Flashback bygger pepparkakshus!
2017-11-30, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, naturligtvis inte. Då skulle du behöva tänka efter.

Bra argument

"Ad hominem abusive eller argumentum ad personam – Argument där man förolämpar sin meningsmotståndare."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument
Citera
2017-11-30, 19:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bra argument

"Ad hominem abusive eller argumentum ad personam – Argument där man förolämpar sin meningsmotståndare."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Visst var det det. Passar perfekt i samma anda som ditt slutcitat.
Citera
2017-11-30, 20:09
Medlem
Citat:
Ditt bröllopsexempel blir bara fel därför att det inte innebär att jag gör något som jag inte vanligtvis skulle göra eller att jag skulle låta påskina något som jag inte är. Jag skulle inte gå på bröllop utan att vara bröllopsgäst, jag skulle inte låtsas vara bröllopsgäst för att få komma in. Det är skillnaden.

"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag."

Här säger Paulus att han inför judar agerat som jude (fast han var kristen), att han för dem som står under lagen har varit som en som står under lagen (fast han själv säger att han inte gör det), tillsammans med dem som är utan lag har han betett sig som en som är utan lag (fast han inte är utan Guds lag), inför de svaga har han betett sig som svag (fast han inte var det).

Hur menar du att det inte är att förställa sig?

När jag går på katolska bröllop eller går in i en katolsk kyrka så gör jag inte korstecken, dvs jag försöker inte låtsas vara katolik, som Paulus tydligen skulle ha gjort.

Och syftet var inte för att passa in, utan han agerade i en annan religiös kontext, som en vessla lurade han juden, för att kunna omvända honom.
Liknelsen är perfekt. Lurendrejeriet att han var som en jude för juden, var vapnet han nyttjade, för att kunna omvända honom.
Citera
2017-11-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Har du belägg för att den inte är tillåten att läsa för andra än de äldste?

Brev till äldstekretsarna 23 Augusti 2010 innehåller följande:
Citat:
We would like to emphasize the importance of keeping these new textbooks secured and confidential, both before and after they are distributed. The textbooks should not be left on tops of desks or in other places where they are easily accessible by family members or other individuals. The information is designed for use by the elders only, and other individuals should not have any opportunity to read the information.

Brevet finns också med som kopia i slutet av "Shepherd the Flock"-pdfen. Vill man läsa andra brev till äldstekretsarna så kan man göra det på avoidjw.org.
De här breven ersätter eller utökar ibland de anvisningar som finns i äldsteboken, och har då instruktioner om att man ska göra markeringar om det i marginalen.

Citat:
"Extensive details of the case do not need to be conveyed to the entire body, but enough information should be presented for the elders to determine whether a disfellowshipping offense has actually been committed..." ("Shepherd the Flock of God", s. 81)

"The chairman should invite the accused to make a personal statement. If the accused contends that he is innocent, the witnesses to the wrongdoing should be presented and their testimony should be given in the presence of the accused. It is best that the witnesses give their testimony in person. However, it may be that the witnesses live a great distance away or for some reason are not able to be physically present. If so, their testimony may be presented in the hearing of the accused by a secure phone call or perhaps submitted in writing and read to the accused. The accused should be given opportunity to respond to the testimony. If he wishes to present witnesses to establish his innocence, the judicial committee should allow them to give their testimony." ("Shepherd the Flock of God", s. 89-90)

Okej, du har rätt i att den anklagade får en chans att bevisa sig oskyldig. Men andan är ändå att man förutsätter den anklagade är skyldig, och att den dömande kommitténs uppgift inte är att avgöra skuld. Om personen är skyldig eller inte ska ha avgjorts i en utredning innan kommittén formas, enligt anvisningarna på s.71, 72.
Stycke 4 uttrycker det så här:
Citat:
In the rare event that testimony presented during the hearing causes the judicial committee to conclude that the matter should not be handled judicially, the hearing should be suspended.
Citera
2017-11-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Bara för att du läst en bok på engelska på nätet tror du att du vet mer om vittnena än dem som levt ett halvt liv i rörelsen och som varit äldste i många år.

