2015-12-25, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andremjoler
Föredrar att inte bli kallad en del av JV, då jag är inte är det.

Det finns ingen bestämt tidpunkt då "jorden kommer att gå under". Många som spekulerar ang. datumet men det nämns inget i Bibeln vad jag sett och mina föräldrar säger samma.

Vet om att år 1914 nämns i bibeln som att det är då "djävulen kommer stiga ned på jorden", och då satte ju 2a världskriget igång tex.

Slutet är nära säger dom ofta, men det har varit så ett bra tag, men kännetecken för att det kommer närmre är tex. hungersnöd, krig, naturkatastrofer, världskriser, terrorism, fattigdom, mord osv.

Det där med att 1914 nämns i Bibeln är något som inte riktigt stämmer. Vet du hur de har kommit fram till det året?
Citera
2015-12-25, 09:34
Medlem
anordmans avatar
Det där 1914 vill jag väldigt gärna att du elaborerar....

"Krav på att predika"

- Krav och krav.... Det skulle jag inte säga, det är en viktig del av tron, men du blir inte straffad, eller mindre omtyckt om du inte gör det.

Skitsnack! predikar du inte så blir du inaktiv. dvs har du då haft någon uppgift i församlingen så blir du av med den illa kvickt.

Du blir inofficiellt stämplad som "dåligt umgänge" av resten av församlingsmedlemmarna.... men det krävs en viss socical kompetens för att märka det...
Citera
2015-12-25, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reactant
Hej! Kul tråd

Tror du att anledningen till dörrknackandet främst är traditionen, att rädda sig själv eller en genuin oro för oss icketroende? Förmodligen en god mix av dessa men vad tror du det främst är som driver de aktiva?
Väldigt intresserad av denna fråga då det är så många som blir sjukt förbannade över era metoder vilket skulle vara lite orättvist om JV verkligen bryr sig om oss och vill rädda oss.

Detta är nog olika från person till person, vissa kan nog göra det av plikt, att det är något som kristna är befallda att göra enligt bibeln (Matteus 28:19-20). Att man inte har sitt hjärta med, utan kanske t.o.m. känner sig tvingade (vilket dom inte är) sådana personer håller inte länge, utan ofta börjar utveckla ett agg mot Jehovas vittnen och till slut blir uteslutna.

Jag gör det för att jag bryr mig om människor och vill att dom ska upptäcka det som jag har upptäckt, att det finns en Gud som bryr sig om oss, och att han har lovat att ordna upp förhållandena på jorden. Och jag gör det för att jag älskar sanningen, i vilken form det än dyker upp.

Jag har älskat sanningen hela mitt liv och därmed hamnat i konflikt med andra i min omgivning eftersom många inte är uppriktiga med varandra, ljuger och är elaka mot andra. Min familj och omgivning var inte troende, men jag var lite attraherad av det budskap i bibeln som sipprade ut i media och skola, men många av troende själva upplevde jag som falska. När Jehovas vittnen ringde på min dörr när jag var 24 år så upplevde jag dom som uppriktiga och ärliga, och därför började jag studera bibeln med dom.

Efter ett tag insåg jag att nästan allt det som bibeln pratade om, bekräftade dom tankar som jag hade kommit fram till under mina 24 år av levnad, utan påverkan från religiösa. Det var mina egna tankar, inte ens mina föräldrar påverkade i detta förutom att det var underförstått att man inte skulle ljuga, inte stjäla, inte vara elak mot andra o.s.v. det som dom flesta människor pratar om, men som många inte lever upp till.

Att jag själv tänkte ut allt detta på egen hand genom erfarenhet, och att jag inte har varit rädd för att hamna utanför grupperingar och sociala sammanhang, har gjort mig stark i min tro. Jag kan förstå hur svårt det måste vara att växa upp som barn till Jehovas vittnen, eftersom det är så mycket i världen som lockar, jag har tvärtom upplevt mycket i världen som ytlighet. Utan riktig kärlek mellan människor så betyder den senaste mobilen och den häftiga motorcykeln ingenting, det blir en meningslöshet i livet.
Citera
2015-12-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
JV tror inte att Jesus är Gud. De tror också att majoriteten kommer leva på jorden snarare än i himlen

Ja dessa två frågor är nog vad som skiljer mest från kristenheten och Jehovas vittnen.

Men vad som skiljer mellan olika församlingar och samfund i kristenheten är desto mer, det enda gemensamma dom har är främst tron på att Jesus är Gud, alla andra frågor är man splittrade i tusentals olika förgreningar.

Kristenheten är inte så enhetlig som många tror.
Citera
2015-12-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nu är du bara löjlig. Vill du att andra ska stjäla av dig? Om inte ska inte heller du stjäla från andra. På så sätt följer du alltså andra budet. Mao behövs inga andra bud, precis som Jesus sa.

Jag förstår inte hur du resonerar.

Vad gäller då med sabbaten med detta argument? Ska kristna fira sabbaten eller inte? Och vad gäller med befallningen om att kristna ska göra lärjungar?

