Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Ok, så om en kristen tycker att det är ok att stjäla pengar, så är det inget problem?
Så om t.ex. ateister tycker att en kristen gör fel i att tro i en gud, så ska den kristna låta bli att tro i Gud?
Nej, det står att andra inte ska avgöra för att man inte firar sabbat:
Även om det inte skulle finnas avgudar så är bibeln tydlig med att inte tillbedja dessa:
Nu är du bara löjlig. Vill du att andra ska stjäla av dig? Om inte ska inte heller du stjäla från andra. På så sätt följer du alltså andra budet. Mao behövs inga andra bud, precis som Jesus sa. Ställ dig själv frågan varför du inte förstod det.
Nej, vi ska lyda Gud mer än människor men vi ska inte tvinga vår tro på andra genom dörrknackning. Därför finns religionsfriheten inskriven i många länders grundlag.
Det står att ingen ska avgöra åt nån annan HUR de firar högtider och sabbat. Inte vad du skriver.
När det alltså gäller frågan om man får äta kött som har offrats åt avgudar, vet vi att det inte finns någon avgud i världen och ingen annan gud än den ende. 1Kor 8:4
Och det är inte FÖRBJUDET att äta kött som offrats åt avgudar FÖR DET FINNS INGEN LAG.
Denna kunskap finns dock inte hos alla. Somliga sitter så fast i sin gamla avgudatro att de äter köttet just som offerkött (julskinka etc), och det tynger deras samvete, osäkert som det är. Men det är inte maten som kommer att föra oss till Gud. Vi förlorar inget om vi inte äter, vinner heller inget om vi äter. Se bara till att den frihet ni kan ta er inte blir till skada för de osäkra. För om någon får se hur du som äger kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, kan han då inte bli så styrkt i sitt samvete att han äter offerkött fast han är osäker? Då går den osäkre förlorad genom din kunskap, denne broder som Kristus har dött för. Om ni på detta sätt försyndar er mot era bröder och våldför er på deras osäkra samveten syndar ni mot Kristus. Alltså: om maten bringar min broder på fall avstår jag från kött för evigt för att inte bli orsak till min broders fall. 1Kor 8:7-13
Han skriver också på ett annat ställe att det inte för DITT samvete du ska låta bli att äta, det är för den ANDRES samvetes skull, eftersom det är svagt. Med det sagt säger alltså Paulus att DU får äta julskinka utan att känna samvetskval.
Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. Om en som inte tror bjuder hem er och ni tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan att för samvetets skull undersöka vad det är. Men om någon säger: ”Det här är offerkött”, ät det då inte, av hänsyn till den som säger det och för samvetets skull – jag menar inte det egna samvetet utan den andres. Varför då? Skall jag låta min frihet bestämmas av en annans samvete? 1Kor 10:25-29
Och det är en rättsprincip som kan tillämpas i ALLA lägen för då följer du som sagt det andra budet att älska dig själv. Din nästa som dig själv menar jag.