2015-01-22, 12:28
Medlem
Sigstens avatar
Good mornings är rätt nice också.
Citera
2015-01-22, 12:43
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latchhh
Man hör ofta folk säga att om man är ute efter att få stora muskler ska man träna få reps och att träna många reps ska vara bättre för uthållighet istället, typ. Hur mycket sanning ligger det i detta egentligen?

Själv tränar jag nu så att jag kör på en vikt till jag klarar 4x12 för att sedan öka, i dom flesta övningarna. I lite tyngre övningar (t.ex. marklyft) kör jag upp till 4x10. Är detta för mycket om jag främst är ute efter "muskelvolym"?

Få reps ökar styrkan, inte muskelmassan. 8-12 är en bra range. Men 15 t.o.m 20 är det inte dumt att göra på vissa övningar där man känner att det passar.
Citera
2015-01-22, 13:10
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latchhh
Man hör ofta folk säga att om man är ute efter att få stora muskler ska man träna få reps och att träna många reps ska vara bättre för uthållighet istället, typ. Hur mycket sanning ligger det i detta egentligen?

Själv tränar jag nu så att jag kör på en vikt till jag klarar 4x12 för att sedan öka, i dom flesta övningarna. I lite tyngre övningar (t.ex. marklyft) kör jag upp till 4x10. Är detta för mycket om jag främst är ute efter "muskelvolym"?
Hur många repetitioner du väljer att göra ger lite olika resultat, ja, så det ligger sanning i det. Generellt brukar man föreslå runt 4-6 reps för styrka och runt 12-15 för "volym", och klarar man mer än 20-25 så börjar man närma sig cardioträning. Du kan titta lite på det här schemat för en överblick. Som du ser är det en flytande övergång, och kroppen är mer komplex än att den räknar till 10 reps och sen "okej, jag ska bli stor och inte stark!" och vissa svarar bättre än andra på hög- respektive lågreps.

Vad gäller dina val så brukar det vara vanligare med lite lägre antal repetitioner för en typisk styrkeövning som marklyft, typ 4-6, och lite högre antal repetitioner för mindre isolerande övningar som exempelvis lyft åt sidan.
Citera
2015-01-22, 13:11
Bannlyst
bruce lee gillade inte good mornings.
Citera
2015-01-22, 15:21
Medlem
så du tränar alltså hemma för att komma i form till gymmet?
Citera
2015-01-22, 22:58
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det första man gör när man precis ska börja träna är såklart att sjuka ner sig och må som skit i några dagar... Frågor:

*Hur brukar/bör man hantera sjukdomar vid träning? Ungefär hur många dagar efter tillfriskning är det okej att börja träna igen? Ska man ta det lugnt eller vänta ett par dagar?

*Jag läste stickyn om proteinpulver, är det något man bör ta som nybörjare, och i sådana fall precis efter pass eller i samband med måltid? Hur många gånger om dagen? Och vilka märken är vanliga att ta i början? Jag ser mest Whey-80 som det märke som det skrivs mest om.

*Om jag t.ex gymmar efter sysslor och sedan planerar ett kickboxing-pass på kvällen, hjälper det då att ta ett proteinpulver mitt under dagen för att orka?
Bumpar dessa frågor.

förresten, skadas träningen av att träna kickboxing på vilodagar?

Om man jämför det program jag föjer(Starting Strength) med träning av hela kroppen, med träningsprogram som tränar rygg en dag, bröst en dag osv... Vad är för och nack-delar?
Senast redigerad av MentosFruitcore 2015-01-22 kl. 23:01.
Citera
2015-01-22, 23:20
Medlem
NereMedOlas avatar
Kan jag köra marklyft dagen efter ryggövningar, typ stångrodd och chins, eller förstör det återhämtningen?
Citera
2015-01-22, 23:34
Medlem
Stigaxelsixtens avatar
Hörde en diskussion mellan två byggare utan direkta argument, den ena körde 1:an nedan, den andra 2:an. Notera att alla tre variablerna står för varsin muskelgrupp (isolerad). Låt oss ta ett exempel med 9 övningar på ett pass:

Upplägg 1
X X X Y Y Y Z Z Z

Upplägg 2
X Y Z X Y Z X Y Z

Personligen har jag alltid gått för det senare upplägget, främst då jag vill att muskeln skall kunna prestera på topp, inte bara ta ut sig fullkomligt. Spontant känns det inte rätt att köra exakt samma isolerade muskelgrupp i 3x12, genom tre olika övningar i följd. På den tredje övningen inom varje muskelgrupp är muskeln så gott som helt utmattad vilket tvingar ned en till mycket lättare vikter.

