2023-09-26, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Nej, vissa har som sagt blivit lovade en plats i paradiset på den nya jorden. Men där kommer ingen att leva för evigt. När de levt sina livs dagar på den nya jorden kommer de att få en uppståndelse och förvandlas till andar. Sedan kan de leva för evigt. Gud återställer allt som det var tänkt från början. Därför blev Adam 900+ år gammal. Du tror inte på det?

där skall aldrig mer ske att spädbarn dör eller att gamla inte får leva sin tid ut. Den dör ung som dör hundraårig, den som inte blir hundra anses förbannad. Jes 65:20

Ni kommer att DÖ på den nya jorden. Därför att kött inte kan leva för evigt (1Kor 15:50). Profeterna är överens. Varför predikar ni ett falskt evangelium?

Ständigt har jag räckt ut händerna mot ett tredskande folk, som vandrar den orätta vägen och följer sina egna planer. Jes 65:2

Gud kommer inte att förverkliga era planer.

Saken är den Gud skapade jorden. Han hade en perfekt plan med jorden och människorna. Men djävulen förstörde planen där och då. Gud tänker återställa sin första plan genom Jesus Kristus.
Citera
2023-09-26, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Saken är den Gud skapade jorden. Han hade en perfekt plan med jorden och människorna. Men djävulen förstörde planen där och då. Gud tänker återställa sin första plan genom Jesus Kristus.
Yes, därför har Gud sagt att han ska göra allting nytt (Upp 21:5) och skapa nya himlar och en ny jord där det inte finns något hav (Upp 21:1). Myth busted!
Citera
2023-09-26, 11:31
Medlem
Citat:
Yes, därför har Gud sagt att han ska göra allting nytt (Upp 21:5) och skapa nya himlar och en ny jord där det inte finns något hav (Upp 21:1). Myth busted!

Vart vill du komma med din diskussion? Har du behovet av att ha rätt? Bibeln är sanningen och Jesus är sanningen. Vi är inte sanningen. Vi är förvaltare av Guds heliga ord.
Citera
2023-09-26, 11:40
Medlem
Citat:
Vart vill du komma med din diskussion? Har du behovet av att ha rätt? Bibeln är sanningen och Jesus är sanningen. Vi är inte sanningen. Vi är förvaltare av Guds heliga ord.
Det jag vill ha sagt är att Jv lär ut att den här jorden inte ska förstöras, medan apostlarna skrev att den kommer att förintas. Dessutom är det inget hav på den nya jorden. Kan du lägga ihop ett plus ett och inse att Jv har fel om det mesta? Klandra inte mig för det, skyll på din egen brist på förstånd.
Citera
2023-09-26, 11:51
Medlem
Citat:
Det jag vill ha sagt är att Jv lär ut att den här jorden inte ska förstöras, medan apostlarna skrev att den kommer att förintas. Dessutom är det inget hav på den nya jorden. Kan du lägga ihop ett plus ett och inse att Jv har fel om det mesta? Klandra inte mig för det, skyll på din egen brist på förstånd.

När du för en dialog så försök då att hålla den på en schyst nivå istället för att gå till personangrepp. Det blir en låg kvalitet på resonemanget med dig då.

Ja du har rätt. Saken är den att samtliga kristna samfund har både rätt och fel i trosfrågor. Ingen har den fullkomliga tolkningen av varje bokstav i bibeln. Kan du hålla med om det?

Det viktigaste är evangeliet där Jesus Kristus som frälsaren och Guds rike är det viktiga.
Citera
2023-09-26, 12:16
Medlem
Citat:
När du för en dialog så försök då att hålla den på en schyst nivå istället för att gå till personangrepp. Det blir en låg kvalitet på resonemanget med dig då.

Ja du har rätt. Saken är den att samtliga kristna samfund har både rätt och fel i trosfrågor. Ingen har den fullkomliga tolkningen av varje bokstav i bibeln. Kan du hålla med om det?

Det viktigaste är evangeliet där Jesus Kristus som frälsaren och Guds rike är det viktiga.
Det finns många feltolkningar, men Jv är ökända.
Citera
2023-09-26, 12:24
Medlem
Citat:
Det finns många feltolkningar, men Jv är ökända.

Jehovas vittnen är absolut inget undantag. De har också sina fel och brister. Jesus är vägen sanningen och livet 😁 finns ingen annan väg till fadern än genom sonen Jesus
Citera
2023-09-26, 17:00
Medlem
Citat:
Du har rätt Gud ÄR kärlek.

