2015-03-07, 18:49
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Många bröstövningar är väldigt lika, man rör sig relativt likadant. Jag skulle ta en titt på vad man kan göra åt axeln med hjälp av stretching och rörlighet. De flesta småskador i axeln är väldigt lätt att bli av med. Kolla här till exempel.

Det är inte många som kan uppnå sin maximala styrkepotential utan hjälp av rörlighetsträning och annan självfysioterapi.

Så då kan jag med lätthet skippa några av de jag kör? Hantelpress är väl inga tvivel på, kan köra lägre vikter och få in en maximal teknik. Sen snedställd bänk och en maskin borde väl räcka. Har hört att bröstmusklerna växer väldigt enkelt av väldigt lite belastning, kan vara bullshit också men det ska tydligen vara ganska onödigt att köra många övningar.
Citera
2015-03-07, 19:15
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Så då kan jag med lätthet skippa några av de jag kör? Hantelpress är väl inga tvivel på, kan köra lägre vikter och få in en maximal teknik. Sen snedställd bänk och en maskin borde väl räcka. Har hört att bröstmusklerna växer väldigt enkelt av väldigt lite belastning, kan vara bullshit också men det ska tydligen vara ganska onödigt att köra många övningar.
Du gör väldigt mycket onödiga bröstövningar för din nivå. Du klarar dig bra på bänkpress och eventuellt (sned) hantelpress, du behöver inte så mycket volym. Vila axeln istället för att göra onödiga pressövningar.

Vad gäller axeln i bänkpress så är det svårt att veta vad du gör för fel utan video tyvärr. Vad som däremot är vanligt är att en del förväxlar "dra bak axlarna" med att dra upp axlarna (som i en shrug). Det blir knas, försök dra dem bak (ut med bröst, ihop med skulderblad) och samtidigt ner mot midjan med dina lats. Eventuellt att du även har armbågarna rakt ut från kroppen som ett T och pressar för högt upp mot halsen. Dra in armbågarna mer mot kroppen och låt stången nudda någonstans mellan solar plexus och bröstvårtorna, testa om det känns bättre för axeln.
Citera
2015-03-07, 19:23
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Du gör väldigt mycket onödiga bröstövningar för din nivå. Du klarar dig bra på bänkpress och eventuellt (sned) hantelpress, du behöver inte så mycket volym. Vila axeln istället för att göra onödiga pressövningar.

Vad gäller axeln i bänkpress så är det svårt att veta vad du gör för fel utan video tyvärr. Vad som däremot är vanligt är att en del förväxlar "dra bak axlarna" med att dra upp axlarna (som i en shrug). Det blir knas, försök dra dem bak (ut med bröst, ihop med skulderblad) och samtidigt ner mot midjan med dina lats. Eventuellt att du även har armbågarna rakt ut från kroppen som ett T och pressar för högt upp mot halsen. Dra in armbågarna mer mot kroppen och låt stången nudda någonstans mellan solar plexus och bröstvårtorna, testa om det känns bättre för axeln.

Ska dra ner rejält på bröstövningarna och köra 2 styck framöver.

Jag tycker själv jag har en bra teknik. Drar bak axlarna rätt och så vidare. Det där med armbågarna tror jag är en sak jag gör fel. Jag vill helst strunta i bänkpress och köra hantelpress. Borde väl gå lika bra?
Senast redigerad av Ripples 2015-03-07 kl. 19:27.
Citera
2015-03-07, 20:38
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Ska dra ner rejält på bröstövningarna och köra 2 styck framöver.

Jag tycker själv jag har en bra teknik. Drar bak axlarna rätt och så vidare. Det där med armbågarna tror jag är en sak jag gör fel. Jag vill helst strunta i bänkpress och köra hantelpress. Borde väl gå lika bra?
Det är ett alternativ ja, men du hanterar inte lika mycket vikt med hantlar så det är inte en lika bra styrkeövning som bänkpress. Dips kan fungera för vissa som inte klarar bänka, märkligt nog.
Citera
2015-03-08, 19:00
Bannlyst
mm hej tränar ''ibland'' är lite halv biff osv tränar sällan springa elelr gå men täntke fråga är det bästa springa eller gå ? vill bli ''ripped'' smalare mage men inte tappa muskler alltså vill jag bara bränna FETT. är bäst att springa eller gå då. diskutera.
Citera
2015-03-08, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
mm hej tränar ''ibland'' är lite halv biff osv tränar sällan springa elelr gå men täntke fråga är det bästa springa eller gå ? vill bli ''ripped'' smalare mage men inte tappa muskler alltså vill jag bara bränna FETT. är bäst att springa eller gå då. diskutera.

