2024-05-31, 01:21
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Stelopererad.
Trodde sumo och knäböj var ungefär lika då det känns som att man böjer knäna likadant

Räcker det med endast knäböj för benträningen då om jag tar bort dom andra två övningarna?

Edit: och utfall som du skrev
Nej knäböj och utfall räcker inte om du vill träna baksida lår. Så kör på marklyft också.
Citera
2024-05-31, 17:14
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villianlol
Nej knäböj och utfall räcker inte om du vill träna baksida lår. Så kör på marklyft också.
Precis!
Citera
2024-05-31, 18:05
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnwine
Har aldrig gymmat i stort sett hela mitt liv men har börjat lite nu då jag är på behandlingshem.

Just nu kör jag så här med redskapen som finns:

Bänkpress:
40x8
40x8
40x8 "orkar precis"

Knäböj:
70x8
70x8
70x8 "funkar bra orkmässigt"

Militärpress:
25x8
30x8
30x7 "orkar inte mer"

Marklyft:
80x8
80x8
80x8 "orkar nästan inte hålla greppet, men övriga muskler orkar ganska precis"

Skivstångsrodd:
30x8
30x8
30x8 "orkar mer"

Längd: 187cm
Vikt: 105kg "tjock, otränad, svag"

Tycker ni att det är bra att köra så hära nu i kanske 2 månader?
Eller ska jag öka vikt på vissa och köra färre reps, eller sänka vikt och köra mer reps?

Har begränsat med träningsmaskiner här så kan mest köra med fria vikter.

Kom gärna med tips hur jag ska optimera träningen och såga mig ifall jag gör dumma fel nu i början.

Kan väl tillägga att jag inte har som mål att bli stor och stark som en bodybuilder, utan mer som ett komplement till min diet och promenader för att gå ner i vikt. "Sen gör det ju inget om man orkar lyfta 5-10kg mer i framtiden"

MVH
Ser bra ut, dom bästa övningarna man kan köra med fria vikter. Du kan köra åttor om du tycker om det. Höj vikten vartefter. När du klarar åttor alla seten så höjer 2,5kg till nästa gång. Klarar du åttor på den vikten så höjer du igen till nästa gång. Om du klarar färre reps då 6 eller 7 så fortsätter du träna på den vikten tills du klarar åttor, varpå du höjer 2,5kg igen.
Citera
2024-06-03, 15:11
Medlem
Villianlols avatar
Hur viktigt är det med benspark för framsida lår om man är ute efter så stora ben som möjligt? Tränar hemma och kör endast knäböj för framsida lår, så har inte tillgång till någon benspark. Osäker om det räcker med knäböj för quadsen. Skulle knäböjen gynnas av att man körde lite benspark också?
Citera
2024-06-03, 15:40
Medlem
Citat:
Hur viktigt är det med benspark för framsida lår om man är ute efter så stora ben som möjligt? Tränar hemma och kör endast knäböj för framsida lår, så har inte tillgång till någon benspark. Osäker om det räcker med knäböj för quadsen. Skulle knäböjen gynnas av att man körde lite benspark också?
Benspark är en bra övning då det i stort sett är den enda övningen för låren där kontraktionen är i den korta positionen i toppen av rörelsen.

Kan inte påstå att jag har sett mycket utveckling av benspark, 80% har kommit utav böj övningar med så mycket knäflexion (djup) som möjligt så det bör räcka men vill du verkligen maximera storleken så behövs nog en benspark förr eller senare.
Citera
2024-06-04, 16:06
Medlem
Villianlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Benspark är en bra övning då det i stort sett är den enda övningen för låren där kontraktionen är i den korta positionen i toppen av rörelsen.

Kan inte påstå att jag har sett mycket utveckling av benspark, 80% har kommit utav böj övningar med så mycket knäflexion (djup) som möjligt så det bör räcka men vill du verkligen maximera storleken så behövs nog en benspark förr eller senare.
Okej, kör alltid med bra djup. Tränar hårt och nära eller till fail i varenda set så tycker benen borde växa mer. Ingen överdriven volym, runt 10 set i veckan. Äter bra och sover hyfsat så inget fel där. Därför tänker jag om man skulle tjäna på att byta ut några set knäböj mot benspark. Fast det kanske inte gör någon större skillnad ändå då.
Citera
2024-06-06, 14:15
Medlem
Citat:
Okej, kör alltid med bra djup. Tränar hårt och nära eller till fail i varenda set så tycker benen borde växa mer. Ingen överdriven volym, runt 10 set i veckan. Äter bra och sover hyfsat så inget fel där. Därför tänker jag om man skulle tjäna på att byta ut några set knäböj mot benspark. Fast det kanske inte gör någon större skillnad ändå då.
Hur länge har du tränat?

