Citat:
Ursprungligen postat av
MentosFruitcore
Det första man gör när man precis ska börja träna är såklart att sjuka ner sig och må som skit i några dagar... Frågor:
*Hur brukar/bör man hantera sjukdomar vid träning? Ungefär hur många dagar efter tillfriskning är det okej att börja träna igen? Ska man ta det lugnt eller vänta ett par dagar?
*Jag läste stickyn om proteinpulver, är det något man bör ta som nybörjare, och i sådana fall precis efter pass eller i samband med måltid? Hur många gånger om dagen? Och vilka märken är vanliga att ta i början? Jag ser mest Whey-80 som det märke som det skrivs mest om.
*Om jag t.ex gymmar efter sysslor och sedan planerar ett kickboxing-pass på kvällen, hjälper det då att ta ett proteinpulver mitt under dagen för att orka?
*Du kan träna så fort du är frisk. Du kan t.o.m. träna när du är sjuk ibland. En tumregel är att om symptomen sitter ovanför axlarna, typ snuva och ont i halsen, kan du träna. Om du däremot har feber är det ingen bra idé. Sen finns det andra anledningar att stanna hemma när man är sjuk än att det skulle vara farligt att träna, som att det kanske inte är så kul att träna då, att man presterar sämre och att man riskerar att smitta andra (alltså samma anledningar som att man inte går till jobbet när man är sjuk).
*Du bör få i dig tillräckligt mycket protein även som nybörjare. Två gram per kilo kroppsvikt är ett vanligt riktmärke, men det är ingen katastrof att ligga runt 1.6 heller. Om du får i dig tillräckligt mycket protein från maten finns det ingen anledning att ta proteinpulver, men ibland är det ett bekvämt sätt att täcka behovet. Det är lite kontroversiellt, men många hävdar att proteinsyntesen höjs något om intar protein i samband med träningen, men det är ingen stor effekt. Ta det när du känner för det. Det finns ingen anledning att ta det i samband med en måltid.
*Protein är viktigt för att det hjälper dig att bygga muskler, inte för att det får dig att orka mer. Du kan lika gärna äta kolisar mitt på dagen för att orka med träningen.