2023-11-26, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Hur kan man inte ens vara minsta ärlig mot sig själv att man faktiskt sitter i en exakt sådan situation när jag presenterar hård fakta. Det är så tråkigt att se hur livrädda de blir för faktiska sanningar. Hela deras värld kan rasa samman fullt förståeligt. Ska be för de.

Vi körde den här historien för ett tiotal år sedan. I just denna tråd. Reaktionen var exakt densamma då.
Det är sannolikt ett psykologiskt fenomen vi ser. Kognitiv dissonans kallas det. Vissa fakta är så skrämmande att de inte kan accepteras utan måste förnekas eller åtminstone bortträngas.

Vad jag förstått har JV fortsatt varit kvar i organisationer som t ex OSCE. Detta är ju egentligen anmärkningsvärt om man säger åt medlemmarna att inte förtrösta på människor.
Citera
2023-11-26, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
FN ändrade förutsättningarna i efterhand, det dokument som Jv skrev under på hade inga krav på att man ska stödja FN.

Och dessutom, vad är det för journalistisk frihet att man är tvungen att stödja FN för att kunna få tillgång till fakta och statistik från FN?

Nej, du vet att stadgarna för NGOs inte ändrades. FN har bekräftat detta ett flertal gånger.

Har du förstått vad en informationsavdelning är? FNs informationsavdelning informerar OM FN. Det gör den tillsammans med ett antal samarbetspartners, varav JV var en sådan under 10år.
Det handlar alltså inte om att få tillgång till statistik.
Citera
2023-11-26, 20:49
Medlem
Citat:
Vilka bevis existerar menar du som bevisar att Jehovas vittnen i hemlighet vill stödja FN?

Ingen har påstått detta. Du slåss mot väderkvarnar och skiftar fokus från det faktum att JV hade i egenskap av NGO medlemsskap i FNs informationsavdelning.
Detta vet vi.Varför de gjorde detta vet vi inte. Men det ändrar inte det faktum att organisationen var medlemmar i ett FN-organ i 10 år.
Citera
2023-11-26, 21:13
Medlem
Citat:
Som sagt, dom enda anklagelserna du har är: Vilken avsikt Jehovas vittnen har haft. Du kan inte bevisa detta överhuvudtaget.

Vilken avsikt tror du själv att organisationen har med sin medverkan i OSCE och liknande organ?
Citera
2023-11-26, 21:19
Medlem
Citat:
De är även registrerade som en charity och är skattebefriade bla som NGO:are men också som en charity. Läs på börja använd european association of jehovah's witnesses och sök på det i Google så ska du se hur de förekommer flitigt i olika politiska organ. Bilda dig en egen uppfattning om vad de pysslar med så kanske du snart börjar förstå att denna organisation ägnar sig åt politiska aktiviteter bakom ryggen på sina medlemmar.

https://learning.candid.org/resource...tion-and-role/

https://www.state.gov/non-government...united-states/

Jag tror dock inte man behöver ha en massa konspirationsteorier om detta. Det kan vara så enkelt som att organisationen försöker skydda sig och sin verksamhet juridiskt, ekonomiskt och politiskt. Problemet är dock att man inte kan vara öppen med detta inför medlemmarna.
Frågan om statsbidrag ligger i linje med detta. Man vill utnyttja systemet, även om det i teorin är Satan himself som är bossen över systemet.
Citera
2023-11-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vi körde den här historien för ett tiotal år sedan. I just denna tråd. Reaktionen var exakt densamma då.
Det är sannolikt ett psykologiskt fenomen vi ser. Kognitiv dissonans kallas det. Vissa fakta är så skrämmande att de inte kan accepteras utan måste förnekas eller åtminstone bortträngas.

Vad jag förstått har JV fortsatt varit kvar i organisationer som t ex OSCE. Detta är ju egentligen anmärkningsvärt om man säger åt medlemmarna att inte förtrösta på människor.

Jag har förstått att det bottnat i dissonansen helt klart. Så sorgligt. Bekräftar bara att de inte är fritänkande utan fullständigt styrda och begränsade.
Citera
2023-11-26, 22:00
Medlem
Citat:
Jag tror dock inte man behöver ha en massa konspirationsteorier om detta. Det kan vara så enkelt som att organisationen försöker skydda sig och sin verksamhet juridiskt, ekonomiskt och politiskt. Problemet är dock att man inte kan vara öppen med detta inför medlemmarna.
Frågan om statsbidrag ligger i linje med detta. Man vill utnyttja systemet, även om det i teorin är Satan himself som är bossen över systemet.

Det handlar alltid om pengar och makt. Du la pricket över i:et där 👍🏻
Citera
2023-11-26, 22:30
Medlem
Citat:
Nej, men FNs informationsavdelning är ett FN-organ. Och det var detta organ man sökte inträde i 1991. Precis efter Sovjetunionens kollaps. 😎
Bara för att du får ett nyhetsbrev via mejl, är du då en samarbetspartner för att sprida dynga? Även om du bara tar emot information och inte sprider den vidare? Jesus sa: döm rättvist, inte efter skenet. Bevisa att Jv under dessa tio år de fick information från DPI spred den vidare genom organisationens publikationer. På vilket sätt samarbetade Jv med FN-organet då? Jag är inget Jv, har aldrig varit ett heller.
Citera
2023-11-26, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Bara för att du får ett nyhetsbrev via mejl, är du då en samarbetspartner för att sprida dynga? Även om du bara tar emot information och inte sprider den vidare? Jesus sa: döm rättvist, inte efter skenet. Bevisa att Jv under dessa tio år de fick information från DPI spred den vidare genom organisationens publikationer. På vilket sätt samarbetade Jv med FN-organet då? Jag är inget Jv, har aldrig varit ett heller.

Men snälla du. Lägg ner dina löjliga ohållbara jämförelser. Det räcker med att de överhuvudtaget ens haft samröre med vilddjuret som medlemmar. Vad är det du vägrar ta in. Acceptera verkligheten istället för att försöka förändra den i dina urusla försök.
Citera
2023-11-26, 22:56
Medlem
Citat:
Man bröt då en brittisk tidning hade en stor artikel om det hela. Nu har jag inte i huvudet vilken tidning det var, men jag vill minnas att det hände 2001

Varsågod! 🫡

https://www.theguardian.com/uk/2001/...religion.world
Citera
2023-11-27, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin

Gå tillbaka i tråden och titta på villkoren.
Dessutom hade man i tidskriften Vakna en artikelserie om FN där inte ett ord om vilddjuret nämndes.
Citera
2023-11-27, 00:56
Medlem
Citat:
Det handlar alltid om pengar och makt. Du la pricket över i:et där 👍🏻

Eller status och beskydd. Den enda vettiga förklaringen till FN samarbetet är att organisationen ville ha lättare att etablera sig i ett antal nybildade stater efter Sovjetunionens kollaps. Betänk att man ansökte hösten 1991 just när detta hände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in