Jag håller egentligen helt och hållet med dig.
Men för principens sak vill jag för tillfället vara djävulens advokat.

Du håller säkert med mig om att de enskilda medlemmarna av Jehovas vittnen tror därför att de anser den styrande kretsen vara en auktoritet, det vill säga, de godtar läror som överlappande generationer eller 1914 baserat på att de blivit tillsagda att det är så, inte på verifierbara fakta.
Därför är det på sätt och vis ett sundhetstecken att någon är skeptisk och inte accepterar påståenden rakt av.

Sen tycker jag precis som dig att XGP drar skepticismen till en absurd nivå, men från ett principiellt perspektiv tycker jag att det är bra. Är han lika skeptisk till den styrande kretsens påståenden så är han definitivt inte i farozonen för att trilla dit som medlem.
Citera
2017-11-30, 20:50
Bannlyst
Citat:
"För att vinna judar har jag för dem varit som en jude. För att vinna dem som står under lagen har jag för dem varit som en som står under lagen, fast jag själv inte står under lagen. För att vinna dem som är utan lag har jag för dem varit som en som är utan lag, fast jag inte är utan Guds lag, jag har ju Kristi lag. För att vinna de svaga har jag inför dem varit svag."

Och där försvann slutet av citatet också... Allt har jag varit inför alla, för att åtminstone rädda några. Allt gör jag för evangeliets skull, för att också jag skall få del av dess löften.

Tråkigt, jag tycker början och slutet är det som vore intressant att diskutera.
Citera
2017-11-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Och syftet var inte för att passa in, utan han agerade i en annan religiös kontext, som en vessla lurade han juden, för att kunna omvända honom.
Liknelsen är perfekt. Lurendrejeriet att han var som en jude för juden, var vapnet han nyttjade, för att kunna omvända honom.

Som en "vessla"? Varifrån känner jag igen språkbruket?

"Han går sin väg, han smyger sig in i folken och urholkar dem inifrån,"
Citera
2017-11-30, 20:57
Medlem
Citat:
Jag ville belysa just att det finns fler straff än uteslutning, alltså straff av varierande allvarlighetsgrad.

Det är bra att du kan ändra dig.

Citat:
Även om Vakttornet tydligt avråder från det, verkar det som att man inte bestraffas om man umgås med uteslutna familjemedlemmar.

Detta är bara ett citat i mängden på samma tema som du sa tidigare i tråden.
Det är bra märkligt att så mänga JV försöker förneka detta. Förmodligen skäms ni för inställningen, som ni inte valt själv, men som ni tvingas ta för att få resten.

Citat:
Jag fann att man kan komma att förlora sina uppgifter i församlingen om man umgås med en utesluten icke hemmavarande familjemedlem. Däremot nämner varken kapitlet om märkning eller kapitlen om den rättsliga kommittén något om bestraffning för detta.

Det är på ett sätt möjligt att du har rätt här. Märkningen kanhända avvaktas tills du motsatt dig att ändra din inställning angående att umgås med uteslutna barn. I praktiken kan du ändå mycket väl bli märkt för det. Fast det i det läget egentligen är för att du inte lyder. Men du lyder ju inte för att du umgås med ditt barn.

Citat:
Det här låter fullständigt förkastligt. Man ska ha rätt att försvara sig och de ska ha belägg för att kunna straffa dig, helt enligt deras egna anvisningar. Kan du ha råkat ut för totalt nonchalanta idioter eller sådana som vill jävlas med dig?

Ja, idioter på riktigt var de, tyckte jag såklart. Jag tycker ganska många saker om dem...
Men det stora problemet är inte de. Problemet är ovanför deras huvuden, som med tex pedofilskyddandet, att organisationen skyddar dem. Organisationen stöder sina ledare till nästan vilket pris som helst.
Fotfolket, eller den ned lägst rang, kan offras om det behövs.
Organisationen får inte hamna i dålig dager. Hur skulle det se ut om äldsten tillrättavisades och felaktiga beslut ändrades. Vad skulle församlingsmedlemmarna säga ? Vi är inte endräktiga?
Sånt händer inte i Guds synliga organisation! En del skulle kanske börja tvivla om det kom fram.

