2024-11-30, 10:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
En sån där juckare har jag sett på mitt gym också. Det är helt meningslöst.

Det är inte fel att sänka vikten så långt som möjligt men minst 90 grader, annars blir det fånigt.
Citera
2024-11-30, 10:33
Medlem
jonte500s avatar
Det beror på vad du menar med "så djupt du kan", din rövrygg ska inte krummas bara för att kunna gå djupare. Så djupt du kan med röven fixerad!

Citat:
"The most critical thing that you want to be conscious of when doing the leg press is your butt in the seat," says Jim Stoppani, PhD, an exercise physiologist and author of ‌Jim Stoppani's Encyclopedia of Muscle & Strength.‌ "If you're at the bottom of the movement and your butt is coming off the bench, that's going to eventually cause a back injury or at the very least, hurt. What's happening here is spinal flexion."

https://www.livestrong.com/article/1...ress-mistakes/
Citera
2024-11-30, 10:54
Benpress är ju egentligen en skitövning med noll naturlig koppling. Man pressar i princip vikten från sig med benen, vilket man inte gör utanför gymmet någonstans. Då är knäböj närmare verkligheten.

Med det sagt ska man försöka göra djupa benpress som redan nämnt, precis som man gör ass to the grass med böjen.
Senast redigerad av LosPadres 2024-11-30 kl. 10:57.
Citera
2024-11-30, 10:59
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Benpress är ju egentligen en skitövning med noll naturlig koppling. Man pressar i princip vikten från sig med benen, vilket man inte gör utanför gymmet någonstans. Då är knäböj närmare verkligheten.

Med det sagt ska man försöka göra djupa benpress som redan nämnt, precis som man gör ass to the grass med böjen.
Och vad gör man i knäböj...?
Citera
2024-11-30, 11:01
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Och vad gör man i knäböj...?
Då har man ju ändå vikt på axlarna. Tänk på alla asiater som går med hinkar bundna till träpinnar varje dag på axlarna.
Citera
2024-11-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Det beror på vad du menar med "så djupt du kan", din rövrygg ska inte krummas bara för att kunna gå djupare. Så djupt du kan med röven fixerad!

https://www.livestrong.com/article/1...ress-mistakes/

Jag brukar variera eftersom jag är osäker. Som djupast så kör jag tills mina knän mot mina bröst innan jag pressar uppåt.
Men jag kanske får ta och skita i det för jag misstänker att min röv lämar sin plats och om det gör att jag riskera skada mina rygg så får jag skita i det.
Citera
2024-11-30, 11:37
Medlem
Flabbars avatar
För löpare (och alltså alla som springer som t.ex fotbollsspelare, basketspelare osv) och cyklister är det viktigare med hög vikt än djup. Att gå ner till 90° i knäet räcker.
Senast redigerad av Flabbar 2024-11-30 kl. 11:42.
Citera
2024-11-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Speciellt folk som är kroppsbyggare gillar kör en rep. Jag tänker mig sådana borde veta.

Men överallt står det att man ska köra mellan 8-12 rep. Tror jag läste någon jätteundersökning att det går kör mindre typ minst 5 rep. Gör man mindre så, så blir resultate sämre.

Kör ni 1 rep? Varför gör ni det ? Finns det några studier som säger att en rep är bra?

Så klart så hittar man svaret på sin egen fråga här
https://www.styrkelabbet.se/antalet-repetitioner/

Mindre än fem för styrka och mer för muskelbyggnad.

Men vi kan köra på med mina övriga frågor till er om ni tror det hjälper eller om det stjälper när man gör en rep?

Tränar man för ren styrka så är förmågan att rekrytera maximalt antal motorenheter viktigare än muskelns volym (därav att du kan se 70-nåntingkillar som markar och böjer lika mycket som folk som väger 40-50 kg mer). För att lära sig det (det är en färdighet) så krävs träning med tunga vikter och låga repsantal.

Kort sagt, vill du bli bra på att dra tunga singlar så måste du också ha tunga singlar som en del av ditt träningsprogram.
Citera
2024-12-01, 20:15
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosPadres
Det är ju benen man vill träna i den övningen så...
Jag gör knappast flyes eller bänkpress naturligt utanför gymmet heller.
Citera
2024-12-02, 09:25
Medlem
Krappfiskarns avatar
Om det är en sådan där 45 grader lutande benpress med släde kan du lägga en kudde under rumpan så kan du komma djupare utan att lyfta röven.

Benpress utförs såklart djupt, med kontroll och flera reps. Du vill träna och bygga benen, inte stressa knäna.
Citera
2024-12-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
För ett tag sen så såg jag en kille på gymmet.
Det var en äldre man över 50 något. Såg superklen ut. Han lastade på typ 250kg. Men hans rep, var bara juckande. Med det menar jag att han böjer lite lätt på knäna innan han kör upp den igen.

Gör det verkligen någon verkan?

Själv är jag också superklen men har betydligt mycket mindre vikter och tar den så djupt jag kan innan jag kör upp den igen.

Vad är det bästa?

Jag tar den alltid riktigt djupt jag med och sen kör jag upp den hårt igen som bara sjutton. Antal repetitioner anpassat efter dagsform. Kör gärna de lite större grejerna så det blir rejäl pump.
Senast redigerad av iceink 2024-12-02 kl. 11:40.
Citera
2024-12-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krappfiskarn
Om det är en sådan där 45 grader lutande benpress med släde kan du lägga en kudde under rumpan så kan du komma djupare utan att lyfta röven.

Benpress utförs såklart djupt, med kontroll och flera reps. Du vill träna och bygga benen, inte stressa knäna.

Funderar på om det är därför folk använder handdukar ? Det kan ju knappast vara för att man svettas för det lär ju gå igenom ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in