2015-01-04, 12:56
Medlem
SwedishMilks avatar
Vilken typ av stretchövning(ar) är effektivast om målet är att kunna sitta i så kallad skräddarställning? Jag får in hälarna relativt bra men mina knän pekar snett uppåt i 45 graders vinkel. Jag har också svårt att sitta rak i ryggen utan måste luta mig mot en vägg för att inte tippa omkull.
Citera
2015-01-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Skulle råda dig att skippa vanlig frukost som mackor, fil med flingor osv, prova att träna på tom mage eller efter 3 timmar från att du åt, socker i blodet motverkar tillväxthormoner och mjölk- och vete/havre-produkter är alla dåliga för din hälsa i äldre åren (stroke, demens, blod kommer inte till främre hjärnan).

Börja istället äta mat 3 gånger per dag + proteinpulver istället så kan du komma längre.
Angående din fråga så kan du käka 4 ägg till en måltid + kolhydrater, jag käkar på det sättet och har ungefär 25 mandlar till varje måltid (15 gram protein totalt).
Om du får i dig 30 gram per måltid och 20-30 gram med proteinpulver så har du fått i dig bra med protein.

Att man behöver x2 sin vikt i gram är inte helt bevisat, inte heller att man bara kan smälta 30 gram per måltid så du kan säkert äta mer mat också.

Jobbar just nu men kan länka källor på mina påståenden senare om du vill.

Håller med om att vete-produkter är helt onödigt men inte läst att havre ska vara dåligt tvärtom bra för kolesterol bla.

http://www.mayoclinic.org/diseases-c...l/art-20045192

Har du någon studie eller liknande som påvisar att havre är dåligt?
Citera
2015-01-04, 17:31
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Håller med om att vete-produkter är helt onödigt men inte läst att havre ska vara dåligt tvärtom bra för kolesterol bla.

http://www.mayoclinic.org/diseases-c...l/art-20045192

Har du någon studie eller liknande som påvisar att havre är dåligt?
Helt klart är havre bra för kolesterol, men drick endast vatten och försök att bara äta mat så kommer du inte ha några problem med kolesterol.

Havre är dåligt för en av samma anledning som vete, kroppen kan inte bryta ner det effektivt och gluten fastnar i ådror precis som kalcium från mjölk och orsakar stroke, demens, blodförstoppning till främre delen av hjärnan.

Här har du en bra artikel med länkar till studier:

http://www.psychologytoday.com/blog/...ing-your-brain

Föreläsning om "grains" generellt, vete specifikt:

http://www.psychologytoday.com/blog/...ing-your-brain

Finns väldigt mycket man skulle göra sig gott att hålla sig borta från, kan skriva ett axplock om du vill det.
Citera
2015-01-04, 21:52
Medlem
Huffensfuffenss avatar
Citat:
Skulle råda dig att skippa vanlig frukost som mackor, fil med flingor osv, prova att träna på tom mage eller efter 3 timmar från att du åt, socker i blodet motverkar tillväxthormoner och mjölk- och vete/havre-produkter är alla dåliga för din hälsa i äldre åren (stroke, demens, blod kommer inte till främre hjärnan).

Börja istället äta mat 3 gånger per dag + proteinpulver istället så kan du komma längre.
Angående din fråga så kan du käka 4 ägg till en måltid + kolhydrater, jag käkar på det sättet och har ungefär 25 mandlar till varje måltid (15 gram protein totalt).
Om du får i dig 30 gram per måltid och 20-30 gram med proteinpulver så har du fått i dig bra med protein.

Att man behöver x2 sin vikt i gram är inte helt bevisat, inte heller att man bara kan smälta 30 gram per måltid så du kan säkert äta mer mat också.

Jobbar just nu men kan länka källor på mina påståenden senare om du vill.
Varför ska han träna på tom mage? Dummaste rådet någonsin! Hade han varit ute efter att gå ner i vikt så hade det dock varit en annan sak.
Citera
2015-01-05, 09:23
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huffensfuffens
Varför ska han träna på tom mage? Dummaste rådet någonsin! Hade han varit ute efter att gå ner i vikt så hade det dock varit en annan sak.
Det är absolut inte det dummaste rådet någonsin.

https://www.henkimaa.com/2006/08/09/...tions-i-go-by/

http://www.simplyshredded.com/insuli...nightmare.html

Att träna på tom mage funkar helt utmärkt.

Att inte ha ätit 3 timmar innan man går och lägger sig är också bra för tillväxt då man övergår till fasta och är på kvällen som kroppen släpper ut sina egna anabola hormoner, hormonerna som hjälper till att bygga upp kroppen

Till skillnad från glukos och fruktos som är kataboliska vilket innebär att det ger energi till muskler.

Socker ger inget mer än PWO och studier visar t.om att det "kostar" kroppen näring när man äter socker.
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-05 kl. 09:42.
Citera
2015-01-05, 10:38
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:

Till skillnad från glukos och fruktos som är kataboliska vilket innebär att det ger energi till muskler.

Det är inte vad katabol betyder.
Citera
2015-01-05, 10:46
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Det är inte vad katabol betyder.
Nej katabol är väl när kroppen har slut på socker, men vi behöver inte äta socker vi kan få glukogen från mat med protein i sig också som t.ex potatis.

Socker ger energi genom att brytas ner och tas upp av muskler.

Socker används alltså inte för att bygga upp kroppen.

Katabol betyder nedbrytningen av kroppen, det jag syftade på var att socker bryts ner och tas upp som energi istället för att hjälpa till att bygga upp celler som fett och muskler som protein.
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-05 kl. 11:05.
Citera
2015-01-05, 11:05
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Socker ger energi genom att brytas ner och tas upp av muskler.

Socker används alltså inte för att bygga upp kroppen.

Katabol betyder nedbrytningen av mat, det jag syftade på var att socker bryts ner och tas upp som energi istället för att hjälpa till att bygga upp celler som fett och muskler som protein.

Om någonting så är väl ändå makronutrienter anabola.
Citera
2015-01-05, 11:15
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Om någonting så är väl ändå makronutrienter anabola.
Makronutrienter är protein, kolhydrater och fett, kolhydrater ger energi men behövs också för att bygga upp celler.

Men att äta rent socker är onödigt då vi kan ta upp tillräckligt från mat.

Anabola är det som hjälper till att bygga upp kroppen, det jag pratade om förut var anabola hormoner.
Senast redigerad av Fyra20 2015-01-05 kl. 11:22.
Citera
2015-01-05, 14:57
Bannlyst
Stor överkropp smala ben? :S

Jag har styrketränat i 1 år och lagt på mig en del muskler men känns som allt hamnat på endast överkroppen? :S Väger 90 kg på 188 cm och benen/hela underkroppen ser förjävlig ut, mina lår och vader är rent av spinkiga jämfört med överkroppen.

Hur tränar jag benen på bästa sätt? Har endast kört maskinövningar, benpress, benspark osv..
Kommer inte kunna ha shorts på mig i sommar
Citera
2015-01-05, 14:58
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 96an
Jag har styrketränat i 1 år och lagt på mig en del muskler men känns som allt hamnat på endast överkroppen? :S Väger 90 kg på 188 cm och benen/hela underkroppen ser förjävlig ut, mina lår och vader är rent av spinkiga jämfört med överkroppen.

Hur tränar jag benen på bästa sätt? Har endast kört maskinövningar, benpress, benspark osv..
Kommer inte kunna ha shorts på mig i sommar

löpträna terräng.
Citera
2015-01-05, 15:05
Medlem
weiskorvs avatar
Knäböj såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto