2024-07-04, 20:40
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Jag förstår ej vad du menar!
Var ligger det svårbegripliga i den texten?
Citera
2024-07-04, 20:42
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rouchs
Hej gott folk.

Jag är lite nyfiken på vad ni anser om min situation och hur ni hade gått vidare här.

Jag började lyfta vikter för två månader sedan och är då inne i en bulk-fas. På dessa två månader har newbie gainsen definitivt gjort sitt - större armar, axlarna börjar synas rätt ordentligt, brösten sticker ut, osv.

Jag har under dessa två månader även satt på mig lite fett vilket är förväntat. Ansiktet har blivit något rundare (vilket jag faktiskt gillar) men har även fått en kagge. Inget extremt, men definitivt en kagge som börjar sticka ut lite. Jag har fått mestadels positiv feedback av folk som träffat mig då de märkt ganska tydligt att jag fått bra resultat, dock fick jag en kommentar om att jag blivit tjock vilket egentligen förstörde hela min motivation på ett sätt.

Jag är fortfarande bara två månader in i min träning vilket betyder att jag fortfarande är i newbie stage fasen och den vill man ju utnyttja, men samtidigt är jag rädd att jag kanske blir för tjock. Efter att jag fick kommentaren om att jag börjar se tjock ut så vågar jag egentligen inte bulka mer.

Min fråga är: hur hade ni gjort? Vilken nivå bör man nå innan det är dags att säga "ok, dags att dra ned på fettet nu"? En bulk-fas på två månader känns alldeles för kort, har ju mycket kvar att bygga, men samtidigt är man ju rädd att kaggen blir större och större, osv. Hur tacklar man detta på bästa sätt?
Hur ser progressionen ut på gymmet? Var det en gammal mobbare som lade den kommentaren?

Så länge du stadigt ökar i vikterna på gymmet, så är du på rätt väg! Dock så ökar nybörjare snabbt, du bör inte överäta. Och inte övertänka idioters kommentarer heller, för den delen.
Citera
2024-07-04, 20:44
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Ja jag antar att trapetsius är högre på den mertränade sidan

Han lyfter 30 kg på den film jag hittade re Shrug med hantlar
Jag äger 2 stycken 2 kg hantlar, det är bara ta ett dubbelgrepp om båda i en hand antar jag
och göra detta 1000 gånger på en rep.

Tänk på att det är med endast 4 kg som jag har lyckats upphöja vänster trapetsius muskel genom att just greppa båda hantlar i samma hand (en ny konstform), fast jag misstänker att jag använt en felaktig teknik sittandes i datorstolen och lyft utifrån och in (kl 10 på vänster, kl 2 på höger) men full utsträckta armar och sedermera utvecklade krampskador i bröst och ryggpartiet som lätt kunnat misstagits för hjärtsjukdom men EKG friade

Vad säger du om den lyfttekniken?

Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Var ligger det svårbegripliga i den texten?
Det fetade!
Citera
2024-07-04, 21:00
Medlem
Citat:
Hur ser progressionen ut på gymmet? Var det en gammal mobbare som lade den kommentaren?

Så länge du stadigt ökar i vikterna på gymmet, så är du på rätt väg! Dock så ökar nybörjare snabbt, du bör inte överäta. Och inte övertänka idioters kommentarer heller, för den delen.

Tack för kommentar.

Tror faktiskt jag överäter något. Man har ju känslan av att man inte växer om man inte äter, eller att man kommer sluta växa om man inte fått i sig något på 3 timmar lol, så där kan det finnas en sanning.

Duger 3 måltider endast för en hel dag, eller ska man något mellanmål emellan nånstans?
Citera
2024-07-04, 22:56
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Det fetade!

1000 gånger på en rep. Det jag mena var att om man lyfter 4 kg kanske det måste göras 1000 gånger för 1 repetion ifall man vill ha effekt, men jag hade fel, jag har lyft 4 kg och efter 5 minuter orkade jag inte lyfta axeln längre, så jag tackar för denna nya övning

Har du händelsvis någon övning för att få tjockare nacke också? som kan göras hemmavid

Citat:
lyft utifrån och in (kl 10 på vänster, kl 2 på höger) men full utsträckta armar och sedermera utvecklade krampskador i bröst och ryggpartiet som lätt kunnat misstagits för hjärtsjukdom men EKG friade
Det skulle illustrera till vilken höjd jag lyfter armen motsvarande visarna på en klocka (men jag skrev en för hög siffra) nu har jag ritat en till teckning istället för att illustrera övningen https://imgbox.com/6jA1P3hV (handen har haft undergrepp om hantlarna som varit raka)

Detta misstänker jag är övningen som starkast bidragit till bröst och ryggkramper till träningsvärk under några veckors tid, jag bara undrar om du finner nått fel på min teknik som gör det logiskt att få ont
Senast redigerad av Crapmagic 2024-07-04 kl. 23:10.
Citera
2024-07-05, 04:54
Medlem
Citat:
Hej gott folk.

