Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-03, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Han kanske tycker det är skönt att nån annan sitter i skottgluggen för en gångs skull.

Men vem sjutton skulle det vara???? Jo det finns ju ett stolpskott till........men ibland måste man vara en smula barmhärtig. Stolpskottet kan ju vara en megaidiot.

Men då borde ju Titsup rimligen förbarma sig...........
Citera
2017-07-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Du väcker en intressant fråga. Tror yrande kretsen på lärorna?
För några år sedan hade jag sagt nej; så jävla dumma kan de väl inte vara. Men, nu vet jag inte....de kanske är helt vilsna och bara väntar ut tiden.

Men så kommer djävulen i mig........kan verkligen alla i yrande kretsen vara så ohyggligt korkade???

Ja.. min uppfattning är att de åtminstone i det stora hela tror på vad de lär ut. Jag gjorde ju det, så varför skulle de inte kunna göra det?

Men det är nog inte så enkelt att det är svart eller vitt. Vanliga vittnen har ju ofta egna idéer, saker som man egentligen inte håller med Vakttornet om. Det har/hade jag också. Fast det kan man ju inte prata med vem som helst om.

Säkert är det så i styrande kretsen också. Om du har läst Crisis of Conscience så beskrivs det tydligt där hur bröderna kommer med olika förslag på läror som de sedan röstar om. Och när ett förslag gått igenom blir det officiellt, och då måste man åtminstone officiellt betrakta det som sanning. Det blir ett slags dubbeltänk.

Så även om de kanske inte som individer ställer sig bakom varje lära, så gör de det som grupp. Och säkert lever de verkligen i föreställningen att de är del av något större, något som verkligen är Jehovas jordiska representant, ledd av hans ande. Jag tror att det är en viktig nyckel för att förstå hur de kan undvika att ta sitt ansvar. De ser sig helt enkelt inte själva som ansvariga, utan skyller allt som blir fel på Gud.

Förresten på tal om dubbeltänk, parallellerna mellan vittnena och 1984 är många..
Citera
2017-07-03, 21:24
Medlem
Vasectomaters avatar
Läste nyss på ett annat forum om en viss "ändring" som kan vara i görningen i VT-världen.
I artikeln "Dog Jesus på ett kors?" så skrivs det att ingen kan med absolut säkerhet säga hur avrättningsredskapet såg ut;

"Många anser att korset är en viktig kristen symbol. Men Bibeln beskriver inte det redskap som Jesus avrättades på, så ingen kan med absolut säkerhet veta hur det såg ut. Bibeln ger ändå tillräckligt med information för att vi ska kunna dra slutsatsen att Jesus inte dog på ett kors, utan på en upprättstående påle."

https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-värde/frågor/dog-jesus-på-ett-kors/

Samtidigt så motsäger sig texten totalt, vilket inte är så förvånande längre när det kommer till sällskapet. Först medger dom att ingen vet hur redskapet ser ut, i nästa mening heter det att dom visst vet.
Men strunt samma, det intressanta är ju att dom trots allt inflikat den där orden "ingen vet". Varför? Kan det vara så att dom förbereder sig för en ändring? För det här är ju väldigt magstarkt för organisationen som aldrig gått så långt förut när det kommer till kors-pålen.
Eller kan detta vara meddelandet utåt, till världsliga människor som läser på hemsidan? För det skulle ju inte gå hem om ett vanligt vittne sa högt i församlingen att "jaja, ingen vet ju med säkerhet hur det såg ut så det kanske kvittar".

På tal om andra meningen, att Bibeln ger nog med info att konstatera att det var en påle. Gör den verkligen det? Den pratar ju om spikarna (plural) i Jesu händer, inte spiken om han nu hängt på en påle. Bilden i artikeln visar ju också på en (!) spik. Så Bibeln talar ju mer för att händerna var separerade. Som på ett kors alltså.

Om detta nu är en föraning om en framtida ändring/helomvändning så är det ju så som ovan sagt, de tar det bitvis och långsamt.
Citera
2017-07-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Nja, nu är ger du uttryck för okunnighet.

Vakna! 8 juli 1975 skrev under "BLICK PÅ VÄRLDEN":
"Under flera årtiondena före första världskriget hade bibelforskarna varnat för att 1914 skulle bli en kritisk tidpunkt i historien. ...Under senare årtionden har Jehovas vittnen återigen framhållit vad bibelns kronologi utvisar, och denna gång har de varnat för att mitten av 1970-talet skulle bli en kritisk tid för mänskligheten."

