Flashback bygger pepparkakshus!
2015-10-26, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Dessutom handlar det i Uppenbarelseboken inte om fysisk förstöring av jorden utan om andlig, som Upp. 19:2 visar. Där sägs det att den stora skökan "fördärvade jorden genom sin otukt". Vår debattör har tidigare ofta kommit med Upp. 11:18 ("fördärva dem som fördärva jorden") till stöd för Jvs förkunnelse om miljöförstöringen och jag har flerfaldiga gånger tuktat den uppfattningen genom att framhålla den andliga aspekt som Upp. 19:2 pekar på. Bibeln innehåller inga profetior om den s k miljöförstöringen.

Så är det, den mest logiska slutsatsen.
Citera
2015-12-23, 13:21
Medlem
Här, ttsp, du som frenetiskt hävdar att det inte är ett krav att vara ett döpt JV för att få överleva er version av harmageddon. Ett citat ur senaste Vakttornet studieupplagan för mars 2016

"Funderar du på att bli döpt? Då har du verkligen satt upp ett fint mål! Det är en stor förmån att få bli döpt som ett Jehovas vittne. Dessutom är det ett grundläggande krav för alla kristna och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan"

Ett grundläggande KRAV och ett viktigt steg på vägen, eftersom det inte är det ENDA kravet.
Citera
2015-12-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Här, ttsp, du som frenetiskt hävdar att det inte är ett krav att vara ett döpt JV för att få överleva er version av harmageddon. Ett citat ur senaste Vakttornet studieupplagan för mars 2016

"Funderar du på att bli döpt? Då har du verkligen satt upp ett fint mål! Det är en stor förmån att få bli döpt som ett Jehovas vittne. Dessutom är det ett grundläggande krav för alla kristna och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan"

Ett grundläggande KRAV och ett viktigt steg på vägen, eftersom det inte är det ENDA kravet.

Det är också ett grundläggande krav för kristna att inte stjäla. Men om en kristen ändå stjäl så är inte det avgörande om man överlever den stora vedermödan eller inte, utan som det står är det så som med dopet ett viktigt steg för att kunna överleva.

Om en kristen vägrar att sluta stjäla, och om man vägrar att bli döpt, så är det en stor risk att man inte överlever eftersom man medvetet går emot Guds vilja.
Citera
2015-12-23, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är också ett grundläggande krav för kristna att inte stjäla. Men om en kristen ändå stjäl så är inte det avgörande om man överlever den stora vedermödan eller inte, utan som det står är det så som med dopet ett viktigt steg för att kunna överleva.

Om en kristen vägrar att sluta stjäla, och om man vägrar att bli döpt, så är det en stor risk att man inte överlever eftersom man medvetet går emot Guds vilja.

Nej så står det inte. Ett "grundläggande krav". Det kan inte tolkas på annat sätt.
Citera
2015-12-23, 18:08
Medlem
Citat:
Nej så står det inte. Ett "grundläggande krav". Det kan inte tolkas på annat sätt.

Det står att "dopet är ett grundläggande krav för alla kristna", så som jag sade. Dessutom står det att "dopet är ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan".

Det vore något annat om det stod "Dessutom är det ett grundläggande krav och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan", det är så du tolkar det, men så står det inte.

Och om det skulle stå så, så skulle den meningen vara motsägande, är dopet då ett viktigt steg eller är det ett krav för överlevnad?
Citera
2015-12-24, 10:35
Medlem
Citat:
Det står att "dopet är ett grundläggande krav för alla kristna", så som jag sade. Dessutom står det att "dopet är ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan".

Det vore något annat om det stod "Dessutom är det ett grundläggande krav och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan", det är så du tolkar det, men så står det inte.

Och om det skulle stå så, så skulle den meningen vara motsägande, är dopet då ett viktigt steg eller är det ett krav för överlevnad?

Nej, så sa du inte, du sa att "det är också ett grundläggande krav att inte stjäla."
Vilket ju inte är sant.
Det är heller inte motsägande eftersom det är grundläggande krav OCH ett steg.
Ett grundläggande krav är precis vad det är, GRUNDLÄGGANDE, men eftersom det inte är det enda kravet för överlevnad så är det också bara ett steg.
Ska också tillägga att i JV:s värld så är kristna endast JV. Övriga 'kristna' är 'falska kristna' i deras värld.

Titta på ditt förslag till citat
"Dessutom är det ett grundläggande krav och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan"

Jämför med vad det står i citerat Vakttorn.....
Senast redigerad av Jhwh 2015-12-24 kl. 10:57.
Citera
2015-12-24, 10:58
Medlem
Sitt kvar i hörnet och vänta på att färgen torkar!

