2021-06-10, 04:11
Medlem
Skalman19xxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Jag har flera gånger försökt göra ”höftjuck” (troligen inte korrekt benämning...) med övre rygg på bänk, fötter i golv och stång över höfter. Två problem:
1. Stången gör väldigt ont över höften. Har sett att folk sätter på några små kuddar man rullar runt men när jag försöker trillar kuddarna av. Finns ingen fästningsanordning utan de är öppna med för stor glipa.
2. Har jag väl positionerat mig själv får jag sedan inte upp stången, varken med tanke på vikt eller vinkel. Tar jag stången från början kommer jag inte upp själv sen. 🤦‍♀️
Vad göra? Mer än att hyra personlig assistent...

1. Du kan eventuellt vika en matta för att jämna ut trycket.

2. Du kan ju börja med utan vikter tills det blir för enkelt för öva in tekniken. Sen kan du antingen ta en hantel istället och bygga upp styrkan stegvis. Sen kanske finns lättare stänger på gymmet du är på också som du kan börja med?

Gör själv inte hip thrusts så lite svårt att svara på hur du ska lösa med att få upp stången. Inspektera eller fråga en annan som gör övningen på gymmet?
Citera
2021-06-11, 00:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Jag har semester nu från och med imorgon, och tänker nu skärpa mig med träningen.
Styrketräning blir det fyra gånger i veckan. Vilka muskelgrupper ska man träna tillsammans?
Dag 1: Mage, ben
Dag 2: Bröst, axlar, triceps
Dag 3: Rygg, biceps, mage
Dag 4: ?

Hur blir det bäst?
Citera
2021-06-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Jag har semester nu från och med imorgon, och tänker nu skärpa mig med träningen.
Styrketräning blir det fyra gånger i veckan. Vilka muskelgrupper ska man träna tillsammans?
Dag 1: Mage, ben
Dag 2: Bröst, axlar, triceps
Dag 3: Rygg, biceps, mage
Dag 4: ?

Hur blir det bäst?

Kör över/under schema istället om du ska köra fyra gånger.
Citera
2021-06-11, 10:25
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Kör över/under schema istället om du ska köra fyra gånger.

Förlåt att jag frågar. Men vad menar du?
Citera
2021-06-11, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Förlåt att jag frågar. Men vad menar du?

Ett över under schema så får du in varje muskelgrupp 2 ggr per vecka istället för en

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

https://deffa.nu/4-split-traningsprogram/
Citera
2021-06-11, 14:13
Medlem
Babushka420s avatar
Jag har en dum fråga och hoppas att någon kan svara på det, jag är lite orolig ifall jag gör något fel här.
Jag är 180cm och väger just nu 98kg, tränar 7 dagar i veckan sen 2 månader tillbaka och för 2 månader sen vägde jag 110kg.
Jag brukar gå till gymmet efter jobbet och cyklar för en timme och sen kör lätta vikter för att bränna fet dessutom på helgerna tar jag promenader på morgonen ~15km och på kvällarna gym som vanligt.

Jag lever på 250g kycklingfilé och grönsaker till lunch och havregryn och frysta bär på frukost.
På kvällarna efter gymmet dricker jag bara min proteinpulver och dricker massa vatten inga mat.

Senaste veckan tappar jag inte vikt längre? Men alla på jobbet säger att jag blir mindre och mindre...varför tappar jag inte vikt trots så mycket träning och bra kost?
Citera
2021-06-11, 16:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Ett över under schema så får du in varje muskelgrupp 2 ggr per vecka istället för en

https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

https://deffa.nu/4-split-traningsprogram/

Tusen, tusen tack!
Citera
2021-06-11, 17:20
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babushka420
Jag har en dum fråga och hoppas att någon kan svara på det, jag är lite orolig ifall jag gör något fel här.
Jag är 180cm och väger just nu 98kg, tränar 7 dagar i veckan sen 2 månader tillbaka och för 2 månader sen vägde jag 110kg.
Jag brukar gå till gymmet efter jobbet och cyklar för en timme och sen kör lätta vikter för att bränna fet dessutom på helgerna tar jag promenader på morgonen ~15km och på kvällarna gym som vanligt.

Jag lever på 250g kycklingfilé och grönsaker till lunch och havregryn och frysta bär på frukost.
På kvällarna efter gymmet dricker jag bara min proteinpulver och dricker massa vatten inga mat.

Senaste veckan tappar jag inte vikt längre? Men alla på jobbet säger att jag blir mindre och mindre...varför tappar jag inte vikt trots så mycket träning och bra kost?
Bra kost innebär inte per automatik färre kalorier. Där har du svaret och svårare än så är det inte. Sedan är det som så att man får reglera mängden man äter allteftersom viktnedgången fortsätter. Det som var ett kaloriunderskott när du påbörjade viktnedgången, vid 110 kg, kommer inte längre vara ett kaloriunderskott (eller inte lika stort kaloriunderskott) när du gått ned 12 kg. Därför får man justera med tiden. Fortsätt ligga på samma kalorier i drygt en vecka, händer inget med vikten så justera nedåt. Det är inte så att det är fel på kosten i sig utan det är en fråga om mängd.
Citera
2021-06-14, 13:48
Medlem
Vågar jag jogga med ett BMI över 30?