Det var sannerligen inte "enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här!

På kretssammankomsten 16-18 april 1971 i Västerås höll E. Nordström det offentliga föredraget "Vem erövrar världen under 1970-talet ?", som ett sammankonstprogram klart visar. Samma föredrag hölls över hela jorden. Självklart var det inte enskilda medlemmars vilda spekulationer" som kom till uttryck här! Det var Sällskapets ledning som låg bakom detta!

Vakttornet 15 juli 1980 erkände:
"I samband med att boken Evigt liv i Guds söners frihet kom ut och att det i den talades om hur lämpligt det skulle vara , om Kristi tusenårsregering skulle komma att sammanfalla med det sjunde årtusendet av människans tillvaro, väcktes avsevärda förväntningar beträffande år 1975. Uttalanden gjordes då och därefter, i vilka det betonades att detta bara var en möjlighet. Men tyvärr var det så att jämte sådana - försiktigt hållna - upplysningar publicerades andra framställningar, som antydde att ett sådant förverkligande av förhoppningar senast det året låg mera inom sannolikheternas än bara inom möjligheterna gränser. Det är att beklaga att dessa senare framställningar tydligen ställde de mera försiktigt hållna i skuggan och bidrog till att öka de förväntningar som redan hade skapats." (sid. 9)

Så förväntningarna hade skapats av Jvs ledning och sedan förstärkts av ledningens egna uttalanden om sannolikheten att förhoppningarna hade grund för sig. Utan Jvs lednings spekulationer skulle inga förväntningar ha skapats. Och utan ledningens tydliga framhållande av hur sannolika förhoppningarna var skulle enskilda Jv inte ha haft osunda förhoppningar på 1975. Jvs ledning bär hela ansvaret, inte enskilda JV.

My bad.Ursäkten kom inte 1978-79, utan 1980.

Men.....om rykten om 1975 hade varit världsvida.....varför ingrep då inte organisationen och dementerade dessa? Detta är anmärkningsärt för en centralstyrd organisation.
Citera
2017-07-03, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Ja.. min uppfattning är att de åtminstone i det stora hela tror på vad de lär ut. Jag gjorde ju det, så varför skulle de inte kunna göra det?

Men det är nog inte så enkelt att det är svart eller vitt. Vanliga vittnen har ju ofta egna idéer, saker som man egentligen inte håller med Vakttornet om. Det har/hade jag också. Fast det kan man ju inte prata med vem som helst om.

Säkert är det så i styrande kretsen också. Om du har läst Crisis of Conscience så beskrivs det tydligt där hur bröderna kommer med olika förslag på läror som de sedan röstar om. Och när ett förslag gått igenom blir det officiellt, och då måste man åtminstone officiellt betrakta det som sanning. Det blir ett slags dubbeltänk.

Så även om de kanske inte som individer ställer sig bakom varje lära, så gör de det som grupp. Och säkert lever de verkligen i föreställningen att de är del av något större, något som verkligen är Jehovas jordiska representant, ledd av hans ande. Jag tror att det är en viktig nyckel för att förstå hur de kan undvika att ta sitt ansvar. De ser sig helt enkelt inte själva som ansvariga, utan skyller allt som blir fel på Gud.

Förresten på tal om dubbeltänk, parallellerna mellan vittnena och 1984 är många..

OK! jag vete tusan.........jag döpte mig som skeptiskt och litade på att mycket skulle komma som nytt ljus. detta för att få gifta mig. Men inte tusan gjorde det detta.......Man är lika bokstavstroende nu......
Citera
2017-07-03, 21:31
Medlem
Citat:

Förresten, Innesluten, känner du till "Den fullbordade hemligheten"? Alltså del 7 av studier i skriften som falskeligen gavs ut i Russells namn. Den innehåller fina godbitar, naturligtvis har inte TTSP kommenterat några av dessa.

Det värsta, mest hädiska uttalande jag funnit i "Den fullbordade hemligheten" är kommentaren till orden "och de hädade den Guds namn, hvilken hade makten öfver dess plågor" i Upp. 16:9. På sid. 337 i den första svenska upplagan av 1917 gör man tillämpningen att denna Gud är ... Russell:

"De smädade denne mäktiges, pastor Russells, namn och karaktär, dennes åt hvilken Herren hade anförtrott värfvet att giva hans församling denna mat i rätt tid." (s. 337)

Jag har aldrig stött på ett mer hädiskt uttalande. Det finns inte skuggan av en chans att JHWH stödde distributionen av det dravel som boken var full av. Enbart om boken kommit ut på mjukt papper skulle den kunna ha varit till någon nytta.
Citera
2017-07-03, 21:33
Medlem
Citat:

