2016-02-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vierjahre
Tack för rådet. Men är det verkligen viktigt att man i vissa perioder bara fokuserar på basövningar? Alltså om man vill bli lite större?
Nej det är det egentligen inte. Högre antal reps och isolationsövningar anses väl generellt vara bättre för muskelbyggnad. Men det är definitivt bättre att lyfta tunga vikter. Alltså är det bra att börja med ett program där du höjer vikten linjärt för att öka i styrka och när det inte längre går gå över till ett mer avancerat program.
Ditt fokus borde som sagt vara att bli starkare om du ligger på 55 kg i bänkpress och marklyft, inget annat egentligen. Och givetvis bygger du muskler även med ett program som Stronglifts.
Citera
2016-02-23, 21:28
Medlem
area50s avatar
Jag har under en längre tid nu haft ett schema där jag konditionstränar 2 gånger i veckan samt också styrketränar 2 gånger i veckan.
Men jag funderar på att dra ner styrketräningen till endast 1 gång i veckan & satsa mer på konditionen istället, & jag undrar är om det kommer att påverka min muskulatur i större utsträckning?

(Mitt styrkepass ligger på ca 2 h per pass & där ingår allt från skivstång samt hantlar tillsammans med blandade övningar.)
Citera
2016-02-23, 21:29
Medlem
Sglasss avatar
Hur gör man ett marklyft korrekt?
Jag har svårt att slappna av
Citera
2016-02-23, 22:13
Bannlyst
tänkte börja styrketräna, någon som har koll om SATS Vällingby bra? Bra maskiner uppskattas...
Citera
2016-02-23, 22:27
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sglass

Du ska inte vara avslappnad när du kör marklyft.
Citera
2016-02-23, 22:32
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sglass
Du ska inte slappna av, du ska spänna kroppen utav bara fan.
Här har du en video och en till. Följ bara instruktionerna likt ett recept så blir det hyfsat okej.
Citera
2016-02-23, 23:21
Bannlyst
Hur byggde Zyzz muskler? Bulkade han och la på sig mycket massa och sen deffade? Eller körde han på som tanig och byggde sakta men säkert?
Citera
2016-02-24, 00:27
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vierjahre
Hur byggde Zyzz muskler? Bulkade han och la på sig mycket massa och sen deffade? Eller körde han på som tanig och byggde sakta men säkert?

Lär varit både och. Sen gör steroidanvändande att man kan göra lite vad man vill och ändå få resultat.
Citera
2016-02-24, 04:49
Medlem
Kaviarkommunists avatar
Har träningen inte tagit något om man knappt har någon träningsvärk? Som tidigare nämnts så kör jag SS, och jag tar verkligen ut mig på de flesta övningar än så länge, men jag har knappt någon värk efteråt. Normalt eller gör jag något fel?
Citera
2016-02-24, 06:26
Medlem
BlaBlaBrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaviarkommunist
Har träningen inte tagit något om man knappt har någon träningsvärk? Som tidigare nämnts så kör jag SS, och jag tar verkligen ut mig på de flesta övningar än så länge, men jag har knappt någon värk efteråt. Normalt eller gör jag något fel?
Normalt.
Citera
2016-02-24, 14:11
Medlem
Har en fråga om magnesium och handskar. Jag känner att jag kan klara 5 x 3 @ 100 kg men jag känner att greppet lossnar. Mina greppmuskler har väl inte hängt med, men behöver något som förbättrar det här iallafall. Gymmet jag tränar på passar mig bra, men problemet är att dom har magnesium-förbud av någon anledning. Så som jag ser det kan jag antingen skaffa gymhandskar, skita i det eller köpa och köra i smyg eller byta gym.

Mitt mål är att klara 5 x 1 @ 150 kg i marklyft och typ 5 x 1 @ 100 kg i bänkpress framöver, så det är inte som att jag står och välter traktordäck på fritiden. Men om det är så att det ger ett klart resultat så tänker jag köra med det. Vet inte om jag orkar byta gym bara för detta, men jag kör ändå ganska seriöst och är nog på gymmet 7-8 timmar i veckan, men annars är gymmet bra tycker jag och vill helst inte byta.

Så egentligen har jag två val tycker jag, om det inte påverkar mina resultat så skiter jag i det, om det gör det så kan jag skaffa handskar eller magnesium och då tänkte jag att om jag använder magnesium så smäller jag på lite innan jag börjar mitt pass, istället för att gå runt med ett block för då måste gym-nissarna ju kolla på mina händer innan dom börjar grina.

Sen vette fan om jag orkar gå runt med det hela tiden, så jag tänker att jag dammar på det innan jag börjar gymma och då börjar med det som kräver mest greppstyrka, marklyft osv. Eller om det finns något som kanske inte syns? Men det är nog skitsamma, vill inte lägga ut så mycket pengar iallafall. Vill inte lägga ut 200-300 spänn för någon handske heller, så isåfall kan man väl lika gärna köra med någon tegera järv handske eller? Sen så känns gymhandskar så ivägen, ser fånigt ut och jobbigt att bära med sig så jag vill nog helst köra med magnesiumblock eller liknande.

Kan denna http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gym-chalk funka?
Senast redigerad av sentience 2016-02-24 kl. 14:16.
Citera
2016-02-24, 14:49
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sentience
Har en fråga om magnesium och handskar. Jag känner att jag kan klara 5 x 3 @ 100 kg men jag känner att greppet lossnar. Mina greppmuskler har väl inte hängt med, men behöver något som förbättrar det här iallafall. Gymmet jag tränar på passar mig bra, men problemet är att dom har magnesium-förbud av någon anledning. Så som jag ser det kan jag antingen skaffa gymhandskar, skita i det eller köpa och köra i smyg eller byta gym.

Mitt mål är att klara 5 x 1 @ 150 kg i marklyft och typ 5 x 1 @ 100 kg i bänkpress framöver, så det är inte som att jag står och välter traktordäck på fritiden. Men om det är så att det ger ett klart resultat så tänker jag köra med det. Vet inte om jag orkar byta gym bara för detta, men jag kör ändå ganska seriöst och är nog på gymmet 7-8 timmar i veckan, men annars är gymmet bra tycker jag och vill helst inte byta.

Så egentligen har jag två val tycker jag, om det inte påverkar mina resultat så skiter jag i det, om det gör det så kan jag skaffa handskar eller magnesium och då tänkte jag att om jag använder magnesium så smäller jag på lite innan jag börjar mitt pass, istället för att gå runt med ett block för då måste gym-nissarna ju kolla på mina händer innan dom börjar grina.

Sen vette fan om jag orkar gå runt med det hela tiden, så jag tänker att jag dammar på det innan jag börjar gymma och då börjar med det som kräver mest greppstyrka, marklyft osv. Eller om det finns något som kanske inte syns? Men det är nog skitsamma, vill inte lägga ut så mycket pengar iallafall. Vill inte lägga ut 200-300 spänn för någon handske heller, så isåfall kan man väl lika gärna köra med någon tegera järv handske eller? Sen så känns gymhandskar så ivägen, ser fånigt ut och jobbigt att bära med sig så jag vill nog helst köra med magnesiumblock eller liknande.

Kan denna http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/gym-chalk funka?
Köp flytande magnesium och använd det. Liquid grip finns det något som heter, men vet inte vilket märke som är bäst. Du kan även byta till mixat grepp om du inte redan gjort det. Handskar ger inte samma förbättring för greppet, det extra lagret med "hud" har en tendens att glida.

Låt inte greppet hindra din utveckling. Kan du lyfta tyngre kan du träna hårdare och få en bättre utveckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in