2015-04-16, 17:20
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eshkoshka
Tycker inte SL 5x5 faller mig i smaken. Någon övning är väl rolig och givande (bänk och böj) annars skulle jag gärna hoppa över det. Tycker 'vanliga' övningar ger mig mer. Inte i form av styrka kanske, men motivationen till träning och gymmet tror jag blir lidande med SL.

Går det ersätta programmet med något annat och peta in både böj och bänk i det nya programmet?
Om du inte gillar upplägget ska du givetvis välja något annat men gillar du böjen och bänken så kan du ju behålla det och sedan komponera ihop något eget för övriga kroppen om du hellre vill det.
Citera
2015-04-16, 21:46
Medlem
Ovcharkas avatar
Fyllde i en bild på en (tecknad) kropp med div. övningar - övningar som jag är bekväm med. Länk: http://i.imgur.com/xTvZbU1.png

Frågor:
1. Nån onödig övning eller någon som är bättre än någon som är uppskriven?
2. Missat nån muskel? Ska inte tävla (så jag behöver inte träna varenda liten muskelgrupp) utan bara få en bra helkroppsträning i stort.

(Den där "bröstpress" är en maskin. Ska ersätta med bänkpress så snart jag fått upp koordinationen igen)
Citera
2015-04-16, 22:39
Medlem
linnros24s avatar
Jag behöver råd. Har gått från 68kg till 86kg sedan januari 2014 på mina 1.86. Lyfter tungt varje dag och äter så inni helvete, men vet inte om jag ska pröva en liten deff nu eller om jag bara fortsätter? Känns sjukt att jag fortfarande är "smal" trots att jag inte har speciellt mycket fett på magen etc trots den stora viktuppgången.

Fortsätta äta, träna, sova och sen deffa inför nästa sommar eller droppa typ 6kg genom cardio och fram med absen i sommar (men ändå vara som en sticka jämfört med många)

Helvete vad svårt det är..
Citera
2015-04-16, 23:59
Medlem
Signaturums avatar
Har tänkt att hoppa av min deff för att bygga lite styrka med antingen Starting Strength eller Stronglifts 5x5.
Tycker att 3 dagar i veckan är för lite och vill helst köra 4 (En dags träning, en dags vila).
Kommer detta funka till en början i alla fall?
Citera
2015-04-17, 04:37
Medlem
Obscuritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Har tänkt att hoppa av min deff för att bygga lite styrka med antingen Starting Strength eller Stronglifts 5x5.
Tycker att 3 dagar i veckan är för lite och vill helst köra 4 (En dags träning, en dags vila).

Du skulle antingen kunna köra 3 dagar enligt schemat, men även slänga in isolationsövningar på dessa dagar som avslutning på passet.

Om du känner att din återhämtningsförmåga är bra så kan du ju även ha ett pass med bara isolationsövningar.

Så länge du har grunden kvar i schemat så kan du ju prova dig fram!
Citera
2015-04-17, 13:10
Medlem
Signaturums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscurity
Du skulle antingen kunna köra 3 dagar enligt schemat, men även slänga in isolationsövningar på dessa dagar som avslutning på passet.

Om du känner att din återhämtningsförmåga är bra så kan du ju även ha ett pass med bara isolationsövningar.

Så länge du har grunden kvar i schemat så kan du ju prova dig fram!

Tack för svar
Citera
2015-04-17, 16:15
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signaturum
Jag tror inte det är någon fara om du väljer att köra varannan dag istället för 3 dagar i veckan. Testa och känn efter om du tycker återhämtningen räcker till.
Citera
2015-04-17, 16:17
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnros24
Jag behöver råd. Har gått från 68kg till 86kg sedan januari 2014 på mina 1.86. Lyfter tungt varje dag och äter så inni helvete, men vet inte om jag ska pröva en liten deff nu eller om jag bara fortsätter? Känns sjukt att jag fortfarande är "smal" trots att jag inte har speciellt mycket fett på magen etc trots den stora viktuppgången.

Fortsätta äta, träna, sova och sen deffa inför nästa sommar eller droppa typ 6kg genom cardio och fram med absen i sommar (men ändå vara som en sticka jämfört med många)

Helvete vad svårt det är..
Om du tycker att du är smal och inte har någon fettmassa att tala om finns det ingen anledning att börja deffa.
Citera
2015-04-18, 21:46
Medlem
En fråga, behöver man lika hög volym när man deffar som man hade när man låg på ett kaloriöverskott för att behålla sin muskelmassa eller kan man sänka den lite vid en deff?
Mvh
Citera
2015-04-18, 22:02
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mlkehunt
En fråga, behöver man lika hög volym när man deffar som man hade när man låg på ett kaloriöverskott för att behålla sin muskelmassa eller kan man sänka den lite vid en deff?
Mvh
Kan du ligga på samma träningsvolym under deff är det bra men det brukar bli tungt att ligga på lika hög volym vid kaloriunderskott som vid kaloriöverskott vilket gör att volymen blir lägre under deff. Se i första hand till att du behåller intensiteten.
Citera
2015-04-18, 22:11
Medlem
swixxys avatar
Hade tänkt att ta tag i min träning igen och använda mig av SL5x5 men det faller på squatsen - jag är för stel, så nu till min fråga: finns det något vettigt substitut för squats?
Citera
2015-04-18, 22:15
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swixxy
Hade tänkt att ta tag i min träning igen och använda mig av SL5x5 men det faller på squatsen - jag är för stel, så nu till min fråga: finns det något vettigt substitut för squats?
Om jag var du skulle jag ta tag i min stelhet istället för att byta övning.

För att det ska bli lättare för oss att ge dig tips på andra övningar så får du gärna berätta mer om din stelhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in