Om Gud är kärlek, varför förnekar JV Treenigheten?

Om det finns en ensam gudomlig person, definierad som en i huvudsak evigt allsmäktig person, så kan man veta på förhand att det nödvändigtvis är sant att denna gudomliga person för evigt kommer att generera två andra ömsesidigt beroende gudomliga personer - för att han (och dem) ska kunna exemplifiera perfekt kärlek. Perfekt kärlek är en kärlek som har minst två egenskaper: ömsesidighet och osjälviskhet. För att denna typ av kärlek ska kunna exemplifieras av den ensamma gudomliga personen måste det alltså också finnas minst två andra personer med samma status (d.v.s. två andra gudomliga personer). Givet detta krav är existensen av Treenigheten således en nödvändig sanning.

Ni tror att Gud är den högsta och perfekta kärleken? Då måste Han ha någon att ge sin kärlek till också innan någonting är skapat.

Om Gud, som JV ser det, är en ensam gudomlig person, vem tar emot den perfekta kärleken från evighet? Den perfekta kärleken är givande, självuppoffrande och ömsesidig. Enligt er gudsbild har Gud ingen att ge sin kärlek till förrän han har skapat.
Citera
2023-09-26, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Om Gud är kärlek, varför förnekar JV Treenigheten?

Om det finns en ensam gudomlig person, definierad som en i huvudsak evigt allsmäktig person, så kan man veta på förhand att det nödvändigtvis är sant att denna gudomliga person för evigt kommer att generera två andra ömsesidigt beroende gudomliga personer - för att han (och dem) ska kunna exemplifiera perfekt kärlek. Perfekt kärlek är en kärlek som har minst två egenskaper: ömsesidighet och osjälviskhet. För att denna typ av kärlek ska kunna exemplifieras av den ensamma gudomliga personen måste det alltså också finnas minst två andra personer med samma status (d.v.s. två andra gudomliga personer). Givet detta krav är existensen av Treenigheten således en nödvändig sanning.

Ni tror att Gud är den högsta och perfekta kärleken? Då måste Han ha någon att ge sin kärlek till också innan någonting är skapat.

Om Gud, som JV ser det, är en ensam gudomlig person, vem tar emot den perfekta kärleken från evighet? Den perfekta kärleken är givande, självuppoffrande och ömsesidig. Enligt er gudsbild har Gud ingen att ge sin kärlek till förrän han har skapat.

Är du villig att anpassa dig mot skriften? Ser du skriften som ditt fundament i din tro?
Citera
2023-09-26, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugg4n
Inga utav mina svar kommer från mig, jag har inte auktoritet att ge svar, jag är inte min egen påve. Mina svar kommer från den heliga, allmänneliga och apostoliska Kyrkan, som har auktoritet att ge svar då Kyrkan är, enligt den helige aposteln Paulus, ''sanningens pelare och grundval''.

Gud är En, det är korrekt. Ett Väsen, tre personer. Alla personerna delar samma väsen.

Du är rolig du. Om du vill tvista om Gud är en eller tre så får du jätte gärna dividera dina argument enbart med hjälp av skriften. Så ska jag svara med skriften. Så låter vi skriften förklara sig självt.
Citera
2023-09-26, 20:49
Medlem
Min mamma trodde på jehovas vitten, men var aldrig medlem så hon ville inte ge blod eller var medlem i svenska kyrkan, Vi firade eller ja vi gjorde litegrann på födelsedagar, julafton, nyårsafton och midsommarafton, men inget speciellt utan träffades inom familjen bara för att liksom. Någon som varit med om det haft en föräldrar eller släktingar som e troende så att säga, men lever inte som ett vittne eller är medlem i jehovas vittne?

Min mamma rökade med ska jag säga så det var väl det som gjorde att hon inte blev medlem kanske eller så vill hon kanske egentligen inte, vet inte. Motsägelsefullt e det på många punkter, men en sympatisör kan man säga då.
Citera
2023-09-26, 20:51
Medlem
Citat:
Du är rolig du. Om du vill tvista om Gud är en eller tre så får du jätte gärna dividera dina argument enbart med hjälp av skriften. Så ska jag svara med skriften. Så låter vi skriften förklara sig självt.

Jag har argumenterat med hjälp av skriften, där det står klart och tydligt att Gud är kärlek. Du ville inte svara på det, så jag hoppas du ser bristen nu i era teologiska resonemang, för den är tydlig.

Av dina bristfälliga svar kan jag bara anta att du inte har några bra respons på mina invändningar mot JVs teologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in