att powerwalka 5 km och att springa 5km har jag hört att powerwalka bränner mer kalorier.
Citera
2015-03-08, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
att powerwalka 5 km och att springa 5km har jag hört att powerwalka bränner mer kalorier.
jasså det säger nu källa på den så ända som är mer bra med springa är att kondition blir bra osv
Citera
2015-03-08, 21:15
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Hur räknar du då?
Citera
2015-03-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Hur räknar du då?

vi säger 5km springa ~20 min
5km powerwalk ~45 min.
Då har jag HÖRT att 45 minuter powerwalk förbränner mer kcal. Säger absolut inte att det stämmer men det är vad jag hört.
Citera
2015-03-08, 22:53
Medlem
Efter år av stötvist tränande, har jag nu kommit till punkten i mitt liv då jag känner att det är lite "now or never". Tidigare har det verkligen gått periodvis. Från att ha kört 1-2 veckor intensivt, för att sedan helt dö ut, för att därefter återupptas 4 månader senare, samma process och därefter blir det uppehåll.

Har aldrig heller haft något direkt upplägg. Känner väl att jag har hyfsad koll på kosten och kan väl några diverse övningar (som jag gått runt på beroende på muskelgrupp). Men förutom det, så är jag en rookie. Har tröttnat snabbt och inte känt att jag ser resultat, mest för att jag är otålig och förstår att inget ens sker på två veckor.

Nu är jag dock som ovannämnt både redo och villig att ta tag i det. Och undrar väl egentligen var man ska börja? Kan väl berätta lite kort om min kropp. Jag är drygt 180 lång, väger väl kanske 80 kg (är väldigt smal, men har stora ben och rumpa medan överkroppen är som en pinne) och har spelat fotboll hela livet. Inte längre dock. Har väl inget direkt mål med kroppen, annat än att tighta till underkroppen och bygga upptill. Har förstått att många på forumet tränar för att bli stora stora. Jag är mer ute efter en kropp lik Cristiano Ronaldo. Vältränad, men ändå inget muskelberg. Samtidigt som han är väldigt fit överlag.

Saken är väl att jag både vill jobba på kondition och bli mer tight, samtidigt som jag vill bygga. Och vet att det kanske är bäst att bulka upp och sen deffa, men är det så smart att kliva på bulk direkt? Nu i mars dessutom? Därför jag känner att jag behöver tips och råd. Typ med följande:

- Finns det några övningar som man "bör" köra? Vet att det finns basövningar, men har ingen direkt koll på dem. När jag exempelvis kör biceps, så har jag kanske 10 olika övningar. Men svårt att veta vad som är bra / dåligt och vad som faktiskt räcker.

- Bör man följa något direkt schema? Typ två muskelgrupper per pass? Eller finns något som är lägligt för en nybörjare? Så att man inte kliver på och maxar direkt. Förstår att allting är väldigt individuellt (passar olika personer), men borde ändå finnas någon typ av riktlinje?

- Ni som tränar och kör några pass i veckan, hur ser er kost ut? Hur kan en vanlig vecka se ut? Är det bara en massa kött och protein överlag, eller ja - kan man äta lite "hur man vill", så länge det är sunt förnuft och tränas på det hela? Snackar inte om att äta pizza osv, men måste jag trycka en massa ägg, kvarg, proteinpulver, lax osv?

- Har ni något direkt tips på hur jag håller motivationen uppe i början? Är det bara att köra huvudet i marken och köra? Tänker med mitt tidigare mönster att jag tröttnar. Brukar dock nästan alltid bero på att jag blir förkyld nästan direkt då jag börjar träna. Halsont osv. Och då tappar jag det. Kommer ur hela peppen.

Många frågor, många funderingar. Men hoppas att ni kan ta er tid och guida mig!
Citera
2015-03-08, 22:57
Medlem
tj.s avatar
Citat:
vi säger 5km springa ~20 min
5km powerwalk ~45 min.
Då har jag HÖRT att 45 minuter powerwalk förbränner mer kcal. Säger absolut inte att det stämmer men det är vad jag hört.
Rörelseenergi står i relation till hastighet varför det alltså är så enkelt att ju snabbare man rör sig, desto mer energi förbrukar man.
Citera
2015-03-09, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Rörelseenergi står i relation till hastighet varför det alltså är så enkelt att ju snabbare man rör sig, desto mer energi förbrukar man.

Ja, men eftersom man rör kroppen i 45 minuter istället för 20 minuter har jag hört att det bränner mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in