Citat:
Ursprungligen postat av
ReijoHervonen
Dela upp det så du kan köra varje muskelgrupp 2-3 gånger i veckan för bättre resultat. Sen borde du kanske fundera på kvaliteten av dina set? 130set i veckan är riktigt jävla extremt. Att du dessutom verkar köra 10reps konstant får mig att tro att du inte tränar tillräckligt hårt för att få bra resultat.
Halva antalet kvalitets set per vecka skulle antagligen ge betydligt bättre resultat.
Okej, jag kanske gör det då. Saken är att jag kört så här så långt jag kan minnas men jag har för mig jag även kört annorlunda förut när jag var yngre, minns dock inte exakt. Men jag känner samtidigt nu spontant att det tar emot lite när jag tänker på att ändra schema, jag antar att det har med min personlighet att göra, jag provar sällan nytt utan håller fast vid mina rutiner om det så är på kinarestaurangen då blir det alltid de gamla vanliga 4 små rätter haha.
Men jag kan absolut tvinga mig till att byta schema om det skulle ge bättre resultat. Men du tänker då att jag borde skära ner på antalet set? Jag tycker att jag tränar väldigt hårt ändå måste jag säga, helst alltid till fail så länge jag sovit bra under natten och känner mig pigg och kry. Jag vill gå hem från gymmet med den där nöjd känslan om du vet vad jag menar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Det klassiska, "det beror på".
Personligen är jag inte så förtjust i sådana splittrar, men visst om man tycker om det och får en gå till gymmet så är det bra. Har man provat sig fram genom olika varianter och kommit fram till att det fungerar bäst för så ska man fortsätta. Tar man tunga vikter och klarar sig inte att återhämta sig med tex helkropp så är det vettigt.
Blir tex fundersam hur du har kommit fram till 5 sets och statiskt ligga på 10 reps. Man kan ju göra det av en specifik anledning och har själv kört så. Men då var det av en specifik anledning.
Personligen tycker jag jag att 25 set per muskelgrupp men beror ju även på hur man räknar. Känns även sisådär att öka frekvens och volym samtidigt.
Jag föredrar frekvens rent generellt men är ju absolut inget måste. Men motfrågan är hur ser din träningskarriär ut?
Hur har du tränat genom åren, hur har din progression varit, hur har dina resultat varit, kan du förbättra andra saker utöver din träning?
Om man har lärt sig grunden genom nybörjarprogram så bygger man oftast sin träning runt grunden. Så om du inte har kört nybörjarprogram så kanske du eventuellt ska starta med det. Träning är egentligen inte så komplext utan väldigt tråkig på papper. Sen går man vidare med olika fokus. Man bygger muskler med det mesta olika program. Så välj hellre beprövade program än hitta på ett eget.
Brukar du inte köra sådan splittar då? Hur brukar du köra?
5 set och 10 reps kommer nog mest från andra faktiskt, jag började lära mig träna inne på kåken och tror det var så att någon som var mer erfaren lärde mig och då körde just så.
Vad hade du för anledning då? Mitt mål är ju främst att bygga på så mycket muskler det går, det är väl egentligen de flesta människorna mål iofs.
Jag har varit väldigt mycket on off, jag har varit mycket på anstalter och där kör man på och sen kommer man ut och då blir det inte lika mycket träning pga att jag jobbat och på fritiden sålt droger. Det sysslar jag inte med längre så efter jobbet har jag tiden för träning och nu har jag kört på bra i några månader och har blivit mer seriös och även läser på och ser på youtube, vilket jag aldrig riktigt gjort innan utan då bara kört på med det man vet. Så man kan säga att det är första gången i mitt liv under denna period som jag varierar stort med många olika nya övningar som jag aldrig ens visste om förut.
Jag är 32 år, 178cm och väger nu 83 kilo. Jag antar att man det är annorlunda med återhämtning jämfört med när man var 20. Men vad händer om man tränar för mycket? Går det bakåt då? Alltså kan man tappa muskelmassa av det? Jag vet att de finns risk för skador såklart men kan man förlora muskelmassa av för mycket träning?
Sen har jag en annan fråga också. Generiskt så har jag, men även sett det på mina bröder, väldigt svårt för att bygga bröst, den delen jag anser är snyggast på en kropp, såklart :/ axlar och rygg är jag mer än nöjd med och även favoriterna att träna. När sen armarna växer ser det så jävla dumt ut om brösten inte växer i samma takt. Så min fråga är vad du har för tips för att ordna det, hur många gånger i veckan kan jag slänga in ett par bröstövningar och hur skulle du ligga med set och reps. Ditt sätt kanske inte funkar på mig, men det kan också funka på mig. Man får fråga om hjälp och tips och sedan prova sig fram helt enkelt.
Låt säga att jag kör axlar en dag och vill köra lite bröst efteråt, då borde jag korta ner axelpasset väl? 5 övningar, 5 x 10 och den bröst efteråt blir alldeles för mycket va? Det blir nämligen ofta så under eller efter passet att jag känner mig illamående, som att jag blir spy färdig, är det för man kört för hårt eller?