Citat:
Ursprungligen postat av
Tuna77
Läs verserna och svara mig var det står att man måste göra något mer än att tro för att nå frälsning och vems namn är det man ska uttala för att få frälsning med munnen och nu ledande fråga vem syftar vers 13 på? Jesus = Gud
2 Timoteus 3:16, 17
16 Hela Skriften är inspirerad av Gud och nyttig till undervisning, till tillrättavisning, till korrigering, till tuktan i rättfärdighet, 17 så att gudsmänniskan kan vara fullt duglig, fullständigt rustad för alla slags goda gärningar.
Rom 10:13 -De som gör vår skapares vilja.
Joel framhöll en viktig faktor som kan ge dig Guds godkännande för evigt. Han sade: ”Det skall ske att var och en som anropar Jehovas namn tryggt skall komma undan.” (Joel 2:32)
Två apostlar, Petrus och Paulus, återgav det här viktiga kravet. (Apostlagärningarna 2:21; Romarna 10:13)
Paulus gjorde ett tillägg och frågade: ”Hur skall de anropa honom som de inte har satt tro till?” (Romarna 10:14) Du vill säkert anropa Jehovas namn och utöva tro på honom nu och i all evighet!
Att anropa Jehovas namn inbegriper mer än att bara känna till Guds egennamn och använda det. (Jesaja 1:15)
Det är en av bibelns centrala sanningar. Paulus hänvisade till det här bibelstället tre gånger i sina inspirerade skrifter. (Romarna 1:16, 17; Galaterna 3:11, 14; Hebréerna 10:38)
Den här sanningen innebär att du måste utöva tro på det offer som Jesus Kristus frambar för våra synder. Jesus förklarade: ”Gud älskade världen så mycket att han gav sin enfödde Son, för att var och en som utövar tro på honom ... [skall] ha evigt liv.” Vi läser också: ”Den som utövar tro på Sonen har evigt liv.” (Johannes 3:16, 36)
Det här offret gör det möjligt för oss att få den läkedom som bara vår Återlösare kan ge oss. Sedan Malaki hade skrivit ner Jehovas uttalande om vad Hans stora dag kommer att innebära för Satans onda värld, fortsatte han: ”För er som fruktar mitt namn skall rättfärdighetens sol lysa fram med läkedom i sina vingar.” Ja, Jesus kommer att lysa fram med läkedom. Det innefattar den andliga läkedom som vi upplever nu, och i den nya världen kommer det också att innebära fullständig fysisk läkedom! (Malaki 4:2)
Det är också viktigt att tro på att Gud har förmåga att genomföra sin vilja. På Mikas tid var det svårt att lita på människor. Profeten skrev: ”Tro inte på en vän. Lita inte på en förtrogen.” Men Mika hade inte svårt att lita på Jehova, och det bör inte heller du ha. Mika sade: ”Jag skall spana efter Jehova.” (Mika 7:5, 7)
Till skillnad från oberäkneliga människor har Jehova viljan och makten att genomföra sina avsikter och därmed hävda sin suveränitet och ge människor som utövar tro evig lycka och välgång.
Du kan tillitsfullt säga som Habackuk: ”Jag [skall] ... jubla i Jehova; jag skall fröjdas i min räddnings Gud.” (Habackuk 3:18)
Profeten Joel nämner något som är en orsak till glädje för dem som anropar Jehovas namn i tro: De skall ”tryggt ... komma undan” eller, som Paulus uttryckte det, ”bli räddade”. (Joel 2:32; Romarna 10:13) Tryggt komma undan, bli räddade – i vilken bemärkelse? Att du utövar tro har redan räddat dig från Satans sluga handlingar och de många smärtsamma upplevelser som de onda plågas av. (1*Petrus 1:18)
Dessutom kan du med förtröstan se fram emot att bli räddad genom det katastrofala slutet för den här onda världsordningen och få uppleva de många välsignelser som de 12 profeterna förutsade.
Läste du hit och begrundade?