Citat:
Nej, vi ska lyda Gud mer än människor men vi ska inte tvinga vår tro på andra genom dörrknackning.

Så vad är det Jesus säger här:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. "(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Och vilka bud talar Jesus om här som han hade gett till lärjungarna? Bara dom två viktigaste, eller talade Jesus om andra saker också?

Citat:
Därför finns religionsfriheten inskriven i många länders grundlag.

Ja och en del i denna religionsfrihet är friheten att få knacka dörr och göra alla folk till lärjungar.

Citat:
Det står att ingen ska avgöra åt nån annan HUR de firar högtider och sabbat. Inte vad du skriver.

Men du argumenterar ju med det andra budet. Om jag inte gillar att fira sabbaten, ska andra då upphöra att fira sabbaten för att följa budet om att älska sin nästa?

Du säger ju att inga andra bud behövs än första och andra viktigaste budet, hur kan dom avgöra om kristna ska fira sabbat eller inte? Och vad gäller med budet om att göra lärjungar? Det finns ju många som ogillar att kristna försöker göra lärjungar, betyder det att kristna ska upphöra med det för att följa det andra budet om att älska sin nästa?

Du får bestämma dig, ska vi följa dom bud som t.ex. Paulus skriver om, eller räcker det med sitt eget samvete baserat på första och andra viktigaste budet?
Citera
2015-12-25, 12:20
Medlem
Du tog inte upp mitt andra exempel där en ateist tycker det är fel i att tro på en gud. Hur ska jag resonera i det fallet? Du skrev:

Citat:
Citat:
Det finns INGA lagar eller bud vi MÅSTE följa - vi avgör själva genom att lyssna till vårt samvete. Om någon tycker att det du gör är fel ska du låta bli, så uppfyller du det andra budet.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så om t.ex. ateister tycker att en kristen gör fel i att tro i en gud, så ska den kristna låta bli att tro i Gud?
Citat:
Nu är du bara löjlig. Vill du att andra ska stjäla av dig? Om inte ska inte heller du stjäla från andra. På så sätt följer du alltså andra budet. Mao behövs inga andra bud, precis som Jesus sa.

Jag vill att andra ska tro på en Gud, ska jag sluta att tro på en gud bara för att en ateist tar illa vid sig? Om jag inte slutar att tro på Gud, och ateisten tar illa vid sig, uppfyller jag det andra budet?
Citera
2015-12-25, 15:52
Medlem
Citat:
Detta är nog olika från person till person, vissa kan nog göra det av plikt, att det är något som kristna är befallda att göra enligt bibeln (Matteus 28:19-20). Att man inte har sitt hjärta med, utan kanske t.o.m. känner sig tvingade (vilket dom inte är) sådana personer håller inte länge, utan ofta börjar utveckla ett agg mot Jehovas vittnen och till slut blir uteslutna.

Angående detta som ni kallar missionsbefallningen.
Dessa ord du hänvisar till var riktade till Jesu 11 lärjungar. Det finns inget som tyder på att detta skulle gälla alla medlemmar i församlingen.

Tvingade.... Det har inte varit så, men på senare tid har äldste instruktioner att uppsöka alla som inte går regelbundet och ge dem valet att börja eller lämna.
Citera
2015-12-25, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Tänk....så sade många om julen 1974!

Sök detta på youtube "christianity in usa attacked". Det som händer i Usa brukar ju alltsom oftast
sprida sig världen över.
Citera
2015-12-27, 20:12
Medlem
Citat:
Och vad gäller med befallningen om att kristna ska göra lärjungar?

Så vad är det Jesus säger här:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. "(Matteus 28:19-20 Bibel2000)

Och vad gäller med budet om att göra lärjungar? Det finns ju många som ogillar att kristna försöker göra lärjungar, betyder det att kristna ska upphöra med det för att följa det andra budet om att älska sin nästa?

Ja vad säger Jesus i citerat Matt 28:19,20?
Lite avrundat: Gör lärjungar och döp dem!
Första delen tolkar JV som ett bud som gäller alla JV, du får inte döpa dig om du inte redan predikar regelbundet = varje månad sedan en längre tid. Dessutom på något av JV:s godkända tjänstegrenar.

Andra delen är det bara ett ytterst fåtal som gör, dvs döper dom.

Det finns bara en slutsats att dra av detta, endera predikar och döper alla eller så gäller budet församlingen, inte varje individ. Vilket är den självklara tolkningen som också alla andra kristna religioner utför, annars skulle de inte ha någon tillväxt utan skulle med tiden dö ut.
Citera
2015-12-27, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Sök detta på youtube "christianity in usa attacked". Det som händer i Usa brukar ju alltsom oftast
sprida sig världen över.

Vart vill du komma med detta?
Citera
2015-12-28, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Vart vill du komma med detta?

Upp: k 17-18.
Citera
2015-12-28, 15:22
Medlem
[quote=rednation|30897129]Verkar som att fakta kring Jehovas Vittnen varierar lite från hemsida till hemsida.
QUOTE]

http://www.jw.org/sv/publikationer/b...a-till-jehova/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in