Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-24, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SitterOchSkiter
Vad är de största skillnaderna mellan JV och "vanliga" svenska protestanter?

Inte insatt i religion på annat sätt än just att ha vuxit upp med JVs...
Men undrar du något specifikt?
Citera
2015-12-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, så om en kristen tycker att det är ok att stjäla pengar, så är det inget problem?

Så om t.ex. ateister tycker att en kristen gör fel i att tro i en gud, så ska den kristna låta bli att tro i Gud?

Nej, det står att andra inte ska avgöra för att man inte firar sabbat:

Även om det inte skulle finnas avgudar så är bibeln tydlig med att inte tillbedja dessa:
Nu är du bara löjlig. Vill du att andra ska stjäla av dig? Om inte ska inte heller du stjäla från andra. På så sätt följer du alltså andra budet. Mao behövs inga andra bud, precis som Jesus sa. Ställ dig själv frågan varför du inte förstod det.

Nej, vi ska lyda Gud mer än människor men vi ska inte tvinga vår tro på andra genom dörrknackning. Därför finns religionsfriheten inskriven i många länders grundlag.

Det står att ingen ska avgöra åt nån annan HUR de firar högtider och sabbat. Inte vad du skriver.

När det alltså gäller frågan om man får äta kött som har offrats åt avgudar, vet vi att det inte finns någon avgud i världen och ingen annan gud än den ende. 1Kor 8:4

Och det är inte FÖRBJUDET att äta kött som offrats åt avgudar FÖR DET FINNS INGEN LAG.

Denna kunskap finns dock inte hos alla. Somliga sitter så fast i sin gamla avgudatro att de äter köttet just som offerkött (julskinka etc), och det tynger deras samvete, osäkert som det är. Men det är inte maten som kommer att föra oss till Gud. Vi förlorar inget om vi inte äter, vinner heller inget om vi äter. Se bara till att den frihet ni kan ta er inte blir till skada för de osäkra. För om någon får se hur du som äger kunskap ligger till bords i ett avgudatempel, kan han då inte bli så styrkt i sitt samvete att han äter offerkött fast han är osäker? Då går den osäkre förlorad genom din kunskap, denne broder som Kristus har dött för. Om ni på detta sätt försyndar er mot era bröder och våldför er på deras osäkra samveten syndar ni mot Kristus. Alltså: om maten bringar min broder på fall avstår jag från kött för evigt för att inte bli orsak till min broders fall. 1Kor 8:7-13

Han skriver också på ett annat ställe att det inte för DITT samvete du ska låta bli att äta, det är för den ANDRES samvetes skull, eftersom det är svagt. Med det sagt säger alltså Paulus att DU får äta julskinka utan att känna samvetskval.

Allt som säljs i köttstånden kan ni äta utan att undersöka det för ert samvetes skull – jorden är Herrens med allt den rymmer. Om en som inte tror bjuder hem er och ni tackar ja, ät då allt som sätts fram för er utan att för samvetets skull undersöka vad det är. Men om någon säger: ”Det här är offerkött”, ät det då inte, av hänsyn till den som säger det och för samvetets skull – jag menar inte det egna samvetet utan den andres. Varför då? Skall jag låta min frihet bestämmas av en annans samvete? 1Kor 10:25-29

Och det är en rättsprincip som kan tillämpas i ALLA lägen för då följer du som sagt det andra budet att älska dig själv. Din nästa som dig själv menar jag.
Senast redigerad av DindooNuffin 2015-12-24 kl. 21:23.
Citera
2015-12-24, 21:03
Medlem
Citat:
Det här med att äta blod är hur tydlig som helst i bibeln:

"Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28,29 Bibel2000)

Nu var det kolosserna du själv citerade. Ungefär "Låt ingen döma dig för vad du äter eller dricker."

Du menar alltså att det är bara okay att döma andra?

Eller måste du lägga till "(förutom om det gäller blod)"

Eller ska vi hålla på och döma?

Hur var det nu, avrunnet kött hävdar JV kan ätas. Men det innehåller ju ganska mycket blod. Ger inte det dig en fingervisning att det handlar om något annat?
Citera
2015-12-24, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andremjoler
Hm... Alla tidskrifter är kostnadsfria för alla och därför tar de gärna emot bidrag.

De rapporterar, precis som du säger, antalet timmar i månaden och antalet böcker/tidskrifter på papper men de behöver aldrig betala. De vill endast hålla koll på om något speciellt vittne går ned i tid och för att då snabbt kunna uppmuntra osv. De för säkert också statistik.

Ingenting kostar
Jaså? Och vad står det på de där lådorna då? Att pengarna går till den världsvida predikoverksamheten, så det är som jag säger att all litteratur bekostas av JV om de inte lyckas ta betalt för sina biblar, tidskrifter och annat. Det är ju uppenbart att du saknar den insikten och det är väl typiskt för lättlurade, hjärntvättade sektmedlemmar.
Citera
2015-12-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jaså? Och vad står det på de där lådorna då? Att pengarna går till den världsvida predikoverksamheten, så det är som jag säger att all litteratur bekostas av JV om de inte lyckas ta betalt för sina biblar, tidskrifter och annat. Det är ju uppenbart att du saknar den insikten och det är väl typiskt för lättlurade, hjärntvättade sektmedlemmar.

Japp, JV bekostar med frivilliga bidrag, men de tvingas aldrig ta ur egen ficka om de inte vill.
Är inte medlem och JV räknas inte som sekt.
Citera
2015-12-24, 21:16
Medlem
Citat:
Föredrar att inte bli kallad en del av JV, då jag är inte är det.

Det finns ingen bestämt tidpunkt då "jorden kommer att gå under". Många som spekulerar ang. datumet men det nämns inget i Bibeln vad jag sett och mina föräldrar säger samma.

Vet om att år 1914 nämns i bibeln som att det är då "djävulen kommer stiga ned på jorden", och då satte ju 2a världskriget igång tex.

Slutet är nära säger dom ofta, men det har varit så ett bra tag, men kännetecken för att det kommer närmre är tex. hungersnöd, krig, naturkatastrofer, världskriser, terrorism, fattigdom, mord osv.
Året 1914 nämns i bibeln? Var då? 1914 var året då första världskriget startade. Har du gått klart grundskolan?

Samma skitsnack som vanligt.

När ni får höra om krig och oroligheter, så tappa inte besinningen. Detta måste först hända, men det är ännu inte slutet.” Lukas 21:9

Krig, hungersnöd osv skulle INTE vara tecken på slutet. Läs på om tecken på Människosonens ankomst i samma kapitel (Lukas 21:25-28), som är tecken på slutet. Och då talas det om nåt helt annat än naturkatastrofer.
Citera
2015-12-24, 21:21
Medlem
Citat:
Japp, JV bekostar med frivilliga bidrag, men de tvingas aldrig ta ur egen ficka om de inte vill.
Är inte medlem och JV räknas inte som sekt.
Om de vil ha ett rent samvete tynger de inte församlingen med kostnader de har orsakat och de vet hur mycket en bibel, tidskrift och annat kostar. Varför tror du att de har den informationen? Därför att tryckeriet m m kostar och jag vet att en församling lades ned eftersom medlemmarna vägrade ge de bridrag som behövdes så att andra församlingar fick täcka upp förlusterna. Det handlade också om kostnader för rikets sal, värme bl a.

JV räknas som en sekt av alla utom JV själva.
Citera
2015-12-24, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Nu var det kolosserna du själv citerade. Ungefär "Låt ingen döma dig för vad du äter eller dricker."

Du menar alltså att det är bara okay att döma andra?

Eller måste du lägga till "(förutom om det gäller blod)"

Eller ska vi hålla på och döma?

Hur var det nu, avrunnet kött hävdar JV kan ätas. Men det innehåller ju ganska mycket blod. Ger inte det dig en fingervisning att det handlar om något annat?
Jag vill bara påpeka att Paulus ord i 1Kor 8 och 10 inte överenssämmer med JV:s älskade citat som talar om att man ska avhålla sig från offerkött. Och blod. Men det var alltså en eftergift för att några judar tyckte det var fel och ville att hedningar skulle åläggas att hålla Moses lag, vilket apostlarna vägrade göra. Läs mitt förra svar i tråden.
Citera
2015-12-24, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Fira den som om den vore vara den sista.

Tänk....så sade många om julen 1974!
Citera
2015-12-24, 21:35
Medlem
Citat:
Det är också ett grundläggande krav för kristna att inte stjäla. Men om en kristen ändå stjäl så är inte det avgörande om man överlever den stora vedermödan eller inte, utan som det står är det så som med dopet ett viktigt steg för att kunna överleva.

Om en kristen vägrar att sluta stjäla, och om man vägrar att bli döpt, så är det en stor risk att man inte överlever eftersom man medvetet går emot Guds vilja.

Och en person som inte stjäl och ljuger.............måste vederbörande bli ett JV för att få överleva? Eller kan han/hon vara pingstvän/katolik eller med i svenska kyrkan?

Tillåt mig gissa att du aldrig kommer att besvara frågan ärligt
Citera
2015-12-24, 21:38
Medlem
Citat:
Ja till en viss del, och vad som gäller kan man läsa svart på vitt och man behöver inte cherrypicka, om vi t.ex. tar detta med sabbaten

"Och ni, som var döda genom era överträdelser och ert oomskurna tillstånd, er har Gud gjort levande tillsammans med Kristus, i och med att han förlät oss alla våra överträdelser och drog ett streck över det skuldebrev som belastade oss med lagens krav. Han har utplånat det genom att spika det på korset. Han avväpnade härskarna och makterna och utsatte dem för allas förakt, när han triumferade över dem genom Kristus.

Låt därför ingen döma er för vad ni äter eller dricker eller hur ni iakttar högtider eller nymånar eller sabbater. Sådant är skuggan av det som skulle komma; själva kroppen är Kristus.
(Kol 2:13-17 Bibel2000)

Bra.....då kan JVn fira högtider utan att få skit för det! Eller??? .O
Citera
2015-12-24, 22:48
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SitterOchSkiter
Vad är de största skillnaderna mellan JV och "vanliga" svenska protestanter?
JV tror inte att Jesus är Gud. De tror också att majoriteten kommer leva på jorden snarare än i himlen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in