2023-06-15, 15:38
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Jag sover dåligt och har låg energi nu i värmen, orkar inte träna lika hårt som vanligt. Jag har hört om "progressiv overload" att man ska öka vikter/repetitioner för att få resultat.

Det borde väl vara bättre att träna lite även om man inte orkar köra lika hårt som vanligt än att inte träna alls?
Självklart, all träning är bättre än ingen träning alls.

Beroende på gym och vad för sommar vi har så påverkar det även mig. Det gym jag tränar på har ganska kass kylning i lokalerna, så jag misstänker att den här sommaren kan bli som den 2018 och då var det olidligt varmt utomhus och ännu värre i gymmet.

Ett tips är att du kastar om tiden för dina träningspass när det är varmt ute. Lägg dom tidigt på morgonen när värmen ännu inte hunnit slå till. Sköt kosten och drick mycket vatten genom hela dagen. Jag märker snabbt om jag slarvat med vattnet dagen innan om det är en varm sommar. Jag kan känna mig lite tung i huvudet och ibland ha lätt huvudvärk i gymmet dagen efter.

Personligen brukar jag gå ner i träningsfrekvens på somrarna, vad det gäller styrketräning. Det känns bäst för mig att fokusera mer på kondition utomhus då och köra lite lättare och kortare pass i gymmet.

Jag har en bänk, skivstång och vikter i källaren som backup. Är det kokhett utomhus så är det svalt och skönt i källarförrådet (bor i hyreshus). Där smiter jag ner varma dagar för att få knäböj avklarat och kan stå där nere i bara kallingarna och böja.

Jag mår psykiskt dåligt om jag missar mina böjpass i veckorna för att det är för olidligt varmt på gymmet.

Edit:
Att öka vikterna behöver inte betyda att du ska damma på 5 kilo extra varje nytt pass. Smyg upp vikterna genom att slänga på exempelvis 0.5 kg på vardera sida av stången varje pass.
Senast redigerad av RollonHomie 2023-06-15 kl. 15:42.
Citera
2023-06-15, 19:17
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elysians
Träning är ett ineffektivt sätt att gå ner i vikt, det gör du allra enklast med justering av din kosthållning.
Styrketräning är toppen men starta nu inte en cykel där du går "all out" för att en månad senare sluta eftersom motivationen har avtagit för du klarar inte av att upprätthålla den. Starta hellre lågt och ta det därifrån. Jag själv tränar endast ett fullkroppspass i veckan och det har gett riktigt bra resultat eftersom jag har kunnat hålla det så pass länge.
Du får liksom inte 2x eller 3x resultaten bara för att du tränar så pass ofta, det fungerar inte så. Du kan tom få sämre resultat om du stör din återhämtning och uppbyggnad.

Baserar bara på vad som funkade "förr" (och kom ihåg att jag är med på att det som funkade då, kanske inte funkar nu - så litar på dig fullt ut här) där kombon dietändring (jag är en binge-ätare så när jag bytte till att äta litet då och då var det ett rasslande av kilon kommer jag ihåg, plus igen "öl"... ooof) styrketräning och springa var en fantastisk grej.

Men jag hör och tar till mig som fan. Skynda långsamt och inte allt på en gång! Det finns inga quick fixes, bara långsamma livsförändringar.

Tackar och tar emot!

Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det finns massor av hopp. Du är självmedveten och lite kritisk vilket få har i samma situation. Vad tror du själv fick det hela att vända från att du var hälsosam och sådär?

Det du beskriver känns kanske typiskt. Det handlar egentligen inte om att knäcka några kassa vanor utan om att skaffa nya. Och nya sunda vanor kommer när man ändrar inställning och mår bättre. Du nämner depression. Där kan ju finnas mycket att nysta i.
Det är ju väldigt mycket i livet som inte behöver vara så bra som påverkar ens psykiska hälsa. Jag kan säkert nämna 100 orsaker bara från minnet då jag är kunnig inom ämnet. Men om jag var din chef så hade jag ställt lite frågor och låtit dig prata. Är du öppen som person så är jag säker på att vi hade hittat bra saker som vi kunnat få dig att filosofera kring. Och göra så du får bättre känslor kring saker och vill ändra saker i ditt liv. Bara en sak som bostad, vänner och jobb är ju jätteviktiga saker i en människas liv.

Tar till mig!

Känns som om jag har nån form av "plan" i alla fall nu så detta var genuint värdefullt från er båda två! Tack
Citera
2023-06-15, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Ok skriver av mig litet nu. Detta kan bli litet blandning av "sluta med alkohol och cigg och träning" kombo så hoppas det blir nåt av det.