Jag är lite nyfiken på vad ni anser om min situation och hur ni hade gått vidare här.

Jag började lyfta vikter för två månader sedan och är då inne i en bulk-fas. På dessa två månader har newbie gainsen definitivt gjort sitt - större armar, axlarna börjar synas rätt ordentligt, brösten sticker ut, osv.

Jag har under dessa två månader även satt på mig lite fett vilket är förväntat. Ansiktet har blivit något rundare (vilket jag faktiskt gillar) men har även fått en kagge. Inget extremt, men definitivt en kagge som börjar sticka ut lite. Jag har fått mestadels positiv feedback av folk som träffat mig då de märkt ganska tydligt att jag fått bra resultat, dock fick jag en kommentar om att jag blivit tjock vilket egentligen förstörde hela min motivation på ett sätt.

Jag är fortfarande bara två månader in i min träning vilket betyder att jag fortfarande är i newbie stage fasen och den vill man ju utnyttja, men samtidigt är jag rädd att jag kanske blir för tjock. Efter att jag fick kommentaren om att jag börjar se tjock ut så vågar jag egentligen inte bulka mer.

Min fråga är: hur hade ni gjort? Vilken nivå bör man nå innan det är dags att säga "ok, dags att dra ned på fettet nu"? En bulk-fas på två månader känns alldeles för kort, har ju mycket kvar att bygga, men samtidigt är man ju rädd att kaggen blir större och större, osv. Hur tacklar man detta på bästa sätt?

Citat:
Tack för kommentar.

Tror faktiskt jag överäter något. Man har ju känslan av att man inte växer om man inte äter, eller att man kommer sluta växa om man inte fått i sig något på 3 timmar lol, så där kan det finnas en sanning.

Duger 3 måltider endast för en hel dag, eller ska man något mellanmål emellan nånstans?

Been there done that 🙈

Du äter förmodligen för mycket om magen har lagt på sig så betydligt på 2 månader. Alla har nog olika preferenser om vad som är för mycket fett. Handlar mer om hur man klarar att deffa sen.

Läs om det grundläggande som kost, macronutrienter, energi och energibalans, börja ha koll på vad du får i dig. Annars träna på, bli bättre i teknik och starkare och ha de roligt bara.

Nu för tiden vill jag inte bli för tjock när jag bulkar. Mest för att jag har tröttnat att det ska alltid vara åt det extrema åt bägge hållen.
Men i din sits hade jag nog försökt lära mig hitta energibalans, se till att bygga en rutin på bra kost och som du kan upprätthålla året om.
Citera
2024-07-05, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Been there done that 🙈

Du äter förmodligen för mycket om magen har lagt på sig så betydligt på 2 månader. Alla har nog olika preferenser om vad som är för mycket fett. Handlar mer om hur man klarar att deffa sen.

Läs om det grundläggande som kost, macronutrienter, energi och energibalans, börja ha koll på vad du får i dig. Annars träna på, bli bättre i teknik och starkare och ha de roligt bara.

Nu för tiden vill jag inte bli för tjock när jag bulkar. Mest för att jag har tröttnat att det ska alltid vara åt det extrema åt bägge hållen.
Men i din sits hade jag nog försökt lära mig hitta energibalans, se till att bygga en rutin på bra kost och som du kan upprätthålla året om.

Tack för svar. Jag kommer börja med att ta bort mellanmålen och satsa på 3 måltider per dag + shake.
Det är endast mittensektionen som ser lite "knas" ut, alltså mage och nedre rygg. Annars är jag otroligt nöjd med det jag ser 2 månader in i styrketräningen. Jag tror, som jag nämnde i senaste inlägget, att problemet sitter i att jag är rädd att sluta bli större om jag inte äter väldigt ofta, så det ska jag nu korrigera.
Citera
2024-07-05, 10:55
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Citat:
Hej gott folk.

Jag hade inte bulkat alls utan ätit normalt.
Citera
2024-07-06, 11:35
Medlem
Citat:
Hej gott folk.

Om du lagt på dig fett har du lagt på dig extra bränsle, du skulle kunna fortsätta bygga muskler även om du lagt dig på ett underskott.

