2023-11-03, 17:50
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har jag ingen aning om, var har du förklarat detta?

Kan du inte förklara igen?
Ska vi ta det ett varv till?? OK, jag citerar mig själv vad jag skrev nyss:

Citat:
När jag var liten så var min mamma ett jv, min pappa var det inte. Hon försökte alltid tvinga mig att
följa med till församlingen med motiveringen att Jesus hade sagt "låt barnen komma till mig". F ö en väldig bisarr tolkning(det var ju i det fallet barnen som närmade honom av nyfikenhet, inte precis så att han tvingade sig på dom)

När jag vägrade följa med sa min mamma: "Du ska vara glad för att din pappa inte är med för annars så hade han slagit dig så blodet hade sprutat!"
Vad exakt i det är det som du inte förstår??
Citera
2023-11-03, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ska vi ta det ett varv till?? OK, jag citerar mig själv vad jag skrev nyss:

Vad exakt i det är det som du inte förstår??

Det kan jag inte se som kristet/bibliskt.
Citera
2023-11-03, 18:05
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Det kan jag inte se som kristet/bibliskt.
Nej, inte jag heller!
Citera
2023-11-03, 19:35
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Vad har du för bevis för att jag och andra Jehovas vittnen är tvingade?

Därför att det finns gott om folk som skrivit att de tvingats mot hot om att de också uteslutits om de haft fortsatt kontakt.

Citat:
Vad bra att jag har dig på tråden, du svarade inte tidigare. Vad anser du om GertBennys påstående om att Visheten inte är ett vittne:

När du själv säger att Visheten definitivt beter sig som ett äkta vittne:

Jo, jag har sett dina barnsliga försök att pika mig.

Det var korrekt att Visheten bettedde sig så som jag upplever de vittnen som jag känner när jag skrev så. Sedan dess har Visheten däremot börjat att skriva lite mindre sansat och lite mindre strikt som organisationen säger. Det emotsäger däremot inte att det var sant att Visheten skrev som ett äkta vittne vid den tidpunkt då jag skrev så.

Du, däremot, skriver innnehållsmässigt som ett äkta vittne i det du citerar, men ditt beteende och det du skriver i övrigt stämmer illa med de vittnen som jag känner. Du saknar ödmjukhet, trots att du själv till mig förespråkat just ödmjukhet, du är grälsjuk och absolut inte förlåtande (vilket det inlägg du skrev ovan visar). Det är inte egenskaper som jag brukar koppla till ett äkta JV, men kanske är det bara så att ditt rätta jag enbart komemr fram på nätet, medan du i verkliga livet ger sken av att vara en ödmjuk, förlåtande och trevlig broder.
Senast redigerad av Smeso 2023-11-03 kl. 19:45.
Citera
2023-11-03, 20:52
Medlem
Citat:
Citat:
Vad har du för bevis för att jag och andra Jehovas vittnen är tvingade?
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Därför att det finns gott om folk som skrivit att de tvingats mot hot om att de också uteslutits om de haft fortsatt kontakt.

"gott om folk", hur många är det jämfört med Jehovas vittnen?

Citat:
Jo, jag har sett dina barnsliga försök att pika mig.

Rättfärdigt eller hur?

Citat:
Det var korrekt att Visheten bettedde sig så som jag upplever de vittnen som jag känner när jag skrev så. Sedan dess har Visheten däremot börjat att skriva lite mindre sansat och lite mindre strikt som organisationen säger. Det emotsäger däremot inte att det var sant att Visheten skrev som ett äkta vittne vid den tidpunkt då jag skrev så.

Ah, ok, nu är Visheten inte ett "lika äkta vittne" längre enligt Smeso den allsmäktige.

Citat:
Du, däremot, skriver innnehållsmässigt som ett äkta vittne i det du citerar,

Tack, det var snällt av dig.

Citat:
men ditt beteende och det du skriver i övrigt stämmer illa med de vittnen som jag känner. Du saknar ödmjukhet, trots att du själv till mig förespråkat just ödmjukhet, du är grälsjuk och absolut inte förlåtande (vilket det inlägg du skrev ovan visar). Det är inte egenskaper som jag brukar koppla till ett äkta JV, men kanske är det bara så att ditt rätta jag enbart komemr fram på nätet, medan du i verkliga livet ger sken av att vara en ödmjuk, förlåtande och trevlig broder.

Ok, förvirrande, är jag ett äkta Jehovas vittne eller inte, enligt ditt kungliga majestät?
Citera
2023-11-03, 20:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
"gott om folk", hur många är det jämfört med Jehovas vittnen?

Rättfärdigt eller hur?

Ah, ok, nu är Visheten inte ett "lika äkta vittne" längre enligt Smeso den allsmäktige.

Tack, det var snällt av dig.

Ok, förvirrande, är jag ett äkta Jehovas vittne eller inte, enligt ditt kungliga majestät?

Ett mycket barnsligt vittne som kan doktrinen, men som tydligen har svårt att faktiskt följa den på nätet.

Har du aldrig funderat på att faktiskt följa Jesu ord i praktiken i stället för att bara predika vad du helt uppenbarligen inte själv följer?
Citera
2023-11-03, 21:01
Medlem
Citat:
Ett mycket barnsligt vittne som kan doktrinen, men som tydligen har svårt att faktiskt följa den på nätet.

Har du aldrig funderat på att faktiskt följa Jesu ord i praktiken i stället för att bara predika vad du helt uppenbarligen inte själv följer?

