Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Jag ville belysa just att det finns fler straff än uteslutning, alltså straff av varierande allvarlighetsgrad.
Det är bra att du kan ändra dig.
Citat:
Även om Vakttornet tydligt avråder från det, verkar det som att man inte bestraffas om man umgås med uteslutna familjemedlemmar.
Detta är bara ett citat i mängden på samma tema som du sa tidigare i tråden.
Det är bra märkligt att så mänga JV försöker förneka detta. Förmodligen skäms ni för inställningen, som ni inte valt själv, men som ni tvingas ta för att få resten.
Citat:
Ursprungligen postat av
XGP
Jag fann att man kan komma att förlora sina uppgifter i församlingen om man umgås med en utesluten icke hemmavarande familjemedlem. Däremot nämner varken kapitlet om märkning eller kapitlen om den rättsliga kommittén något om bestraffning för detta.
Det är
på ett sätt möjligt att du har rätt här. Märkningen kanhända avvaktas tills du motsatt dig att ändra din inställning angående att umgås med uteslutna barn. I praktiken kan du ändå mycket väl bli märkt för det. Fast det i det läget egentligen är för att du inte lyder. Men du lyder ju inte för att du umgås med ditt barn.
Citat:
Det här låter fullständigt förkastligt. Man ska ha rätt att försvara sig och de ska ha belägg för att kunna straffa dig, helt enligt deras egna anvisningar. Kan du ha råkat ut för totalt nonchalanta idioter eller sådana som vill jävlas med dig?
Ja, idioter på riktigt var de, tyckte jag såklart. Jag tycker ganska många saker om dem...
Men det stora problemet är inte de. Problemet är ovanför deras huvuden, som med tex pedofilskyddandet, att organisationen skyddar dem. Organisationen stöder sina ledare till nästan vilket pris som helst.
Fotfolket, eller den ned lägst rang, kan offras om det behövs.
Organisationen får inte hamna i dålig dager. Hur skulle det se ut om äldsten tillrättavisades och felaktiga beslut ändrades. Vad skulle församlingsmedlemmarna säga ? Vi är inte endräktiga?
Sånt händer inte i Guds synliga organisation! En del skulle kanske börja tvivla om det kom fram.
Det är detta som är den verkliga anledningen till den stenhårda uteslutningsanordningen. Den uteslutna har ingen möjlighet att försvara sig gentemot församlingsmedlemmarna.
Citat:
Det jag inte gillar med David Splanes tal är att han stör sig på att många 13-, 14- och 15-åringar inte har döpt sig. Vakttornets artikel framhävde ingen kritik. Istället belyste den att de äldste bör se till att unga som vill döpa sig verkligen är redo. Det är alltså sant att det inte finns någon motsägelse. Jag upplever däremot själva andan som annorlunda.
Det är ju bara retorik, de säger samma sak på olika sätt. Vakttornet lindar in budskapet, men budskapet är detsamma:
Döp dig tidigt!
Även om det ofta uttrycks i mildare ordalag i Vakttornet, (naturligtvis något bättre) så är knappast någon ungdom omedveten att de bör döpa sig långt före 18-års dagen. De känner pressen. Välmenande påpekanden från församlingen kommer tätare o tätare ju äldre de blir.