2017-07-10, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
De flesta i Sverige förvaltar friheten klokt......de förkastar organiserad religion. Jag skulle gissa att 90 procent av de som lämnar blir sekulära. Men du kanske inte unnar dem den friheten?

Jo dom får göra som dom vill, men att ägna hela sin vakna tid till att ägna sina tankar åt, fundera, läsa och hata Jehovas vittnen är inte sunt.

Jag tycker inte om lögnerna som sprids om Jehovas vittnen, och därför reagerar, men egentligen tycker jag synd om dom, och önskar för deras egen skull att dom höll på med något uppbyggande istället.

För min del är det uppbyggande att vara på FB, trots motståndet, jag blir bara stärkt av att se hur människor agerar på FB.

Det spelar ingen roll hur mycket avfällingarna ljuger och drar med sig människor, sanningen är ändå sanningen, och Gud kommer att gå till rätta med ondskan vare sig ni vill det eller inte. Och Gud kommer att upprätta en ny ordning där onda människor inte kommer att accepteras, oavsett vad ni tycker och oavsett hur mycket ni smutskastar och ljuger.

Och Gud kommer också att driva sin vilja igenom oavsett vad jag säger och gör. Att ni skyller på mig, att jag producerar avfällingar har ingen större betydelse, jag anser att jag har goda avsikter, och endast Gud kan döma mig.
Citera
2017-07-10, 15:36
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vart som helst förutom Jehovas vittnen, jo jag har förstått det.

Jag har läst många vittnesmål nu från f.d vittnen som lämnat organisationen om hur så mycket lyckligare liv de lever nu. Hur de lyckats utveckla sig både akademiskt och mentalt. Hur fria de är utan den betungande pressen om att alltid göra mer/du gör inte nog. "Titta, gamla helförlamade Agda som ligger stel på en brits är minsann heltidspionjär, hur kommer det sig att du bara gör hälften av det hon gör? Du borde göra mer!"

De börjar inte alls knarka och ligga runt som sexgalningar utan kan äntligen upptäcka sina egna liv och hur fantastiskt det kan vara utan en diktatorisk "gud" som mikrostyr varenda detalj.

"Avfällingar"/whistleblowers lämnar ju för att dom upptäckt uppsåtliga lögner och vill hjälpa sina medmänniskor genom att berätta om det. Är det så underligt att vara upprörd när man får veta att man kanske växt upp i en lögn och deltagit i den i årtionden? Det är väl mer självklart att man passionerat vill förmedla sin nya insikt.
JVn hade ju förut, under Rutherfords tid, bilar med stora megafoner som dom placerade på gator och torg och utanför kyrkor under gudstjänst, som basunerade ut högljudd propaganda och hur falsk kristendomen är och att "religion is a snare and a racket". Var det för att dom var kristendomens bittra avfällingar då eller?

Om du hade spenat mellan tänderna, blir du arg om nån säger det till dig? Om du köpte en ny, svindyr bil som ska vara den säkraste på marknaden men detta var en lögn eftersom den medvetet var livsfarligt felkonstruerad, skulle du då vilja att nån insatt varnade dig?

Du säger att du skulle fortsätta vara ett JV även om organisationen skulle tex börja delta militärt. Really? Här avslöjar du ju att du endast är med bara för att, som ett trots.
Citera
2017-07-10, 15:49
Medlem
Citat:
Jo dom får göra som dom vill, men att ägna hela sin vakna tid till att ägna sina tankar åt, fundera, läsa och hata Jehovas vittnen är inte sunt.

Jag tycker inte om lögnerna som sprids om Jehovas vittnen, och därför reagerar, men egentligen tycker jag synd om dom, och önskar för deras egen skull att dom höll på med något uppbyggande istället.

För min del är det uppbyggande att vara på FB, trots motståndet, jag blir bara stärkt av att se hur människor agerar på FB.

Det spelar ingen roll hur mycket avfällingarna ljuger och drar med sig människor, sanningen är ändå sanningen, och Gud kommer att gå till rätta med ondskan vare sig ni vill det eller inte. Och Gud kommer att upprätta en ny ordning där onda människor inte kommer att accepteras, oavsett vad ni tycker och oavsett hur mycket ni smutskastar och ljuger.

Och Gud kommer också att driva sin vilja igenom oavsett vad jag säger och gör. Att ni skyller på mig, att jag producerar avfällingar har ingen större betydelse, jag anser att jag har goda avsikter, och endast Gud kan döma mig.