Hur bra är sömnen när du säger hyffsat? Det är en stor skillnad mellan att gå och lägga sig vid 00 och vakna 08 utan att ha vaknat under natten, och att vakna 4-5 gånger, detta problemet har jag själv i perioder, 8 timmar blir till 4-5 timmar av ordentligt sömn, även stor skillnad mellan 5h sömn och 7h+ sömn.

Hur bra äter du? Ligger du på ett överskott? Väger du inte maten så är det mer troligt att du äter för lite än för mycket.

Har du inte tränat så länge så kommer man oftast undan med hyffsad sömn och mat, har du tränat ett längre tag så behöver återhämtningen med sömn och kost vara nära till perfektion för att få några resultat.

Volymen tror jag inte det är något fel på, jag kör själv runt 14-16 set lår i veckan uppdelat på två pass, men då har jag tränat länge, vet hur man använder enbart muskeln man tränar och kan pusha mig väldigt nära eller till failure, anser att det är en relativt låg volym för en så stor muskelgrupp som ben, förutsatt att återhämtning är fixad så skulle du kunna testa att öka volymen med ett par set.

Troligtvis ligger boven som i 9 av 10 fall i din kost.
Senast redigerad av starzkis 2024-06-06 kl. 14:20.
Citera
2024-06-16, 20:28
Medlem
Hej alla kunniga!

Jag tränar ben två gånger i veckan. Vad tror ni om att göra vanliga marklyft ena passet och sumo deadlifts andra passet? Jag fick extrem träningsvärk i baksida lår när jag gjorde sumo deadlifts och det får jag aldrig från vanlig marklyft så jag tänkte att man kanske skulle lägga in sumo i schemat igen?

Jag gör idag knäböj, marklyft och calf raises två gånger i veckan. Räcker det för att få större ben?
Senast redigerad av Yo-Mama 2024-06-16 kl. 20:34.
Citera
2024-06-18, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yo-Mama
Hej alla kunniga!

Jag tränar ben två gånger i veckan. Vad tror ni om att göra vanliga marklyft ena passet och sumo deadlifts andra passet? Jag fick extrem träningsvärk i baksida lår när jag gjorde sumo deadlifts och det får jag aldrig från vanlig marklyft så jag tänkte att man kanske skulle lägga in sumo i schemat igen?

Jag gör idag knäböj, marklyft och calf raises två gånger i veckan. Räcker det för att få större ben?

Beror ju på. Hur tycker du att du växer nu?
Hur tycker du att proportionerna är mellan framsida och baksida?
Vad för vikter och reps tränar du med nu, och hur länge har du gjort det?
Citera
2024-06-29, 02:09
Medlem
Crapmagics avatar
Hejsan! jag tittade mig nyss i spegeln och noterade! att jag lyckats träna mig in på ett sluttande plan, dvs jag har byggt upp vänster axelparti högre!!! än höger axelparti, det är inte axelmakterna, utan axelmakten, visst ser det för jävligt ut! denna Carl Alfred boy kropp som man fått

Då är det stopp för träning av vänstern!, och ensidigt pang på högern, vilka sidoövningar ger snabbast resultat på en asymmetrisk axel?
Citera
2024-06-29, 09:02
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Hejsan! jag tittade mig nyss i spegeln och noterade! att jag lyckats träna mig in på ett sluttande plan, dvs jag har byggt upp vänster axelparti högre!!! än höger axelparti, det är inte axelmakterna, utan axelmakten, visst ser det för jävligt ut! denna Carl Alfred boy kropp som man fått

Då är det stopp för träning av vänstern!, och ensidigt pang på högern, vilka sidoövningar ger snabbast resultat på en asymmetrisk axel?
Svårt att förstå vad du menar utan bild!

Och kom ihåg, ingen är 100% symmetrisk.
Citera
2024-06-29, 09:35
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Svårt att förstå vad du menar utan bild!

Och kom ihåg, ingen är 100% symmetrisk.
Det handlar om vad man gör sig till, jag hade lika höga axlar innan jag började träna axlar, nu är ena högre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in