2015-03-28, 15:37
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Tror svaret är chins

Tror jag med. Kombinerat med övrig ryggträning. En stark rygg kommer alltid vara behjälplig vid chins.
Citera
2015-03-28, 16:12
Medlem
När det blir tungt så använder du omedvetet också biceps. Kan ju testa att öka lite i styrka där. Annars är det nog som andra säger - mer chins. Du kan testa göra lite olika variationer på chins, som avstånd mellan händerna, hur långt ner/upp du går. Du kan även testa att "sväva" från sida till sida väl uppe i chinsställning.
Citera
2015-03-28, 16:26
Medlem
Obi-Wans avatar
Om målet är att öka i chins skulle jag nöta chins och gå ner i vikt. Testa också att variera mellan att köra med kroppsvikten och att köra med extra vikt.
Citera
2015-03-28, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Har funnit en förkärlek till chins, dock klarar jag bara mellan 6-8 st beroende på dagsform osv. Min fråga är nu hur ska jag lägga upp träningen för att klara ca 10-15 st tills den 28 April?

Träna mer Biceps!! för många tar styrkan slut i armarna(biceps) innan ryggen.
Citera
2015-03-28, 16:51
Medlem
Hodurs avatar
Ryggen gör rätt så mycket jobb även om greppet är supinerat..

Jag skulle byta grepp ts, kör hammer grepp (neutralt), breda räckhäv (pull-ups) variera. Det vill säga gör fortfarande chins, fast lägg till några sets av andra övningar.

Vila längre mellan sets för att öka styrkeanpassningen, minst 3 min mellan varje sets. Försök köra på färre reps, detta kan du göra genom att hålla en vikt mellan benen (artificiell kroppsvikt) när du utför övningen. Eller om det finns på ditt gym bälten så kan du använda sådant, eller ta med själv.

Dvs kör viktade chins så att repsantalen minskar.

Högre vikt och högre vila är nyckeln till att bli starkare. Någon som säger annorlunda förstår ingenting, då det är bevisat att träna på lågreppat så ökar man mer i reps än någon som tränar högreppat/uthållighet. Gå ner i fettprocent så blir det lättare också.
Citera
2015-03-28, 17:14
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blazek
När det blir tungt så använder du omedvetet också biceps. Kan ju testa att öka lite i styrka där. Annars är det nog som andra säger - mer chins. Du kan testa göra lite olika variationer på chins, som avstånd mellan händerna, hur långt ner/upp du går. Du kan även testa att "sväva" från sida till sida väl uppe i chinsställning.

Citat:
Ursprungligen postat av Obi-Wan
Om målet är att öka i chins skulle jag nöta chins och gå ner i vikt. Testa också att variera mellan att köra med kroppsvikten och att köra med extra vikt.

Citat:
Ursprungligen postat av JoeStoe
Träna mer Biceps!! för många tar styrkan slut i armarna(biceps) innan ryggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Ryggen gör rätt så mycket jobb även om greppet är supinerat..

Jag skulle byta grepp ts, kör hammer grepp (neutralt), breda räckhäv (pull-ups) variera. Det vill säga gör fortfarande chins, fast lägg till några sets av andra övningar.

Vila längre mellan sets för att öka styrkeanpassningen, minst 3 min mellan varje sets. Försök köra på färre reps, detta kan du göra genom att hålla en vikt mellan benen (artificiell kroppsvikt) när du utför övningen. Eller om det finns på ditt gym bälten så kan du använda sådant, eller ta med själv.

Dvs kör viktade chins så att repsantalen minskar.

Högre vikt och högre vila är nyckeln till att bli starkare. Någon som säger annorlunda förstår ingenting, då det är bevisat att träna på lågreppat så ökar man mer i reps än någon som tränar högreppat/uthållighet. Gå ner i fettprocent så blir det lättare också.
Tack gubbar, ska ta till mig era råd och se hur många reps jag klarar inom en månad.
Har börjat med att köra 5 reps, 10 sets hemma.
Ryggen och biceps finns det helt klart stor utvecklingspotential i.
Dock är inte att gå ned i vikt ett alternativ, eftersom jag redan nu väger relativt lätt
Citera
2015-03-28, 18:02
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesper98.
Tack gubbar, ska ta till mig era råd och se hur många reps jag klarar inom en månad.
Har börjat med att köra 5 reps, 10 sets hemma.
Ryggen och biceps finns det helt klart stor utvecklingspotential i.
Dock är inte att gå ned i vikt ett alternativ, eftersom jag redan nu väger relativt lätt
Här har du en ganska utförligt skriven guide hur du blir bättre på chins.
Citera
2015-03-28, 21:49
Medlem
Behöver hjälp med squats

När jag gör squats känner jag av det i mina ljumskar, varför? Ska det vara så? Försöker träna på min teknik men antar att något är fel..
Citera
2015-03-28, 22:33
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phnix
När jag gör squats känner jag av det i mina ljumskar, varför? Ska det vara så? Försöker träna på min teknik men antar att något är fel..
Ställ dig eventuellt lite bredare, vinkla ut tårna 30° och se till att knäna pekar åt samma håll som tårna genom hela rörelsen. Se om det känns bättre.
Citera
2015-03-29, 07:39
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phnix
Kan det vara så du att har vikten för långt fram på foten (mot tårna snarare än hälen) och får kompensera med ljumskarna?
Citera
2015-03-29, 08:25
Medlem
jesper98.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Här har du en ganska utförligt skriven guide hur du blir bättre på chins.
Tack, ska läsa igenom den när jag börjar vakna till lite mer
Citera
2015-03-30, 12:01
Medlem
Ovcharkas avatar
Hur brukar ni ladda upp inför ett pass? Ett normalt pass, alltså max 60 min och inget komplicerat på gymmet. Svensson-träning.

Jag äter frukost som vanligt, ser till att inte äta för tätt inpå träningen, och så fyller jag upp vätskedepåerna med vatten inför passet (Men liksom maten inte så att jag är "mätt" när jag tränar). Dricker thé precis innan avfärd för en liten energiboost.

Nåt annat roligt man kan göra? Små enkla tips som förbereder en?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in