2023-11-27, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Dessutom hade man i tidskriften Vakna en artikelserie om FN där inte ett ord om vilddjuret nämndes.

Däremot studerade man "Uppenbarelsen storslagna höjdpunkt är nära" hela 4 gånger under den här perioden. Det gjordes på det interna bokstudiet.
Citera
2023-11-27, 03:18
Medlem
Det talas mycket om att organisationens motiv var att man ville få tillgång till FN:s bibliotek. Vilken urbota korkad ursäkt.

Det påminner mig om den tiden då man kunde hitta porrtidningar ute i skogen 🙂
Om man tog hem en sån tidning och visade mamma skulle man få ett kok stryk. Det skulle inte duga med bortförklaringar som att man inte tittar på de nakna damerna utan bara läser artiklarna om bilar och kartonger.

JV:s bortförklaringar om ett bibliotek duger inte!
Senast redigerad av Vakna. 2023-11-27 kl. 03:37.
Citera
2023-11-27, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vakna.
Däremot studerade man "Uppenbarelsen storslagna höjdpunkt är nära" hela 4 gånger under den här perioden. Det gjordes på det interna bokstudiet.

Det var som tusan. Var det inte den boken som explicit använde uttrycket "under detta sekel" , d v s 1900-talet, beträffande det som skulle hända?
Innan dess hade man dille på att tröska igenom "Förorenade i tillbedjan....."😎
Citera
2023-11-27, 06:08
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Vi körde den här historien för ett tiotal år sedan. I just denna tråd. Reaktionen var exakt densamma då.
Det är sannolikt ett psykologiskt fenomen vi ser. Kognitiv dissonans kallas det. Vissa fakta är så skrämmande att de inte kan accepteras utan måste förnekas eller åtminstone bortträngas.

Vad jag förstått har JV fortsatt varit kvar i organisationer som t ex OSCE. Detta är ju egentligen anmärkningsvärt om man säger åt medlemmarna att inte förtrösta på människor.
Ja, det är riktigt ruskigt egentligen. I ena stunden kan man prata med dom om alldagliga saker och de kan skratta och skämta som vilken annan människa som helst. Men om man nämner något som är obehagligt för dom så kan de plötsligt stelna till och få en total tom blick. Det är som ett relä slår till i hjärnan på dom
Citera
2023-11-27, 07:51
Medlem
Citat:
Eller status och beskydd. Den enda vettiga förklaringen till FN samarbetet är att organisationen ville ha lättare att etablera sig i ett antal nybildade stater efter Sovjetunionens kollaps. Betänk att man ansökte hösten 1991 just när detta hände.

Det är inte omöjligt. Och just då i samma veva får de direktiv från högsta ort att bygga sammankomsthallen i Danmark som en pyramid med allseende ögat upptill. Intressanta slumpar 🤔
Citera
2023-11-27, 08:01
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, det är riktigt ruskigt egentligen. I ena stunden kan man prata med dom om alldagliga saker och de kan skratta och skämta som vilken annan människa som helst. Men om man nämner något som är obehagligt för dom så kan de plötsligt stelna till och få en total tom blick. Det är som ett relä slår till i hjärnan på dom

Det du beskriver som att de stelnar till och får tom blick när de får höra något obehagligt beskrivs bra genom ett begrepp som kallas för "thoughtstopping", som på svenska kan kallas "tankestyrning".

Begreppet "thoughtstopping" kommer från boken "Thought Reform and the Psychology of Totalism: A Study of ‘Brainwashing’ in China" som dr. Robert Jay Lifton publicerade 1961.