Kan du ge exempel på vad jag inte följer enligt Jesu ord till skillnad från dig, som alltid följer Jesu ord?
Citera
2023-11-03, 21:22
Medlem
Citat:
Ja, försök att smyga undan, du. Du bad själv om exempel, och jag gav exempel från självaste JW.org, men det tålde du tydligen inte.

Kan du förklara exakt vad jag inte följer "Jesu ord i praktiken", istället för att kopiera och citera länkar?
Citera
2023-11-03, 22:18
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Kan du förklara exakt vad jag inte följer "Jesu ord i praktiken", istället för att kopiera och citera länkar?

Man kan lika gärna vända på det. Var står det att Jesus vill att hans följare ska vara grälsjuka, småsinta, lögnaktiga och oförlåtande?

Du beter dig här mycket grälsjukt och småsint, du far med osanning om andra här (mig själv inkluderad) och du visar inga som helst tecken på att vara förlåtande, snarare tvärtom så tar du gärna upp gammalt gruff.

När det gäller vad Jesus faktiskt påstås ha sagt så kan du säkert redan det, men jag ska påminna dig:
Matteus 7:12
”Allt som ni vill att andra ska göra mot er, det ska ni också göra mot dem."

Matteus 6:14-15
"För om ni förlåter andra kommer er himmelske Far att förlåta er, men om ni inte förlåter andra kommer er Far inte heller att förlåta er."

Jesus sa att djävulen är ”far till all lögn”.
Johannes 8:44
"Ni har djävulen till far, och ni vill göra hans vilja. Han var en mördare från första början, och han höll inte fast vid sanningen därför att det inte finns någon sanning i honom. Han ljuger därför att det är sådan han är, han är en lögnare och far till all lögn."

Så hur ska du ha det?
Kan du sluta med dina lögner om andra?
Kan du visa att du kan förlåta?
Kan du bemöta andra som du själv vill bli bemött?

Det är du som påstår att du tillhör den organsiation som närmast följer Jesu budskap.
Visa det då i ord och handling. Det är allt jag menade.

Jag, å andra sidan, framhåller vare sig mig själv eller mina tidigare organisationstillhörigheter som något som helst föredöme för någon annan, så din kommentar Jag antar att du är den mest exemplariska kristna som levt på jorden? Är du näst efter Jesus? visar bara hur långt ifrån vad Jesus predikade som du faktiskt befinner dig.
Citera
2023-11-03, 22:23
Medlem
Citat:
Fast du vet också att man frivilligt har valt att ingå i detta sammanhang genom en fysisk manifestation, dopet, eller hur?

Även om hon fortfarande går på möten, och ingen har några synpunkter på henne, så är det uppenbart för mig att hon inte längre vill egentligen vara ett Jehovas vittne, och vill inte följa bibelns budskap. Jag ser inte henne som ett Jehovas vittne, utan snarare en avfälling som inte tar till sig t.ex. bibelns budskap om uteslutning, detta även om hon fortfarande befinner sig i församlingen. Du har väl hört om vargar i församlingen? Jag tror knappast hon är långlivad i församlingen om hon har dessa åsikter, sanningen kommer fram förr eller senare.

Var det inte du också som mörkade dina egentliga åsikter och avsikter?

Jag har ingen förståelse för människor som inte är uppriktiga.

Jag vet inte vem Mankers är, och bryr mig inte på internet. Jag har varit med om personer på internet som påstått sig vara Jehovas vittnen, men som senare har visat sig inte vara det (milt sagt). (Jag har inte bara befunnit mig på Flashback).

Så du tror inte på att Visheten är ett JV? Ok, då vet vi det. Det kanske kommer som en överraskning för dig att det finns JVn som tänker fritt. Nu har du fått ett konkret exempel på detta. Så lär dig. Du förefaller också tro att yrande kretsen har monopol på att tolka bibeln rätt. Tror du verkligen att alla JV anser detta?
Att folk inom JV mörkar vad de egentligen tror och tycker är inte det minsta konstigt .Priset för att vara ärlig är förbannat högt, det borde du om någon veta.

Förresten, Titties, du har inte kommenterat ändringen att församlingsförkunnare inte längre behöver rapportera timmar. Är denna ändring något gott eller något dåligt enligt din mening? Betänk det faktum att antalet rapporterade timmar tidigare sågs som en indikator på personens andlighet.
Fast, det är väl en from förhoppning att få ett ärligt svar från dig.😜😎
Citera
2023-11-03, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Det är klart ni utesluter ogifta gravida kvinnor. Ni tror ju inte på jungfrufödslar!

Hahaha. Skämtar du med oss?

I fallet Maria i bibeln vet vi att hon inte blev tillfrågad om hon ville föda Guds son. Således blev hon våldtagen av Gud eller den Helige Ande.

Men rätt ska vara rätt, JV tror inte på att Maria var evig Jungfru, eftersom hon uppenbarligen fick fler barn
Citera
2023-11-03, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Det har jag väl förklarat??? Hon försökte tvinga mig!
Som så många andra. Alla i min ålder lockades/hotades att följa med på dom jävla mötena, och det sjukt förnedrande att tvinga en ungjävel att gå i tjänsten. Jag minns att man stod där som ett fån när folk ställde frågor, och man bara hade två skriftställen man skulle hänvisa till. Inte konstigt att de som blev kvar i sekten är sjuka i huvudet som vuxna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in