Det är detta som är den verkliga anledningen till den stenhårda uteslutningsanordningen. Den uteslutna har ingen möjlighet att försvara sig gentemot församlingsmedlemmarna.

Citat:
Det jag inte gillar med David Splanes tal är att han stör sig på att många 13-, 14- och 15-åringar inte har döpt sig. Vakttornets artikel framhävde ingen kritik. Istället belyste den att de äldste bör se till att unga som vill döpa sig verkligen är redo. Det är alltså sant att det inte finns någon motsägelse. Jag upplever däremot själva andan som annorlunda.

Det är ju bara retorik, de säger samma sak på olika sätt. Vakttornet lindar in budskapet, men budskapet är detsamma:
Döp dig tidigt!
Även om det ofta uttrycks i mildare ordalag i Vakttornet, (naturligtvis något bättre) så är knappast någon ungdom omedveten att de bör döpa sig långt före 18-års dagen. De känner pressen. Välmenande påpekanden från församlingen kommer tätare o tätare ju äldre de blir.
Citera
2017-11-30, 21:08
Medlem
Citat:
Då bör det med andra ord inte vara förbjudet hos Jehovas vittnen att bära skägg i Sverige. De verkar ta seden dit man kommer i den här frågan. Men det vore intressant att se det förmodade förbudet från 1974.

Jag tror det är så. Men det är isf bara nu. Det är ganska utbrett med skägg och det är allmänt accepterat. För bara några enstaka år sedan var det inte så. Jag var med under 80-talet och kommer ihåg att argumentet fanns redan då. Argumentet var också att man uppvisade en världslig, upprorisk anda.
Citera
2017-11-30, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Som en "vessla"? Varifrån känner jag igen språkbruket?

"Han går sin väg, han smyger sig in i folken och urholkar dem inifrån,"

Precis, det var Paulus det.
Citera
2017-11-30, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag håller egentligen helt och hållet med dig.
Men för principens sak vill jag för tillfället vara djävulens advokat.

Du håller säkert med mig om att de enskilda medlemmarna av Jehovas vittnen tror därför att de anser den styrande kretsen vara en auktoritet, det vill säga, de godtar läror som överlappande generationer eller 1914 baserat på att de blivit tillsagda att det är så, inte på verifierbara fakta.
Därför är det på sätt och vis ett sundhetstecken att någon är skeptisk och inte accepterar påståenden rakt av.

Sen tycker jag precis som dig att XGP drar skepticismen till en absurd nivå, men från ett principiellt perspektiv tycker jag att det är bra. Är han lika skeptisk till den styrande kretsens påståenden så är han definitivt inte i farozonen för att trilla dit som medlem.
Du har rätt. Jag borde ha skrivit "hur det fungerar i jv:s församlingar" istället för "vittnena".
Och ja - många enskilda vittnen är skrämmande ovetande.
Xgp bidrar ju på sitt vis till att lyfta fram mycket som är absurt inom organisationen. Tillsammans med ttsp gör han ett gott arbete i att skrämma bort ev. intresserade.
Citera
2017-11-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag tror det är så. Men det är isf bara nu. Det är ganska utbrett med skägg och det är allmänt accepterat. För bara några enstaka år sedan var det inte så. Jag var med under 80-talet och kommer ihåg att argumentet fanns redan då. Argumentet var också att man uppvisade en världslig, upprorisk anda.

Jag skrev otydligt mer än vanligt tror jag.
Det borde stått:
Det är ganska utbrett med välansade skägg och det är allmänt accepterat i Sverige och därför låter det inte osannolikt att det inom Jehovas vittnen i Sverige kan tänkas vara tillåtet med skägg i mindre utsträckning. Har ändå ytterst svårt att föreställa mig en äldste med skägg.

Samma argument användes under 80-talet. Då var det inte vanligt med skägg bland allmänheten, välansat eller inte. Det har varit så fram tills nyligen. Följaktligen har det inte varit accepterat inom JV i Sverige heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in