2023-12-06, 18:18
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Blir galen. Försöker räkna ut vad jag får i mig på en dag. Stämmer det att protein innehåller 4g kalorier per gram?? Då måste jag räkna om allting.

Till lunch idag åt jag cirka 350g köttfärs. Det är 550 kcal och 67g protein. Då är det alltså 550 kcal PLUS det som finns i proteinet? Alltså 64g protein x 4g kcal = 256 extra kalorier? Då är det 806 kcal i köttfärsen? Helt yrt. Hur ska man lära sig allt det här
Varför skulle inte proteinets kalorimängd ingå i totalen, tänker du?

256 av kalorierna är protein, resten, alltså 294 kalorier består av fett och kolhydrater!
Citera
2023-12-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Varför skulle inte proteinets kalorimängd ingå i totalen, tänker du?

256 av kalorierna är protein, resten, alltså 294 kalorier består av fett och kolhydrater!

Okej, så det är alltså det som står på förpackningen som gäller. Då var det inte lika komplicerat. Tack Skönt
Citera
2023-12-06, 18:23
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Okej, så det är alltså det som står på förpackningen som gäller. Då var det inte lika komplicerat. Tack Skönt
Ja, såklart!
Citera
2023-12-06, 18:33
Medlem
Då får jag i mig detta på måndagar och onsdagar:

177g protein
1410g kcal
72g fett

Detta kommer från nötfärs, ägg, keso och proteinpulver som jag äter dessa dagar. Sallad och bär äter jag också men räknade inte med det. Har inte hunnit räkna ut dom andra dagarna än.

Ser det bra ut för att bygga muskler? Ganska få kalorier men mycket fett och protein. Jag väger 79 kg och är cirka 178cm lång
Citera
2023-12-07, 09:54
Citat:
Då får jag i mig detta på måndagar och onsdagar:

177g protein
1410g kcal
72g fett

Detta kommer från nötfärs, ägg, keso och proteinpulver som jag äter dessa dagar. Sallad och bär äter jag också men räknade inte med det. Har inte hunnit räkna ut dom andra dagarna än.

Ser det bra ut för att bygga muskler? Ganska få kalorier men mycket fett och protein. Jag väger 79 kg och är cirka 178cm lång

Alldeles för lite kalorier, du har antingen räknat helt galet eller så svälter du dig själv. Är du man, 25 år gammal och med en hög aktivitetsnivå, med din angivna längd och vikt så får jag det till runt 1800 kcal basalmetabolism. Vill du gå upp i vikt och bygga muskler får du lägga på en del. Runt 3000 kcal borde vara lagom.
Citera
2023-12-07, 12:26
Medlem
friendpilleds avatar
Jag kör tre helkroppspass i veckan, men att träna alla muskelgrupper på en och samma gång leder till att träningspassen blir väldigt långa, varpå jag har bestämt mig för att träna samtliga muskelgrupper separat fem dagar i veckan istället.

Nedan följer min split:

Måndag: Bröst
Tisdag: Ben
Onsdag: Rygg
Torsdag: Axlar
Fredag: Vilodag
Lördag: Vilodag
Söndag: Armar

Tycker ni att denna split ser okej ut eller är det något ni tycker att jag bör ändra på?
Citera
2023-12-07, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friendpilled
Jag kör tre helkroppspass i veckan, men att träna alla muskelgrupper på en och samma gång leder till att träningspassen blir väldigt långa, varpå jag har bestämt mig för att träna samtliga muskelgrupper separat fem dagar i veckan istället.

Nedan följer min split:

Tycker ni att denna split ser okej ut eller är det något ni tycker att jag bör ändra på?

