Citat:
Ursprungligen postat av
Sipofa
Hur menar du distansera dig själv? Menar du ifrån dina vänner och "deras kritik"? I så fall så säger jag nej. Snarare tvärtom. Det kan vara så att du har absolut ingen anledning i hela världen att inte lita på att dina skulle lyssna och genuint bry sig om att höra om din kropp och dina bekymmer om det. Det kan vara så att när du väl nämner något är du själv osäker inför att prata om det med dem, ger de en osäker ton, eller kanske en barnslig ton och blandar in det i ett skämt "ååh jag är sämst, haha, jag har så fula vader!!" eller något. Det finns många sätt genom psykologiska försvarsmekanismer att dölja sina problem för sig själv och andra. Jag tror däremot att din känslomässiga sida vill och behöver prata om det här, för det känns som att du kanske blockerar många åsikter som du känner att "du inte får ha" om dig själv. Dessa åsikter kan handla om vad som helst. Det kanske är så att du faktiskt känner dig väldigt snygg, och på något sätt vill du göra dig lite mindre perfekt och på så vis förneka den sanningen. Det får konsekvensen att du aldrig faktiskt uttrycker för dig själv (och andra) att du är snygg, och verkligen menar det och känner det. Bara ett exempel dock, vad som egentligen döljer sig under ytan är upp till dig att ta reda på, och det är bara du som kan hitta känslorna. Anledningen till varför jag pratade om vänner var för att vänner hjälper en att gå igenom sådana konflikter, där man möter bortträngda känslor inom sig själv. Bara det är vänner man faktiskt känner tillit till, inte "party-gänget" alltså. Och det kan alltså röra sig från löjliga grejer som att du försöker förneka för dig själv att du är snygg, till djupa och mer bisarra saker som att du är rädd för att din pappa har varit attraherad till dig när du var yngre, och kanske till och med i dina äldre dar. Det kan också vara så att du innerst inne känner dig ful. Ja, som sagt, det är det du ska ta reda på, vad det handlar om.
Oj, nej, nej, nej! Menar att jag borde slappna av och försöka inleda en annan typ av relation till mig själv.
Blir imponerad över hur du lyckats göra detta till en djupdykning av mitt inre.
Jag har som sagt inga komplex över detta, är inte heller den typen av person som söker den formen av bekräftelse, så att jag skulle fnissa, skoja och beklaga mig över en del av min kropp/mitt utseende - nej.
Sedan vill jag understryka att i min umgängeskrets är det extremt sällan att vi pratar om våra kroppars utseende, men när jag väl sökt råd, precis som både du och jag poängterat, så blir det bortfnyst.
Trapezius och stora/lilla bröstmuskeln är det jag har sökt tips om hur/om man kan förminska, framförallt bröstmuskeln då långärmade tröjor ofta blir för korta och spänner över "förlängningen". Den simpla lösningen är att ta en större storlek, vilket jag ofta gör, men vill helst korrigera min kropp, om det är möjligt.
Tack för din hobbyanalys.