2024-06-29, 09:41
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Det handlar om vad man gör sig till, jag hade lika höga axlar innan jag började träna axlar, nu är ena högre!
Du kanske är stel(are) i ena trapeziusmuskeln? Det är alltså muskeln som lyfter upp axlarna mot öronen.
Citera
2024-06-29, 09:43
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Du kanske är stel(are) i ena trapeziusmuskeln? Det är alltså muskeln som lyfter upp axlarna mot öronen.
Menar du att det är omöjligt att bara bygga sidorna olika höga?
Citera
2024-06-29, 10:01
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Menar du att det är omöjligt att bara bygga sidorna olika höga?
Axlar byggs på bredden och på djupet, förstår inte riktigt vad du menar med höjden?
Citera
2024-06-29, 22:23
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Axlar byggs på bredden och på djupet, förstår inte riktigt vad du menar med höjden?
djupet=höjden, här får du en bild på min höjdskillnad https://imgbox.com/KLSSLYGs (kite överdrivet för att det ska synas bara)
Citera
2024-06-29, 22:46
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
djupet=höjden, här får du en bild på min höjdskillnad https://imgbox.com/KLSSLYGs (kite överdrivet för att det ska synas bara)
Titta på denna bild: https://www.getbodysmart.com/wp-cont...1-1024x732.png

Är det den (gröna) du menar? I så fall så är det väl unilaterala hantelshrugs för den "mindre" sidan till dess att den kommit ikapp!
Citera
2024-06-30, 19:31
Bannlyst
Jag är smalfet och ska bulka, hur kommer min kropp förändras?

22, 1.90m+ 85kg ungefär. Är väldigt smalfet. Smala armar, bröst, revbenen syns, stora lår (tycker jag) och en jävla mage. Skäms. Är svag också.

Men jag ska iallafall börja träna nu och ska köra basövningar endast tänkte jag (har läst mycket här och på andra forum) för att bygga styrka, det är mitt mål. Men kroppen förändras ju, så hur?

Jag kommer ju också göra magövningar som plankan, situps, L sit. Hur kommer min mage förändras? Min mage är tjock men revbenen syns, fattar ni? Jag ska ju gå upp i vikt nu och träna på allvar och inte ta det på skoj som folk gör. Hur kommer det förändras? Jag har en liten rumpa (den är platt som fan) kommer den bli fet?

Har mer frågor
Citera
2024-06-30, 19:48
Citat:
Ursprungligen postat av LIONELANDRESMESSI
22, 1.90m+ 85kg ungefär. Är väldigt smalfet. Smala armar, bröst, revbenen syns, stora lår (tycker jag) och en jävla mage. Skäms. Är svag också.

Men jag ska iallafall börja träna nu och ska köra basövningar endast tänkte jag (har läst mycket här och på andra forum) för att bygga styrka, det är mitt mål. Men kroppen förändras ju, så hur?

Jag kommer ju också göra magövningar som plankan, situps, L sit. Hur kommer min mage förändras? Min mage är tjock men revbenen syns, fattar ni? Jag ska ju gå upp i vikt nu och träna på allvar och inte ta det på skoj som folk gör. Hur kommer det förändras? Jag har en liten rumpa (den är platt som fan) kommer den bli fet?

Har mer frågor

Låter bra med basövningar. Skippa planka och poänglösa magövningar. Slöseri med tid. Magen kommer du träna upp genom knäböj och press.

Pm gärna om du har fler frågor
Citera
2024-06-30, 20:04
Medlem
Norrbagg79s avatar
Beror på vad du äter, ska du bli kvitt din tjocka mage måste du ha et litet kaloriunderskott samtidigt som du måste äta mycket proteiner för muskelbygget.
Tränar du och äter rätt kommer resultaten snabbt.
Citera
2024-06-30, 20:05
Medlem
Tränat tidigare i livet? Det är egentligen som nybörjare som du har bäst förutsättningar för att göra en s.k. body recomposition, alltså att du kan öka muskelmassan märkvärdigt samtidigt som du minskar i kroppsfett. I din sits hade jag undvikit ett kaloriöverskott och istället siktat på att äta runt förbränningsnivån om inte ett underskott på några hundra kalorier.

