Citat:
Ursprungligen postat av
Stepmom
Jag vill bli oerhört stark i kroppen och armarna osv. Jag vill kunna knuffa någon väldigt långt bort och slå ett slag på någon och den aldrig reser sig upp igen, jag vill kunna lyfta tungt.
Är stronglift (samma sak som powerlifting och styrkelyft?) ohälsosamt? Jag tänker även springa typ 7-10 km några dagar i veckan osv. Hur kommer detta påverka styrkan och gör det mig då till hälsosam? Trodde inte att styrkelyft var ohälsosamt.
Skador förstår jag, då är det extremt viktigt att man lyfter med rätt teknik! Men skador bör väl inte bli ett problem om jag lyfter med rätt teknik?
Uppskattar ditt engagemang.
Träning är en hobby för mig och jag har nog gjort alla misstag man kan tänka sig och jag har lärt mig från dessa. Jag har erfarenhet från alla möjliga träningsprogram och känner till de flesta brister hos mig själv och dessa program. Det finns en slags mystik kring styrketräning eftersom det fortfarande är en gåta för de flesta och man tar efter varandra utan att riktigt veta varför.
Det är dina gener som bestämmer vilken respons du får av din träning. Du kan göra allting rätt men det är i slutändan dina anlag och vilken uppsättning muskelfibrer du har som bestämmer din potential så jämför dig aldrig med någon annan än dig själv. Vissa växer rejält oavsett vad dom gör och det behöver absolut inte betyda att de har ett bra träningsprogram eller du kommer få samma resultat av att göra samma sak.
En annan sak är att allting är färdighetsbaserat, även styrketräning. Du kan stå i gymmet tills du storknar, du kommer ändå aldrig att slå hårdare än en boxare tex. Du blir bra på det du övar på helt enkelt.
Därför är det också viktigt att veta att bara för att du lyfter tyngre vikter så betyder det inte att du är starkare än personen som lyfter mindre eller inte lyfter alls.
Knäböj, bänk, marklyft osv är inget perfekt mått på styrka pga färdighetsaspekten kopplad till dom. Det tar tid att lära sig övningen vad gäller teknik och nervsystemet tar tid att lära sig rörelsemönster mm, vilket gör att en stark person inte bara kan få bra siffror utan att träna just dessa lyft, men detta förstår du nog men detta gäller mer än du tror.
Då kommer jag till nästa grej och det är att det finns inget magiskt över dessa "powerlift-övningar", men ska du tävla i dessa övningar då har du inte något annat val än att just nöta in dessa. Passar dom inte dig så byt ut dom helt enkelt. Rent teoretiskt så kan du bli lika stark av armhävningar som med bänkpress. Nackdelen där är att det blir problematiskt att öka belastningen allteftersom du blir starkare. Men då kommer du istället att suga på bänkpress, förstår du mig?
Nog med detta och över till din fråga. Ja powerlifting och styrkelyft är samma sak. Stronglifts är riskabelt vid tunga vikter nära sitt max. Känner väldigt många som gjort illa sina diskar vid tunga knäböj och marklyft. Tekniken sitter kanske inte, du har inte återhämtat dig nog, du tvingar upp vikten och äventyrar formen och "snap"!
Jag själv blev riktigt stark när jag körde stronglifts och tjusningen med det ligger i att övningarna tränar kroppen som en helhet och du lägger på litelite i taget. Min rygg var riktigs stark och mina ben också. Men jag drabbades lite av sk trex-syndrom det måste jag ändå erkänna.
Så min slutkläm är väl att du kan inte göra så mycket fel med stronglifts det är riktigt bra men nöt in tekniken och lyssna när kroppen säger ifrån för knäböj och marklyft kan du byta ut men inte din rygg.
Kolla även in Greyskull LP som är ett förbättrat Starting Strength 5x5 .