Citat:
Ursprungligen postat av
Raktinyllet
Jag sover dåligt och har låg energi nu i värmen, orkar inte träna lika hårt som vanligt. Jag har hört om "progressiv overload" att man ska öka vikter/repetitioner för att få resultat.
Det borde väl vara bättre att träna lite även om man inte orkar köra lika hårt som vanligt än att inte träna alls?
Självklart, all träning är bättre än ingen träning alls.
Beroende på gym och vad för sommar vi har så påverkar det även mig. Det gym jag tränar på har ganska kass kylning i lokalerna, så jag misstänker att den här sommaren kan bli som den 2018 och då var det olidligt varmt utomhus och ännu värre i gymmet.
Ett tips är att du kastar om tiden för dina träningspass när det är varmt ute. Lägg dom tidigt på morgonen när värmen ännu inte hunnit slå till. Sköt kosten och drick mycket vatten genom hela dagen. Jag märker snabbt om jag slarvat med vattnet dagen innan om det är en varm sommar. Jag kan känna mig lite tung i huvudet och ibland ha lätt huvudvärk i gymmet dagen efter.
Personligen brukar jag gå ner i träningsfrekvens på somrarna, vad det gäller styrketräning. Det känns bäst för mig att fokusera mer på kondition utomhus då och köra lite lättare och kortare pass i gymmet.
Jag har en bänk, skivstång och vikter i källaren som backup. Är det kokhett utomhus så är det svalt och skönt i källarförrådet (bor i hyreshus). Där smiter jag ner varma dagar för att få knäböj avklarat och kan stå där nere i bara kallingarna och böja.
Jag mår psykiskt dåligt om jag missar mina böjpass i veckorna för att det är för olidligt varmt på gymmet.
Edit:
Att öka vikterna behöver inte betyda att du ska damma på 5 kilo extra varje nytt pass. Smyg upp vikterna genom att slänga på exempelvis 0.5 kg på vardera sida av stången varje pass.