så räknades även skriftlärda och fariséer som får, men du menar tydligen att endast trogna kristna skulle vara får och att bortsprugna får endast skulle vara troende kristna som syndar och att avfällingar plötsligt blivit getter.

Du menar alltså att avfällingar inte kan räddas, vilket jag inte alls håller med om.

Ja, skriftlärda och fariséer som grupp var enligt Jesus förledda, men det utesluter inte att var och en av dem kunde ha räddat sig själv om de hade "sett ljuset" senare i livet.

Därför anser jag att liknelsen om får och getter endast gäller vid tidpunkten för domens dag och att ingen är get medan denne fortfarande är i livet och har en möjlighet att försona sig med fåraherden.
Citera
2023-08-23, 23:11
Medlem
SodaFointains avatar
Är de de som ligger bakom att jag skrev en berättelse när jag var liten om en tjej och en kille som var bästa vänner sen får jag en kompis som heter så också i vucen ålder liknar julkalendern snöfall där ruth som barn önskar sig alla världens historier och sen som vuxen får anikvariat. skumt. Gud måste ha sett en. Så skumt hittar dock ej berättelsen mins den men den är borta!
Citera
2023-08-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ja, om man med får menar dem som tror på Gud så räknades även skriftlärda och fariséer som får,

Det räcker inte med att säga att man tror/är en Jude/är en kristen, det är det inre som spelar roll om man är ett får:

"Ty jude är man inte till det yttre, och omskärelsen är inte det som syns utanpå kroppen. Jude är man i sitt inre, och omskuren är den som är det i sitt hjärta, i ande och inte efter bokstaven. Han får sitt beröm av Gud, inte av människor." (Rom 2:28-29 Bibel2000)

Dom skriftlärda och fariséer som Jesus dömde ut, var orena inuti:

"Ve er, skriftlärda och fariseer, ni hycklare som är som vitkalkade gravar. Utanpå ser de prydliga ut, men inuti är de fulla av de dödas ben och annat orent. På samma sätt visar ni upp ett rättfärdigt yttre för människorna, medan ert inre är fullt av hyckleri och orättfärdighet." (Matt 23:27-28 Bibel2000)

Jesus dömde ju ut dom till Gehenna(evig död), samma plats som getterna kommer att hamna i:

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:33 Bibel2000)

Så skriftlärda och fariséerna som grupp betraktat var absolut inga får, men så klart var inte alla skriftlärda och fariséer på det sättet.

Citat:
men du menar tydligen att endast trogna kristna skulle vara får och att bortsprugna får endast skulle vara troende kristna som syndar

Nej, det menar jag inte. Ett får är någon med ett gott hjärta, ett "bortsprunget får" eller "får utan herde" var en symbol på vanliga judar som hade blivit vilseledda av skriftlärda, fariséer och hela samhället på den tiden, dom hade blivit vilseledda bort från Gud, och omvänder sig när dom får höra sanningen om Gud.

Fåren i berättelsen om fåren och getterna har en speciell betydelse, att dom överlever harmageddon i motsats till getterna. Men när bibeln annars talar om får, så har det betydelsen att får är ödmjuka människor som inte har något problem att ångra sig och omvända sig från deras synder.

Citat:
och att avfällingar plötsligt blivit getter.

Var sade jag det?

Jag ser det inte som att avfällingar redan är dömda till Gehenna(evig död), dom är inte automatiskt getter.

Citat:
Du menar alltså att avfällingar inte kan räddas, vilket jag inte alls håller med om.

Var sade jag det?

Citat:
Ja, skriftlärda och fariséer som grupp var enligt Jesus förledda, men det utesluter inte att var och en av dem kunde ha räddat sig själv om de hade "sett ljuset" senare i livet.

Fast Jesus var mycket skeptisk till att dom skulle kunna undkomma Gehenna(evig död), alltså som grupp betraktat:

"Ormar, huggormsyngel, hur skall ni kunna undgå att dömas till helvetet? " (Matt 23:33 Bibel2000)

Det var i princip en dom, dom var redan dömda till Gehenna(evig död).

Citat:
Därför anser jag att liknelsen om får och getter endast gäller vid tidpunkten för domens dag

Den gäller innan tidpunkten då Gud ingriper. Människor samlas under en längre tid antingen hos fåren, eller getterna genom deras val i livet. Människor förvandlas inte till onda människor helt plötsligt, det sker under en längre tid.

Citat:
och att ingen är get medan denne fortfarande är i livet och har en möjlighet att försona sig med fåraherden.

Att man är en get betyder att man inte längre kan omvända sig, och därför hamnar i Gehenna(evig död):

"Ty människor som har avfallit fast de en gång har blivit upplysta och smakat den himmelska gåvan, fått del av helig ande och smakat Guds goda ord och den kommande världens krafter, dem är det omöjligt att på nytt föra till omvändelse" (Hebr 6:4-6 Bibel2000)

Detta skriftställe handlar om kristna, men det är tillämpbart även på människor i världen som inte kommer att omvända sig, inte ens om dom inser att Gud existerar och vet vem han är och vet vad han vill, dom syndar mot heliga anden:

"Sannerligen, människorna skall få förlåtelse för allt, för sina synder och för sina hädelser, hur de än hädar. Men den som hädar den heliga anden får aldrig någonsin förlåtelse utan är skyldig till evig synd.« " (Mark 3:28-29 Bibel2000)

Att "häda mot heliga anden" är att medvetet göra motstånd mot Gud, och medvetet synda mot Gud och hans lagar trots att dom vet sanningen om Gud och vår verklighet. Dom väljer det onda och vill inte/kan inte omvända sig till det goda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in