Citat:
Ursprungligen postat av
Rouchs
Tack för svar. Jag kommer börja med att ta bort mellanmålen och satsa på 3 måltider per dag + shake.
Det är endast mittensektionen som ser lite "knas" ut, alltså mage och nedre rygg. Annars är jag otroligt nöjd med det jag ser 2 månader in i styrketräningen. Jag tror, som jag nämnde i senaste inlägget, att problemet sitter i att jag är rädd att sluta bli större om jag inte äter väldigt ofta, så det ska jag nu korrigera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rouchs
Jo men så är det. Inser nu att jag kanske ätit lite för mycket utöver mina 3 måltider + shake. Som jag nämnde tidigare så ska jag nu eliminera mina tre mellanmål vilket oftast består av bananer eller mackor, så bara där lär ca 300 kalorier försvinna. Tänker att jag ger detta ca 1-2 månader och ser hur det blir, går det bra så låter jag det vara, annars får jag korrigera på nytt.
Sen är jag lite skeptisk mot att bygga muskler i ett underskott. Det kanske funkar, men då bör processen vara otroligt seg, man vill ju ändå optimera muskelbyggandet och där tror jag att ett överskott krävs, om än ett litet överskott.
Kul att du ser så mycket skillnad på kort tid. Och det är ju väldigt motiverande.
Gör dig själv tjänsten att lära dig kalorierna och macronutrienter (protein, fett, kolhydrater) i livsmedel och ditt behov. Det är liksom bara en av grunderna, som träningen och återhämtning.
När man ligger på ett relativt lågt överskott så lägger man inte på sig så nämnvärt mycket fett. Som en nybörjare så byggs musklerna så pass snabbt så vid ett lågt överskott hade kroppsfettprocenten varit den samma vid start eller eventuellt gått ner lite. Sen efter nybörjarstadiet blir det viktigare, då man inte bygger nya muskler lika snabbt men fettet lägger på sig lika snabbt. I vissa fall snabbare beroende på hur mycket fett man lägger på sig.
För en genomsnittlig person som är normalbegåvad för att bygga muskler så förstör det mer att lägga på sig fett för snabbt i längden. Men ha det roligt med träningen så det blir roligt att fortsätta.
Tror att fler ungefär svarar i samma stil för det är vanligt att man skapar en dålig vana med att bara trycka i sig kalorier för att man får en noja. Leder bara till att man bli ohälsosam ur flera aspekter.