2015-03-09, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
vi säger 5km springa ~20 min
5km powerwalk ~45 min.
Då har jag HÖRT att 45 minuter powerwalk förbränner mer kcal. Säger absolut inte att det stämmer men det är vad jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Rörelseenergi står i relation till hastighet varför det alltså är så enkelt att ju snabbare man rör sig, desto mer energi förbrukar man.

Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
Ja, men eftersom man rör kroppen i 45 minuter istället för 20 minuter har jag hört att det bränner mer.

mmm men vill bara förlora fett inte muskler är springa eller gå bäst då svara på frågan
Citera
2015-03-09, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
mmm men vill bara förlora fett inte muskler är springa eller gå bäst då svara på frågan

Eller så googlar du istället?
Citera
2015-03-09, 01:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alexex
Eller så googlar du istället?
svara på frågan
Citera
2015-03-09, 22:48
Medlem
Tja, för en kille som är 174cm och väger 63kg som reppar 8x4 på 80kg bänk rätt ok va?
Citera
2015-03-10, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fcFX
Tja, för en kille som är 174cm och väger 63kg som reppar 8x4 på 80kg bänk rätt ok va?

Det ser rätt bra ut ja att bänka så mycket.
Citera
2015-03-10, 12:53
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regen88
svara på frågan

Det är såklart från fall till fall. Generellt skulle jag gå istället för att springa, men om man har ont om tid i vardagen kan man ju löpa istället...
Citera
2015-03-10, 20:23
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Så då kan jag med lätthet skippa några av de jag kör? Hantelpress är väl inga tvivel på, kan köra lägre vikter och få in en maximal teknik. Sen snedställd bänk och en maskin borde väl räcka. Har hört att bröstmusklerna växer väldigt enkelt av väldigt lite belastning, kan vara bullshit också men det ska tydligen vara ganska onödigt att köra många övningar.

Hur fort de växer är individuellt så klart. Hantelpress är bra. Men var försiktig så du inte pajar axeln bara för att du vill ha större bröstmuskler. Väl fungerande axelparti är värt mer.
Citera
2015-03-10, 20:57
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Hur fort de växer är individuellt så klart. Hantelpress är bra. Men var försiktig så du inte pajar axeln bara för att du vill ha större bröstmuskler. Väl fungerande axelparti är värt mer.

Körde ett bröst- och tricepspass idag, känns bättre i axeln. Testade bänkpress med 30 kg men gav upp, övningen är verkligen inte gjord för mig. Gick över till hantelpress, körde först 10 kg och sedan 12. Pressade bak axlarna, låg på skulderbladen, försökte få kontakt med brösten. Körde sedan en maskin och snedställd hantelpress. Gick över till triceps efter det och satsade på kontakt där med.

Känns rätt bra i brösten. Kanske skulle undvika bröstträning helt för att se om det skulle hjälpa för mig. Det är den där lilla "kulan" som ligger längst ut under nyckelbenet som känns ganska utmattad.
Senast redigerad av Ripples 2015-03-10 kl. 21:17.
Citera
2015-03-10, 22:15
Medlem
Skrev ett par veckor sedan här och frågade om lite tips för nybörjade på hur man skall börja.

Fick tipset 5x5 stronglifts och har nu kört på det ett tag, det känns som att jag redan märker skillnad på kroppen, kanske bara är en nybörjarfas dock .

Nu undrar jag dock över hur man skall gå vidare när det kommer till t ex bänkpress - kände idag att sista settet blev jäkligt jobbigt, det var precis att jag fick upp stången.

Hur skall jag kunna gå vidare nästa gång när jag ska öka i vikt och inte har någon träningsbuddy som kan hjälpa mig ifall jag inte orkar lyfta . Har en polare som brukar gymma väldigt sällan med mig, han har dissat träningen den senaste veckan och kommer förmodligen göra det i framtiden också.

Är det bara att fråga nån random på gymmet om hjälp? Man vill ju inte direkt slösa andras tid heller.
Citera
2015-03-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av costodelspurae
Skrev ett par veckor sedan här och frågade om lite tips för nybörjade på hur man skall börja.

Fick tipset 5x5 stronglifts och har nu kört på det ett tag, det känns som att jag redan märker skillnad på kroppen, kanske bara är en nybörjarfas dock .

Nu undrar jag dock över hur man skall gå vidare när det kommer till t ex bänkpress - kände idag att sista settet blev jäkligt jobbigt, det var precis att jag fick upp stången.

Hur skall jag kunna gå vidare nästa gång när jag ska öka i vikt och inte har någon träningsbuddy som kan hjälpa mig ifall jag inte orkar lyfta . Har en polare som brukar gymma väldigt sällan med mig, han har dissat träningen den senaste veckan och kommer förmodligen göra det i framtiden också.

Är det bara att fråga nån random på gymmet om hjälp? Man vill ju inte direkt slösa andras tid heller.

Finns 2 lösningar enligt mig ifall du är själv och ej kan be/vågar be någon om hjälp.
1. Du lägger dig under en fast bänk/smith maskin och höjer till den vikten du vill köra. T.ex du kör 80 nu, men lägger på till 85. Var ej rädd att faila då du har "säkerhet".
2. Du kör på samma vikt tills du kan göra 10 reps utan problem, då höjer du vikten och kör på den tills du kan köra 10 reps utan problem.

Glöm ej teknik och form! Körde i ett par år själv utan kompisar, och låt mig säga att jag får lida idag då vissa muskler ej utvecklats lika som resten av kroppen.
Citera
2015-03-11, 00:54
Medlem
Spinnacers avatar
Har påbörjat min cut nu inför sommaren. Inte nyttigt att gå runt med hög kroppsfettsprocent ju.

Couch-to-5k; 3 dagar/veckan (tar ca 50 min)
Gymmet maintenance: 3 dagar/veckan

Är vid 100kg idagsläget, är -10kg på 2 månader rimligt? Kanske blir nån cheat day nån helgdag (inte grisa, men vanlig mat och en fucking negerboll/donut eller nåt.

Tacksam för svar
Senast redigerad av Spinnacer 2015-03-11 kl. 00:56.
Citera
2015-03-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olego
Finns 2 lösningar enligt mig ifall du är själv och ej kan be/vågar be någon om hjälp.
1. Du lägger dig under en fast bänk/smith maskin och höjer till den vikten du vill köra. T.ex du kör 80 nu, men lägger på till 85. Var ej rädd att faila då du har "säkerhet".
2. Du kör på samma vikt tills du kan göra 10 reps utan problem, då höjer du vikten och kör på den tills du kan köra 10 reps utan problem.

Glöm ej teknik och form! Körde i ett par år själv utan kompisar, och låt mig säga att jag får lida idag då vissa muskler ej utvecklats lika som resten av kroppen.

Låter jobbigt, frågar nog om hjälp hellre, det är ju inte så att jag vågar precis. Kör låga vikter för tillfället (nästa pass blir 35kg bänkpress) - får helt enkelt be någon att ha koll sista settet. Klarade de övriga 4 bra, vet inte riktigt vad som hände sista där. Spekulerar dock på att jag borde ha vilat i ett par minuter, kände mig fortfarande lite slö när jag satte igång sista settet.

Tack för tipsen dock!
Jag ska ha de i åtanke ifall jag någonsin kommer upp i högre vikter .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in