2023-09-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasectomater
Tror du att du måste arbeta för evigt liv som belöning?

Ef 2:8-9

"Ni är alltså räddade av nåd genom tron, inte av er själva, utan det är en gåva från Gud, inte på grund av gärningar, och därför kan heller ingen skryta."

Joh 3:16

"Så älskade Gud världen att han gav den sin ende Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv."

Rom 3:23-24

"Alla har ju syndat och gått miste om härligheten från Gud. Nu har de gjorts rättfärdiga, fritt, av nåd, genom att han låtit Kristus Jesus köpa dem fria."
Senast redigerad av Visheten 2023-09-23 kl. 12:23.
Citera
2023-09-23, 17:26
Medlem
Det är intressant att JV säger att de har sanningen, de säger inte att kristendomen har sanningen.

En organisation i usa är tydligen basen för sanningen, inte kristendomen.

Liten titt på youtube visar hur smorda bröder köper whisky på söndag i usa.
Citera
2023-09-23, 19:02
Medlem
Om man som JV bor själv och ska flytta till en ny stad med en ny församling vad händer då. Kommer äldste eller någon annan i församlingen informera vem man är och vad man gjort och inte där man verkat innan. Känns ju som att medlemmarna lever under en extrem kontroll.
Citera
2023-09-23, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt
Det är intressant att JV säger att de har sanningen, de säger inte att kristendomen har sanningen.

Det finns inget alkoholförbud inom JV. Så om tex smorda bröder köper whisky så är det okej. Däremot är det inte riktigt accepterat att bli full eller dricka större mängder alkohol. Men det finns inget förbud som sagt.

Detta med sanningen är rätt intressant ja. Speciellt om man tittar på andra kristna kyrkor och samfund. De brukar vara rätt öppna för kyrkogemenskap och ekumenik, även om det varierar en del hur det ser ut i praktiken. JV står utanför. Andra kristna har inte riktigt samma syn på att de har ”sanningen” och alla andra inte har det.

JV anser ju att de är kristna, även om det är lite omdiskuterat bland andra. Men det är inte kristendomen generellt som är basen för sanningen, då andra kristna trossamfund tolkar bibeln annorlunda etc. Så JV anser ju att alla andra är falska kristna.

De anser ju att alla samfund inte kan ha rätt, och att det är få som ska gå den smala vägen osv. Man kan läsa lite mer om det om man tex läser länkarna nedan, eller söker efter mer information.

https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-lär...istna-samfund/

https://www.jw.org/sv/bibliotek/böck...-2/lektion-13/

https://www.jw.org/sv/vad-bibeln-lär...na-religionen/
Citera
2023-09-24, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perish79
Om man som JV bor själv och ska flytta till en ny stad med en ny församling vad händer då. Kommer äldste eller någon annan i församlingen informera vem man är och vad man gjort och inte där man verkat innan. Känns ju som att medlemmarna lever under en extrem kontroll.

Stämmer. Ditt registerkort från din gamla församling följer med till den nya församlingen du flyttar till. Ja extrem kontroll är bara förnamnet
Citera
2023-09-24, 14:40
Medlem
Vasectomaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brendt

Och själva saken med Morris dekadenta livsstil när han köper top shelf whiskey för nära 1000 dollar (under mötestid dessutom) är att han/organisationen uppmanar medlemmarna att just inte leva utsvävade liv utan leva billigt och enkelt, men skänka så mycket de kan till organisationen. Och vi vet vad Jesus ansåg om hycklare. Men nu är han utsparkad, Tajtbyxan alltså.
Citera
2023-09-25, 14:17
Medlem
Jag är ett JV. Ställ gärna frågor.
Citera
2023-09-25, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visheten
Jag är ett JV. Ställ gärna frågor.
Jag tror de flesta har hört talas om era lögner om evangeliet, så jag tror de är färdiga med er.

Jv har börjat gå från dörr till dörr igen. Jag stötte på en grupp förra veckan. Jag bad en man att läsa Jes 65:22, där det står att folk på den nya jorden blir gamla som träden. Hans fru lämnade oss och sa att jag bara ville bråka. Jv hävdar ju att de ska leva för evigt på den nya jorden. En avvikelse ingen kan förklara. Men du kanske kan?
Citera
2023-09-25, 17:21
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag tror de flesta har hört talas om era lögner om evangeliet, så jag tror de är färdiga med er.

Jv har börjat gå från dörr till dörr igen. Jag stötte på en grupp förra veckan. Jag bad en man att läsa Jes 65:22, där det står att folk på den nya jorden blir gamla som träden. Hans fru lämnade oss och sa att jag bara ville bråka. Jv hävdar ju att de ska leva för evigt på den nya jorden. En avvikelse ingen kan förklara. Men du kanske kan?

Syftar inte "bli gammal som träden" i så fall enbart på att leva mycket, mycket länge, längre än vad som går att förstå?
Träd blir inte skröpliga med högre ålder, de blir starkare, så varför skulle "bli gammal som träden" betyda "bli gammal som människor blir gamla"?
Senast redigerad av Smeso 2023-09-25 kl. 17:26.
Citera
2023-09-25, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Syftar inte "bli gammal som träden" i så fall enbart på att leva mycket, mycket länge, längre än vad som går att förstå?
Träd blir inte skröpliga med högre ålder, de blir starkare, så varför skulle "bli gammal som träden" betyda "bli gammal som människor blir gamla"?
Spelar det någon roll? Poängen är att inget på jorden lever för evigt. Träd kan leva högst några hundra till några tusen år. Jämför med åldern Adam och Noa hade innan de dog.
Citera
2023-09-25, 20:10
Medlem
Visheten, du skrev att vi får ställa frågor, och jag har några funderingar.

Jag fick besök av Jehovas, och ställde frågor. Men de hänvisade hela tiden till Bibelcitat. Jag bad dem att svara med egna ord, men det ville de inte och blev irriterade på mig. Tillåts de inte att göra det?

Jag frågade om JV är bättre än andra människor, och värda mera, och de svarade "ja".

På frågan om vad som händer med människor som inte tillhör JV så svarade de att "Gud dödar dem". Men detta svar gjorde mig upprörd, för mig är Gud kärlek.

Är deras svar något som gäller för Jehovas? Tack!
Senast redigerad av Akasha1000 2023-09-25 kl. 20:17.
Citera
2023-09-25, 20:21
Medlem
Finns det många sympatisörer till Jehovas Vittnen?

Hur är det att Leva som Jehovas Vittne i dagens Sverige?

Finns det någon framtid för den tron?

Får de statligt bidrag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in