Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Tack för att du kollat! Du satte lite ord på vad jag vill åstadkomma utan att jag kunnat förklara det (nöta in färdighet). Problemet med min Bro split är att ibland när det går en vecka mellan passen så känns det som att mina muskler glömt bort hur mycket de klarade av veckan innan. Det sker oavsett hur bra jag sovit och ätit. Ibland kan jag köra bänkpress 4x6-8 på 80 kg för att nästa vecka tvingas kämpa med samma vikt. Men skulle jag gå dit en eller två dagar igen så skulle jag garanterat kunna höja vikten. Det är en kopia av 5x5 fast med stegrande vikter istället där de sista två seten ska vara riktigt tunga. I 5x5 så är det samma vikt alla seten vilket gör att jag skulle hamna i samma platå som tidigare, jag vill utsätta kroppen för vikter som jag annars inte skulle komma upp i.

Har du tränat 5x5 innan? Isf, vad är dina erfarenheter? Tycker du att jag ska gå ner till två "baspass" i veckan när det börjar bli riktigt tungt?

När det börjar bli riktigt tungt så kan man gå ner i frekvens men annars finns det fortsättningsprogram för det.

En sak vill jag säga och det är att bara för att man stagnerar eller slutar att öka I en övning betyder inte det att man inte stimulerar musklerna tillräckligt eller att man inte är återhämtad (det kan göra det), och bara för att man ökar i en övning så behöver inte det betyda att man stimulerar musklerna tillräckligt.

5x5 är väldigt prestationsfokuserat och största målet är att öka I övningarna. Detta är tyvärr ofta på bekostnad av korrekt utförande. Du stiger i vikterna inte nödvändigtvis enbart för att du blir starkare utan för att du blir väldigt effektiv i att utföra övningarna.

För någon som har noll intresse att egolyfta och stila, tävla eller bara tycka det är jäkligt roligt att lyfta tungt, så skulle jag inte rekommendera 5x5.
Skaderisken blir till slut alltför hög och det kommer att ge lika bra resultat att träna med ett annat säkrare och effektivt styrketräningsupplägg med korrekt utförande.

Jag mjölkade ut SL, SS, GSLP 5x5 så mycket jag kunde men slet tillslut ut mig. Det var inte värt det men det gav definitivt resultat. Jag tränar på ett helt annat sätt idag men har fått likvärdiga resultat.
Gör det du tycker är roligt och har tid med, men tänk på att risken kan vara väldigt hög utan att få bättre resultat för det.
Citera
2024-01-21, 11:18
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Jag har hört att det inte finns någon standard hur snabbt 8:an är på löpbandet.
”DET FINNS INGEN STANDARD”, skriker samtliga när jag frågar. ”DET ÄR PRECIS SOM EN SPIS”.
”THIS ONE GOES TO ELEVEN” osv…

Men det lär väl vara ungefär samma?
Hur många km/h är 8:an PÅ ETT UNGEFÄR alltså. Vore toppen att veta, så man vet hur många BPM man ska ha på rockmusiken.
Citera
2024-01-24, 15:46
Medlem
Ostepopss avatar
Vad tror ni om raka 3x10 jämfört med pyramid?

Körde pyramid i morse för att försöka hitta max styrkan, och det kändes väldigt bra, funderar på att köra det varje pass (3x helkropp veckan)
Citera
2024-01-26, 18:18
Medlem
Har på senare tid fått skitont i höger armbåge vid skull cruchers. Jag har inte stången direkt över huvudet utan en bit bakom huvudet för att minska belastning på armbågarna men det hjälper inte.

Direkt idag vid första repset så fick jag genast skitont i armbågen även fast jag börjat med en mycket lättare vikt för att värma upp. Det kommer på en sekund och sitter i några dagar. Känns mer som att det är armbågen än i leder och sånt, typ som att jag har slagit i armbågen i något hårt.