Gick för ett blodprov och skulle då ta vikt och midjemått och allt. Brukar inte väga mig, men vet att man blivit fetare med åren. 110 pannor med kläder! Hur satan gick det till?

Så jag gjorde en liten rannsakning:
Öl till det dagliga, pasta i stora lass, antidepp medicinen, rökning... ingen träning på ett herrans tag.

Förra gången det tränades hade jag ju så gott som magrutor! Hade lyckats byta till e-cigg med minimum med nikotin och var på gränsen att byta till 0mg nikotin. Åt nyttigt, kutade tre gånger i veckan, styrketräning 3 gånger. Plus mellan er, mig och google's spioner så var ju sexet bättre när man kände sig... ja "sexig"! Så blir litet en ond cirkel av hela skiten.

Så till frågan:
Jag behöver nån sorts "sluta dricka folköl" + "börja träna" pepp eller förslag nu när sommarn dallrar utanför köksfönstren och man inget hellre vill än ligga mjukfull och läsa en bok för att bli av med ångesten.

Hajjar att det inte är en ren träningsfråga, det är depression/ångest och massa annat som ligger där och skvalpar som fettet som breddar mitt nya midjemått. Jag känner inte för att gnälla eller söka stöd, tips och utskällningar av vänner och familj - så here goes: vad ska jag göra tycker ni?
Litar på er till fullo här.

Hur gör ni för att knäcka dom här kassa vanorna? Om ni var min chef, vad skulle ni säga till mig att göra?

Save me Flashbacks tränings-psykon, you're my only hope!

Jättekul att du genuint är intresserad och tar åt dig av våra förslag.
Konditionsträning kan ha väldigt positiva effekter på ens psykiska mående så det är nog ingen dålig idé alls att hitta någon aktivitet som du verkligen gillar. Inte för att bli av med fett utan för att må bra. Allra bäst är nog en rekreation av social typ, tex tennis eller någon kampsport.

Styrketräning i någon effektiv och säker form är något som alla borde ägna sig åt, i min mening. Oavsett ålder, kroppsbyggnad och annat, eftersom det kan ha så pass stora hälsoeffekter även i små doser. Behöver du hjälp där så hjälper jag mer än gärna till om du skickar mig ett PM. Men du verkar ha erfarenhet där sen tidigare.

Jag är själv ett stort fan av ett reducerat ätmönster eftersom jag ofta äter väldigt mycket. Jag kommer undan en hel del genom att äta inom ett 4h-fönster eller ofta ett mål om dagen. Då är det ofta enklare att göra ett rejält fint mål om dagen då man slipper att tänka på att göra de andra två. Fasta är ingen dum idé heller men det är inte för alla.

Sen tycker jag att du ska försöka att komma så långt ifrån "offer-mentalitet" som möjligt och istället leva så mycket i tacksamhet som möjligt. Det låter kanske konstigt men det har hjälp mig något enormt då jag mått dåligt en längre period. Jag är ingen psykolog såklart, utan endast helt från min egna erfarenhet.
Citera
2023-06-18, 14:32
Medlem
Jag brukar alltid rekommendera alla mycket överviktiga och ohälsosamma människor att inleda deras livsförändring med en vattenfasta. Hokuspokus eller kvacksalveri - jag vet inte. Men det har visat sig fungera för flera i min omgivning och även mig själv när jag haft perioder där jag inte tränat. Man ser mat på ett annat sätt efter en längre fasta.

Rekommenderar även böcker som "Skitmat!" av Jacob Gudiol som får en att förstå varför man konsumerar så extremt mycket skit som man inte behöver. Rekommenderar även alla artiklar på styrkelabbet.
Citera
2023-06-19, 04:51
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMan55
Jag brukar alltid rekommendera alla mycket överviktiga och ohälsosamma människor att inleda deras livsförändring med en vattenfasta. Hokuspokus eller kvacksalveri - jag vet inte. Men det har visat sig fungera för flera i min omgivning och även mig själv när jag haft perioder där jag inte tränat. Man ser mat på ett annat sätt efter en längre fasta.

Rekommenderar även böcker som "Skitmat!" av Jacob Gudiol som får en att förstå varför man konsumerar så extremt mycket skit som man inte behöver. Rekommenderar även alla artiklar på styrkelabbet.

Nej, man ska inte vattenfasta. Alla miljarder celler i kroppen mår inte så superbra av att dehydreras.
Citera
2023-06-20, 07:13
Medlem
!ÖVERTRÄNING!

Tja yo!

Har sedan en tid tillbaka tränat utomhus nu när värmen kommit igång. Har tränat hårt och i princip varje dag eller 6 dagar i veckan. Cyklar mycket så jag tränar mina ben varje dag nästan, och kör rygg bicep en dag och sedan nästa bröst o triceps på repeat.

