Citat:
Ursprungligen postat av
Yashimikito
Jag vill börja löpa men vet inte hur jag ska börja.
Tex hur länge ska ja springa och hur fort och hur mycket. Jag vill inte få hjärtinfarkt eller något sådant.
Jag kan idag knappt springa 500m eller 1 km utan att bli helt sönderknullad.
tack för tips.
Tanken är att springa på löpband, men kanske också ute i naturen.
Du behöver inte springa hela sträckan på en gång.
Kör 500+500 och se hur det känns, du kan ju stoppa där om du vill för att vid nästa pass göra samma sak eller kanske öka till antingen 1000+500 eller 500x3.
Sen behöver det givetvis inte vara exakt 500, har du en fotbollsplan eller löparbana du kan springa på så kör runt den bara.
Citat:
Ursprungligen postat av
Babushka420
Jag har en dum fråga och hoppas att någon kan svara på det, jag är lite orolig ifall jag gör något fel här.
Jag är 180cm och väger just nu 98kg, tränar 7 dagar i veckan sen 2 månader tillbaka och för 2 månader sen vägde jag 110kg.
Jag brukar gå till gymmet efter jobbet och cyklar för en timme och sen kör lätta vikter för att bränna fet dessutom på helgerna tar jag promenader på morgonen ~15km och på kvällarna gym som vanligt.
Jag lever på 250g kycklingfilé och grönsaker till lunch och havregryn och frysta bär på frukost.
På kvällarna efter gymmet dricker jag bara min proteinpulver och dricker massa vatten inga mat.
Senaste veckan tappar jag inte vikt längre? Men alla på jobbet säger att jag blir mindre och mindre...varför tappar jag inte vikt trots så mycket träning och bra kost?
Det kan finnas många olika anledningar, du kanske äter för mycket då din kropp inte längre kräver lika mycket energi; det kan också vara så att du äter för lite och din kropp går in i ett energisparläge.
Det kan också vara så att din muskelmassa ökar medans din fettmassa minskar och viktmässigt går du breakeven.
Sen tror jag det oftast brukas rekommenderas att man kör styrketräning (anaerob träning) först och sen kardio (aerob träning)
Citat:
Ursprungligen postat av
fmemploye
Vågar jag jogga med ett BMI över 30?
Har börjat jogga lite sporadiskt. Jag har bra skor och jag springer inga långa sträckor utan sisådär 2 km. Min plan var att börja jogga lite mer strukturerat och följa ett nybörjarprogram, men nu sa en vän till mig att om man har ett BMI över 30 så ska man bara promenera tills man är nere under 30, p.g.a. skaderisken. Håller ni med om detta, eller vågar man jogga sisådär 2-3 gånger i veckan?
Håller väl på sätt och vis med, däremot inte om att gränsen skall ligga så lågt som vid 30.
Känns det bra och du har bra löpsteg och likt styrketräning kan träna (alltså löpa) med god form är det väl bara o fortsätta; kanske du skall variera sträckor allteftersom att du bör bli mer vältränad för var gång du tränar.
Exempelvis kan du växla mellan att jogga, sprinta och något mittemellan.
Har du mycket träningsverk kanske du som otränad skall överväga att inte springa just en sådan dag då dina reflexer, och således naturliga löpsteg, kan försämras; men också detta gränsar till paranoia.