2017-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Jag vet precis vart du vill. Din slukare

Om jag svarar att jag inte överlämnade mig före mitt dop kommer du misskreditera mig och påstå att jag inte vet vad jag talar om.

Om jag svarar att jag överlämnade mig före mitt dop kommer du skuldbelägga mig för att jag inte håller mitt löfte till Jehova.

Jag kan bara konstatera återigen hur tydligt det är att Jehovas vittnen är en manipulativ sekt som försöker kontrollera sina medlemmar med tankekontroll och känslomässig manipulation.

Scientologerna är en annan sekt. När en scientolog går med i Sjöorganisationen får den skriva under ett kontrakt där den förbinder sig att använda en miljard år i heltidstjänst för Sjöorganisationen.
Tycker du att det är fel av en avhoppad scientolog att bryta det kontraktet?

Att bekräfta att man har överlämnat sig själv till Jehova är inget konstigt, man visar ju detta i dop. Att ni gör detta till något mystiskt och konstigt visar bara att ni inte i själva verket har överlämnat er åt Jehova innan ni blev döpta.

Detta förklarar en del. Ungdomar t.ex. som inte är uppriktiga med att överlämna sig till Jehova, kommer självklart att få problem efteråt.
Citera
2017-12-10, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Har hört att man ser lite speciellt på äktenskap och skilsmässa. Man gifter sig ju och först då får man ha sex med varandra (om det inte är ändrat till förlovning som verkar vara löftet). Sen om man skiljer sig så hamnar man ju i ett konstigt läge. Skilsmässan är tydligen både giltig och ogiltig samtidigt. Giltig för att man inte får ha sex med sin fd partner och ogiltig för att man inte heller får gifta om sig. Stämmer det? Om det stämmer, får man dejta när man är skild?

För att kunna bli fri att gifta om sig behöver man ett erkännande eller bevis för att exet har haft otillåtet sex.
Ett hämndlystet ex kan verkligen fucka upp det för den andra.

Dejta är lite gråzon, inte helt förbjudet men aja baja om man träffas på tu man hand.
Citera
2017-12-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag avslöjade att jag personligen hade överlämnat mig till Jehova, varför är detta känsligt för avfällingar?
Har ni dåligt samvete inför Jehova?

Om man nu har överlämnat sig till Jehova och verkligen tror att han är Gud så har ju det ingenting alls med om man varit med i sekten JV eller inte.
Citera
2017-12-10, 18:28
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Menar du att din tro på Gud beror på människor? Hur skulle du ha klarat dig om du hade varit med om samma sak som Job, där alla hans vänner vände sig emot honom och föreslog att han skulle förbanna Gud, som hade gett honom hans plågor? (vilket inte var sant).

VIll inte att det ska vara så men ej inte så lätt i o m kravet att tillhöra jv och dessa människor för att ens kunna hålla mig nära gud. Det är ju det man lär sig inom jv, tillhör jehovas vittnen och en församling där måste vara närvarande i för att kunna få gott förhållande till gud och att församlingen och vara en del i dennes gemenskap med alla medtroende är en del av tillbedjan till jehova.
Citera
2017-12-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
För att kunna bli fri att gifta om sig behöver man ett erkännande eller bevis för att exet har haft otillåtet sex.
Ett hämndlystet ex kan verkligen fucka upp det för den andra.

Dejta är lite gråzon, inte helt förbjudet men aja baja om man träffas på tu man hand.

Jodå det är förbjudet, det finns en vt-artikel om det, som renderar i märkning om det inte åtlyds.
Citera
2017-12-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är bara ttsp, det store förvrängaren, som här försöker vrida vad som står i litteraturen för att passa hans personliga åsikter. Förlovning räcker inte.
Du får inte dejta när du är skild, om inte ditt ex bevisligen har hoppat i säng med någon annan. "Bevisligen" kan ju vara lite kinkigt som du förstår.

Gäller tvåvittnesregeln vid kontroll av vem skilda dejtar och ev ligger med?😊
Citera
2017-12-10, 18:30
Medlem
Citat:
Jag avslöjade att jag personligen hade överlämnat mig till Jehova, varför är detta känsligt för avfällingar?
Har ni dåligt samvete inför Jehova?

Vad i personligt fattar du inte?
Det är en del i själva processen eller hur.
Men fortfarande non of your fucking business.

Det är mycket du avslöjar om dig själv.
Sällan till din fördel.
Citera
2017-12-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Hur står du ut med att leva dubbellivet som du gör, låtsas bland vittnena att du tror som de och lever som de, men att du själva verket hjärtemässigt är borta från rörelsen(låter som ett helvete)? Jag uppfattar dig som detta i o m hur du har skrivit tidigare. Lägg märke till att jag inte skuldbelägger dig utan jag är nyfiken hur du tänker.

Men tycker du inte att han är ohederlig när han låtsas var ett Jehovas vittne, och på Flashback smutskastar och hatar t.o.m. hans familj?

Tror du att Gud godkänner sådana som ljuger och förvränger?
Citera
2017-12-10, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Gäller tvåvittnesregeln vid kontroll av vem skilda dejtar och ev ligger med?😊

Ja
Citera
2017-12-10, 18:39
Medlem
CrazyPriests avatar
Citat:
Men tycker du inte att han är ohederlig när han låtsas var ett Jehovas vittne, och på Flashback smutskastar och hatar t.o.m. hans familj?

Tror du att Gud godkänner sådana som ljuger och förvränger?

Du menar att han ljuger och förvränger det han säger om vittnena alltså? Men om det är så, så ja. Låter jobbigt i längden att leva ett dubbelliv.
Citera
2017-12-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrazyPriest
Hur står du ut med att leva dubbellivet som du gör, låtsas bland vittnena att du tror som de och lever som de, men att du själva verket hjärtemässigt är borta från rörelsen(låter som ett helvete)? Jag uppfattar dig som detta i o m hur du har skrivit tidigare. Lägg märke till att jag inte skuldbelägger dig utan jag är nyfiken hur du tänker.

Det är inte helt lätt. Det finns yttre omständigheter som tvingar mig att för tillfället vara kvar.

Det hjälper dock oerhört att lära sig om i synnerhet känslomässig manipulation. Då kan man förstå och identifiera vad som händer, och på så sätt observera istället för absorbera exempelvis skuldbeläggande.

Rekommenderar verkligen att läsa "Combatting Cult Mind Control" av Steven Hassan, tidigare medlem i Moon-rörelsen.
Citera
2017-12-10, 18:45
Medlem
Citat:
Att bekräfta att man har överlämnat sig själv till Jehova är inget konstigt, man visar ju detta i dop. Att ni gör detta till något mystiskt och konstigt visar bara att ni inte i själva verket har överlämnat er åt Jehova innan ni blev döpta.

Detta förklarar en del. Ungdomar t.ex. som inte är uppriktiga med att överlämna sig till Jehova, kommer självklart att få problem efteråt.

Vem är det som försöker konstla till det här?
Vi pratar om dopet och du försöker blanda bort korten genom att påpeka den lilla skillnaden mellan om man är överlämnad och döpt. Som om det skulle vara okay inom JV att någon nöjde sig med att bara överlämna sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in