Undrar därför följande; vilka är nackdelarna/fördelarna med de respektive uppläggen sett till de fysiska resultaten?
Citera
2015-01-22, 23:46
Medlem
NereMedOlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Det första man gör när man precis ska börja träna är såklart att sjuka ner sig och må som skit i några dagar... Frågor:

*Hur brukar/bör man hantera sjukdomar vid träning? Ungefär hur många dagar efter tillfriskning är det okej att börja träna igen? Ska man ta det lugnt eller vänta ett par dagar?

*Jag läste stickyn om proteinpulver, är det något man bör ta som nybörjare, och i sådana fall precis efter pass eller i samband med måltid? Hur många gånger om dagen? Och vilka märken är vanliga att ta i början? Jag ser mest Whey-80 som det märke som det skrivs mest om.

*Om jag t.ex gymmar efter sysslor och sedan planerar ett kickboxing-pass på kvällen, hjälper det då att ta ett proteinpulver mitt under dagen för att orka?

*Du kan träna så fort du är frisk. Du kan t.o.m. träna när du är sjuk ibland. En tumregel är att om symptomen sitter ovanför axlarna, typ snuva och ont i halsen, kan du träna. Om du däremot har feber är det ingen bra idé. Sen finns det andra anledningar att stanna hemma när man är sjuk än att det skulle vara farligt att träna, som att det kanske inte är så kul att träna då, att man presterar sämre och att man riskerar att smitta andra (alltså samma anledningar som att man inte går till jobbet när man är sjuk).

*Du bör få i dig tillräckligt mycket protein även som nybörjare. Två gram per kilo kroppsvikt är ett vanligt riktmärke, men det är ingen katastrof att ligga runt 1.6 heller. Om du får i dig tillräckligt mycket protein från maten finns det ingen anledning att ta proteinpulver, men ibland är det ett bekvämt sätt att täcka behovet. Det är lite kontroversiellt, men många hävdar att proteinsyntesen höjs något om intar protein i samband med träningen, men det är ingen stor effekt. Ta det när du känner för det. Det finns ingen anledning att ta det i samband med en måltid.

*Protein är viktigt för att det hjälper dig att bygga muskler, inte för att det får dig att orka mer. Du kan lika gärna äta kolisar mitt på dagen för att orka med träningen.
Citera
2015-01-22, 23:56
Medlem
Hej!

Har tagit mig själv i kragen och börjat gymma! Jag är 18 fyllda år, 175 cm lång och väger 60kg Har nu börjat med 3 pass i veckan och alla 3 passen kör jag helkropps träning. Jag har tänkt att köra med detta ett tag så grundfysiken kommer på plats. Mitt mål är att väga runt 65-70kg innan sommaren och bänka runt 60kg. (Bänkar runt 40kg nu) Tänker också noga på att äta rätt mat men kör inte med något kosttillskott.

Det jag undrar är att om mina mål är möjliga? Har ni några andra tankar om hur jag ska lägga upp passen? Tar emot alla svar jag kan få!

MVH
Citera
2015-01-23, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zibs
Hej!

Har tagit mig själv i kragen och börjat gymma! Jag är 18 fyllda år, 175 cm lång och väger 60kg Har nu börjat med 3 pass i veckan och alla 3 passen kör jag helkropps träning. Jag har tänkt att köra med detta ett tag så grundfysiken kommer på plats. Mitt mål är att väga runt 65-70kg innan sommaren och bänka runt 60kg. (Bänkar runt 40kg nu) Tänker också noga på att äta rätt mat men kör inte med något kosttillskott.

Det jag undrar är att om mina mål är möjliga? Har ni några andra tankar om hur jag ska lägga upp passen? Tar emot alla svar jag kan få!

MVH

Det här är en tråd för korta svar så:

Ja det är möjligt.
Citera
2015-01-23, 17:25
Bannlyst
Jag har länge velat träna mina axlar och armar men har ingen lust att punga ut för ett gymkort dels för att det är för långt till närmsta gym och ja kommer tappa motivationen att resa långa vägar för att gymma en timme.

Jag cyklar i skogen 2-4 gånger per vecka så benmusklerna får absolut sitt, men som sagt armarna hänger inte med och min överkropp ser slapp ut.

Jag funderar på att köpa något träningsredskap att ha hemma för att komma igång.

Vilket verktyg tycker ni kan passa mig? Ja funderar på en bänkpress och några hantlar.
Räcker detta tror ni? Jag såg även på youtube att man kan skära upp en basketboll och fylla med sand och sedan dra silvertejp runt och använda som medicinboll.

Finns ju sjukt mycket instruktionsvideos på youtube där man själv kan sätta ihop ett schema man kör efter, sedan kan man ju ta hjälp på detta forum eller kolozzeum.com.

Jag behöver tips, vill verkligen komma igång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in