Vad tror du om teorin att yrande kretsen är helt vilse. Sedan Fred Franz dog har de inte haft någon som helst kompass, utan syftet har varit att överleva som organisation.
Citera
2017-07-03, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Det värsta, mest hädiska uttalande jag funnit i "Den fullbordade hemligheten" är kommentaren till orden "och de hädade den Guds namn, hvilken hade makten öfver dess plågor" i Upp. 16:9. På sid. 337 i den första svenska upplagan av 1917 gör man tillämpningen att denna Gud är ... Russell:

"De smädade denne mäktiges, pastor Russells, namn och karaktär, dennes åt hvilken Herren hade anförtrott värfvet att giva hans församling denna mat i rätt tid." (s. 337)

Jag har aldrig stött på ett mer hädiskt uttalande. Det finns inte skuggan av en chans att JHWH stödde distributionen av det dravel som boken var full av. Enbart om boken kommit ut på mjukt papper skulle den kunna ha varit till någon nytta.

Ha ha ha....ja, det är säkert sant.

Jag tycker dock om profetian att Leviatan ska vara.........ett ånglok! Det sätter saker i ett rimligt och komiskt perspektiv.
Citera
2017-07-03, 21:38
Medlem
Citat:

På samma sätt kräver Styrande kretsen att en äldstekrets ska fungera. Är inte alla överens om ett visst beslut görs en omröstning där majoriteten bestämmer. Alla äldste måste acceptera och understödja det beslutet och får inte andas om att de kanske tyckte olika.
Citera
2017-07-03, 21:41
Medlem
Citat:

OK, litet svårt att förstå efter 18 bast var jag med för att det var lätt att ragga tjejer.....men OK.
Gillade du att vra med?
Citera
2017-07-03, 21:41
Medlem
Citat:
Du väcker en intressant fråga. Tror yrande kretsen på lärorna?
För några år sedan hade jag sagt nej; så jävla dumma kan de väl inte vara. Men, nu vet jag inte....de kanske är helt vilsna och bara väntar ut tiden.

Men så kommer djävulen i mig........kan verkligen alla i yrande kretsen vara så ohyggligt korkade???

De är narcissister. Jag tror att de tror, de skapar lärorna själva och tycker själv att de listat ut hur Gud vill ha det. Anpassar skeppet när de behöver, till att röra sig vidare. Typ
Citera
2017-07-03, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Läste nyss på ett annat forum om en viss "ändring" som kan vara i görningen i VT-världen.
I artikeln "Dog Jesus på ett kors?" så skrivs det att ingen kan med absolut säkerhet säga hur avrättningsredskapet såg ut;

"Många anser att korset är en viktig kristen symbol. Men Bibeln beskriver inte det redskap som Jesus avrättades på, så ingen kan med absolut säkerhet veta hur det såg ut. Bibeln ger ändå tillräckligt med information för att vi ska kunna dra slutsatsen att Jesus inte dog på ett kors, utan på en upprättstående påle."

https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-värde/frågor/dog-jesus-på-ett-kors/

Samtidigt så motsäger sig texten totalt, vilket inte är så förvånande längre när det kommer till sällskapet. Först medger dom att ingen vet hur redskapet ser ut, i nästa mening heter det att dom visst vet.
Men strunt samma, det intressanta är ju att dom trots allt inflikat den där orden "ingen vet". Varför? Kan det vara så att dom förbereder sig för en ändring? För det här är ju väldigt magstarkt för organisationen som aldrig gått så långt förut när det kommer till kors-pålen.
Eller kan detta vara meddelandet utåt, till världsliga människor som läser på hemsidan? För det skulle ju inte gå hem om ett vanligt vittne sa högt i församlingen att "jaja, ingen vet ju med säkerhet hur det såg ut så det kanske kvittar".

På tal om andra meningen, att Bibeln ger nog med info att konstatera att det var en påle. Gör den verkligen det? Den pratar ju om spikarna (plural) i Jesu händer, inte spiken om han nu hängt på en påle. Bilden i artikeln visar ju också på en (!) spik. Så Bibeln talar ju mer för att händerna var separerade. Som på ett kors alltså.

Om detta nu är en föraning om en framtida ändring/helomvändning så är det ju så som ovan sagt, de tar det bitvis och långsamt.
Vem vet, en dag kanske Vakttornet återigen pryds av ett kors?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in