Rekommenderar att du tar en titt på följande artikel i från Styrkelabbet också: Bygga muskler och bränna fett samtidigt – går det?

Önskar dig lycka till med träningen.
Citera
2024-07-01, 23:52
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Titta på denna bild: https://www.getbodysmart.com/wp-cont...1-1024x732.png

Är det den (gröna) du menar? I så fall så är det väl unilaterala hantelshrugs för den "mindre" sidan till dess att den kommit ikapp!
Ja jag antar att trapetsius är högre på den mertränade sidan

Han lyfter 30 kg på den film jag hittade re Shrug med hantlar
Jag äger 2 stycken 2 kg hantlar, det är bara ta ett dubbelgrepp om båda i en hand antar jag
och göra detta 1000 gånger på en rep.

Tänk på att det är med endast 4 kg som jag har lyckats upphöja vänster trapetsius muskel genom att just greppa båda hantlar i samma hand (en ny konstform), fast jag misstänker att jag använt en felaktig teknik sittandes i datorstolen och lyft utifrån och in (kl 10 på vänster, kl 2 på höger) men full utsträckta armar och sedermera utvecklade krampskador i bröst och ryggpartiet som lätt kunnat misstagits för hjärtsjukdom men EKG friade

Vad säger du om den lyfttekniken?
Senast redigerad av Crapmagic 2024-07-01 kl. 23:57.
Citera
2024-07-04, 20:23
Medlem
Hej gott folk.

Jag är lite nyfiken på vad ni anser om min situation och hur ni hade gått vidare här.

Jag började lyfta vikter för två månader sedan och är då inne i en bulk-fas. På dessa två månader har newbie gainsen definitivt gjort sitt - större armar, axlarna börjar synas rätt ordentligt, brösten sticker ut, osv.

Jag har under dessa två månader även satt på mig lite fett vilket är förväntat. Ansiktet har blivit något rundare (vilket jag faktiskt gillar) men har även fått en kagge. Inget extremt, men definitivt en kagge som börjar sticka ut lite. Jag har fått mestadels positiv feedback av folk som träffat mig då de märkt ganska tydligt att jag fått bra resultat, dock fick jag en kommentar om att jag blivit tjock vilket egentligen förstörde hela min motivation på ett sätt.

Jag är fortfarande bara två månader in i min träning vilket betyder att jag fortfarande är i newbie stage fasen och den vill man ju utnyttja, men samtidigt är jag rädd att jag kanske blir för tjock. Efter att jag fick kommentaren om att jag börjar se tjock ut så vågar jag egentligen inte bulka mer.

Min fråga är: hur hade ni gjort? Vilken nivå bör man nå innan det är dags att säga "ok, dags att dra ned på fettet nu"? En bulk-fas på två månader känns alldeles för kort, har ju mycket kvar att bygga, men samtidigt är man ju rädd att kaggen blir större och större, osv. Hur tacklar man detta på bästa sätt?
Citera
2024-07-04, 20:37
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ja jag antar att trapetsius är högre på den mertränade sidan

Han lyfter 30 kg på den film jag hittade re Shrug med hantlar
Jag äger 2 stycken 2 kg hantlar, det är bara ta ett dubbelgrepp om båda i en hand antar jag
och göra detta 1000 gånger på en rep.

Tänk på att det är med endast 4 kg som jag har lyckats upphöja vänster trapetsius muskel genom att just greppa båda hantlar i samma hand (en ny konstform), fast jag misstänker att jag använt en felaktig teknik sittandes i datorstolen och lyft utifrån och in (kl 10 på vänster, kl 2 på höger) men full utsträckta armar och sedermera utvecklade krampskador i bröst och ryggpartiet som lätt kunnat misstagits för hjärtsjukdom men EKG friade

Vad säger du om den lyfttekniken?
Jag förstår ej vad du menar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in