En riktigt God jul förresten!
Citera
2015-12-24, 11:40
Medlem
Citat:
Sitt kvar i hörnet och vänta på att färgen torkar!

En riktigt God jul förresten!

Fira den som om den vore vara den sista.
Citera
2015-12-24, 17:19
Medlem
Citat:
Nej, så sa du inte, du sa att "det är också ett grundläggande krav att inte stjäla."

Principen är densamma, att det är ett krav från Gud att inte stjäla och det är ett krav att man blir döpt när man inser vem Gud är.

Citat:
Vilket ju inte är sant.

Jo det är sant att Gud kräver att hans tjänare inte stjäl, läs detta:

*** w72 15/9 sid. 413 Tar du Guds namn och rykte i försvar? ***

När vi till exempel får veta att Gud kräver att hans tjänare skall leva moraliskt — inte stjäla,

Citat:
Det är heller inte motsägande eftersom det är grundläggande krav OCH ett steg.

Ok, det går att säga så men det låter konstigt.

Citat:
Ett grundläggande krav är precis vad det är, GRUNDLÄGGANDE,

Det är ett grundläggande krav för kristna, detta har jag inte förnekat, men det är en ny mening som talar om överlevnad, där dopet är ett viktigt steg, inte ett krav.

Citat:
men eftersom det inte är det enda kravet för överlevnad så är det också bara ett steg.

Dopet är inte ett krav för överlevnad, inte heller att man är fullkomlig och inte stjäl eller gör andra synder.

Citat:
Ska också tillägga att i JV:s värld så är kristna endast JV. Övriga 'kristna' är 'falska kristna' i deras värld.

Det är också i bibelns värld att inte alla som kallar sig för kristna är det:

"Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja."(Matteus 7:21 Bibel2000)

Citat:
Titta på ditt förslag till citat
"Dessutom är det ett grundläggande krav och ett viktigt steg för att få överleva den stora vedermödan"

Jämför med vad det står i citerat Vakttorn.....

Jämför själv, för du ignorerar orden "för alla kristna", det grundläggande kravet att bli döpt är "för alla kristna" och dopet är " ett viktigt steg (inte ett krav) för att få överleva den stora vedermödan".

Du hittar inget citat där det skulle sägas att dopet är ett krav för överlevnad, för då hade du tagit fram det redan.
Citera
2015-12-24, 17:28
Medlem
Vattendopet innebär också att man har dött (symboliskt) bort från lagen. Hur hänger det ihop med era olika "krav"?
Citera
2015-12-24, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vattendopet innebär också att man har dött (symboliskt) bort från lagen. Hur hänger det ihop med era olika "krav"?

Jesus kom med ett nytt förbund som ersatte lagförbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Jesus kom alltså med ett nytt förbund med lagar och bud som till en viss del var baserade på Guds lagar i det tidigare förbundet:

Mästare, vilket är det största budet i lagen?” Han svarade honom: ”Du skall älska Herren, din Gud, med hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela ditt förstånd. Detta är det största och första budet. Sedan kommer ett av samma slag: Du skall älska din nästa som dig själv. På dessa båda bud vilar hela lagen och profeterna.”(Matt 22:36-40 Bibel2000)

Man skulle alltså från och med Jesu död uppfylla Kristi lag istället för lagförbundet:

"Bär varandras bördor, så uppfyller ni Kristi lag." (Gal 6:2 Bibel2000)

Vad detta att uppfylla "Kristi lag" innebar förklarade Jesus och dom första kristna. T.ex. innebar det att man inte behövde följa lagen om sabbaten och många andra lagar som hade med nationen Israel att göra eftersom kristna skulle leva under många olika nationer och inte ha en egen nation med t.ex. lagar som gällde rättsväsendet eller ha en krigsmakt.

Och det betydde också att bördan som lagförbundet innebar, kunde lyftas bort:

"Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta, så skall ni finna vila för er själ. Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt.”(Matt 11:28-30 Bibel2000)

Lagen skulle nu istället skrivas i hjärtat:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren. Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan . Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jer 31:31-33 Bibel2000)
Citera
2015-12-24, 18:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus kom alltså med ett nytt förbund med lagar och bud som till en viss del var baserade på Guds lagar i det tidigare förbundet:

Nyckelord: "Till viss del". Sen kan du och andra cherrypickera föra dom vanliga ändlösa quoteminingskrig om detaljerna i "vissdelhet".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in