Övningen har gett mig väldigt fina resultat så det känns tråkigt att behöva sluta med den. Har ni tips på andra tricepsövningar som är lika bra? Jag tränar hemma och har tillgång till bänk, stång och hantlar.
Senast redigerad av DinSkummaGranne 2024-01-26 kl. 18:25.
Citera
2024-01-26, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Har på senare tid fått skitont i höger armbåge vid skull cruchers. Jag har inte stången direkt över huvudet utan en bit bakom huvudet för att minska belastning på armbågarna men det hjälper inte.

Direkt idag vid första repset så fick jag genast skitont i armbågen även fast jag börjat med en mycket lättare vikt för att värma upp. Det kommer på en sekund och sitter i några dagar. Känns mer som att det är armbågen än i leder och sånt, typ som att jag har slagit i armbågen i något hårt.

Övningen har gett mig väldigt fina resultat så det känns tråkigt att behöva sluta med den. Har ni tips på andra tricepsövningar som är lika bra? Jag tränar hemma och har tillgång till bänk, stång och hantlar.

Du ska vila tills det är bra.
SEN måste du öva på ditt utförande och sänka vikterna. Långsamma och mjuka vändningar I ytterlägena och med minst ett reptempo på 4s upp/4s ner kommer att göra susen.
Citera
2024-01-31, 06:36
Medlem
Bostonroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyPittochPung
Jag har hört att det inte finns någon standard hur snabbt 8:an är på löpbandet.
”DET FINNS INGEN STANDARD”, skriker samtliga när jag frågar. ”DET ÄR PRECIS SOM EN SPIS”.
”THIS ONE GOES TO ELEVEN” osv…

Men det lär väl vara ungefär samma?
Hur många km/h är 8:an PÅ ETT UNGEFÄR alltså. Vore toppen att veta, så man vet hur många BPM man ska ha på rockmusiken.

8:an är ca 8km/h eller 7.30min/km. Men dessa siffror är inte exakta. Men stämmer grovt.

Googla treadmill pace chart.
Citera
2024-02-01, 01:31
Medlem
sanchoos avatar
Man har hört att man ska få träningsvärk om man har haft ett bra träningspass. Om man tränar 6 gånger i veckan, kan man få träningsvärk efter varje pass?
En del personer säger att det är mycket svårt att få träningsvärk när man tränar ofta.

Fråga: Kan man ha haft bra träningspass trots att man ej har fått träningsvärk när man tränar 6 ggr/vecka? Försöker köra dropset och till failure.
Citera
2024-02-01, 01:33
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Man har hört att man ska få träningsvärk om man har haft ett bra träningspass. Om man tränar 6 gånger i veckan, kan man få träningsvärk efter varje pass?
En del personer säger att det är mycket svårt att få träningsvärk när man tränar ofta.

Fråga: Kan man ha haft bra träningspass trots att man ej har fått träningsvärk när man tränar 6 ggr/vecka? Försöker köra dropset och till failure.
Ingen vet någonting om träningsvärk.
Citera
2024-02-01, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo

Ja det kan man, snarare tvärtom, tränar du kontinuerligt och alltid får träningsvärk så gör du troligen något fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Ingen vet någonting om träningsvärk.

Träningsvärk är små bristningar i muskeln.
Citera
2024-02-01, 17:08
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Ja det kan man, snarare tvärtom, tränar du kontinuerligt och alltid får träningsvärk så gör du troligen något fel.

Träningsvärk är små bristningar i muskeln.
Nej det är inte konstaterat heller.
Citera
2024-02-01, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Nej det är inte konstaterat heller.
Precis, vi kan landa på månen men har ännu inte klurat ut anledningarna bakom träningsvärk.

"Research suggests the soreness is a result of a cascade of physiological effects in response to microscopic trauma sustained during intense exercise"
Citera
2024-02-01, 22:01
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Precis, vi kan landa på månen men har ännu inte klurat ut anledningarna bakom träningsvärk.

"Research suggests the soreness is a result of a cascade of physiological effects in response to microscopic trauma sustained during intense exercise"

Men du vet inte varför vissa personer sällan får det och andra alltid får det osv.
Sålunda kan du inte direkt dra några slutsatser utifrån träningsvärk förutom att konstatera att du har träningsvärk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in