Jag beskyller sig inte för att producera avfällingar........tvärtom; jag gläds att du så framgångsrikt skrämmer bort folk från Jv, och därmed befriar dessa. Fortsätt i den stilen. ....det är ju du och gamle Göran som gör jobbet. 😂
Citera
2017-07-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Jag har läst många vittnesmål nu från f.d vittnen som lämnat organisationen om hur så mycket lyckligare liv de lever nu. Hur de lyckats utveckla sig både akademiskt och mentalt. Hur fria de är utan den betungande pressen om att alltid göra mer/du gör inte nog.

Vad bra! Men det är knappast dom som befinner sig på FB och ältar i gamla oförrätter. Och det är inte dom som är avfällingar, för dom finns det fortfarande hopp om när dom börjar inse att harmageddon närmar sig.
Citera
2017-07-10, 16:56
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Vad bra! Men det är knappast dom som befinner sig på FB och ältar i gamla oförrätter. Och det är inte dom som är avfällingar, för dom finns det fortfarande hopp om när dom börjar inse att harmageddon närmar sig.

Hur menar du nu? Dom lämnade så klart för att dom insåg att allt var lögn. Varför skulle dom då tro på nåt JV-Harma som aldrig kommer och vilja gå tillbaka till lögnen?

Om man en gång insett JV org lögnen så blir ett vittnesmöte som att titta på en trollkarls magiska trick efter att man lärt sig alla hans hemligheter. Det faller sig ganska platt alltså.

Du har fallit för JV orgs definition av ordet avfälling. Nu är du så påverkad att du inte kan se den rätta betydelsen.
Citera
2017-07-10, 17:33
Medlem
Citat:
Hur menar du nu? Dom lämnade så klart för att dom insåg att allt var lögn. Varför skulle dom då tro på nåt JV-Harma som aldrig kommer och vilja gå tillbaka till lögnen?

Om man en gång insett JV org lögnen så blir ett vittnesmöte som att titta på en trollkarls magiska trick efter att man lärt sig alla hans hemligheter. Det faller sig ganska platt alltså.

Nej, det finns säkert många som lämnat för att dom(felaktigt) känt att dom inte orkar gå i tjänst och vara en kristen, och ansett olika saker vara lögn, men ändå inte är fientligt inställda till Guds organisation, och senare kan inse att dom dragit för snabba slutsatser.

Även Saul trodde att han gjorde rätt, och förföljde dom kristna. Han var ond mot dom kristna, men när han ställdes inför Gud, öga mot öga, i form av Jesus, så vända han om från hans onda gärningar och blev känd som Paulus, som skulle vara ett utvalt redskap för Gud:

"Men Herren sade till honom: ”Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk"(Apg 9:15 Bibel2000)

Citat:
Du har fallit för JV orgs definition av ordet avfälling. Nu är du så påverkad att du inte kan se den rätta betydelsen.

Sluta nu, suck.
Citera
2017-07-10, 19:09
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Nej, det finns säkert många som lämnat för att dom(felaktigt) känt att dom inte orkar gå i tjänst och vara en kristen, och ansett olika saker vara lögn, men ändå inte är fientligt inställda till Guds organisation, och senare kan inse att dom dragit för snabba slutsatser.

Även Saul trodde att han gjorde rätt, och förföljde dom kristna. Han var ond mot dom kristna, men när han ställdes inför Gud, öga mot öga, i form av Jesus, så vända han om från hans onda gärningar och blev känd som Paulus, som skulle vara ett utvalt redskap för Gud:

"Men Herren sade till honom: ”Gå, honom har jag utvalt till mitt redskap. Han skall föra ut mitt namn till hedningar och kungar och Israels folk"(Apg 9:15 Bibel2000)

Sluta nu, suck.

Haha, "sluta nu, suck"?? Verkligen?

Saul återvände inte till något bekant, han fann sanning efter att Jesus fyllde honom med Helig Ande. Och där stannade han för resten av livet. Kanske jag läst av fel där men det lät som om du ville likställa Saul med uteslutna JVn som återvänder till JV org. Något jag tror du personligen inte skulle göra även om Gud själv skulle tala direkt till dig. Det kallas för enfaldig envishet, är varken bekommande eller särskilt smart. Ditt hjärta är avstängt och uppfyllt med din egna rättfärdighet du anser dig ha arbetat dig till och förtjänar.
Citera
2017-07-10, 19:17
Medlem
Citat:
Det har du rätt i faktiskt, men jag tycker jag kan se ett mönster här när det gäller VT, så det är lätt hänt att man skyndar före styrande kretsen när man förutser framtiden.