Du måste inte äta var tredje timma, du behöver inte ens äta varje dag. Om du tränar kan det vara bra att ha ätit i någorlunda närhet till ditt träningspass, det är dock inget måste.

En viktig aspekt, som egentligen är ganska så intetsägande, är att det finns i princip för- och nackdelar med nästan allt inom träning och kost.
Citera
2024-07-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om du lagt på dig fett har du lagt på dig extra bränsle, du skulle kunna fortsätta bygga muskler även om du lagt dig på ett underskott.

Du måste inte äta var tredje timma, du behöver inte ens äta varje dag. Om du tränar kan det vara bra att ha ätit i någorlunda närhet till ditt träningspass, det är dock inget måste.

En viktig aspekt, som egentligen är ganska så intetsägande, är att det finns i princip för- och nackdelar med nästan allt inom träning och kost.

Jo men så är det. Inser nu att jag kanske ätit lite för mycket utöver mina 3 måltider + shake. Som jag nämnde tidigare så ska jag nu eliminera mina tre mellanmål vilket oftast består av bananer eller mackor, så bara där lär ca 300 kalorier försvinna. Tänker att jag ger detta ca 1-2 månader och ser hur det blir, går det bra så låter jag det vara, annars får jag korrigera på nytt.

Sen är jag lite skeptisk mot att bygga muskler i ett underskott. Det kanske funkar, men då bör processen vara otroligt seg, man vill ju ändå optimera muskelbyggandet och där tror jag att ett överskott krävs, om än ett litet överskott.
Citera
2024-07-07, 06:54
Medlem
Citat:
Tack för svar. Jag kommer börja med att ta bort mellanmålen och satsa på 3 måltider per dag + shake.
Det är endast mittensektionen som ser lite "knas" ut, alltså mage och nedre rygg. Annars är jag otroligt nöjd med det jag ser 2 månader in i styrketräningen. Jag tror, som jag nämnde i senaste inlägget, att problemet sitter i att jag är rädd att sluta bli större om jag inte äter väldigt ofta, så det ska jag nu korrigera.

Citat:
Jo men så är det. Inser nu att jag kanske ätit lite för mycket utöver mina 3 måltider + shake. Som jag nämnde tidigare så ska jag nu eliminera mina tre mellanmål vilket oftast består av bananer eller mackor, så bara där lär ca 300 kalorier försvinna. Tänker att jag ger detta ca 1-2 månader och ser hur det blir, går det bra så låter jag det vara, annars får jag korrigera på nytt.

Sen är jag lite skeptisk mot att bygga muskler i ett underskott. Det kanske funkar, men då bör processen vara otroligt seg, man vill ju ändå optimera muskelbyggandet och där tror jag att ett överskott krävs, om än ett litet överskott.

Kul att du ser så mycket skillnad på kort tid. Och det är ju väldigt motiverande.

Gör dig själv tjänsten att lära dig kalorierna och macronutrienter (protein, fett, kolhydrater) i livsmedel och ditt behov. Det är liksom bara en av grunderna, som träningen och återhämtning.

När man ligger på ett relativt lågt överskott så lägger man inte på sig så nämnvärt mycket fett. Som en nybörjare så byggs musklerna så pass snabbt så vid ett lågt överskott hade kroppsfettprocenten varit den samma vid start eller eventuellt gått ner lite. Sen efter nybörjarstadiet blir det viktigare, då man inte bygger nya muskler lika snabbt men fettet lägger på sig lika snabbt. I vissa fall snabbare beroende på hur mycket fett man lägger på sig.

För en genomsnittlig person som är normalbegåvad för att bygga muskler så förstör det mer att lägga på sig fett för snabbt i längden. Men ha det roligt med träningen så det blir roligt att fortsätta.

Tror att fler ungefär svarar i samma stil för det är vanligt att man skapar en dålig vana med att bara trycka i sig kalorier för att man får en noja. Leder bara till att man bli ohälsosam ur flera aspekter.
Citera
2024-07-19, 00:37
Medlem
Fitt-Harrys avatar
Hur bäst påbörja gymträning? nybörjare

Hej, jag vill börja gymma så jag beställde ett gymkort 1 månad till att börja med. När klockan ringer om några timmar så ska jag till gymmet. Har ni några tips till en nybörjare?

Bakgrund: Man, 40 år gammal, aktiv missbrukare, ska sluta missbruka i samband med träning, obs, diskutera ej missbruk i denna tråd. 100kg, meningen med träning är viktnedgång och öka fysisk hälsa. Muskler är ointressant, hälsa är högintressant. Senast jag var på ett gym var i skolan...

Tack för alla tips/motivation!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in