Du gör ju som du vill och har säkert en anledning för att du lagt upp det precis såhär. Men ett PPL-upplägg känns ju mer tidseffektivt.
Men gör det som passar dig men helkropp eller split har visats skilja sig mycket lite i resultat i jämförelse med varandra.
Citera
2023-12-07, 14:03
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av friendpilled

Nedan följer min split:

Hur många set och övningar kör du för varje muskelgrupp?
Citera
2023-12-07, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Alldeles för lite kalorier, du har antingen räknat helt galet eller så svälter du dig själv. Är du man, 25 år gammal och med en hög aktivitetsnivå, med din angivna längd och vikt så får jag det till runt 1800 kcal basalmetabolism. Vill du gå upp i vikt och bygga muskler får du lägga på en del. Runt 3000 kcal borde vara lagom.

Matlåda till jobbet: Halv burk Keso mini med bär

Lunch: 350 gram nötfärs med wokgrönsaker

Proteinshake efter träning

Kvällsmat: 6 ägg

Vill helst ligga på kaloriunderskott men jag borde kunna öka intaget lite mer. Tips på något gott som ger mig mer kalorier? Inget med mycket fett eller socker kanske
Citera
2023-12-07, 14:58
Citat:
Matlåda till jobbet: Halv burk Keso mini med bär

Lunch: 350 gram nötfärs med wokgrönsaker

Proteinshake efter träning

Kvällsmat: 6 ägg

Vill helst ligga på kaloriunderskott men jag borde kunna öka intaget lite mer. Tips på något gott som ger mig mer kalorier? Inget med mycket fett eller socker kanske

Jag blir lite förvirrad nu. Jag fick för mig att du ville bygga muskler och gå upp i vikt men nu vill du ligga på kaloriunderskott? Du måste välja det ena eller andra!
Citera
2023-12-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Jag blir lite förvirrad nu. Jag fick för mig att du ville bygga muskler och gå upp i vikt men nu vill du ligga på kaloriunderskott? Du måste välja det ena eller andra!

Enligt Styrkelabbet går det utmärkt att ligga på underskott och fortfarande bygga muskler:

Citat:
Det finns en föreställning att det inte går att bygga muskler utan kaloriöverskott, och att du inte heller kan bygga muskler på ett kaloriunderskott.

Det här stämmer inte.

Du kan bygga muskler när du deffar, och du kan bygga muskler när du ligger stilla i vikt. Som ett exempel:

I en fyra veckor lång studie (1) på viktnedgång lät man en grupp äta mycket protein (2,4 g/kg/dag) samtidigt som de styrketränade flera dagar i veckan och låg på ett stort kaloriunderskott (de åt bara 60 % av sitt kaloribehov).

Resultatet efter fyra veckor för den här gruppen var att de:

hade tappat 4,8 kg fett, och
byggt 1,2 kg muskler.

https://www.styrkelabbet.se/bulka-bygga-muskler/
Citera
2023-12-07, 15:12
Medlem
friendpilleds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Du gör ju som du vill och har säkert en anledning för att du lagt upp det precis såhär. Men ett PPL-upplägg känns ju mer tidseffektivt.
Men gör det som passar dig men helkropp eller split har visats skilja sig mycket lite i resultat i jämförelse med varandra.

Jag har funderat på en PPL-split också, men anledningen till att jag lagt upp det på det här sättet är främst för att träningspassen inte ska vara så tidskrävande. Att träna bröst, axlar och triceps (push) tar förvisso inte lika lång tid som ett helkroppspass, men att enbart träna bröst går ännu fortare.

Jag tror helt enkelt att jag får experimentera lite för att se vad som passar mig bäst. Jag ska köra på detta upplägg från och med nästa vecka och tycker jag inte att det fungerar så kan man ju testa PPL tre dagar i veckan istället

Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Hur många set och övningar kör du för varje muskelgrupp?

Antalet övningar varierar en smula beroende på muskelgrupp, men om jag skulle träna enbart bröst så skulle passet bestå av följande:

Bench press - 3 set
Incline bench press - 3 set
Dumbbell bench press - 3 set
Chest flyes - 3 set

Jag skrev dem på engelska för jag har ingen aning vad övningarna heter på svenska (förutom bänkpress)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in