Aja baja, inte springa före Jehovas vagn!

Citat:
De pekar ju finger åt tex kristendomen och säger att ordet "treenigheten" inte finns med i Bibeln, (sant) vilket "governing body" inte heller gör. Men nu finns den ju med lite på kanten, som ett testförsök i deras egna bibel.
Min JV förälder är övertygad om att tex namnet Jehova finns med i NT grundtext och att det är därför NVÖ är den enda korrekta översättning som finns. Det spelar ingen roll vilka bevis jag kommer med. Likaså ordet "annat" som är infogat där Jesus skapade allt. I min 1992 NVÖ är ordet inom hakparentes med förklaring. Nu står ordet helt självständigt, utan parentes som om det vore riktigt. Det är manipulation i högsta grad som smyger sin in i var revision.

Men som du säger, vi får se vad som händer. Jag är i alla fall villig att slå vad med hög insats.

Det var intressant! Ja det stämmer ju, i '92 utgåvan är orden inom hakparantes, men redan i '03 utgåvan har hakparanteserna försvunnit. Men använder man Sällskapets egen interlinear så mycket riktigt, där finns inget "annat".
Citera
2017-07-10, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
När du var inne eller rättare sagt troende; hur reagerade du så på flagranta läroändringar, t ex om generatio en efter 1914 ?

Det är en bra fråga. Jag har funderat på det. Det är något slags dubbeltänk i stil med 1984. Man accepterar den nya förståelsen som riktig, och som att den alltid har varit riktig, fast man samtidigt vet att man inte trodde så innan. Jag kan inte riktigt förklara det, det behöver funderas på mer.
Citera
2017-07-10, 19:52
Medlem
Citat:

Vart ska du vända dig nu när du pratar om att lämna Jehovas vittnen? Den frågan har jag ställt till dom flesta av dessa avfällingar, ingen har kunnat svara.

Ska man stanna kvar i en lögn bara för att man ännu inte funnit sanningen, är det så du menar?
Citera
2017-07-10, 19:55
Medlem
Citat:
Haha, "sluta nu, suck"?? Verkligen?

Saul återvände inte till något bekant, han fann sanning efter att Jesus fyllde honom med Helig Ande. Och där stannade han för resten av livet. Kanske jag läst av fel där men det lät som om du ville likställa Saul med uteslutna JVn som återvänder till JV org. Något jag tror du personligen inte skulle göra även om Gud själv skulle tala direkt till dig. Det kallas för enfaldig envishet, är varken bekommande eller särskilt smart. Ditt hjärta är avstängt och uppfyllt med din egna rättfärdighet du anser dig ha arbetat dig till och förtjänar.

Ja du läser fel som vanligt, det verkar som att du vill missförstå mig.
Citera
2017-07-10, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Ska man stanna kvar i en lögn bara för att man ännu inte funnit sanningen, är det så du menar?

Nej, jag menar att man ska stanna kvar i sanningen, även om Guds representanter presenterar en lögn, jag trodde jag var tydlig med det. Återigen, vad sade Jesus att judarna skulle göra med tanke på deras ledares avfall?

Jag vet att du har svårt att tänka i flera steg, men svara så gott som du kan, vad skulle Jesu åhörare göra när dom hörde att Guds folk var infekterad med maktgalna ledare som Fariseerna?

1) Skulle dom göra uppror? 2) Skulle dom avsäga sig sin judendom? 3) Skulle dom göra något annat än vad Fariseerna gjorde och ändå identifiera sig som jude och vara en del av Guds folk?

Läs Matteus 23:1-12 och svara sedan. Det verkar som att trots att du påstår dig ha varit en äldste, behöver mjölk:

"Om detta finns mycket att säga, men det är svårt att få er att förstå det eftersom ni har blivit tröga att lyssna. Ni borde vid det här laget själva vara lärare, men i stället behöver ni nu på nytt någon som lär er de första grunderna i Guds ord.

Ni har återgått till att behöva mjölk i stället för fast föda. Och den som lever på mjölk är ett spädbarn och kan inte fatta en undervisning om rättfärdighet. Den fasta födan är till för vuxna, för dem som träget har övat upp sina sinnen till att skilja mellan gott och ont.
"(Hebr 5:11-14 Bibel2000)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in