2015-02-18, 06:21
Medlem
vad menas med progression?
Citera
2015-02-18, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emv
vad menas med progression?

Att du successivt ökar motståndet i din träning.

T.ex.

Idag tar du 70 kg i bänkpress, nästa pass tar du 72.5.
Citera
2015-02-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekapsel
Hur många dagar i veckan kan du/vill du träna?

Ett vänligt råd, skippa inte ben för allt i världen! Du kommer bara ångra dig senare.

Jag kommer att ha tid onsdagar+fredagar+helger såsom schemat ser ut för tillfället.
Är borta mellan 7-21 övriga dagar och då är jag oftast helt slutkörd så jag kommer aldrig orka gymma.

Tänkte börja kanske onsdag/fredag/söndag? så 3 ggr/veckan
Citera
2015-02-18, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Jag kommer att ha tid onsdagar+fredagar+helger såsom schemat ser ut för tillfället.
Är borta mellan 7-21 övriga dagar och då är jag oftast helt slutkörd så jag kommer aldrig orka gymma.

Tänkte börja kanske onsdag/fredag/söndag? så 3 ggr/veckan

Googla stronglift 5x5 och kolla länken till kolozzeum
Citera
2015-02-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Googla stronglift 5x5 och kolla länken till kolozzeum

Tack!
Såg ju relativt enkelt ut efter att ha kollat på lite youtubeklipp.

Nu återstår det väl bara att våga gå till gymmet själv för första gången .

Drar dit vid 10 och hoppas att det är så lite folk som möjligt.
Citera
2015-02-18, 16:38
Medlem
vim.s avatar
Hej!

Har tänkt börja träna nu, dels för att jag har börjat få lite intresse för träning men främst för att jag tror att jag skulle må bättre av att träna.

Hur som helst, här kommer några frågor.
  • Ska jag träna in tekniken först utan vikter eller stång? För isåfall kan jag ju skjuta upp köpet av gymkort till senare när jag vet hur jag ska göra lite mer så jag inte skadar mig.
  • Är det vikigt att först få upp konditionen innan man börjar med t.ex. styrketräning? Just nu är den näst intill icke-existerande.
  • Bör jag gå direkt på styrketräning med vikter, eller är det bättre att få upp en grundform först genom t.ex. armhävningar och situps?
  • Är det viktigt att fixa till dieten innan man börja träna? Jag äter ganska oregelbundet; sällan frukost, dricker mycket läsk och äter ganska mycket godis (är dock inte överviktig!).

Tack på förhand!
Citera
2015-02-18, 17:20
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vim.
[*]Ska jag träna in tekniken först utan vikter eller stång? För isåfall kan jag ju skjuta upp köpet av gymkort till senare när jag vet hur jag ska göra lite mer så jag inte skadar mig.
Nej, du behöver inte köra så mycket torrsim. Pressa dig bara inte allt för hårt i början så är skaderisken minimal. Att nöta in rörelsen med för lite vikt kan också bli besvärligt i längden – lätta vikter går att lyfta lite hur som helst, och risken finns att du banar in fel rörelser. Medeltungt och ansträngande, men inte så att formen bryter ihop eller du förlorar kontrollen över vikten.
Citat:
[*]Är det vikigt att först få upp konditionen innan man börjar med t.ex. styrketräning? Just nu är den näst intill icke-existerande.
Nej, den kommer då styrketräning även tränar kondition, om än inte primärt eller särskilt effektivt.
Citat:
[*]Bör jag gå direkt på styrketräning med vikter, eller är det bättre att få upp en grundform först genom t.ex. armhävningar och situps?
Är man mycket svag kan man behöva några veckors rehab innan man ger sig på grundövningarna, men det brukar aldrig vara något problem om man är en normalfrisk man i sina bästa år. Äldre personer som ska börja träna kan behöva det, och då är det ofta bara att gå igenom maskinerna i nummerordning.
Citat:
[*]Är det viktigt att fixa till dieten innan man börja träna? Jag äter ganska oregelbundet; sällan frukost, dricker mycket läsk och äter ganska mycket godis (är dock inte överviktig!).[/list]
Du har en del dåliga matvanor som du behöver se över, men det förstår du säkert. "Ät ordentligt" så som mormor skulle tycka vara ordentligt. Annars brukar det lösa sig genom att man får större aptit, men ät lagad mat istället för massa godis. Det förstår du säkert.
Senast redigerad av Killer-queen 2015-02-18 kl. 17:23.
Citera
2015-02-18, 18:40
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Set:

3x8 eller 2x10?
Citera
2015-02-18, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Set:

3x8 eller 2x10?

För vadå?
3x8 är bättre i muskelbyggande syfte
, och styrka med för den delen
Citera
2015-02-18, 20:15
Medlem
vim.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Nej, du behöver inte köra så mycket torrsim. Pressa dig bara inte allt för hårt i början så är skaderisken minimal. Att nöta in rörelsen med för lite vikt kan också bli besvärligt i längden – lätta vikter går att lyfta lite hur som helst, och risken finns att du banar in fel rörelser. Medeltungt och ansträngande, men inte så att formen bryter ihop eller du förlorar kontrollen över vikten.

Nej, den kommer då styrketräning även tränar kondition, om än inte primärt eller särskilt effektivt.

Är man mycket svag kan man behöva några veckors rehab innan man ger sig på grundövningarna, men det brukar aldrig vara något problem om man är en normalfrisk man i sina bästa år. Äldre personer som ska börja träna kan behöva det, och då är det ofta bara att gå igenom maskinerna i nummerordning.

Du har en del dåliga matvanor som du behöver se över, men det förstår du säkert. "Ät ordentligt" så som mormor skulle tycka vara ordentligt. Annars brukar det lösa sig genom att man får större aptit, men ät lagad mat istället för massa godis. Det förstår du säkert.

Tack på för svaren! Det uppskattas.
Citera
2015-02-18, 20:17
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
För vadå?
3x8 är bättre i muskelbyggande syfte
, och styrka med för den delen
Okej då börjar jag med det då. Har kört 2x10 innan.
Citera
2015-02-20, 06:59
Medlem
Skulle gärna vilja ha tips på lite olika övningar för trapsen som inte är shrugs.

Samt någon övning för "front-delts"(säger man så?) främre axlar typ.

Tack på förhand.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in