Citat:
Tack för att du kollat! Du satte lite ord på vad jag vill åstadkomma utan att jag kunnat förklara det (nöta in färdighet). Problemet med min Bro split är att ibland när det går en vecka mellan passen så känns det som att mina muskler glömt bort hur mycket de klarade av veckan innan. Det sker oavsett hur bra jag sovit och ätit. Ibland kan jag köra bänkpress 4x6-8 på 80 kg för att nästa vecka tvingas kämpa med samma vikt. Men skulle jag gå dit en eller två dagar igen så skulle jag garanterat kunna höja vikten. Det är en kopia av 5x5 fast med stegrande vikter istället där de sista två seten ska vara riktigt tunga. I 5x5 så är det samma vikt alla seten vilket gör att jag skulle hamna i samma platå som tidigare, jag vill utsätta kroppen för vikter som jag annars inte skulle komma upp i.
Har du tränat 5x5 innan? Isf, vad är dina erfarenheter? Tycker du att jag ska gå ner till två "baspass" i veckan när det börjar bli riktigt tungt?
Har du tränat 5x5 innan? Isf, vad är dina erfarenheter? Tycker du att jag ska gå ner till två "baspass" i veckan när det börjar bli riktigt tungt?
När det börjar bli riktigt tungt så kan man gå ner i frekvens men annars finns det fortsättningsprogram för det.
En sak vill jag säga och det är att bara för att man stagnerar eller slutar att öka I en övning betyder inte det att man inte stimulerar musklerna tillräckligt eller att man inte är återhämtad (det kan göra det), och bara för att man ökar i en övning så behöver inte det betyda att man stimulerar musklerna tillräckligt.
5x5 är väldigt prestationsfokuserat och största målet är att öka I övningarna. Detta är tyvärr ofta på bekostnad av korrekt utförande. Du stiger i vikterna inte nödvändigtvis enbart för att du blir starkare utan för att du blir väldigt effektiv i att utföra övningarna.
För någon som har noll intresse att egolyfta och stila, tävla eller bara tycka det är jäkligt roligt att lyfta tungt, så skulle jag inte rekommendera 5x5.
Skaderisken blir till slut alltför hög och det kommer att ge lika bra resultat att träna med ett annat säkrare och effektivt styrketräningsupplägg med korrekt utförande.
Jag mjölkade ut SL, SS, GSLP 5x5 så mycket jag kunde men slet tillslut ut mig. Det var inte värt det men det gav definitivt resultat. Jag tränar på ett helt annat sätt idag men har fått likvärdiga resultat.
Gör det du tycker är roligt och har tid med, men tänk på att risken kan vara väldigt hög utan att få bättre resultat för det.