Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Nej, så sa du inte, du sa att "det är också ett grundläggande krav att inte stjäla."
Principen är densamma, att det är ett krav från Gud att inte stjäla och det är ett krav att man blir döpt när man inser vem Gud är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Vilket ju inte är sant.
Jo det är sant att Gud kräver att hans tjänare inte stjäl, läs detta:
*** w72 15/9 sid. 413 Tar du Guds namn och rykte i försvar? ***
När vi till exempel får veta att Gud kräver att hans tjänare skall leva moraliskt — inte stjäla,
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Det är heller inte motsägande eftersom det är grundläggande krav OCH ett steg.
Ok, det går att säga så men det låter konstigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Ett grundläggande krav är precis vad det är, GRUNDLÄGGANDE,
Det är ett grundläggande krav för kristna, detta har jag inte förnekat, men det är en ny mening som talar om överlevnad, där dopet är
ett viktigt steg, inte ett krav.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
men eftersom det inte är det enda kravet för överlevnad så är det också bara ett steg.
Dopet är inte ett krav för överlevnad, inte heller att man är fullkomlig och inte stjäl eller gör andra synder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Ska också tillägga att i JV:s värld så är kristna endast JV. Övriga 'kristna' är 'falska kristna' i deras värld.
Det är också i bibelns värld att inte alla som kallar sig för kristna är det:
"
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja."(Matteus 7:21 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
Jhwh
Titta på ditt förslag till citat
"Dessutom är det ett grundläggande krav och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan"
Jämför med vad det står i citerat Vakttorn.....
Jämför själv, för du ignorerar orden "för alla kristna", det grundläggande kravet att bli döpt är "för alla kristna" och dopet är " ett
viktigt steg (inte ett krav) för att få överleva den stora vedermödan".
Du hittar inget citat där det skulle sägas att dopet är ett krav för överlevnad, för då hade du tagit fram det redan.