Efter år av stötvist tränande, har jag nu kommit till punkten i mitt liv då jag känner att det är lite "now or never". Tidigare har det verkligen gått periodvis. Från att ha kört 1-2 veckor intensivt, för att sedan helt dö ut, för att därefter återupptas 4 månader senare, samma process och därefter blir det uppehåll.
Har aldrig heller haft något direkt upplägg. Känner väl att jag har hyfsad koll på kosten och kan väl några diverse övningar (som jag gått runt på beroende på muskelgrupp). Men förutom det, så är jag en rookie. Har tröttnat snabbt och inte känt att jag ser resultat, mest för att jag är otålig och förstår att inget ens sker på två veckor.
Nu är jag dock som ovannämnt både redo och villig att ta tag i det. Och undrar väl egentligen var man ska börja? Kan väl berätta lite kort om min kropp. Jag är drygt 180 lång, väger väl kanske 80 kg (är väldigt smal, men har stora ben och rumpa medan överkroppen är som en pinne) och har spelat fotboll hela livet. Inte längre dock. Har väl inget direkt mål med kroppen, annat än att tighta till underkroppen och bygga upptill. Har förstått att många på forumet tränar för att bli stora stora. Jag är mer ute efter en kropp lik Cristiano Ronaldo. Vältränad, men ändå inget muskelberg. Samtidigt som han är väldigt fit överlag.
Saken är väl att jag både vill jobba på kondition och bli mer tight, samtidigt som jag vill bygga. Och vet att det kanske är bäst att bulka upp och sen deffa, men är det så smart att kliva på bulk direkt? Nu i mars dessutom? Därför jag känner att jag behöver tips och råd. Typ med följande:
- Finns det några övningar som man "bör" köra? Vet att det finns basövningar, men har ingen direkt koll på dem. När jag exempelvis kör biceps, så har jag kanske 10 olika övningar. Men svårt att veta vad som är bra / dåligt och vad som faktiskt räcker.
- Bör man följa något direkt schema? Typ två muskelgrupper per pass? Eller finns något som är lägligt för en nybörjare? Så att man inte kliver på och maxar direkt. Förstår att allting är väldigt individuellt (passar olika personer), men borde ändå finnas någon typ av riktlinje?
- Ni som tränar och kör några pass i veckan, hur ser er kost ut? Hur kan en vanlig vecka se ut? Är det bara en massa kött och protein överlag, eller ja - kan man äta lite "hur man vill", så länge det är sunt förnuft och tränas på det hela? Snackar inte om att äta pizza osv, men måste jag trycka en massa ägg, kvarg, proteinpulver, lax osv?
- Har ni något direkt tips på hur jag håller motivationen uppe i början? Är det bara att köra huvudet i marken och köra? Tänker med mitt tidigare mönster att jag tröttnar. Brukar dock nästan alltid bero på att jag blir förkyld nästan direkt då jag börjar träna. Halsont osv. Och då tappar jag det. Kommer ur hela peppen.
Många frågor, många funderingar. Men hoppas att ni kan ta er tid och guida mig!