Boken handlar om något som man i Kina under 1950-talet hade utvecklat till ett väl fungerande system. De gjorde straffen för att tänka "västerländska tankar" och dela västerländska uppfattningar så ohyggliga att befolkningen behövde utveckla en teknik för att förhindra att sådana gräsliga idéer kunde komma in i deras tankar. De kommunistiska myndigheterna åstadkom det genom att kategorisera olika typer av tankar och klassificera dem med en slogan som t.ex. "medelklasstänkande". Sedan lärde de befolkningen att rapportera tecken på sådana infekterande tankar. Myndigheterna straffade sedan dem som på så vis hade identifierats som källa till sådana tankar. Efter ett tag började allmänheten att effektivt stoppa sådana tankar hos dem själva så att de inte skulle kunna förorena deras egna tankar. De stoppade helt enkelt tankarna själva genom att kategorisera och förkasta alla utländska föreställningar som ovärdigt "medelklasstänkande".

Samma system finns inom sekter och vanliga religioner där man delar upp i rätt tänkande och fel tänkande.

Något som medlemmarna inom en sekt får lära sig ordentligt är att de ska ignorera alla nyhetsmedier, alla webbplatser och alla vänner, familjemedlemmar och medarbetare som säger något som inte överensstämmer med organisationens officiella uttalanden.
Och vilket är då det mest effektiva sättet att åstadkomma det på? Jo, man får det helt enkelt inpräntat i skallen att alla nyhetsmedia, alla webbplatser, alla vänner, alla familjemedlemmar och alla medarbetare som inte fullständigt håller med Jehovas vittnen helt enkelt inte är trovärdiga eftersom de om de är emot Jehovas vittnen naturligtvis har fått något om bakfoten och antingen missförstått Bibeln eller har något dolt syfte att skada Jehovas vittnen.
Följaktligen så slår Jehovas vittnen alltså automatisk till dövörat så fort som någon säger något kritiskt om Jehovas vittnen och tänker att ”det är synd att de inte har fattat hur det egentligen är" och då spelar det sedan ingen roll om den andre säger rena rama sanningen – det är som att hälla vatten på en gås. Vad de än säger så får tankestyrningen det bara att gå in genom det ena örat och ut genom det andra.
Utan tankestyrning så inser troende snart att det de tror på inte överensstämmer med verkligheten. För att kunna fortsätta att vara troende så måste man fortsätta att styra sina egna tankar varje dag så att man kan överse med sådant som man annars skulle inse egentligen inte stämmer.
Citera
2023-11-27, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Kollade på detta youtube klipp: https://youtu.be/KWy4fPAgkkU
”Jehovahs Witnesses, in the eye of Horus” Samma snubbe har även en webbsida där han tar upp detsamma här: https://e-watchman.com/jehovahs-witnesses-eye-horus/

Häpnadsväckande! Det visar sig att deras sammankomsthall i Silkeborg, Danmark, som designades och byggdes utav vittnena år 1993, är designad som en pyramid och med det allseende ögat i toppen. Syns endast med flygfoto. Jag var tvungen att se med egna ögon så jag laddade ner Google Earth appen och sökte på Silkeborg, Denmark. Och ta mig sjutton! Tydligare än så kan det inte bli. JV org är ockult.

”According to the 1993 YearBook report on Denmark the congress hall in Silkeborg, Denmark, was designed and built by Jehovah’s Witnesses. The Governing Body reviewed and approved the project and Lloyd Barry presided over the dedication of the facility. But who is it really dedicated to?”

Nu har dom tydligen sålt hallen tidigare i år, men ska fortsätta att använda den i två års tid. Hur (bort)förklarar aktiva vittnen detta? Känns det inte hemskt för vittnen att veta att de dyrkar sin gud (vilken gud?) inuti en ockult symbol?

Denna 👆🏼 ang sammankomsthallen i Silkeborg
Citera
2023-11-27, 14:54
Medlem
Till ttsp och er andra vittnen som tagit del av NGO temat senaste dagarna. Jag önskar er det bästa välbefinnandet även om risken är stor att samvetskval kan komma att råda. Vi som hänger här inne i tråden som vet sanningen om sanningen har även vi ett ansvar gentemot er andra som fortfarande är i ett "sovande" tillstånd. Att vi tar oss de friheter här inne att försöka förmedla fakta som kan röra om i era liv är något vi inte får ta lätt på. Vi har ett ansvar att inte utsätta er för det som eventuellt kan skapa turbulens i era liv som ett resultat av ett uppvaknande. Jag kan enbart tala för mig själv. Jag är villig att finnas där som någon form av stöd vid ett eventuellt uppvaknande.
Senast redigerad av AnthonyMorrisIII 2023-11-27 kl. 15:02.
Citera
2023-11-27, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

Det är just detta som är den kognitiva dissonansen. Organisationen har Sanningen med stort S. Den ljuger aldrig. Men när det kommer fakta som motbevisar detta uppkommer en ångest. Om detta inte stämmer får jag inte kela med lejon och klappa pandor i miljarder och åter miljarder år. Psykologiskt måste de då skydda sig mot den insikt som hotar slå sönder deras mening med livet, deras hopp och det de satsat på.
Så man avfärdar all fakta som lögner eller åtminstone irrelevanta påståenden. Ett intressant fenomen att studera för religionspsykologerna.

En intressant observation bland andra är att det finns en notorisk JV-företrädare på detta forum som totalt ignorerat de 1006 registrerade JV-pedofilerna i Australien. Han har inte tillstått att fakta är korrekta, eller försökt motsäga fakta. Han har totalt avskärmat sig från fakta och kört sitt gängse race. Kolla gärna upp trådens historik.😎
Citera
2023-11-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Det är inte omöjligt. Och just då i samma veva får de direktiv från högsta ort att bygga sammankomsthallen i Danmark som en pyramid med allseende ögat upptill. Intressanta slumpar 🤔

Det där är mycket egendomligt. Det är dock ingen sammankomsthall, utan en utomhusarena för sammankomster. Men jag har sett flygfoton av anläggningen, och det är häpnadsväckande.
Men hur länge var den i drift? Det vore konstigt om Cellskapet skulle göra ett sådant självmål avsiktligt.
Citera
2023-11-27, 20:40
Medlem
Citat:
Det där är mycket egendomligt. Det är dock ingen sammankomsthall, utan en utomhusarena för sammankomster. Men jag har sett flygfoton av anläggningen, och det är häpnadsväckande.
Men hur länge var den i drift? Det vore konstigt om Cellskapet skulle göra ett sådant självmål avsiktligt.

Mellan 1990-1992 byggdes eller klubbades det igenom. Intressant att de ansöker som NGO i samma veva.

Vi vet ju att exakt samma symbol finns helt öppet på 1 dollarsedeln. Det finns en koppling.
Citera
2023-11-27, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Till ttsp och er andra vittnen som tagit del av NGO temat senaste dagarna. Jag önskar er det bästa välbefinnandet även om risken är stor att samvetskval kan komma att råda. Vi som hänger här inne i tråden som vet sanningen om sanningen har även vi ett ansvar gentemot er andra som fortfarande är i ett "sovande" tillstånd. Att vi tar oss de friheter här inne att försöka förmedla fakta som kan röra om i era liv är något vi inte får ta lätt på. Vi har ett ansvar att inte utsätta er för det som eventuellt kan skapa turbulens i era liv som ett resultat av ett uppvaknande. Jag kan enbart tala för mig själv. Jag är villig att finnas där som någon form av stöd vid ett eventuellt uppvaknande.

Min erfarenhet är att fakta aldrig kan bryta den kognitiva dissonansen. Fakta kan avfärdas som lögner som inte förtjänar att undersökas. Vi har i ett decennium sett tydliga exempel på detta i denna tråd från några personer.
. Den dissonante måste nås av känslan att något är väldigt fel. Att bombardera med fakta hjälper tyvärr inte alltid. Du kan enkelt avfärdas som en ond person som vill beröva dem dissonante hans eviga liv, och därmed inte någon som är värd att lyssna till.
Men för alla andra läsare av denna tråd blir det mer och mer uppenbart. Psykologi är intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in