Har också skippat frukost och slängt i mig en Whey-100 protein-shake istället. Har senaste 1-2 veckorna sovit lite sämre på grund av värmen. Kände att jag progressivt blev slöare under träningspassen och lite sömnig efter passen.

Har nu i ca 1-2 dagar känt mig helt förstörd. Ont i lederna, musklerna o ja till och med mina pungkulor för någon anledning. Har också ont i magen, antar att det är magkramper. Det ger mig diarre. Är typ hård i magen ena sekunden o sedan den andra helt vattnig. Kände mig också febrig en kväll.

Är det någon som haft liknande? Hur gjorde ni för att komma tillbaka på banan och hur undviker man att hamna här igen? Uppskattar seriösa svar, speciellt om du har haft liknande sympton av överträning?

Tack!
Citera
2023-06-20, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willexmateo
!ÖVERTRÄNING!

Tja yo!

Har sedan en tid tillbaka tränat utomhus nu när värmen kommit igång. Har tränat hårt och i princip varje dag eller 6 dagar i veckan. Cyklar mycket så jag tränar mina ben varje dag nästan, och kör rygg bicep en dag och sedan nästa bröst o triceps på repeat.

Har också skippat frukost och slängt i mig en Whey-100 protein-shake istället. Har senaste 1-2 veckorna sovit lite sämre på grund av värmen. Kände att jag progressivt blev slöare under träningspassen och lite sömnig efter passen.

Har nu i ca 1-2 dagar känt mig helt förstörd. Ont i lederna, musklerna o ja till och med mina pungkulor för någon anledning. Har också ont i magen, antar att det är magkramper. Det ger mig diarre. Är typ hård i magen ena sekunden o sedan den andra helt vattnig. Kände mig också febrig en kväll.

Är det någon som haft liknande? Hur gjorde ni för att komma tillbaka på banan och hur undviker man att hamna här igen? Uppskattar seriösa svar, speciellt om du har haft liknande sympton av överträning?

Tack!

Du behöver ett bra träningsschema. Det är grunden och anledningen till att du är där du befinner dig. Så ett nytt och bättre upplägg. Rätt antal träningsdagar, rätt övningar, rätt antal set och reps.
Now we talking!
Citera
2023-06-20, 07:21
Medlem
Citat:
Du behöver ett bra träningsschema. Det är grunden och anledningen till att du är där du befinner dig. Så ett nytt och bättre upplägg. Rätt antal träningsdagar, rätt övningar, rätt antal set och reps.
Now we talking!

Tack. Har kört väldigt fritt så det kommer jag göra. Tack John!

Har du haft problem med magen dock vid överträning? Inte läst någonstans om det så blir lite halvt orolig vad fan som händer med min kagge/:
Citera
2023-06-20, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Willexmateo
Tack. Har kört väldigt fritt så det kommer jag göra. Tack John!

Har du haft problem med magen dock vid överträning? Inte läst någonstans om det så blir lite halvt orolig vad fan som händer med min kagge/:

Inga problem. Förstår det av det du skrev.
Haft skador runt magen, men aldrig själva magmusklaturen. Men det är inget att oroa sig för utan kroppens sätt att skicka signaler till dig att det du gör inte är bra.
Låter som mycket träning och få vilodagar. Bra träningsprogram har ett riktmärke på 3-4 träningsdagar och resten av dagarna består av av lättare grejer som inte klassas som träning eller är rena vilodagar även om man aldrig rekomenderar stillasittande. Så någon form av aktivitet gör man oftast.
Citera
2023-06-20, 07:50
Medlem
Citat:
Inga problem. Förstår det av det du skrev.
Haft skador runt magen, men aldrig själva magmusklaturen. Men det är inget att oroa sig för utan kroppens sätt att skicka signaler till dig att det du gör inte är bra.
Låter som mycket träning och få vilodagar. Bra träningsprogram har ett riktmärke på 3-4 träningsdagar och resten av dagarna består av av lättare grejer som inte klassas som träning eller är rena vilodagar även om man aldrig rekomenderar stillasittande. Så någon form av aktivitet gör man oftast.

Ajt grym e du! Tack för svaren. Trevlig dag på dig! ))
Citera
2023-06-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Nej, man ska inte vattenfasta. Alla miljarder celler i kroppen mår inte så superbra av att dehydreras.
Du tänker kanske på torrfasta? Med vattenfasta menas att man endast dricker vatten under en tidsbestämd period.
Citera
2023-06-25, 17:50
Medlem
Anser ni att proteinpulver är nödvändigt vid simträning? Eller är det överkurs?
Kanske bara ska användas vid lyftande av vikter, eller?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in