Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-03, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Det beror på vad du menar?

Enkelt. Tror du att döda personer har makt över dig och din ideologi?
Citera
2017-07-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Resten, vet ju inte hur lärorna kommer till. Jag tror de flesta har uppfattningen att den styrande kretsen har någon form av gudomlig styrning. Så att det som sägs tas på allvar.

Visst är det så. De är inte inspirerade, men.................
Tror JV-folket att fotfolket bär på nån sanning? Skulle vara kul att höra.
Citera
2017-07-03, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Enkelt. Tror du att döda personer har makt över dig och din ideologi?

Tja.. inte direkt naturligtvis. Jag tror precis som Jehovas vittnen att när man är död är man död och kan inte påverka andra.

Men naturligtvis påverkas vi av vad andra har gjort tidigare även om de nu är döda. Om någon knuffar en sten så att den börjar rulla nerför en brant så skadar man ju sig fortfarande om man blir träffad av stenen. Vare sig personen som först knuffade den fortfarande är i livet eller inte.
Citera
2017-07-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ja jag tyckte om att vara med. Jag sörjer verkligen att det inte är sant. Även om jag har mått dåligt i perioder som vittne, så har jag svårt att leva bara för mig själv. Att använda sitt liv i tjänst för något som är större än mig själv, för den högste och viktigaste personen i universum, gjorde verkligen att jag kände att det jag gjorde var meningsfullt.

Så jag är egentligen inte så glad över att se igenom lögnen och vakna upp, även om det naturligtvis är bättre att leva i verkligheten.

Vi är många som känt marken rämna under våra fötter, precis som du gör nu. Tro mig, det blir bättre. Riktigt bra är att mycket var fel: Världen som den är känns faktiskt ganska bra att leva i. Det finns många fina människor utanför jv - tvärtemot vad du fått lära dig. Man kan gå på firmafest utan att automatiskt hamna i gruppsex och alkoholism. Alla du möter kommer inte att försöka mörda, råna eller ens antasta dig. Du kan tillochmed åka hiss eller bil med en kvinna utan att ni spontant börjar ha sex.
Absolut jobbigast för mig är att ha förlorat människor jag verkligen älskar - de tar avstånd från dig som lämnar, sen påstår att det är du som tar avstånd från dem. Sånt gör ont.
Men det finns nya vänner att lära känna och goda saker att engagera sig för. Bättre saker än att bygga upp fastighetsbolaget Vakttornets ekonomi.
Citera
2017-07-03, 22:27
Medlem
Citat:
Tja.. inte direkt naturligtvis. Jag tror precis som Jehovas vittnen att när man är död är man död och kan inte påverka andra.

Men naturligtvis påverkas vi av vad andra har gjort tidigare även om de nu är döda. Om någon knuffar en sten så att den börjar rulla nerför en brant så skadar man ju sig fortfarande om man blir träffad av stenen. Vare sig personen som först knuffade den fortfarande är i livet eller inte.

OK, ett undantag. Om människor för 2000-3000 år sedan trodde på Jehova.....är det en anledning för oss att tro? Eller ska vi vara skeptiska?
Citera
2017-07-03, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Vi är många som känt marken rämna under våra fötter, precis som du gör nu. Tro mig, det blir bättre. Riktigt bra är att mycket var fel: Världen som den är känns faktiskt ganska bra att leva i. Det finns många fina människor utanför jv - tvärtemot vad du fått lära dig. Man kan gå på firmafest utan att automatiskt hamna i gruppsex och alkoholism. Alla du möter kommer inte att försöka mörda, råna eller ens antasta dig. Du kan tillochmed åka hiss eller bil med en kvinna utan att ni spontant börjar ha sex.
Absolut jobbigast för mig är att ha förlorat människor jag verkligen älskar - de tar avstånd från dig som lämnar, sen påstår att det är du som tar avstånd från dem. Sånt gör ont.
Men det finns nya vänner att lära känna och goda saker att engagera sig för. Bättre saker än att bygga upp fastighetsbolaget Vakttornets ekonomi.

Jahapp. Desillusionerad igen.
Citera
2017-07-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ja jag tyckte om att vara med. Jag sörjer verkligen att det inte är sant. Även om jag har mått dåligt i perioder som vittne, så har jag svårt att leva bara för mig själv. Att använda sitt liv i tjänst för något som är större än mig själv, för den högste och viktigaste personen i universum, gjorde verkligen att jag kände att det jag gjorde var meningsfullt.

Så jag är egentligen inte så glad över att se igenom lögnen och vakna upp, även om det naturligtvis är bättre att leva i verkligheten.

Precis så är det. Man hade en grundmurad tro, som man gillade. När man inser att det inte är sant, att man levt i en dröm, går det ju inte att återgå till den ovetande troende. Även om det var bra, en trygghet! Samtidigt är man glad att man vaknat upp också.
Citera
2017-07-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit

Men vänta litet....konsekvenserna är mer längtgående....vi måste våga inse detta.......det är helt OK att leva rövare vi kan ha hur många älskare/älskarinnor vi vill vi kan leva rövare.....Gud finns inte.....vi ska söka maximal njutning.
Citera
2017-07-03, 22:33
Medlem
Citat:
OK, ett undantag. Om människor för 2000-3000 år sedan trodde på Jehova.....är det en anledning för oss att tro? Eller ska vi vara skeptiska?

Det är klart vi ska vara skeptiska. Man ska alltid grunda sin uppfattning på fakta, inte på vad någon annan anser är korrekt. Eller ja.. nu kanske jag är dogmatisk, det är klart att man måste lita på andra också, men fakta måste väga tyngre än auktoritet.

Sen skulle det vara naivt att tro att ens uppfattningar inte är influerade förstås av människors uppfattningar för 2000 år sen.
Citera
2017-07-03, 22:34
Medlem
Citat:
Jo. Jag har åkt hiss flera gånger utan att något hänt. :-(
Citera
2017-07-03, 22:36
Medlem
Citat:

He he he.

Nej.....vi är fria vi behöver inte följa dumheter som äktenskaplig trohet om vi inte vill. Vill man följa det så är det naturligtvis ok.....vill man inte så agerar man mer naturligt.
Så...ni JVn som har en fru; upplys henne och säg till henne att hålla en väldigt låg profil.
Citera
2017-07-03, 22:36
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
OK...trist....jag förstår. De sista åren jag var kvar var bara för att det var lättraggat. Men tyvärr levde jag inte helt ut, även om jag hade 4 flickvänner.

På en och samma gång?? Du borde gått med i mormonerna istället!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in