Har börjat jogga lite sporadiskt. Jag har bra skor och jag springer inga långa sträckor utan sisådär 2 km. Min plan var att börja jogga lite mer strukturerat och följa ett nybörjarprogram, men nu sa en vän till mig att om man har ett BMI över 30 så ska man bara promenera tills man är nere under 30, p.g.a. skaderisken. Håller ni med om detta, eller vågar man jogga sisådär 2-3 gånger i veckan?
Citera
2021-06-14, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yashimikito
Jag vill börja löpa men vet inte hur jag ska börja.

Tex hur länge ska ja springa och hur fort och hur mycket. Jag vill inte få hjärtinfarkt eller något sådant.

Jag kan idag knappt springa 500m eller 1 km utan att bli helt sönderknullad.

tack för tips.

Tanken är att springa på löpband, men kanske också ute i naturen.

Du behöver inte springa hela sträckan på en gång.
Kör 500+500 och se hur det känns, du kan ju stoppa där om du vill för att vid nästa pass göra samma sak eller kanske öka till antingen 1000+500 eller 500x3.
Sen behöver det givetvis inte vara exakt 500, har du en fotbollsplan eller löparbana du kan springa på så kör runt den bara.

Citat:

Det kan finnas många olika anledningar, du kanske äter för mycket då din kropp inte längre kräver lika mycket energi; det kan också vara så att du äter för lite och din kropp går in i ett energisparläge.

Det kan också vara så att din muskelmassa ökar medans din fettmassa minskar och viktmässigt går du breakeven.

Sen tror jag det oftast brukas rekommenderas att man kör styrketräning (anaerob träning) först och sen kardio (aerob träning)

Citat:
Ursprungligen postat av fmemploye
Vågar jag jogga med ett BMI över 30?

Har börjat jogga lite sporadiskt. Jag har bra skor och jag springer inga långa sträckor utan sisådär 2 km. Min plan var att börja jogga lite mer strukturerat och följa ett nybörjarprogram, men nu sa en vän till mig att om man har ett BMI över 30 så ska man bara promenera tills man är nere under 30, p.g.a. skaderisken. Håller ni med om detta, eller vågar man jogga sisådär 2-3 gånger i veckan?

Håller väl på sätt och vis med, däremot inte om att gränsen skall ligga så lågt som vid 30.
Känns det bra och du har bra löpsteg och likt styrketräning kan träna (alltså löpa) med god form är det väl bara o fortsätta; kanske du skall variera sträckor allteftersom att du bör bli mer vältränad för var gång du tränar.
Exempelvis kan du växla mellan att jogga, sprinta och något mittemellan.

Har du mycket träningsverk kanske du som otränad skall överväga att inte springa just en sådan dag då dina reflexer, och således naturliga löpsteg, kan försämras; men också detta gränsar till paranoia.
Citera
2021-06-15, 00:19
Medlem
Förutom generell all around-träning, finns det några specifika övningar man bör köra för att träna övre bröst? Och är det en så pass stor muskel att den tar tid att bygga?

Har väl lite bröst men är väl egentligen mest smalfet. Den övre delen av bröstkorgen är dock helt platt, väldigt tunn och man ser väldigt tydliga ådror (negativt sätt).

Lustigt att man kan väga som nu 85kg, ha taniga armar men en del mage, hull och stora ben/rumpa.
Senast redigerad av jpettersson1991 2021-06-15 kl. 05:44.
Citera
2021-06-15, 14:15
Medlem
DoMMs avatar
Citat:

För att ge dig ett svar som är lite mer empiriskt än teoretiskt (som du fått av andra) så kan jag utifrån flera perioder av bulk och deff konstatera att vikten inte alltid går upp eller ner linjärt. Bara en sådan sak som vätskebindning kan få vikten att fluktuera flera kilo från en vecka till en annan, vilket kan ge intrycket att en snabb inledande viktminskning efter ett tag upphör helt - eller går i motsatt riktning trots oförändrad kost. Bibehåller du kaloriunderskottet kommer vikten efter några dagar dock fortsätta ner igen, och över en längre tidshorisont kommer nedgången rent statistiskt framstå som linjär i enlighet med ditt kaloriunderskott.

Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Förutom generell all around-träning, finns det några specifika övningar man bör köra för att träna övre bröst? Och är det en så pass stor muskel att den tar tid att bygga?

Har väl lite bröst men är väl egentligen mest smalfet. Den övre delen av bröstkorgen är dock helt platt, väldigt tunn och man ser väldigt tydliga ådror (negativt sätt).

Lustigt att man kan väga som nu 85kg, ha taniga armar men en del mage, hull och stora ben/rumpa.

All bröstträning (exempelvis bänk och dess variationer) tränar samtliga muskelfibrer i Pectoralis Major, om än olika mycket. Ett tämligen vältränat bröst kommer även ha ett vältränat övre bröst (Pars Clavicularis/clavicular head of Pectoralis Major), men övningar som kan accelerera tillväxten i det specifika området är lutande bänk och motsvarande "cable fly"-övningar. Stalltipset är dock att träna hela bröstet med effektiva övningar, och att inte snöa in på isolering.

Väger du 85 kg utan att vara muskulös låter det helt naturligt att du bär större fettdepåer på centrala delar av kroppen. Det är främst genetiskt var och hur fettfördelningen utfaller på kroppen, varför inte alla småtjocka män ser likadana ut.
Senast redigerad av DoMM 2021-06-15 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in