Citat:
Ja förövaren var 4 år äldre än Anders, och förövaren började förgripa sig på Anders när han var 8 år gammal.
Du måste åtminstone ha vissa grundläggande fakta och förståelse innan du börjar döma, och vi måste reda ut vissa saker, t.ex. vad pedofili är för något egentligen
En av många frågor är om det är pedofili när en 8-åring förgriper sig på ett annat barn? Kan du svara på det?
Är det pedofili om gärnings"mannen" är 15 år och offret är 11 år?
Visst är det klart och tydligt att gärningsmannen är äldre och starkare, men programmet är inte tydlig med att det handlade om två barn, utan gav sken av att det verkligen handlade om en "man" som förgrep sig på Anders. Vad jag förstår det så var det kusiner (i alla fall släkt) där kusinerna träffade varandra som i en vilken normal familj som helst.
Att sedan en äldre kusin, en pojke får sova i samma säng som en flicka är inte lämpligt, men det har inget med Jehovas vittnen att göra, på den tiden var ingen i familjen Jehovas vittnen. Att mamman placerade kusinen i samma säng får stå för henne.
Men det utmålades i programmet som att Jehovas vittnen lägger en vuxen man i samma säng som en flicka, som om man vore en sexsekt eller något.
Citat:
Jag tror du tänker på när Janne kom till huvudkontoret i Arboga. Hur vet vi att Janne och co inte klippt ihop det så att det ska se ut på ett visst sätt. Hur många samtal innan detta besöket, hur aggressiv var Janne i dom samtalen. Hur länge stod han vid telefonen och tjatade? Man ser ett tydligt klipp i mitten av samtalet, varför finns det klippet? Vad sade Janne i det bortklippta var han väldigt aggressiv för att f den reaktion som kom vid slutet?
Jag försökte få del av råmaterialet till programmet, men Uppdrag Granskning ville inte bli granskade, så jag fick kalla handen, tala om dubbelmoral.
Citat:
Nej, han fick inte rätt, man hittade inte på en anledning. Förbudet mot rökning har funnits i många årtionden, detta visste Anders om, han visste om att han skulle bli utesluten om han började röka.
Det är i så fall Anders som försökte hitta på något att bli utesluten för, det är i så fall en väldig tillfällighet att Anders blev sugen på cigaretter efter programmet.
Citat:
Nej det är inte värre, konsekvensen för synd är densamma, uteslutning.
Vem som skvallrat vet jag inte, kanske Anders själv?
Citat:
Hur vet du att det är "grova" övergrepp? I alla fall vilket som helst övergrepp är oacceptabelt för Jehovas vittnen, men istället för att bedriva hetsjakt och mobbing mot den som begår övergrepp, så försöker Jehovas vittnen tala till rätta sådana personer, så att dom vänder om och gör goda gärningar istället. Och i värsta fall om personen inte lyssnar så kan man ta till den sista åtgärden uteslutning.
Det var också en nyhet, vilka andra förgrep sig Anders förövare på?
Anders hade också fått vara kvar om han slutade med rökningen. Och pedofiler blir uteslutna om dom inte ångrar sig och vänder om, men detta förvränger man till att rökare utesluts och pedofiler får vara kvar, vilket inte stämmer.